Split-grading, wysłanianie/doświetlanie, maskowanie optyczne

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o własnoręcznych doświadczeniach z wykonywaniem powiększeń

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10303
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

rbit9n pisze:e, może na plastikach robił?
No ok. Coś mi się pozajączkowało. Przepraszam.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
wosk
-#
Posty: 979
Rejestracja: 06 mar 2007, 22:26
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Post autor: wosk »

rbit9n pisze:a propos, czy próbowaliście filtrować papiery stałogradacyjne? ja tak, fomę plasticzną. wyszło mi, że żółty filtr nie ma wpływu większego na kontrast, ale za to fuksja to i owszem. kontrast taki, że na papierze MG takiego nie osiągnąłem.
A to ciekawe - ale testowałeś różne gradacje, ten kontrast wyciągnąłeś z normalnej (u Fomy i tak lekko twarda) czy wyższej?
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

wosk pisze: A to ciekawe - ale testowałeś różne gradacje, ten kontrast wyciągnąłeś z normalnej (u Fomy i tak lekko twarda) czy wyższej?
z normalnej fomy N312. zrobiłem trzy próbki dla filtracji: żółtej, białej i fuksjowej. żótłta i biała dała mniej więcej to samo, a purpurowa super twarde powiększenie. sam byłem zdumiony.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
szable
-#
Posty: 551
Rejestracja: 29 maja 2009, 22:47
Lokalizacja: Świnoujście
Kontakt:

Post autor: szable »

oczywiście że pisałem o metodzie SG dla MG na RC cokolwiek to znaczy chłechłe.... a baryt FOMY to mi się tylko trafił. Próbowałem różnych filtracji na stałogradacyjnym przeterminowanym ILFORDZIE - nie działa.
Awatar użytkownika
wosk
-#
Posty: 979
Rejestracja: 06 mar 2007, 22:26
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Post autor: wosk »

rbit9n pisze:...z normalnej fomy N312. zrobiłem trzy próbki dla filtracji: żółtej, białej i fuksjowej. żótłta i biała dała mniej więcej to samo, a purpurowa super twarde powiększenie. sam byłem zdumiony.
Zachęcony przykładem wczoraj przetestowałem również normalną Fomę 312 - naświetliłem ją przez podobiektywowy filtr Ilforda No4 i uzyskałem znamienny, w porównaniu z naświetlaniem bez filtra, wzrost kontrastu. Daje to pewne pole manewru przy pracy z papierem nie-vario. Cenne doświadczenie, dzięki... :-D
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

wosk pisze:Cenne doświadczenie, dzięki...
nie ma za co.
pozdrawiam
p.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10303
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Wyjaśnijcie mi jakim to alchemicznym cudem jest vario kontrast na papierze nie vario.
Nie czepiam się, chcę wiedzieć. Choć zakładam błąd metodologii.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

żaden cud alchemiczny. widać mimo wszystko papier jest bardziej czuły na światło purpurowe. jak wspomniałem filtr 170Y (głowica durst) nie daje nic, zdjęcie wygląda tak, jakby było naświetlane bez filtracji.

co do metodologii, to wziąłem arkusik papieru i dwa czarne kartoniki. zasłoniłem połowę papieru i zrobiłem próbki dla filtra 170Y, następnie zasłoniłem połowę próbkowaną żółtym i zrobiłem próbki na filtrze 170M. całość oczywiście była klejona taśmą, żeby się nie ruszała. różnica widoczna gołym i uzbrojonym okiem.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10303
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Jednak cud.
rbit9n pisze:widać mimo wszystko papier jest bardziej czuły na światło purpurowe.
Świtatło purpurowe to mieszanina niebieskiego i czerwonego. Halogenek srebra nie uczulony jest czuły na światło neibieskie.
Natomiast Fomy wykazują podwyższoną czułość w zakresie zielonym, więc samo odcięcie światła niebieskiego nic nie daje i trzeba stosować filtry czerwone, jako filtry ochronne, podczas gdy stare fotony można było obrabiać przy świetle żółto-zielonym.

Ale nie w tym rzecz.
Emulsja Vario to emulsja czuła na światło zielone - to ta od niskiego kontrastu.
I światło niebieskie - to ta od wysokiego kontrastu.
Nie ma w niej warstw pośrednich, są tylko dwie skrajne gradacje.
Wprowadzając stopniowo filtr żółty osłabiamy naświetlanie warstwy niebieskoczułej nie ingerując w tę zielonoczułą, wprowadzając filtr purpurowy osłabiamy naświetlanie zielonoczułej, nie ingerując w tę niebieskoczułą.

Jeżeli natomiast papier jest stałogradacyjny, to nie ma w nim dwóch warstw o różnej gradacji i wprowadzenie w tor światła filtr purpurowy nie może zmienić jego kontrastu, co najwyżej żólty znacznie wydłuży czas naświetlania.
Chyba że papier nie jest stałogradacyjny


[ Dodano: Śro 30 Paź, 2013 ]
rbit9n pisze:co do metodologii, to wziąłem arkusik papieru i dwa czarne kartoniki. zasłoniłem połowę papieru i zrobiłem próbki dla filtra 170Y, następnie zasłoniłem połowę próbkowaną żółtym i zrobiłem próbki na filtrze 170M. całość oczywiście była klejona taśmą, żeby się nie ruszała. różnica widoczna gołym i uzbrojonym okiem.
Piszesz o papierze stałogradacyjnym? Pytam by się upewnić.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

J.A. pisze:Ale nie w tym rzecz.
Emulsja Vario to emulsja czuła na światło zielone - to ta od niskiego kontrastu.
I światło niebieskie - to ta od wysokiego kontrastu.
Nie ma w niej warstw pośrednich, są tylko dwie skrajne gradacje.
Wprowadzając stopniowo filtr żółty osłabiamy naświetlanie warstwy niebieskoczułej nie ingerując w tę zielonoczułą, wprowadzając filtr purpurowy osłabiamy naświetlanie zielonoczułej, nie ingerując w tę niebieskoczułą.

Jeżeli natomiast papier jest stałogradacyjny, to nie ma w nim dwóch warstw o różnej gradacji i wprowadzenie w tor światła filtr purpurowy nie może zmienić jego kontrastu, co najwyżej żólty znacznie wydłuży czas naświetlania.
Chyba że papier nie jest stałogradacyjny
Dobrze kombinujesz J.A. Pokombinujmy więc dalej: A co jeśli emulsja papierów stałogradacyjnych jest "ustawiona" z dwóch warstw jak wario, ale w odpowiednich proporcjach tak, by po naświetleniu bez filtra dawała efekt taki jak z filtrem 4? Wtedy to ma sens.

[ Dodano: Śro 30 Paź, 2013 ]
Mówimy o czym? O Fomaspeed, czy o Fomabrom?
Lux mea lex
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10303
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

technik219 pisze:Dobrze kombinujesz J.A. Pokombinujmy więc dalej: A co jeśli emulsja papierów stałogradacyjnych jest "ustawiona" z dwóch warstw jak wario, ale w odpowiednich proporcjach tak, by po naświetleniu bez filtra dawała efekt taki jak z filtrem 4? Wtedy to ma sens.
Znaczy sugerujesz iż jest to możliwe, że obecnie paiery stałogradacyjne robi się poprzez kombinację dwóch gradacji? W sumie jest to b. mozliwe, bo na tej samej linii produkcyjnej mozna lać papier w zależności od potrzeb. I nie trzeba szykować iluś tam wersji emulsji.
Wniosek z tego jest taki, że obecnie może w ogóle nie być papierów stałogradacyjnych poza skrajnymi. A wszystkie pośrednie są w mniejszym lub większym stopniu wielogradacyjne.
technik219 pisze:Mówimy o czym? O Fomaspeed, czy o Fomabrom?
A nie wiem. :oops:
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

jak mówił towarzysz Lennon czytać! czytać! czytać!
wszak napisałem foma n312. czyli rozwijając foma(speed) normal żywicowany - 3, biały - 1, mat - 2.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

rbit9n pisze: jak mówił towarzysz Lennon czytać! czytać! czytać!
Tak ja i doczytałem, ale po wysłaniu uzupełnienia posta :-P
Normal, jak normal - i tak jest dosyć kontrastowy. Jak ktoś ma speeda specjal, to warto by spróbować, czy z filtracją nie wychodzi z niego przypadkiem normal. To dopiero byłby gites-majones.
Lux mea lex
Jasiek Matacz
-#
Posty: 397
Rejestracja: 16 maja 2008, 11:17
Lokalizacja: Staszów

Post autor: Jasiek Matacz »

Może ktoś ma (najlepiej)polski artykuł na temat split-gradingu bo link z pierwszego wpisu przestał być aktywny...
Awatar użytkownika
wosk
-#
Posty: 979
Rejestracja: 06 mar 2007, 22:26
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Post autor: wosk »

Ale z trzeciego wpisu działa... :-D
ODPOWIEDZ