Drobnoziarniste negatywy jakie ?

Ciemnia fotograficzna - Podzielcie się receptami wywoływaczy i efektami ich użycia z różnymi negatywami - mile widziane skany ;)

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

tol2di
-#
Posty: 216
Rejestracja: 12 sty 2008, 13:00
Lokalizacja: Gród Kraka

Drobnoziarniste negatywy jakie ?

Post autor: tol2di »

Panowie jakie negatywy drobnoziarniste możecie polecić tak max do iso 150, zależy mi na dużej rozpiętości tonalnej i długich czasach naświetlania. Interesują mnie tylko negatywy typ 120.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10301
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Acros ma najdłuższe ze znanych mi filmów czasy naświetlania bez korekcji efektu Shwarzshilda.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
wosk
-#
Posty: 979
Rejestracja: 06 mar 2007, 22:26
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Post autor: wosk »

Możesz tez spróbować Ilford PANF+, niska czułość 50 ISO, więc dłuższe czasy (w zależności od motywu ;-)) i drobne ziarno. Ale większy kontrast, jak to w niskoczułych filmach.
Acros 100 to dla mnie miód malina, więc też mogę polecić...
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Adox CHS 25 i CMS 20 (oprócz podanych wyżej) topics2/adox-cms-20-vt4898.htm
Lux mea lex
tol2di
-#
Posty: 216
Rejestracja: 12 sty 2008, 13:00
Lokalizacja: Gród Kraka

Post autor: tol2di »

No tak a może mi ktoś podrzucić namiar na sklep który ma w ofercie powyższe adoxy, chętnie bym je wypróbował ale niema ich w fotonegatywie i w Czarno białych też brak.

A co myślicie o negatywach
ROLLEI Film RETRO 80 S
ROLLEI Film PAN 25
ROLLEI Film ORTHO 25
Do tej pory z tej firmy używałem Superpana w małym obrazku wołanego jako slajd.
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

tol2di pisze: ROLLEI Film RETRO 80 S
to jest film lotniczy (drogowy do fotoradarów) rejestrujący w podczerwieni. jego czułość dla widma widzialnego, to jest jakieś 40ASA, albo nawet 20ASA. nie miałem czasu powtórzyć testu, także tego.
film wołany w tetenalu ultrafin plus raczej wychodzi drobno. http://rbit9n.blogspot.com/2013/05/podc ... carna.html
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
wosk
-#
Posty: 979
Rejestracja: 06 mar 2007, 22:26
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Post autor: wosk »

tol2di pisze:No tak a może mi ktoś podrzucić namiar na sklep który ma w ofercie powyższe adoxy, chętnie bym je wypróbował ale niema ich w fotonegatywie i w Czarno białych też brak.
Proszę bardzo
Awatar użytkownika
ModusOperandi
-#
Posty: 665
Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: ModusOperandi »

Rollei PAN25 - przyjemnie mi wychodził z Rodinalem...
Zasadniczo to ona słuszna jest... ta koncepcja...
Awatar użytkownika
hobbes
-#
Posty: 56
Rejestracja: 30 paź 2008, 15:22
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Drobnoziarniste negatywy jakie ?

Post autor: hobbes »

tol2di pisze:Panowie jakie negatywy drobnoziarniste możecie polecić tak max do iso 150, zależy mi na dużej rozpiętości tonalnej i długich czasach naświetlania. Interesują mnie tylko negatywy typ 120.
Generalnie masz wybór:

Ilford FP4+ 125
Kodak T-max 100
Ilford Delta 100
Rollei RPX 100
Fuji Across 100.

resztą wynalazków nie zawracaj sobie głowy - np. efemerycznymi Adoxami czy chimerycznymi Rolleiami 80S itd..

Teraz, drobnoziarnistość i rozpiętość tonalna będzie w dużej mierze zależeć od tego jak będziesz naświetlał i w czym wywoływał. Ziarno wyskoczy Ci jeśli prześwietlisz i/lub przewołasz negatyw. Tak samo mylące mogą być skany z negatywu, którym nieświadomy skaner (i skanujący) podrzuci nieco szumu przez złe ustawienia. Najlepiej ziarno oglądać przez lupkę pod powiększalnikiem. Tak więc musisz sobie przetestować i skalibrować kombinację, która Ci najbardziej podejdzie zanim wysnujesz wniosek że coś jest mniej lub bardziej drobnoziarniste.

Na początek do w/w wystarczy Ci nawet D76 1+3. Rodinal też się sprawdzi. Absolutnie genialny rezultat jeśli chodzi o nieziarnistość negatywu i rozpiętość tonalną uzyskasz w kombinacji Ilford FP4+ + Ilfosol S.

Długie czasy naświetlania załatwisz sobie jakimś filtrem ND w dzień, a w nocy to wiadomo :-) Powodzenia!
pozdr.
--D.
"Nec habeo, nec careo, nec curo".
Awatar użytkownika
Mariusz [mr.]
-#
Posty: 50
Rejestracja: 18 lip 2013, 02:35
Lokalizacja: pl.rec.foto.cyfrowa

Re: Drobnoziarniste negatywy jakie ?

Post autor: Mariusz [mr.] »

hobbes pisze:Generalnie masz wybór:

Ilford FP4+ 125
Kodak T-max 100
Ilford Delta 100
Rollei RPX 100
Fuji Across 100.

resztą wynalazków nie zawracaj sobie głowy
Może nie w 100,0% na temat, ale za to bardzo ładne obrazki testowe: :)
http://www.dr5.com/filmtests.html
(nie wczytywałem się, ale może ktoś wie na czym ten „dr5” jest oparty, ew. gdzie może tkwić tajemnica różnicy w ziarnie?)



_________________
BTW: Może jakiś dobry Admin przeniósłby wątek do „Wywoływacze / Opisy negatywów”, bo tu się chyba marnuje?
_________________
EDIT: THX! :)
« Jeżeli martwi Cię, że Twojego wciąż wybornie ostrego UWA (np. ±72mm kryjące 4×5” plus zapas na pokłony) może nie czekać już nic naprawdę wspaniałego (albo i całego LF pod niego, byle podróżnego) — możemy pogadać… »
Awatar użytkownika
Linhof
-#
Posty: 285
Rejestracja: 27 maja 2012, 20:15
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Linhof »

[quote][/quote]
Cześć, ja używam najczęściej Ilforda FP4+ do fotografii krajobrazowej naświetlanego na ASA 160 i wołango w Rodinalu w systemie strefowym wg. czasów opracowanych przez Mariana Schmidta. Bardzo łatwo się "pcha" w światłach i daje w Rodinalu bardzo małe ziarna, nawet przy wołaniu 72 minuty (powiększenia do 40x50). Czasy wołania on request. Testuję też Adoxy w systemie strefowym, również CHS II jak się tylko pojawi w filmie ciętym. Jak skończę, to się podzielę wynikami.
Technikardan + mała szklarnia
Awatar użytkownika
wosk
-#
Posty: 979
Rejestracja: 06 mar 2007, 22:26
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Post autor: wosk »

Cześć! Bardzo proszę o podanie czasów dla FP4+, próbowałeś go też w innych wywojkach? Zastanawia mnie trochę Twoje naświetlanie na 160 ISO, wiem, że to elastyczny film, ale naświetlasz go skąpiej niż nominalnie i jeszcze traktujesz Rodinalem, który trochę "tłamsi" czułość filmu... :?:
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Z tym "tłamszeniem" czułości to bez przesady ;-) Ma to znaczenie praktycznie jedynie przy tzw. forsowaniu. Normalnie jest prawie niedostrzegalne (jeśli film ma deklarowaną na pudełku rzeczywistą czułość).
Lux mea lex
Awatar użytkownika
Linhof
-#
Posty: 285
Rejestracja: 27 maja 2012, 20:15
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Linhof »

wosk pisze:Cześć! Bardzo proszę o podanie czasów dla FP4+, próbowałeś go też w innych wywojkach? Zastanawia mnie trochę Twoje naświetlanie na 160 ISO, wiem, że to elastyczny film, ale naświetlasz go skąpiej niż nominalnie i jeszcze traktujesz Rodinalem, który trochę "tłamsi" czułość filmu... :?:
Wołanie FP4 - jak do tej pory mój ulubiony film, ponieważ świetnie znosi długie wołanie.
Naświtlanie na ASA 160.
20stC. Rodinal 1+50. Wołanie przez pierwszą minutę raz/sec później 5x co 30 sec
Czasy:
strefa VIII na VII = 5 min
Normalne (duży kontrast sceny) = 8:30 min
Normalne (mały kontrast sceny) = 13 min
VI>VII oraz V>VI = 24 min
V>VII oraz IV i 1/2>VI = 36 min
IV i 1/2 > VII oraz IV>VI = 48 min
IV>VII = 72 min
Naświetlanie na ASA 106 działa wspaniale (znam takich, którzy przy powyższej metodzie naswitlają na ASA 200, z dobrym skutkiem). Nie miałem jeszcze wpadki przy wywojce. Nie próbowałem innych wywojek do FP4 w tej metodzie.
Technikardan + mała szklarnia
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Drobnoziarniste negatywy jakie ?

Post autor: rbit9n »

wczoraj wołałem adox'a silvermaxa 100@100 w id-68 (microphen). przy dziewiętnastokrotnym powiększeniu z małego obrazka, ziarno pod lupą 8x zauważalne, ale bardzo, bardzo drobne. jutro postaram się rzucić coś na papier i zeskanować.
***************************************************
WTEM!

co prawda skaner w aptece produkuje pulpę, a nie skany, ale silvermax rzucony na papier wygląda tak:

Obrazek

adox silvermax 100@100
id-68 1:1 24°C
6'15'' 0-1'+4x/1'
durst neonon 2,8/50 @f/11
foma n312(?) - mat, 13x18cm
d-166 1:1
zdjęcie górne - powiększenie czterokrotne, zdjęcie dolne - powiększenie dziewiętnastokrotne.
ODPOWIEDZ