Durst m670 - do 6x6 - warto?

Powiększalniki, zegary, kuwety, oświetlenie w Waszej ciemni

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 21:59
Lokalizacja: Gdynia

Durst m670 - do 6x6 - warto?

Post autor: kal800 »

Co myślicie o tym sprzęcie? Po wielu latach postanowiłem wrócić do tematu samodzielnych odbitek, a wcześniej miałem magnifaxa 4. Co prawda marzy mi się powiększalnik z systemem ilforda multigradacyjnym, ale to cholera wciąż trzyma cenę...
ostrygad
-#
Posty: 314
Rejestracja: 13 lis 2009, 16:49
Lokalizacja: Krosno
Kontakt:

Post autor: ostrygad »

...to pewnie dobry powiększalnik. Larry Barlett miał w swojej pracowni Devere 504 i...właśnie m670.

PS. robił na nich pre - flashing ;)
bawy2
-#
Posty: 236
Rejestracja: 26 maja 2011, 22:05
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: bawy2 »

Z głowicą czy kondnesorem? Jeśli to jest ten o którym myślę to zapewne BW - kondensor (to jak dla mnie fajnie) plus komplet do małego obrazka (tylko małego). Jeśli chcesz robić mały i średni format to będziesz potrzebował ramki i kondensor do formatu małego i średniego.

Przykładowa cena za kondensor Siricon:
http://www.ebay.pl/itm/Durst-SirioconCo ... SwbdpWWZIM
jerezano
-#
Posty: 499
Rejestracja: 02 mar 2012, 22:26
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: jerezano »

Dursta zawsze warto.
Awatar użytkownika
zousan
-#
Posty: 87
Rejestracja: 20 sty 2014, 01:16
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: zousan »

Dla mnie ok. Używam wersji kondensorowej do 35mm oraz 6x7. z 6x7 miałem problem z krzywizną większości negatywów z oryginalnymi maskami, przypuszczam że z 6x6 będzie nie inaczej. warto dlatego kupić komplet z oryginalnymi szybkami Sivogla AN bo znalezienie ich oddzielnie w przyzwoitej cenie nie jest łatwe.
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 21:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: kal800 »

Właśnie widzę, że z częściami licho na ebayu. Gdzieś też czytałem, że dorwanie żarówki oryginalnej do Dursta także nie łatwe. No nic - poszperam. Pytanie - jak nie Durst, to co? A może namierzyć się na wyższy model - 800?

@zousan - nie do końca rozumiem problem - piszesz że problem z krzywizną jest z oryginalnymi maskami? A potem piszesz, że ciężko kupić oryginał...
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
Miburo
-#
Posty: 319
Rejestracja: 18 paź 2012, 07:59
Lokalizacja: Gliwice

Post autor: Miburo »

Sprawdź Durst AC800, jest genialny:-)
jerezano
-#
Posty: 499
Rejestracja: 02 mar 2012, 22:26
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: jerezano »

Oczywiście idziemy coraz wyżej, ale...
Miałem Dursta Modulara 70 Color - maszyna rewelacyjna, dopóki nie wziąłem się za 4x5.
Wtedy kupiłem Laboratora1200. Jeśli masz chociaż w najskrytszych myślach działanie na 4x5, to proponuję już teraz kupić tego Dursta. Ja robię na nim wszystkie formaty od 4x5 w dół. Mam wszystkie karetki bezszybkowe i nie ma problemu z ostrością. Nie ma też, dzięki temu problemu z kurzem ;)
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 21:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: kal800 »

4/5 raczej nie... Póki co Hassel mi styka, szybciej wejdę w cyfrową Leice M do szybkiego focenia, duży format to jednak trochę więcej zachodu.

Natomiast chyba jednak zapoluję na grubszą zwierzynę z Dursta, mam natomiast pytanie - co jest na podobnej półce (jakościowej i cenowej) z dobrym dostępem do części?

No i ostatnie, może nieco głupie pytanie - jak wygląda kwestia wołania B&W na kolorowych głowicach? Kiedyś miałem takową w magnifaxie 4 i nie wiedziałem specjalnie jak ją zmusić do pracy na czystym świetle - po prostu założyłem głowicę z kondensorem...
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10290
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

kal800 pisze:Kiedyś miałem takową w magnifaxie 4 i nie wiedziałem specjalnie jak ją zmusić do pracy na czystym świetle
Ustawiasz wszystkie filtry na "0", albo wajchą je wyłączasz. Jeśli o to chodzi z "czystym światłem"
kal800 pisze:po prostu założyłem głowicę z kondensorem...
I bardzo dobrze. Tylko Magnifaxy od 3a w dół i opemusy od (chyba 5a, a na pewno 5), używają głowy barwnej z kondensorami.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
ostrygad
-#
Posty: 314
Rejestracja: 13 lis 2009, 16:49
Lokalizacja: Krosno
Kontakt:

Post autor: ostrygad »

...się odezwę , może pomoże ;)

...mam Dursta m805. Mały , zgrabny , precyzyjnie wykonany i stabilny. Wydaje mi się ,że to taki mniejszy brat L1200 - ale niech potwierdzi to ktoś , kto widział / używał obu.

W każdym bądź razie L1200 korzysta z rozwiązań m805 przy kopiowaniu ze średniego/małego i jest to ponoć bardzo wygodne.

I można do niego (m805) podpiąć system Ilforda MG500 :) ( o czym wspominałeś w pierwszym poście ).
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 21:59
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: kal800 »

A co powiecie o M670VC? Jest standardowo pod średni format i ma głowice multigradacyjną - pytanie, czy ten system jest zgodny z filtrami multigrade Ilforda?

Mam zasadniczo lekki problem z gabarytem - mam dwie powierzchnie do wykorzystania - 50/55 i 65/55 - a płyta 670 ma właśnie taki gabaryt...
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
Awatar użytkownika
zousan
-#
Posty: 87
Rejestracja: 20 sty 2014, 01:16
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: zousan »

Części do Durstów jest akurat relatywnie dużo.
kal800 pisze: @zousan - nie do końca rozumiem problem - piszesz że problem z krzywizną jest z oryginalnymi maskami? A potem piszesz, że ciężko kupić oryginał...
No bo możesz używać albo dwóch oryginalnych masek (w twoim przypadku Sixma 66) albo wspomnianego szkła antynewtonowskiego Sivogla AN (no i wtedy tylko jednej maski). można robić tak i siak, ale z mojego doświadczenia z 6x7 wynika że z większością filmów bez szybki AN nie da się osiągnąć przyzwoitej ostrości w całym kadrze. moja rada: nie kupowałbym już tego powiększalnika bez dedykowanego zestawu pod konkretny format; vide: Vegaset 66
http://darkroom.ru/info/manuals/durst_m ... al_eng.pdf
Większość tego co znajdziesz na ebayu będzie niekompletna.
jerezano
-#
Posty: 499
Rejestracja: 02 mar 2012, 22:26
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: jerezano »

zousan pisze: z mojego doświadczenia z 6x7 wynika że z większością filmów bez szybki AN nie da się osiągnąć przyzwoitej ostrości w całym kadrze.
To ciekawe. Jak pisałem powyżej, robię od 4x5 w dół wszystkie formaty bez szybek w karetce i uzyskuję nie tylko przyzwoitą, ale nawet ostrą ostrość. :-D
Awatar użytkownika
zousan
-#
Posty: 87
Rejestracja: 20 sty 2014, 01:16
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: zousan »

jerezano pisze: To ciekawe. Jak pisałem powyżej, robię od 4x5 w dół wszystkie formaty bez szybek w karetce i uzyskuję nie tylko przyzwoitą, ale nawet ostrą ostrość. :-D
zapewne też nie na M670 ;-) Ja piszę o swoim doświadczeniu z tym powiększalnikiem i jego częściami. Wiem że bardzo dużo zależy od filmu ale i warunków w jakich schnie. Pewnie też trochę od film-holderów. Ja poległem przy powiększaniu średnioformatowych Kodaków. Podgrzany żarówką 250W Tri-x wygina się w piękny pałąk. Z filmami na podłożu poliestrowym już tego problemu nie ma.

z resztą 4x5 to też inna bajka chyba że z jakiegoś powodu zwijasz swoje negatywy w rulon ;-)
ODPOWIEDZ