Slajdy co jest nie tak
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Tak, wszystko pięknie. Tylko czy ktoś zapytał:
1. Co to za sjad? Bo od tego czeba zacząć, (ogólnie slajdy mają mniejszą tolerancję na błędy naświetlania, ale niektóre nie mają jej wcale).
Jeżeli to porządne markowe nowoczesne slajdy, to często błąd 1/2 EV daje zły wynik, a większy dyskwalifikuje slajd.
Super TL 1000 nie jest najlepszym aparatem do prawidłowego naświetlania slajdów i proszę nie piszcie mi, że kiedyś ludzie takimi aparatami to robili i było dobrze. Dobrze było tylko wtedy gdy za tym aparatem stał ktoś kto wiedział jak tego używać ze slajdami. W większości przypadków było źle i bardzo źle. jak u tol2digo.
1. Co to za sjad? Bo od tego czeba zacząć, (ogólnie slajdy mają mniejszą tolerancję na błędy naświetlania, ale niektóre nie mają jej wcale).
Jeżeli to porządne markowe nowoczesne slajdy, to często błąd 1/2 EV daje zły wynik, a większy dyskwalifikuje slajd.
Super TL 1000 nie jest najlepszym aparatem do prawidłowego naświetlania slajdów i proszę nie piszcie mi, że kiedyś ludzie takimi aparatami to robili i było dobrze. Dobrze było tylko wtedy gdy za tym aparatem stał ktoś kto wiedział jak tego używać ze slajdami. W większości przypadków było źle i bardzo źle. jak u tol2digo.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
J.A. Masz racje aparat swoją drogą a prawidłowe ustawienie parametrów naświetlenia swoją. Co do slajdu to Provia 100F świecona na 400 iso lub Provia 400X przynajmniej w okresie jesiennym.
Ok jutro jadę w góry jak spróbować poprawnie naświetlić Provię 100F która będzie świecona na 400 iso. Bo w tym momencie już sam nie wiem co i jak ważne jest dla mnie żeby pomiary mi nie zajmowały masy czasu.
Ok jutro jadę w góry jak spróbować poprawnie naświetlić Provię 100F która będzie świecona na 400 iso. Bo w tym momencie już sam nie wiem co i jak ważne jest dla mnie żeby pomiary mi nie zajmowały masy czasu.
No to się zaczęło!?J.A. pisze:Tak, wszystko pięknie. Tylko czy ktoś zapytał:
1. Co to za sjad? Bo od tego czeba zacząć, (ogólnie slajdy mają mniejszą tolerancję na błędy naświetlania, ale niektóre nie mają jej wcale).
Jeżeli to porządne markowe nowoczesne slajdy, to często błąd 1/2 EV daje zły wynik, a większy dyskwalifikuje slajd.
Super TL 1000 nie jest najlepszym aparatem do prawidłowego naświetlania slajdów i proszę nie piszcie mi, że kiedyś ludzie takimi aparatami to robili i było dobrze. Dobrze było tylko wtedy gdy za tym aparatem stał ktoś kto wiedział jak tego używać ze slajdami. W większości przypadków było źle i bardzo źle. jak u tol2digo.
- uważam że w tym przypadku jaki to jest slajd (no może poza przeterminowanym ORWO) nie ma większego znaczenia Onegdaj naświetliłem sporo tego co było na rynku dostępne: Fuji Astia, Prowia a nawet Sensia,Agfa RSX czy jakieś Kodaki i Koniki. Różnica w ekspozycji o 1/3 ev była gołym okiem niemal nie do zauważenia a o 1/2 a nawet o 2/3 ev nie dyskwalifikowała żadnego z porównywanych slajdów
- sporo slajdów zrobiłem używając aparatu Praktica i efekty były bardzo dobre czyli aparat ten jak jest sprawny to jest wystarczajaco dobry
- i taka drobna uwaga na koniec gdyby kolega tol2di miał w praktyce wątpliwości czy jaśniej czy ciemniej:
- slajd nieco prześwietlony jest w odbiorze bardzo prześwietlony
- slajd nieco niedoświetlony jest w odbiorzetylko troszkę ciemniejszy

[ Dodano: Pią 06 Wrz, 2013 ]
To nie jest dobry pomysł! Prowię 100F naświetlamy na... 100 iso! (gdyż tylko wadliwa lub samodzielna obróbka moze dać poprawne efekty przy innym naświetleniu)tol2di pisze:
Ok jutro jadę w góry jak spróbować poprawnie naświetlić Provię 100F która będzie świecona na 400 iso. Bo w tym momencie już sam nie wiem co i jak ważne jest dla mnie żeby pomiary mi nie zajmowały masy czasu.
Dość dużo o ekspozycji slajdów napisał Marek Madej: http://www.marekmadej.com/pliki%20do%20 ... dealna.pdf
Czytając jego artykuł, trzeba pamiętać jednak o tym, że na jego wykresach punkty czułości slajdu ("0") są błędnie (niezgodnie ze standardem) wyznaczone (inaczej: są wyznaczone według standardu Marka Madeja). Według niego Provia 100F ma czułość 160 ISO, a Provia 400X 800 ISO, co jest nieprawdą. Nanosząc jednak odpowiednie poprawki, można dużo się dowiedzieć z jego artykułu.
Czytając jego artykuł, trzeba pamiętać jednak o tym, że na jego wykresach punkty czułości slajdu ("0") są błędnie (niezgodnie ze standardem) wyznaczone (inaczej: są wyznaczone według standardu Marka Madeja). Według niego Provia 100F ma czułość 160 ISO, a Provia 400X 800 ISO, co jest nieprawdą. Nanosząc jednak odpowiednie poprawki, można dużo się dowiedzieć z jego artykułu.
Wywołaj sobie film: https://sites.google.com/site/negfix8pl/film
Widać nigdy nie robiłeś bracetingu. Bo byś zobaczył różnicę. 1EV błędu dyskwalifikuje slajd. To że coś na nim widać, to że da się oglądać, nawet zeskanować nic nie znaczy.BW pisze:Różnica w ekspozycji o 1/3 ev była gołym okiem niemal nie do zauważenia a o 1/2 a nawet o 2/3 ev nie dyskwalifikowała żadnego z porównywanych slajdów
Jeszcze dopisz, że parametry ustawiałeś dokładnie z tym co pokazywał wbudowany światłomierz i na pewno Ci uwierzę.BW pisze:- sporo slajdów zrobiłem używając aparatu Praktica i efekty były bardzo dobre czyli aparat ten jak jest sprawny to jest wystarczajaco dobry
To jest bardzo zły pomysł. Naświetlaj nominalnie jeżeli do skanowania, niedoświetlaj o 1/3EV jeżeli do projekcji dobrym rzutnikiem.tol2di pisze:Ok jutro jadę w góry jak spróbować poprawnie naświetlić Provię 100F która będzie świecona na 400 iso.
I najważniejsze. Naświetlaj prawidłowo. Używaj korekcji, używaj mózgu.
Bardzo celna uwaga.JaZ99 pisze:Czytając jego artykuł, trzeba pamiętać jednak o tym, że na jego wykresach punkty czułości slajdu ("0") są błędnie (niezgodnie ze standardem) wyznaczone (inaczej: są wyznaczone według standardu Marka Madeja). Według niego Provia 100F ma czułość 160 ISO, a Provia 400X 800 ISO, co jest nieprawdą. Nanosząc jednak odpowiednie poprawki, można dużo się dowiedzieć z jego artykułu.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Na statyw mogę sobie pozwolić jak idę sam tylko na zdjęcia, a jak wybieram się z grupą na wycieczkę niema czasu na ustawianie statywu bo grupa na mnie nie będzie czekać więc muszę mieć wtedy minimum 400 iso.
No cóż zobaczę co mi wyjdzie z tego slajdu kombinowałem trochę z naświetlaniem i się okaże co wyszło jak go wywołam.
Chyba zacznę zabierać ze sobą czarno białe slajdy odpadnie mi problem bladych kolorów
No cóż zobaczę co mi wyjdzie z tego slajdu kombinowałem trochę z naświetlaniem i się okaże co wyszło jak go wywołam.
Chyba zacznę zabierać ze sobą czarno białe slajdy odpadnie mi problem bladych kolorów

- faktycznie "bracetingu" nigdy nie używałem - co najwyżej bracketing i dlatego wiem o czym piszę. Chyba nie muszę Ci tłumaczyć że nie każda fotografowana scena ma za dużą dla slajdu rozpietość tonalną i niewielka pomyłka - jak napisałem rzędu 2/3 ev powoduje "wyprania" świateł czy brak szczegółów w cieniach. No i jeszcze dopiszę że faktycznie punktem wyjścia do określenia ekspozycji było dokładnie to co pokazywał wbudowany światłomierz a od Ciebie nie oczekuję wiary ale co najwyżej zdrowego rozsądku.J.A. pisze:Widać nigdy nie robiłeś bracetingu. Bo byś zobaczył różnicę. 1EV błędu dyskwalifikuje slajd. [...] To że coś na nim widać, to że da się oglądać, nawet zeskanować nic nie znaczy. Jeszcze dopisz, że parametry ustawiałeś dokładnie z tym co pokazywał wbudowany światłomierz i na pewno Ci uwierzę.

Znaczy co? Na gałce czasów 1/125, kręcisz przesłoną i zgrywa Ci się wskazówka w celowniku z tym kółeczkiem. Naciskasz spust migawki. I tak za każdym razem?BW pisze:No i jeszcze dopiszę że faktycznie punktem wyjścia do określenia ekspozycji było dokładnie to co pokazywał wbudowany światłomierz
Sam wcześniej radziłeś tol2diemu, by korygował wskazania światłomierza.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"