[autochrome/technicolor] szukam filtrów RGB
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
[autochrome/technicolor] szukam filtrów RGB
Na zaliczenie do szkoły chcę zbudować pinhola, który będzie robił 3 foty na acrosie przez 3 filtry rgb, żeby uzyskać następnie materiał kolorowy. Aktualny pomysł jest taki, żeby znaleźć gdzieś jakieś duże+nie za drogie płachty przezroczystej folii w kolorach rgb, żeby następnie wywołać negatywy na slajdy, pociąć, skleić z tymi filtrami i uzyskać przezrocze. Ale jeżeli czegoś takiego nie znajdę/nie zadziała, to znalazłem filtry RGB do astrofotografii, które będą do tego idealne, tylko niestety będę musiał technikę scyfryzować, by uzyskać kolorowe foty.
Czy ktoś ma pomysł, czy istnieje coś takiego? Jakieś przezroczyste folie w kolorach RGB? Sklepy dla artystów? Może w jakichś technikach drukarskich się z czegoś takiego korzysta? Albo na zamówienie można zrobić?
PS. a może zamiast budować aparat z 3 kaset do kieva (a mam zamiar naświetlać min 24h, max 7 dni, co, mimo że mam czas do czerwca, jest dosyć problematyczne, bo wyniki będę miał po minimum miesiącu), jest technicznie możliwe zbudowanie autochroma na bazie szitek wielkoformatowych: 3 szitki sklejone ze sobą z takimi filtrami między nimi?
Czy ktoś ma pomysł, czy istnieje coś takiego? Jakieś przezroczyste folie w kolorach RGB? Sklepy dla artystów? Może w jakichś technikach drukarskich się z czegoś takiego korzysta? Albo na zamówienie można zrobić?
PS. a może zamiast budować aparat z 3 kaset do kieva (a mam zamiar naświetlać min 24h, max 7 dni, co, mimo że mam czas do czerwca, jest dosyć problematyczne, bo wyniki będę miał po minimum miesiącu), jest technicznie możliwe zbudowanie autochroma na bazie szitek wielkoformatowych: 3 szitki sklejone ze sobą z takimi filtrami między nimi?
W sklepie dla plastyków znajdziesz różne kolorowe folie....tylko pytanie czy one będą odpowiadać normom systemu RGB:)......ale...jak nie znajdziesz to możesz...zrobić sobie zdjęcia monitora na slajdach po kolei RGB...oczywiście jak najbardziej nie ostre:)....wtedy jakaś tam namiastka RGB powinna być...jeśli ci dobrze wywołają w Labie:P....
żeś se chopie nawymyślał:P....
żeś se chopie nawymyślał:P....
O kurczaki, dobry pomysł z tymi slajdami! No tylko pytanie powstaje takie, czy rzeczywiście takie filtry muszą odpowiadać dokładnie spektrom czerwonego niebieskiego i zielonego? Bo kolorowe zdjęcie powstanie na pewno. Tylko na ile ono będzie odpowiadać rzeczywistym barwom. A niestety muszą być one dosyć dokładne, gdyż chcę zbadać jaki kolor ma doba. Ale jeżeli bym się wykosztowa tych kilkaset zł na filtry do astrofotografii, które mają dokładną przepuszczalność, to może przefocenie przez nie na slajdach świetlówek skanerów, żeby uzyskać dokładnie taką samą barwę będzie OK. Tylko wtedy koszt każdej kliszy wzrasta o 50 zł za slajd + wołanie.
Jedyne sensowne miejsce to http://www.teatrum.com.plmsierak pisze:Czy ktoś ma pomysł, czy istnieje coś takiego? Jakieś przezroczyste folie w kolorach RGB? Sklepy dla artystów? Może w jakichś technikach drukarskich się z czegoś takiego korzysta? Albo na zamówienie można zrobić?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Zobacz wykres czułości dla różnych dlugość fali światła dla Portry 400: http://www.kodak.com/global/en/professi ... /e4050.pdfmsierak pisze: takie filtry muszą odpowiadać dokładnie spektrom czerwonego niebieskiego i zielonego?
Wynika z niego, że maksima czułości są w okolicach 450, 550 i 650 nm.
Czeka Ciebie mnóstwo fajnej zabawy z kalibrowaniem, jeśli naprawdę zależy Ci na dokładnych kolorach.
co to znaczy??? Doba nie ma jednego koloru...msierak pisze:chcę zbadać jaki kolor ma doba
EDIT: Czy to jest projekt naukowy, czy artystyczny?
Ostatnio zmieniony 07 sty 2013, 15:42 przez JaZ99, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- -#
- Posty: 198
- Rejestracja: 13 gru 2011, 11:23
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
kup taki wzornik i go zepsuj, bedziesz tam miał wykres spektrum barw jakie przepuszcza filtr
http://prosklep.pl/product/standard_217 ... rs_edition
PS
Nie musisz cyfryzować, możesz rzucić na ściane na raz z trzech rzutników przefiltrowanych na RGB, albo skopiować po koleji wszystkie 3 wyciągi na jeden materiał kolorowy
PS 2
W Technicolorze (konkretnie Technicolor process nr II) z separacji barwnych robiono taśmy z żelatynowa matryca na barwnik, wiec samo sporządzanie kopii było bardziej "drukowaniem". mam to w jakiejś starej książce dokładnie opisane. Z tego co pamiętam to nie było tam filtrów barwnych tylko pryzmat dzielił obraz..
http://prosklep.pl/product/standard_217 ... rs_edition
PS
Nie musisz cyfryzować, możesz rzucić na ściane na raz z trzech rzutników przefiltrowanych na RGB, albo skopiować po koleji wszystkie 3 wyciągi na jeden materiał kolorowy
PS 2
W Technicolorze (konkretnie Technicolor process nr II) z separacji barwnych robiono taśmy z żelatynowa matryca na barwnik, wiec samo sporządzanie kopii było bardziej "drukowaniem". mam to w jakiejś starej książce dokładnie opisane. Z tego co pamiętam to nie było tam filtrów barwnych tylko pryzmat dzielił obraz..
Albo ja nie rozumiem, albo ty, będę robił na trzech materiałach czarno-białych, więc po co mi portra?JaZ99 pisze:Zobacz wykres czułości dla różnych dlugość fali światła dla Portry 400: http://www.kodak.com/global/en/professi ... /e4050.pdfmsierak pisze: takie filtry muszą odpowiadać dokładnie spektrom czerwonego niebieskiego i zielonego?
Wynika z niego, że maksima czułości są w okolicach 450, 550 i 650 nm.
Czeka Ciebie mnóstwo fajnej zabawy z kalibrowaniem, jeśli naprawdę zależy Ci na dokładnych kolorach.
Chcę zobaczyć jaki kolor miałaby doba, gdyby ruchy słońca były postrzegane tak samo, jak miganie świetlówki (czyli niedostrzegalne).JaZ99 pisze:co to znaczy??? Doba nie ma jednego koloru...msierak pisze:chcę zbadać jaki kolor ma doba
EDIT: Czy to jest projekt naukowy, czy artystyczny?
Projekt artystyczny.
Dzięki za odpowiedzi. Orientujecie się czy takie filtry rosco dają jakieś optyczne zniekształcenia?
Ty ;)msierak pisze:Albo ja nie rozumiem, albo ty, będę robił na trzech materiałach czarno-białych, więc po co mi portra?
Tam masz przykład, jakie długości fal zostały użyte przy projektowaniu filmu kolorowego. Przecież takie było Twoje pytanie.
Sprawdź sobie też dane techniczne Acrosa -- jest słabo uczulony na światło niebieskie, nawet TMAX 100 jest bardziej czulszy od niego.
Wywołaj sobie film: https://sites.google.com/site/negfix8pl/film
Te filtry są przede wszystkim do zastosowań oświetleniowych, czyli nie jest to szkło optyczne (nawet te szklane, które produkują), folia się dość łatwo ulega zmatowieniu czy podrapaniu. Do fotografowania byłoby pewnie lepiej użyć filtrów fotograficznych (tych do fotografii czarno-białej).
Ale nie bardzo rozumiem, jak ten sklejany slajd miałby działać. W normalnym to nie srebro tworzy końcowy obraz a pigmenty i to nie addytywne (czerwony, zielony i niebieski) a subtraktywne (błękitny, purpurowy i żółty). Żeby z trzech pozytywowych obrazów srebrowych (czyli czarno-białych, sfotografowanych z filtrami odpowiednio czerwonym, zielonym i niebieskim), złożyć kolorowy obraz, trzeba by użyć trzech źródeł światła w odpowiednich barwach (i do tego nadawałyby się filtry żelowe). Np. można spróbować projekcji z trzech rzutników.
Przy fotografowaniu z czerwonym filtrem trzeba pamiętać, że film musi być czuły na czerwony, czyli panchromatyczny.
Ale nie bardzo rozumiem, jak ten sklejany slajd miałby działać. W normalnym to nie srebro tworzy końcowy obraz a pigmenty i to nie addytywne (czerwony, zielony i niebieski) a subtraktywne (błękitny, purpurowy i żółty). Żeby z trzech pozytywowych obrazów srebrowych (czyli czarno-białych, sfotografowanych z filtrami odpowiednio czerwonym, zielonym i niebieskim), złożyć kolorowy obraz, trzeba by użyć trzech źródeł światła w odpowiednich barwach (i do tego nadawałyby się filtry żelowe). Np. można spróbować projekcji z trzech rzutników.
Przy fotografowaniu z czerwonym filtrem trzeba pamiętać, że film musi być czuły na czerwony, czyli panchromatyczny.
|| Cezary Żemis <cezary.zemis@gmail.com>
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
A sprawdzę, z wyborem acrosa kierowałem się tym, że idealnie nadaje się do długich naświetlań.JaZ99 pisze: Sprawdź sobie też dane techniczne Acrosa -- jest słabo uczulony na światło niebieskie, nawet TMAX 100 jest bardziej czulszy od niego.
No ale czy projekcja a złożenie razem kolorowych warstw to nie to samo?pasiasty pisze: Ale nie bardzo rozumiem, jak ten sklejany slajd miałby działać. W normalnym to nie srebro tworzy końcowy obraz a pigmenty i to nie addytywne (czerwony, zielony i niebieski) a subtraktywne (błękitny, purpurowy i żółty). Żeby z trzech pozytywowych obrazów srebrowych (czyli czarno-białych, sfotografowanych z filtrami odpowiednio czerwonym, zielonym i niebieskim), złożyć kolorowy obraz, trzeba by użyć trzech źródeł światła w odpowiednich barwach (i do tego nadawałyby się filtry żelowe). Np. można spróbować projekcji z trzech rzutników.
Nie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Synteza_subtraktywna i http://pl.wikipedia.org/wiki/Synteza_addytywnamsierak pisze:No ale czy projekcja a złożenie razem kolorowych warstw to nie to samo?
|| Cezary Żemis <cezary.zemis@gmail.com>
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
Rozumiem różnicę między metodą add a subtraktywną, tylko nie rozumiem w takim razie w jaki sposób nakładając filtry cmy na przezrocze jest się w stanie uzyskiać biel, skoro w miejscach srebrem nie pokrytych, czyli światłach, będzie czerń.pasiasty pisze:Nie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Synteza_subtraktywna i http://pl.wikipedia.org/wiki/Synteza_addytywnamsierak pisze:No ale czy projekcja a złożenie razem kolorowych warstw to nie to samo?
Chyba jednak nie...msierak pisze:Rozumiem różnicę między metodą add a subtraktywną
No, w ten prosty sposób, że tam, gdzie ma być biało nie ma żadnych barwników; tam gdzie ma być czarno - są wszystkie; tam gdzie ma być błękitno - jest błękitny; tam gdzie czerwono - purpurowy i żółty itd. Srebra (czyli barwnika czarnego) na gotowym kolorowym slajdzie nie ma.msierak pisze:w jaki sposób nakładając filtry cmy na przezrocze jest się w stanie uzyskiać biel
Istniały slajdy addytywne, z barwnikami czerwonym, zielonym i niebieskim (np. Joly Screen czy Autochrome), ale tam nie było nałożonych na siebie warstw barwników, poszczególne barwniki były obok siebie (tak jak w filtrze Bayera)
|| Cezary Żemis <cezary.zemis@gmail.com>
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885