5x7 czy 8x10?

Aparaty tradycyjne - Informacje i problemy z Waszym sprzętem. Bez względu na format - zapraszamy

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

nipen
-#
Posty: 458
Rejestracja: 09 lip 2008, 14:28
Lokalizacja: Hrubieszów

Post autor: nipen »

A jak jest z grubością matówek? Piszesz, że robią, powiedzmy 2 mm. Powodem jest ogólnie koszt, czy problem obrazowania?
Edit: ile waży Tessar 250 i 300?
tooloudtoowide
-#
Posty: 20
Rejestracja: 20 maja 2013, 11:21
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: tooloudtoowide »

Zeiss Jena Tessar 300/4.5 waży z deklem przednim 1100g.

z matówką - szczerze - nie wnikałem mocno. chodzi o ostrość obrazu - tak mi wyjaśniał facet, który robi matówki. ponieważ dotarłem do:

http://www.dokasphotos.com/techniques/ground_glass/

stwierdziłem że można to fajnie zrobić samemu za małe pieniądze. za 60 zł z przesyłką + 20 zł piasek kwarcowy przesiany do b.drobnego zrobiłem... jak dobrze policzę 8 matówek. i zostało mi jakieś 900g piasku, więc kwestia szkła i cierpliwości przy robieniu następnych :)
--
marcinrusinowski.com
nipen
-#
Posty: 458
Rejestracja: 09 lip 2008, 14:28
Lokalizacja: Hrubieszów

Post autor: nipen »

A może pasta zaworowa? Podobno też niezłe efekty.
jerezano
-#
Posty: 499
Rejestracja: 02 mar 2012, 22:26
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: jerezano »

Co do wołania 13x18 to po długich rozważaniach wybrałem JOBO 2830. Najtańszy. Trzeba tylko dokupić małe blokady do trzymania negatywów - można dorobić z rurki plastikowej. Na raz wywołasz 4 sztuki w niewielkiej ilości chemii. Trochę wprawy wymaga założenie szitek - ale nie jest to rzecz nie do przejścia.

Co do kaset to uważaj - negatyw 13x18 różni się od 5x7. Sam się na to złapałem.
nipen
-#
Posty: 458
Rejestracja: 09 lip 2008, 14:28
Lokalizacja: Hrubieszów

Post autor: nipen »

Dzięki, jerezano. Jak będę szukał Koreksu, pozwolę sobie zasięgnąć u Ciebie informacji. Zwymiarami faktycznie, trzeba uważać. Mam Fidelity 13x18, więc 5x7 nie wcisnę. Ale póki co, na rynku są oba.
jerezano
-#
Posty: 499
Rejestracja: 02 mar 2012, 22:26
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: jerezano »

Negatyw 5X7 jest mniejszy niż 13x18. Swojego czasu zawiłości formatów wyjaśnił mi kol. junkers_ju-87 - pozwolę sobie zacytować fragment wiadomości: <<"z tym 5x7" sprawa wygląda tak jak z 4x5"
na kasecie np Fidelity Elite , Lisco , SINAR , Linhof , Toyo itp jest wytłoczony z
boku lub po środku napis 5x7" i ten tłoczony napis oznacza że kaseta pasuje do gniazd aparatów 5x7"
Natomiast malowany farbą napis np 13x18 cm lub w przypadku kaset 4x5" napis 9x12
oznacza jaki rozmiar negatywu wchodzi do kasety .
Jeżeli kaseta 5x7" lub 4x5" nie ma żadnego napisu zrobionego białą farbą a tylko ten tłoczony to oznacza że np kaseta 5x7" mieści też negatyw 5x7"

Tak więc jeżeli do twojego aparatu wpakujesz kasetę 5x7" o wymiarach 15x22,5x1,4 cm
to daj sobie spokój z tymi innymi negatywami i kup kasety 5x7" na negatyw 5x7" lub 13x18cm
Bo do tego nietypowego wymiaru jaki podałeś to nic nie kupisz.
>>
tooloudtoowide
-#
Posty: 20
Rejestracja: 20 maja 2013, 11:21
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: tooloudtoowide »

nipen, wciśniesz tylko będzie "latać".

tak w ogóle to zajrzyj sobie na:

http://www.flickr.com/groups/cameramakers/

może coś Cię zainspiruje.

a w kwestii szkła mała ściągawka ogniskowych i przeliczania tego:
Obrazek
--
marcinrusinowski.com
nipen
-#
Posty: 458
Rejestracja: 09 lip 2008, 14:28
Lokalizacja: Hrubieszów

Post autor: nipen »

Zasugerowałem się formatem 4x5/9x12,gdzie sprawa jest odwrotna: tam "europejski" negatyw jest mniejszy, więc do kasety 4x5 wchodzi i też pewnie "lata" : ). Mam 13x18 bez żadnych tłoczonych 5x7. Negatywy są dostępne do obu typów.

[ Dodano: Czw 13 Cze, 2013 ]
A powiedzcie, jak mierzyć światło, żeby nie marnować materiału? Mam Minoltę IV z pingpongiem i spotem (5*).
Awatar użytkownika
Henry
-#
Posty: 1081
Rejestracja: 24 sty 2008, 19:00
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Henry »

Jak to jak? Dokładnie. Polecam na początek rysowanie:
http://www.pbase.com/hfoto/image/57602876/original.jpg

Jedyny trick to że jeśli robisz cokolwiek z bliższej odległości (może dotyczyć nawet portretu) to musisz uwzględniać wyciąg miecha. Albo QuickDisk albo "tasiemka do pomiaru wyciągu miecha" z naniesioną korekcją odpowiednią do obiektywu.
Awatar użytkownika
jac123
-#
Posty: 1715
Rejestracja: 11 maja 2008, 21:53
Lokalizacja: Polska

Post autor: jac123 »

Henry pisze:Jak to jak? Dokładnie. Polecam na początek rysowanie:
http://www.pbase.com/hfoto/image/57602876/original.jpg
...
A możesz troszeczkę objaśnić te pomiary i sposób liczenia?
thanks
nipen
-#
Posty: 458
Rejestracja: 09 lip 2008, 14:28
Lokalizacja: Hrubieszów

Post autor: nipen »

Właśnie miałem o to zapytać, bo nie bardzo wiem, o co chodzi.
Awatar użytkownika
Henry
-#
Posty: 1081
Rejestracja: 24 sty 2008, 19:00
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Henry »

No to ok - opiszę kolejne elementy (domyślicie się które to są bo jeszcze stary szablon gdzie nie miałem rubryczek):
- numer kasety i strony żeby potem wiedzieć co będę wywoływał
- szkic sceny z zaznaczonymi punktami w których mierzę spotem światło
- kolejne pomiary A, B, C... (światłomierz w trybie Av, więc pokazuje wartości przysłony i ułamki EV)
- skala EV gdzie sobie zaznaczam punkty żeby widzieć "poglądowo" kontrast i ustalić na jaki punkt chcę naświetlać (przypisanie do stref w Systemie Strefowym)
- rzeczywista ekspozycja (na skali jest wg czasu ze światłomierza, ale czasami sobie przesuwam naświetlenie żeby ustawić przesłonę wg potrzebnej głębi ostrości)
- sugerowany wywołanie (N+1 czyli bardziej kontrastowo)

Najważniejsza jest skala i szkic - bo wiem jaki mam kontrast i gdzie jest to co jest dla mnie ważne a jeśli scena jest zbyt trudna to co poświęcić żeby najważniejszy obiekt był dobrze naświetlony.
Awatar użytkownika
ModusOperandi
-#
Posty: 665
Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: ModusOperandi »

Henry - właśnie sobie zdałem, jakim jestem leszczem fotograficznym...

;-)
Zasadniczo to ona słuszna jest... ta koncepcja...
Awatar użytkownika
Henry
-#
Posty: 1081
Rejestracja: 24 sty 2008, 19:00
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Henry »

Ale to jest to samo co się robi przy każdym zdjęciu mniej lub bardziej intuicyjnie, tylko rozpisane na obrazki czyli bardziej metodycznie, bo wielki format pozwala się pochylić nad każdym zdjęciem osobno. Przy średnim czy małym też zawsze się mierzy cienie i światła żeby sprawdzić czy w ogóle będą szczegóły na negatywie - a resztę załatwiają papiery multigradacyjne żeby jakoś się dało przenieść na pozytyw.
Awatar użytkownika
jac123
-#
Posty: 1715
Rejestracja: 11 maja 2008, 21:53
Lokalizacja: Polska

odp.

Post autor: jac123 »

Dzięki za objaśnienia, tego się spodziewałem.
W małym, czy średnim światła -cienie można mierzyć ale trzeba mieć światłomierz w miarę punktowy.
ODPOWIEDZ