przemur pisze:tylko ogolne uwagi ze ma wplyw, w profesjonalnych zastosowaniach zauwazalny juz po 6 miesiacach.
Czym różnią się materiały profesjonalne od amatorskich? Zasadnicza różnica jest taka, że materiały amatorskie w czasie przechowywania "dojrzewają". Mają przez to znacznie dłuższy termin gwarancyjny (przydatności), który można podzielić na trzy etapy: okres początkowy, w którym zaraz po opuszczeniu linii produkcyjnej ich parametry nie są jeszcze w pełni osiągnięte, okres pełnej przydatności i w pełni ustabilizowanych właściwości i okres przed upływem terminu "przydatności", kiedy mogą się już pojawiać pierwsze symptomy starzenia się - wzrost zadymienia, spadek kontrastowości, wzrost ziarnistości itp. Materiały profesjonalne wypuszczane są na rynek w pełni "dojrzałe" w szczytowym punkcie ich optymalnych parametrów. Stąd ich krótszy "termin ważności", bo obejmuje on tylko okres, kiedy ich parametry są najwyższe. W skrajnych przypadkach okres przydatności materiałów "profesjonalnych" może obejmować zaledwie 1/3 okresu analogicznych emulsyjnie materiałów "amatorskich". Stąd te 6 miesięcy. Nie oznacza to wcale, że materiały profesjonalne są jakoś bardziej wrażliwe. Po prostu wymogi stawiane materiałom "profesjonalnym" są bardziej wyśrubowane i np. wzrost zadymienia o 0,02 już je dyskwalifikuje, podczas gdy dla amatora wciąż są w pełni przydatne.
Materiały czarno-białe przechowywałem w zamrażarce przez ponad 10 lat i nie zauważyłem na nich żadnych negatywnych skutków tak długiego okresu przechowywania. Inna rzecz, że inaczej przechowują się materiały niskoczułe, a inaczej wysokoczułe, a jeszcze inaczej materiały do IR. Wynika to jednak bardziej z technologii ich produkcji, niż oddziaływania mocy nadprzyrodzonych.