Agfacolor Universal 40 ASA

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Michał Kowalski, Jerzy, zladygin

rysiek1996
-#
Posty: 361
Rejestracja: 22 paź 2016, 19:58

Agfacolor Universal 40 ASA

Post autor: rysiek1996 »

Fabrycznie zapakowany Agfacolor Universal 40 ASA. Jak to wołać?
Załączniki
20251113_210955(1).jpg
Z_photo
-#
Posty: 1487
Rejestracja: 14 gru 2018, 01:46
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój

Agfacolor Universal 40 ASA

Post autor: Z_photo »

Ten materiał obecnie cechuje się większą wartością kolekcjonerską niż użytkową. Nie warto używać go do wykonywania zdjęć, chyba że zależy Ci na marnych. Szkoda fatygi na jego wywoływanie.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
rysiek1996
-#
Posty: 361
Rejestracja: 22 paź 2016, 19:58

Agfacolor Universal 40 ASA

Post autor: rysiek1996 »

Domyślam się że wyjdzie lipa, ale czy da się ten film wywołać?
Awatar użytkownika
Big_Lynx
-#
Posty: 176
Rejestracja: 12 wrz 2010, 20:51
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Agfacolor Universal 40 ASA

Post autor: Big_Lynx »

Nie jestem pewien ale wydaje mi się, że ten film przeznaczony był dla procesu CN17. Oczywiście gotowej, konfekcyjnej chemii do tego już nie ma bo proces został wyparty dekady przez C-41. Pewnie z jakiś archiwów da się wydobyć skład i można próbować zestawić chemię samemu. CN17 to był proces niskotemperaturowy (20C) podobny (o ile nie taki sam) jak za czasów PRL ORWO z NRD (ORWO 5166/5168). Jeżeli Ci koniecznie zależy na eksperymencie z kolorem to sklep Czarno-Białe w Warszawie wywołuje dalej filmy w chemii wg składu ORWO (https://czarno-biale.pl/sklep/uslugi-fo ... mm-cd.html) i możesz tam oddać negatyw - oczywiście bez żadnej gwarancji powodzenia. Jeżeli sam chcesz eksperymentować to najłatwiej wywołać to jak negatyw czarno-biały (np. w D-76). Ja tak wywoływałem nawet Kodachrome i wyszedł. Nie wiem czy tą błonę masz już naświetloną, ale jeżeli dopiero chcesz robić zdjęcia to załóż ISO 6-12 ASA. Może coś wyjdzie.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10479
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Agfacolor Universal 40 ASA

Post autor: J.A. »

rysiek1996 pisze: 13 lis 2025, 23:35 Domyślam się że wyjdzie lipa, ale czy da się ten film wywołać?
Wywołać się da. Tylko Po Co? Zbyszek ma rację, on ma większą wartość kolekcjonerską.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
Spektrum
-#
Posty: 145
Rejestracja: 21 sty 2025, 22:21
Lokalizacja: Kraków

Agfacolor Universal 40 ASA

Post autor: Spektrum »

To jest na 100% proces CN17. Gdybyś zamieścił zdjęcia pozostałych ścianek pudełka to by nie było trzeba zgadywać.
Zapewne tak wyglądają:

Obrazek

Obrazek

Nie ma sensu się bawić tym filmem, ale dla potomnych podaję formułę procesu CN17:

Proces Agfa CN17 - źródło: The British Journal Photographic Almanac 1961)



01 Wywołanie 7 minut, 20*C

Węglan sodu bezw. 50g
Bromek potasu 2.5 g
Siarczyn sodu bezw. 2g
Chlorowodorek hydroksylaminy 1.2 g
Siarczan dietylopafenylenodiaminy 3.2 g
(Uwagi: CD-1, CAS 6283-63-2)
Woda do 1000 cm3


02 Kąpiel pośrednia 3 minuty 18-20*C (jednorazowy użytek)

Siarczan magnezu kryst. 30g
Woda do 1000 cm3


03. Płukanie 15 minut 16-21*C


04 Wybielanie 5 minut 18-21*C

Żelazicyjanek potasu 80g
Bromek potasu 20g
Fosforan disodowy bezw. 20g
Wodorosiarczan sodu (lub potasu) 12g
Woda do 1000 cm3

(pH 5.2 - 6.0)


05. Płukanie 3-5 minut 16-21*C


06. Utrwalanie 5 minut 16-21*C

Tiosiarczan sodu kryst. 200g
Siarczyn sodu bezw. 10g
Woda do 1000 cm3

(pH 7.0 - 8.0)


07. Kąpiel końcowa 20minut 16-21*C

UWAGI: Agitacja przez 5 sekund, 3 razy na minutę.
Awatar użytkownika
Big_Lynx
-#
Posty: 176
Rejestracja: 12 wrz 2010, 20:51
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Agfacolor Universal 40 ASA

Post autor: Big_Lynx »

J.A. pisze: 14 lis 2025, 08:04
rysiek1996 pisze: 13 lis 2025, 23:35 Domyślam się że wyjdzie lipa, ale czy da się ten film wywołać?
Wywołać się da. Tylko Po Co? Zbyszek ma rację, on ma większą wartość kolekcjonerską.
Sens jest jak najbardziej gdy błona jest naświetlona. Ale w tym przypadku nie jest bo fabrycznie zapakowana. Pozostaje tylko sens badawczy jeżeli ktoś nie chce zachować w kolekcji. Ja naświetliłem sporo filmów FOTO64/65 i niektóre dawały zdumiewające efekty dobrej jakości, a inne zdumiewające efekty optyczne nie do wymyślenia i wdrożenia na pełnowartościowym negatywie.

Tak na marginesie jeżeli ktoś chciałby się pobawić takimi filmami to zostało mi ich jeszcze trochę i chętnie udostępnię.
ODPOWIEDZ