Czarna czerń
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Czarna czerń
Czołem, jakie macie recepty na uzyskanie czarnych czerni i białych bieli na papierze?
Hmm..., pytasz b. ogólnie, nie konkretyzujesz sytuacji, więc też piszę ogólnie:
-świeży papier (to znaczy w terminie ważności)
-świeży wywoływacz - działający kontrastowo, np. Adox Konstant, Ilford Cooltone, nasz W14 (Fenal) - ale ten to już tylko po terminie, lub jego następca Fomatol P.
-"zimniejsza" gradacja papieru - czyli np. twardy, a nie miękki czy specjalny, lub przy wielogradacyjnych filtry od 4 wzwyż (to sprzyja, ale nie jest koniecznym warunkiem - dobry negatyw powinien dać dobre efekty na 3-4 lub normalnej gradacji).
-najważniejsza rzecz: odpowiednio naświetlony i wywołany negatyw, niestety przy małokontrastowym czy zadymionym negatywie często nie da się uzyskać głębokich czerni i zakresu tonalności jaki byśmy chcieli.
-świeży papier (to znaczy w terminie ważności)
-świeży wywoływacz - działający kontrastowo, np. Adox Konstant, Ilford Cooltone, nasz W14 (Fenal) - ale ten to już tylko po terminie, lub jego następca Fomatol P.
-"zimniejsza" gradacja papieru - czyli np. twardy, a nie miękki czy specjalny, lub przy wielogradacyjnych filtry od 4 wzwyż (to sprzyja, ale nie jest koniecznym warunkiem - dobry negatyw powinien dać dobre efekty na 3-4 lub normalnej gradacji).
-najważniejsza rzecz: odpowiednio naświetlony i wywołany negatyw, niestety przy małokontrastowym czy zadymionym negatywie często nie da się uzyskać głębokich czerni i zakresu tonalności jaki byśmy chcieli.
Dzięki, wosk. Chodziło mi właśnie "ogólnie". Sam chcę wykluczyć wszystkie potencjalne przyczyny. Na razie odbijam na xpress i sporadycznie na IV de luxe (perły) w Multigrade i Eukobrom 1+9. Daje to ciepło-beżowy zafarb, ale musi, tak musi być ; ). Stąd moje pytanie. Negatywy mam różne, gradacje przeróżne.
Ale dlaczego musinipen pisze:Na razie odbijam na xpress i sporadycznie na IV de luxe (perły) w Multigrade i Eukobrom 1+9. Daje to ciepło-beżowy zafarb, ale musi, tak musi być ; ).

Może zafarb to za dużo powiedziane, ale odcienie "lecą" w beż, lekki ale jednak. Wszystko jest świeże, woda cholera wie. Ale płuczę dość krótko, 4-5 zmian wody w brodziku. Zastanawiam się jeszcze nad oświetleniem ciemni, pierwszy ślinotok przeszedł w wątpliwości ; ). Wkręciłem żółtą żarówkę LED Kanluxa, powtórne pomiary dymienia sprowadziły mnie na ziemię. Coś przeoczyłem pierwszą razą. Sumując naświetlanie (15-25s), wołanie(1,5-2min), przerwanie, utrwalanie (Foma- 5min), muszę zwiększyć bufor bezpieczeństwa. Utrwalacz Tetenala (1,5min), wyżej żarówka z dodatkowym kloszem od dołu po to, żeby uwzględnić ew. maskowanie. Czy jest jakaś inna domowa metoda stwierdzenia zdymienia oprócz wgapiania się jak sroka...?
położyć coś nieprzezroczystego na papier, zostawić odpowiedni czas w świetle, które sprawdzamy, a następnie wywołać w na pewno bezpiecznym świetle (np. tylna lampka rowerowa LED skierowana na sufit) - jak będzie widać biały kształt przedmiotu, nie jest dobrze; można jeszcze bawić się densytometrem, tylko po co...nipen pisze:Czy jest jakaś inna domowa metoda stwierdzenia zdymienia oprócz wgapiania się jak sroka...?
|| Cezary Żemis <cezary.zemis@gmail.com>
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
bierzesz papier, kilka monet i stoper. w całkowitej ciemności kładziesz monety na papierze. zapalasz oświetlenie ciemniowe. nie gasząc oświetlenia, cyklicznie zdejmujesz po jednej monecie. ostatnią monetę zdejmujesz po zgaszeniu lampy. najlepiej po ćmoku wywołać papier w czasie zalecanym. miejsce w którym leżała ostatnia moneta, powinno być białe. a reszta różniście. tło w 100% eksponowane na światło lampy powinno być niechybnie zadymione.nipen pisze:Czy jest jakaś inna domowa metoda stwierdzenia zdymienia oprócz wgapiania się jak sroka...?
dokładny opis tutaj: http://www.waybeyondmonochrome.com/WBM2 ... estEd2.pdf
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Dzięki, przykładałem różne przedmioty dla wykontrastowania próby, ale myślałem, że jest coś jeszcze. Moneta (czy coś podobnego), z uwagi na ostrą krawędź jest chyba najbardziej miarodajna. I, co poleca rbit, zestaw chyba będzie jeszcze bardziej czytelny. Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 22 sty 2013, 14:26 przez nipen, łącznie zmieniany 1 raz.
- figureliusz
- -#
- Posty: 821
- Rejestracja: 18 gru 2008, 15:44
- Lokalizacja: Warszawa
To jest dobra metoda, ale tylko w przypadku densytometru. Nie masz szans na wychwycenie okiem małych różnic między poszczególnymi "monetami", nie graniczą ze sobą, a jak tło jest ciemne, to nawet takie dość mocno zadymione kółko będzie wyglądało jak białe.rbit9n pisze:bierzesz papier, kilka monet i stoper. w całkowitej ciemności kładziesz monety na papierze. zapalasz oświetlenie ciemniowe. nie gasząc oświetlenia, cyklicznie zdejmujesz po jednej monecie. ostatnią monetę zdejmujesz po zgaszeniu lampy. najlepiej po ćmoku wywołać papier w czasie zalecanym. miejsce w którym leżała ostatnia moneta, powinno być białe. a reszta różniście. tło w 100% eksponowane na światło lampy powinno być niechybnie zadymione.
Na oko dobrą metodą są tylko metody z jedną monetą lub pakiem blachy. I kolejne żmudne próby, by dojść do bezpiecznego czasu, gdy nie widać różnicy.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
wybacz, ale to jest zagadnienie typu: jak zmierzyć stężenie cukru na pustyni, mając r-r badany, polarymetr, torebkę cukru, słoik i balon wody.J.A. pisze:To jest dobra metoda, ale tylko w przypadku densytometru. Nie masz szans na wychwycenie okiem małych różnic między poszczególnymi "monetami", nie graniczą ze sobą, a jak tło jest ciemne, to nawet takie dość mocno zadymione kółko będzie wyglądało jak białe.
zawsze można wziąć nożyczki i wyciąć interesujące nas fragmenty, nieprawdaż?
wtedy nie ma żadnego problemu, żeby porównać interesujący nas czas z próbą kontrolną, to jest zerową.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr