Rollei 6001

Aparaty tradycyjne - Informacje i problemy z Waszym sprzętem. Bez względu na format - zapraszamy

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10300
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

technik219 pisze:
J.A. pisze:bo i Pentax 67 ma tylko szczelinową.
Pentax 6x7 to zupełnie inna konstrukcja niż Rollei 6001/6006/6008. Jest to raczej "nadmuchana" lustrzanka jednoobiektywowa (n.b. podobno jedyny aparat 120, którym można robić reporterkę). Mówimy tu o aparatach z dopinanymi magazynkami.
Bez przesady. Taka sama lutrzanka jak każda inna. Czy modułowa, czy nie nic nie stoi na przeszkodzie aby był to aparat z centralną, lub szczelinową migawką. Absolutnie żadna różnica. To że EXA, Pentacon, czy Pentax, są z migawką szczelinową, wynika tylko i wyłącznie z jakiejś tam decyzji konstruktora. Uznał, że tak będzie lepiej.
technik219 pisze:
Co radziecka myśl techniczna potrafiła wykonać, jeśli ktoś uważa, że nie, to jest naiwny.
Nie wątpię, że była zdolna to wykonać, wszak Rosjanie polecieli na Księżyc, ale skoro z byle migawką szczelinową mieli poważne kłopoty (odklejające się tasiemki roletek, zrywające się zęby napędu kaset w Salutach, odkręcające się mocowania pryzmatów i zacięcia Kiewów małoobrazkowych itd.) to co tu w ogóle mówić o migawkach centralnych w obiektywach średnioformatowych. Dlaczego w popularnuch Zenitach wciąż i do znudzenia była wstawiana ta sama migawka przez 70 lat (skopiowana z pierwszej Leiki) z czasami 1/30 - 1/500 s.? Czy produkcja takiej migawki spowodowałaby tak drastyczny wzrost kosztów, że nie stać by było na aparat "człowieka radzieckiego"? Brak czasów długich stanowił istotną niedogodność dla większości użytkowników. Myślę, że bariera ekonomiczna nie była najistotniejsza. Była bariera technologiczna. Do Zenitów z wyższej półki montowano migawki Copal i Seiko. Dlaczego aparaty radzieckie były zawodne? Z jednej strony rakiety kosmiczne i bomby atomowe, z drugiej strony aparaty psujące się przy bardziej intensywnym użyciu. Optyka, nie powiem złego słowa, ale "mechanika" to już na poziome kołchozowego kowala. Wychowałem się na sprzęcie Made in USSR w czasach, w których nie stać mnie było na nic lepszego i nic lepszego nie było dostępnego. Gdy tylko nadarzyła się możliwość, bez żalu pożegnałem się z tymi sprzętami.
Jakość sprzętu z Kraju Rad wynika tylko i wyłącznie z możliwości finansowych. Niezależnie od teorii komunizmu (którego tam nie było), są rzeczy które się opłaca zrobić i takie, których się nie opłaca. Decyzje polityczne były takie a nie inne i już.
BTW. Też się wychowałem na radzieckim sprzęcie.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Malfas
-#
Posty: 661
Rejestracja: 18 sie 2008, 16:37
Lokalizacja: Zambrów

Post autor: Malfas »

J.A. pisze: Malfas napisał/a:
a radzieckie kiewy nie maja przypadkiem migawki szczelinowej z racji problemu konstrukcji migawki centralnej w aparacie?
Z całym szacunkiem, a widziałeś Ty kiedy migawkę centralną w aparacie? Ona jest zawsze w obiektywie. No dobra w Smienie jest tuż za obiektywem.
tak widziałem, jako tako, wszystkie tlry które maja migawkę centralną, to niejako maja ja w aparacie :P, nie zdejmuje sie ona z obiektywem :P
a tak na serio to oczywistym jest iz miałem namysli migawkę w obiektywie
filozof97
-#
Posty: 367
Rejestracja: 13 lis 2010, 23:30
Lokalizacja: Siemiatycze

Post autor: filozof97 »

hm, co do migawki centralnej w aparacie- kłania się Zenit linii 4- czyli modele 4, 5, 6- miały one jakąś migawkę centralną, za obiektywem trójsektorową bodaj. Czasem pojawia się model 6 na allegro, z obiektywem Rubinar (bodajże 35- 90 ogniskowa? w każdym razie transfokator o stałej jasności).
A smiena miała migawkę w obiektywie. Vilia miała za.

Ogólnie jestem ciekaw, jak rozwiązano tą migawkę w tych Zenkach- miał go ktoś może w ręku?
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10300
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

filozof97 pisze:hm, co do migawki centralnej w aparacie- kłania się Zenit linii 4- czyli modele 4, 5, 6- miały one jakąś migawkę centralną, za obiektywem trójsektorową bodaj.
A jak wg. Ciebie było rozwiązane oglądanie obrazu na matówce? Migawka centralna w slr musi działać jak w hasellach, czy innych tego typu. Czyli musi być za lustrem kurtyna - wrota- czy cokolwiek zamykającego dostęp światła do filmu w czasie gdy migawka w obiektywie jest otwarta. A otwarta musi być właśnie w celu umożliwienia celowania. W tych zenitach była migawka wachlarzowa i znacznie jej bliżej do szczelinowej niż centralnej.
1. Migawka centralna znajduje się w obiektywie lub tuż za nim i umożliwia synchronizację z błyskiem z każdym czasem jej otwarcia. Najczęściej montowana jest, w płaszczyźnie przesłony.
2. Migawka szczelinowa uniemożliwia synchronizację z każdym czasem i montowana jest tuż przed płaszczyzną filmu.
filozof97 pisze: Czasem pojawia się model 6 na allegro, z obiektywem Rubinar (bodajże 35- 90 ogniskowa? w każdym razie transfokator o stałej jasności).
A smiena miała migawkę w obiektywie.
Tak samo za obiektywem ja Villia. I to wszystkie modele jakie miałem w rękach czyli 2, 6 i 8M. Więc nie sądzę, aby w innych było inaczej.
filozof97 pisze:Vilia miała za.

Ogólnie jestem ciekaw, jak rozwiązano tą migawkę w tych Zenkach- miał go ktoś może w ręku?
Przypominała szczelinową migawkę z metalowymi lamelkami. Tylko jej przebieg nie był pionowy, tylko ukośny.
Ostatnio zmieniony 09 paź 2011, 19:12 przez J.A., łącznie zmieniany 1 raz.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

J.A. pisze:Czy modułowa, czy nie nic nie stoi na przeszkodzie aby był to aparat z centralną, lub szczelinową migawką. Absolutnie żadna różnica.
Różnica jednak jest. O ile nie ma przeszkód w budowie migawki centralnej z czasami długimi, to minimalny czas migawki centralnej to 1/500 s. Podczas gdy dla migawek szczelinowych to 1/12000 s (dla zastosowań powszechnych poprzestaje się na wartości 1/4000 s,). Tego żadna centralna nie osiągnie, a jakby nawet, to da o sobie znać praktyczne ograniczenie wynikające z samej zasady działania takiej migawki (cykl pracy i wynikające z tego nierównomierne naświetlenie materiału). Zgoda co do większych możliwości współpracy z lampami błyskowymi. Tak więc różnica jest i to znaczna :-P
Lux mea lex
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10300
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

technik219 pisze:
J.A. pisze:Czy modułowa, czy nie nic nie stoi na przeszkodzie aby był to aparat z centralną, lub szczelinową migawką. Absolutnie żadna różnica.
Różnica jednak jest. O ile nie ma przeszkód w budowie migawki centralnej z czasami długimi, to minimalny czas migawki centralnej to 1/500 s. Podczas gdy dla migawek szczelinowych to 1/12000 s (dla zastosowań powszechnych poprzestaje się na wartości 1/4000 s,). Tego żadna centralna nie osiągnie, a jakby nawet, to da o sobie znać praktyczne ograniczenie wynikające z samej zasady działania takiej migawki (cykl pracy i wynikające z tego nierównomierne naświetlenie materiału). Zgoda co do większych możliwości współpracy z lampami błyskowymi. Tak więc różnica jest i to znaczna :-P
Ależ ja nie kwestionuję różnicy w działaniu obu typów migawek. Z punktu widzenia migawki, P67, czy Psix mogą mieć taką migawkę. Dodatkową wadą centralnej jest silne utrudnienie w konstruowaniu długich jasnych obiektywów.
I właściwie aparaty studyjne mają centralną - wygoda we współpracy z lampami błyskowymi, a takie Kievy, Psix, P67 miały być średnim formatem w reportażu. A ruscy po prostu nie mieli decyzji politycznej, żeby robić studyjnego haselopodobnego saluta, czy kieva z migawką centralną. Ktoś gdzieś wyżej uznał, że to zbędna fanaberia, której nie widać :-)
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
ODPOWIEDZ