[autochrome/technicolor] szukam filtrów RGB

Fotografia alternatywna - Czyli coś innego niż wszyscy ;)

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

msierak
-#
Posty: 162
Rejestracja: 26 lis 2008, 08:19
Lokalizacja: Wrocław

[autochrome/technicolor] szukam filtrów RGB

Post autor: msierak »

Na zaliczenie do szkoły chcę zbudować pinhola, który będzie robił 3 foty na acrosie przez 3 filtry rgb, żeby uzyskać następnie materiał kolorowy. Aktualny pomysł jest taki, żeby znaleźć gdzieś jakieś duże+nie za drogie płachty przezroczystej folii w kolorach rgb, żeby następnie wywołać negatywy na slajdy, pociąć, skleić z tymi filtrami i uzyskać przezrocze. Ale jeżeli czegoś takiego nie znajdę/nie zadziała, to znalazłem filtry RGB do astrofotografii, które będą do tego idealne, tylko niestety będę musiał technikę scyfryzować, by uzyskać kolorowe foty.

Czy ktoś ma pomysł, czy istnieje coś takiego? Jakieś przezroczyste folie w kolorach RGB? Sklepy dla artystów? Może w jakichś technikach drukarskich się z czegoś takiego korzysta? Albo na zamówienie można zrobić?

PS. a może zamiast budować aparat z 3 kaset do kieva (a mam zamiar naświetlać min 24h, max 7 dni, co, mimo że mam czas do czerwca, jest dosyć problematyczne, bo wyniki będę miał po minimum miesiącu), jest technicznie możliwe zbudowanie autochroma na bazie szitek wielkoformatowych: 3 szitki sklejone ze sobą z takimi filtrami między nimi?
Fikumiku
-#
Posty: 561
Rejestracja: 24 sie 2009, 10:46
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Fikumiku »

W sklepie dla plastyków znajdziesz różne kolorowe folie....tylko pytanie czy one będą odpowiadać normom systemu RGB:)......ale...jak nie znajdziesz to możesz...zrobić sobie zdjęcia monitora na slajdach po kolei RGB...oczywiście jak najbardziej nie ostre:)....wtedy jakaś tam namiastka RGB powinna być...jeśli ci dobrze wywołają w Labie:P....


żeś se chopie nawymyślał:P....
Maluje bez farb.

http://niewdana.pl/
msierak
-#
Posty: 162
Rejestracja: 26 lis 2008, 08:19
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: msierak »

O kurczaki, dobry pomysł z tymi slajdami! No tylko pytanie powstaje takie, czy rzeczywiście takie filtry muszą odpowiadać dokładnie spektrom czerwonego niebieskiego i zielonego? Bo kolorowe zdjęcie powstanie na pewno. Tylko na ile ono będzie odpowiadać rzeczywistym barwom. A niestety muszą być one dosyć dokładne, gdyż chcę zbadać jaki kolor ma doba. Ale jeżeli bym się wykosztowa tych kilkaset zł na filtry do astrofotografii, które mają dokładną przepuszczalność, to może przefocenie przez nie na slajdach świetlówek skanerów, żeby uzyskać dokładnie taką samą barwę będzie OK. Tylko wtedy koszt każdej kliszy wzrasta o 50 zł za slajd + wołanie.
Awatar użytkownika
pasiasty
-#
Posty: 217
Rejestracja: 23 lis 2011, 15:57
Lokalizacja: Praha
Kontakt:

Post autor: pasiasty »

żelowe filtry do świateł estradowych, ok. 15zł za arkusz (40x90cm chyba)
|| Cezary Żemis <cezary.zemis@gmail.com>
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10282
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

msierak pisze:Czy ktoś ma pomysł, czy istnieje coś takiego? Jakieś przezroczyste folie w kolorach RGB? Sklepy dla artystów? Może w jakichś technikach drukarskich się z czegoś takiego korzysta? Albo na zamówienie można zrobić?
Jedyne sensowne miejsce to http://www.teatrum.com.pl
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
JaZ99
-#
Posty: 858
Rejestracja: 02 gru 2008, 15:57
Lokalizacja: Wroclaw
Kontakt:

Post autor: JaZ99 »

msierak pisze: takie filtry muszą odpowiadać dokładnie spektrom czerwonego niebieskiego i zielonego?
Zobacz wykres czułości dla różnych dlugość fali światła dla Portry 400: http://www.kodak.com/global/en/professi ... /e4050.pdf

Wynika z niego, że maksima czułości są w okolicach 450, 550 i 650 nm.

Czeka Ciebie mnóstwo fajnej zabawy z kalibrowaniem, jeśli naprawdę zależy Ci na dokładnych kolorach.
msierak pisze:chcę zbadać jaki kolor ma doba
co to znaczy??? Doba nie ma jednego koloru...

EDIT: Czy to jest projekt naukowy, czy artystyczny?
Ostatnio zmieniony 07 sty 2013, 15:42 przez JaZ99, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pasiasty
-#
Posty: 217
Rejestracja: 23 lis 2011, 15:57
Lokalizacja: Praha
Kontakt:

Post autor: pasiasty »

Firma Rosco do swoich filtrów podaje bardzo dokładne specyfikacje, łącznie z wykresami transmisji. Z tym że ich filtry są sporo droższe od no-name.
|| Cezary Żemis <cezary.zemis@gmail.com>
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
michalkruk
-#
Posty: 198
Rejestracja: 13 gru 2011, 11:23
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: michalkruk »

kup taki wzornik i go zepsuj, bedziesz tam miał wykres spektrum barw jakie przepuszcza filtr

http://prosklep.pl/product/standard_217 ... rs_edition



PS

Nie musisz cyfryzować, możesz rzucić na ściane na raz z trzech rzutników przefiltrowanych na RGB, albo skopiować po koleji wszystkie 3 wyciągi na jeden materiał kolorowy

PS 2

W Technicolorze (konkretnie Technicolor process nr II) z separacji barwnych robiono taśmy z żelatynowa matryca na barwnik, wiec samo sporządzanie kopii było bardziej "drukowaniem". mam to w jakiejś starej książce dokładnie opisane. Z tego co pamiętam to nie było tam filtrów barwnych tylko pryzmat dzielił obraz..
msierak
-#
Posty: 162
Rejestracja: 26 lis 2008, 08:19
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: msierak »

JaZ99 pisze:
msierak pisze: takie filtry muszą odpowiadać dokładnie spektrom czerwonego niebieskiego i zielonego?
Zobacz wykres czułości dla różnych dlugość fali światła dla Portry 400: http://www.kodak.com/global/en/professi ... /e4050.pdf

Wynika z niego, że maksima czułości są w okolicach 450, 550 i 650 nm.

Czeka Ciebie mnóstwo fajnej zabawy z kalibrowaniem, jeśli naprawdę zależy Ci na dokładnych kolorach.
Albo ja nie rozumiem, albo ty, będę robił na trzech materiałach czarno-białych, więc po co mi portra?
JaZ99 pisze:
msierak pisze:chcę zbadać jaki kolor ma doba
co to znaczy??? Doba nie ma jednego koloru...

EDIT: Czy to jest projekt naukowy, czy artystyczny?
Chcę zobaczyć jaki kolor miałaby doba, gdyby ruchy słońca były postrzegane tak samo, jak miganie świetlówki (czyli niedostrzegalne).
Projekt artystyczny.

Dzięki za odpowiedzi. Orientujecie się czy takie filtry rosco dają jakieś optyczne zniekształcenia?
JaZ99
-#
Posty: 858
Rejestracja: 02 gru 2008, 15:57
Lokalizacja: Wroclaw
Kontakt:

Post autor: JaZ99 »

msierak pisze:Albo ja nie rozumiem, albo ty, będę robił na trzech materiałach czarno-białych, więc po co mi portra?
Ty ;)

Tam masz przykład, jakie długości fal zostały użyte przy projektowaniu filmu kolorowego. Przecież takie było Twoje pytanie.

Sprawdź sobie też dane techniczne Acrosa -- jest słabo uczulony na światło niebieskie, nawet TMAX 100 jest bardziej czulszy od niego.
Awatar użytkownika
pasiasty
-#
Posty: 217
Rejestracja: 23 lis 2011, 15:57
Lokalizacja: Praha
Kontakt:

Post autor: pasiasty »

Te filtry są przede wszystkim do zastosowań oświetleniowych, czyli nie jest to szkło optyczne (nawet te szklane, które produkują), folia się dość łatwo ulega zmatowieniu czy podrapaniu. Do fotografowania byłoby pewnie lepiej użyć filtrów fotograficznych (tych do fotografii czarno-białej).

Ale nie bardzo rozumiem, jak ten sklejany slajd miałby działać. W normalnym to nie srebro tworzy końcowy obraz a pigmenty i to nie addytywne (czerwony, zielony i niebieski) a subtraktywne (błękitny, purpurowy i żółty). Żeby z trzech pozytywowych obrazów srebrowych (czyli czarno-białych, sfotografowanych z filtrami odpowiednio czerwonym, zielonym i niebieskim), złożyć kolorowy obraz, trzeba by użyć trzech źródeł światła w odpowiednich barwach (i do tego nadawałyby się filtry żelowe). Np. można spróbować projekcji z trzech rzutników.

Przy fotografowaniu z czerwonym filtrem trzeba pamiętać, że film musi być czuły na czerwony, czyli panchromatyczny.
|| Cezary Żemis <cezary.zemis@gmail.com>
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
msierak
-#
Posty: 162
Rejestracja: 26 lis 2008, 08:19
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: msierak »

JaZ99 pisze: Sprawdź sobie też dane techniczne Acrosa -- jest słabo uczulony na światło niebieskie, nawet TMAX 100 jest bardziej czulszy od niego.
A sprawdzę, z wyborem acrosa kierowałem się tym, że idealnie nadaje się do długich naświetlań.
pasiasty pisze: Ale nie bardzo rozumiem, jak ten sklejany slajd miałby działać. W normalnym to nie srebro tworzy końcowy obraz a pigmenty i to nie addytywne (czerwony, zielony i niebieski) a subtraktywne (błękitny, purpurowy i żółty). Żeby z trzech pozytywowych obrazów srebrowych (czyli czarno-białych, sfotografowanych z filtrami odpowiednio czerwonym, zielonym i niebieskim), złożyć kolorowy obraz, trzeba by użyć trzech źródeł światła w odpowiednich barwach (i do tego nadawałyby się filtry żelowe). Np. można spróbować projekcji z trzech rzutników.
No ale czy projekcja a złożenie razem kolorowych warstw to nie to samo?
Awatar użytkownika
pasiasty
-#
Posty: 217
Rejestracja: 23 lis 2011, 15:57
Lokalizacja: Praha
Kontakt:

Post autor: pasiasty »

msierak pisze:No ale czy projekcja a złożenie razem kolorowych warstw to nie to samo?
Nie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Synteza_subtraktywna i http://pl.wikipedia.org/wiki/Synteza_addytywna
|| Cezary Żemis <cezary.zemis@gmail.com>
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
msierak
-#
Posty: 162
Rejestracja: 26 lis 2008, 08:19
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: msierak »

pasiasty pisze:
msierak pisze:No ale czy projekcja a złożenie razem kolorowych warstw to nie to samo?
Nie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Synteza_subtraktywna i http://pl.wikipedia.org/wiki/Synteza_addytywna
Rozumiem różnicę między metodą add a subtraktywną, tylko nie rozumiem w takim razie w jaki sposób nakładając filtry cmy na przezrocze jest się w stanie uzyskiać biel, skoro w miejscach srebrem nie pokrytych, czyli światłach, będzie czerń.
Awatar użytkownika
pasiasty
-#
Posty: 217
Rejestracja: 23 lis 2011, 15:57
Lokalizacja: Praha
Kontakt:

Post autor: pasiasty »

msierak pisze:Rozumiem różnicę między metodą add a subtraktywną
Chyba jednak nie...
msierak pisze:w jaki sposób nakładając filtry cmy na przezrocze jest się w stanie uzyskiać biel
No, w ten prosty sposób, że tam, gdzie ma być biało nie ma żadnych barwników; tam gdzie ma być czarno - są wszystkie; tam gdzie ma być błękitno - jest błękitny; tam gdzie czerwono - purpurowy i żółty itd. Srebra (czyli barwnika czarnego) na gotowym kolorowym slajdzie nie ma.

Istniały slajdy addytywne, z barwnikami czerwonym, zielonym i niebieskim (np. Joly Screen czy Autochrome), ale tam nie było nałożonych na siebie warstw barwników, poszczególne barwniki były obok siebie (tak jak w filtrze Bayera)
|| Cezary Żemis <cezary.zemis@gmail.com>
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
ODPOWIEDZ