Przykładowe zdjęcia na Flickr: Tutaj
Zastosowanie wywoływacza:
Ponieważ Beutler jest wywoływaczem miękkopracującym (tonalnym), to najlepiej sprawdza się przy wołaniu filmów kontrastowych - niskoczułych bądź wysokoforsowanych.
Jest także wywoływaczem powierzchownym w działaniu, dlatego można przyjąć takie same czasy wołania dla różnych materiałów (135, 120/220, 4x5" itp).
Kolega Tom z „rangefinderforum“ napisał:
- "Wzór został spreparowany przez Willi Beutler Leica w latach 50. - jako środek, aby pokazać jakość obiektywów Leica i powiększeń."
Dlatego negatywy wywołane w tym wywoływaczu są "ostre" z widocznym ziarnem. Podobny efekt daje zastosowanie "maski wyostrzającej" w komputerowych programach graficznych. Dobrze sprawdza się to przy filmach małoobrazkowych, ale nie wszystkim ostrość obrazu odpowiada (np. w większych formatach) co także należy brać pod uwagę.
Ziarno negatywu:
Wraz ze wzrostem ostrości obrazu rośnie także jego ziarno. Dlatego Beutler jest wrażliwy na zbyt intensywne poruszanie koreksem w trakcie wołania. Zazwyczaj do prawidłowego wywołania wystarczą dwa spokojne (leniwe) obroty koreksem, o 180 stopni każdy, na każdą minutę wołania (nie jest to jeszcze akutancja).
Beutler nie zmienia struktury ziarna negatywu (nie stapia i nie rozpuszcza go), on po prostu pokazuje je takie jakim jest. Czyli przy filmach niskoczułych ziarno będzie drobne, a przy wysokoczułych będzie bardziej widoczne - takie są prawa w fotografii tradycyjnej.
Ziarno Beutler & R09:
Odbitki 15x20cm, oglądane na podświetlarce pod powiększeniem i wykonane na papierze błyszczącym Agfa MC Premium, naświetlone z dwóch negatywów małoobrazkowych Kodak TMY-2@400, gdzie jeden był wołany w Beutlerze a drugi w R09 (1+50), wykazały podobną wielkość ziarna lecz odmienną jego strukturę.
W przypadku Beutlera ziarno miało strukturę rozsypanego drobnego piasku, natomiast ziarno z R09 swoim wyglądem sprawiało wrażenie jakby ten piasek był ze sobą dodatkowo posklejany przez co wydawało się większe.
Stosowanie filtrów kolorowych:
Jak najbardziej TAK (!)
Beutler nie jest wywoływaczem wyrównawczym i wszelkiego rodzaju działania na kontraście późniejszego obrazu nie zostaną przez niego skompensowane. Dlatego doskonale nadaje się do fotografowania z użyciem filtrów kolorowych.
Sporządzanie wywoływacza:
Do sporządzania wywoływacza używam zawsze wody destylowanej lub demineralizowanej. Dotyczy to zarówno składania koncentratów (stock) z odczynników chemicznych jak i późniejszego ich rozcieńczania do roztworów roboczych.
Woda przegotowana i odstana nie jest najlepszym rozwiązaniem.
Opracowane przeze mnie czasy dla Kodak TMAX 400 (TMY-2) :
Link do tabelki w większej rozdzielczości: BEUTLER + TMAX400 (jpg)
Czasy dla BEUTLER oraz Kodak TMY-2:

Uwaga: wszystkie podane czasy są opracowane metodami matematycznymi i wymagają sprawdzenia w praktyce.
Poniżej przykładowe zdjęcie:
Kodak TMAX 400 (TMY-2) @1600
BEUTLER (1+1+8), czas 22:00 min, (0-30", 2x/60")
Parametry ekspozycji: t=1/50, f=4 (Triotar 3,5/75mm)
