Filmy korporacyjne to świetne narzędzie do budowania profesjonalnego i spójnego wizerunku organizacji oraz realizowania celów biznesowych – w komunikacji zarówno zewnętrznej, jak i wewnętrznej. Co warto o nich wiedzieć: jak przygotować profesjonalne i atrakcyjne dla odbiorcy wideo, jakie możliwości daje współczesna technologia i dlaczego akurat ta forma promocji – o tym w naszym poradniku!

Czym konkretnie jest film korporacyjny?

Film korporacyjny to specyficzny rodzaj kreacji promocyjnej, zarezerwowany głównie (ale nie tylko) dla większych firm, korporacji bądź instytucji. Służy przede wszystkim PR-owi, komunikacji B2B oraz wewnętrznej (z potencjalnymi i obecnymi pracownikami, partnerami) – a więc pozyskiwaniu klientów, sponsorów, partnerów, budowaniu pożądanego i spójnego wizerunku oraz wzmacnianiu pozycji rynkowej, świadomości i rozpoznawalności organizacji.

W komunikacji zewnętrznej firmy filmy korporacyjne pełnią przeważnie dwie funkcje jednocześnie – wizerunkową i sprzedażową. Organizacje prezentują w nich np. swoją ofertę, projekty, realizacje, innowacje, zaplecze techniczne i technologiczne (lub inne) oraz swoją historię, wizję „świata” bądź podejmowane w obszarze CSR działania. I tak jak w każdym innym filmie promocyjnym, skupiają się na korzyściach, jakie ich firma może zapewnić – partnerom, kontrahentom, sponsorom albo społeczeństwu. Nie ma jednego schematu filmu korporacyjnego: ten rodzaj produkcji łączy tylko nastawienie na realizację biznesowych celów. Do nich dobiera się treść i formę przekazu.

Z nie mniejszym powodzeniem filmy korporacyjne służą komunikacji wewnętrznej, a więc wzmacnianiu spójnej wizji firmy, motywacji i lojalności pracowników, kształtowaniu określonych postaw oraz zachowań. Mogą pełnić również funkcje wdrożeniowe, szkoleniowe czy integracyjne.

Na styku tych dwóch form komunikacji filmy korporacyjne wykorzystuje się także w procesie employer brandingu, żeby w oczach potencjalnego kandydata na pracownika uczynić organizację atrakcyjną i wiarygodną. Takiego wideo można użyć w promocji rekrutacji za pośrednictwem różnych mediów, a także na targach pracy i uczelniach.

Dlaczego akurat wideo, a nie inna forma promocji?

W każdej firmie warto wykorzystywać różne formy promocji, lecz to wideo uchodzi za najskuteczniejsze narzędzie. Mówi o wiele więcej i czytelniej niż obraz czy tekst. Nie wymaga wysiłku poznawczego w odbiorze, a wręcz przeciwnie – tak podane informacje przyswajamy niejako automatycznie i zwykle z przyjemnością. 

Łączy obraz, słowo i dźwięk w sugestywny komunikat i pozwala oddać to, co w innej formie jest niemożliwe lub trudne do wyrażenia, czyli emocje, wartości, misję, wizję i atmosferę. Na przykład możesz opisać swój park maszynowy jako najnowocześniejszy i największy w Polsce – albo pokazać go z lotu ptaka, odwiedzić z kamerą różne strefy i jeszcze wykorzystać ujęcia poklatkowe/animacje 3D do prezentacji takich procesów, których nie uchwyci sprzęt. Możesz opowiadać o rodzinnej, ciepłej atmosferze, ale czy nie lepiej po prostu sfilmować uśmiech, radość i wyciągniętą pomocną dłoń? To tylko proste przykłady, lecz sukces kina, telewizji i serwisów streamingowych nie wziął się znikąd – cele i skala filmów korporacyjnych są inne, jednak to wciąż ten sam format.

Wreszcie profesjonalny film korporacyjny to także wizytówka organizacji – świadczy o jej profesjonalizmie, statusie, majętności, podejściu biznesowym i zaangażowaniu. A to cechy kluczowe z punktu widzenia klienta, partnera, sponsora czy pracownika.

Jak przygotować profesjonalne filmy korporacyjne?

Film korporacyjny powstaje (a przynajmniej powinien!) dokładnie tak, jak każdy inny film dokumentalny i fabularny. Na podstawie scenariusza, na planie zdjęciowym, z udziałem reżysera, filmowców, aktorów i statystów, ujęcie po ujęciu według przygotowanego schematu i wytycznych. Materiał trzeba zmontować i oszlifować poprzez korekcję obrazu, dźwięku i światła, dodanie efektów specjalnych i elementów interaktywnych. Trzeba go także przygotować do dystrybucji, czyli nadać mu format techniczny odpowiedni względem miejsca emisji (np. telewizja, billboard, social media, strona internetowa). Całe przedsięwzięcie wymaga więc udziału szeregu specjalistów: copywriterów, scenarzystów, kamerzystów, dźwiękowców, montażystów i innych. Kompleksowo (od koncepcji po gotowy produkt) zrealizuje je profesjonalny dom produkcyjny.

Wybierając wykonawcę, warto zwrócić uwagę na jego portfolio (zwłaszcza na styl: czy koresponduje z wizerunkiem/komunikacją marki), doświadczenie i kwalifikacje oraz na zaplecze sprzętowe i technologiczne. Mimo że film jest atrakcyjnym formatem, to w dzisiejszym świecie o uwagę odbiorców trzeba zawalczyć i zaproponować im pewną wartość dodaną – w postaci np. wirtualnego spaceru (film 360°) i elementów VR, „epickich” ujęć z lotu ptaka (drona), trójwymiarowych wizualizacji i animacji czy interaktywnych rozszerzeń. Wykonawca powinien zaproponować, jakie nowe techniki i technologie oraz w jaki sposób włączyć do produkcji, aby wzmocnić i uatrakcyjnić przekaz filmu, co przełoży się na sukces reklamy i cele biznesowe.

Filmów korporacyjnych nie warto tworzyć od kalki, natomiast dobra inspiracja często odpowiada za połowę sukcesu – warto więc zerknąć, jak podchodzą do nich „giganci” organizacyjni, konkurencja. Zdefiniuj również konkretne cele oraz przygotuj strategię komunikacji firmy. Na ich podstawie i po szczegółowym „wywiadzie” (brief jest tutaj kluczowy!) dobry wykonawca zamieni Twoje potrzeby lub wstępną wizję w skuteczne narzędzie biznesowe.