Czułość filmów

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
janykiel
-#
Posty: 157
Rejestracja: 15 wrz 2009, 18:46
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Post autor: janykiel »

dr_feelgood pisze:To co dziś robiłem to zupełnie inny temat, wszystko z tabelkami od pana Sch... 8-)

Wcześniejsze niedoswietlenia tyczyły sie czasów 1/30 do 1/500
Aha, no to faktycznie zagwozdka.
tomashj2
-#
Posty: 45
Rejestracja: 09 lis 2010, 19:45
Lokalizacja: Zamosc

Post autor: tomashj2 »

Nie rozumiem po co negatyw ma byc taki bardzo czarny, jak stara szkoła mowi, ze negatyw jest dobrze wywołany gdy mozesz przez najciemniejsze czesci nega przeczytac tekst z gazety. Poza tym nie ogladasz i nie pokazujesz nikomu negatywu tylko odbitke na papierze a ta regulujesz przez czasy naswietlania.
timor
-#
Posty: 371
Rejestracja: 28 sty 2011, 10:28
Lokalizacja: Toronto

Post autor: timor »

Hej, Jakub, tutaj jest przykład negatywu Tmaxa:
viewtopic.php?t=5046&postdays=0&postorder=asc&start=15
I to co z niego wychodzi. Kontrast można trochę kontrolować czasem wywojki, ale tylko niewiele, Tmax przewołany blokuje światla.
Czy to, co Ci, Jakub, wychodzi coś podobnego ?
Awatar użytkownika
dr_feelgood
-#
Posty: 42
Rejestracja: 28 kwie 2010, 16:07
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Post autor: dr_feelgood »

@timor

Tak, jest to coś w ten deseń, z tego co oceniałem to kilka klatek które wygląda jak Twoje, będzie nadawało się do odbitek. Kilka ewidentnie mam niedoświetlonych. Fakt, nie sądziłem ze on aż tak jasny jest.

Dlaczego lubie czarne negatywy? Bo pod powiększalnikiem wtedy leży taki ze 2min zanim się papier naświetli i idzie wyciągnąć niesamowite szczegóły. Ostatnio robiłem odbitki 40x40 cm, jedna klatka dość mocno wypalona, papier też długo smażył się pod powiększalnikiem, aż wyszła piękna czarno-biała woda z jasnym kamyczkiem, cudo. Jasny negatyw nie daje takich mozliwości.

Poza tym, to właśnie wyszedłem z ciemni, wywołałem 2xFP4+ i Delte 100, i wyszły bardzo przyjaźnie, palone przeważnie na 50ISO. Chociaż Sch... z tabelek to jednak zamiast 1 min walnąłbym 2 :mrgreen:
BIESZCZADZKA : GALERIA

http://www.rudak-galeria.com.pl
timor
-#
Posty: 371
Rejestracja: 28 sty 2011, 10:28
Lokalizacja: Toronto

Post autor: timor »

dr_feelgood pisze: Dlaczego lubie czarne negatywy? Bo pod powiększalnikiem wtedy leży taki ze 2min zanim się papier naświetli i idzie wyciągnąć niesamowite szczegóły. Ostatnio robiłem odbitki 40x40 cm, jedna klatka dość mocno wypalona, papier też długo smażył się pod powiększalnikiem, aż wyszła piękna czarno-biała woda z jasnym kamyczkiem, cudo. Jasny negatyw nie daje takich mozliwości.
Mysle, ze sie mylisz, lekki negatyw ( jak dla danego filmu) daje wszystkie mozliwisci w swiecie. tylko odpowiednie manewrowanie filtrami. Szczegoly zgubi niedoswietlony/niedowolany negatyw, przewolany Tmax zablokuje Ci szczegoly w swiatlach tak, ze nawet 5min palenia pod powiekszalnikiem Ci nie pomoze. Ty robisz glownie 6x6 jak mysle. Moze powinienes rzeczywiscie przejsc na Tmax 100 i D76 w kombinacji Johna Sextona:
http://www.largeformatphotography.info/ ... -tmax.html
Nic skomplikowanego, Tobie tez musi wyjsc.
Ostatnio zmieniony 28 kwie 2011, 12:44 przez timor, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
dr_feelgood
-#
Posty: 42
Rejestracja: 28 kwie 2010, 16:07
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Post autor: dr_feelgood »

Myślę ze zostanę przy FP4 ew. Delta, bo też ładnie wychodzi. Ale musze palić na 25 przy ostrym swietle, 50 przy łagodnych warunkach, dziwne nie? Ale z tego co zaobserwowałem ostatnio tylko tak uzyskuje zadowalające rezultaty.
Pozatym ja robie na stałogradacyjnym plastiku. Tylko duże odbitki robie na barycie, też stało... .
BIESZCZADZKA : GALERIA

http://www.rudak-galeria.com.pl
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 558
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: zieloo »

dr_feelgood pisze:Myślę ze zostanę przy FP4 ew. Delta, bo też ładnie wychodzi. Ale musze palić na 25 przy ostrym swietle, 50 przy łagodnych warunkach, dziwne nie?
Nie, to norma.
Awatar użytkownika
dr_feelgood
-#
Posty: 42
Rejestracja: 28 kwie 2010, 16:07
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Post autor: dr_feelgood »

zieloo pisze:
dr_feelgood pisze:Myślę ze zostanę przy FP4 ew. Delta, bo też ładnie wychodzi. Ale musze palić na 25 przy ostrym swietle, 50 przy łagodnych warunkach, dziwne nie?
Nie, to norma.

Aha, to 20 postów czekałem aż ktoś to napisze...
BIESZCZADZKA : GALERIA

http://www.rudak-galeria.com.pl
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

zieloo pisze:Nie, to norma.
jestem nienormalny. FP4+ paliłem na 22DIN, a deltę 100 na 21DIN i oba wyszły dobrze. poza tym inne filmy też palę pudełkowo, a że nie wołam sztywno wg. zaleceń cyfrowej-g***o-prawdy to jest tak, a nie inaczej.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
dr_feelgood
-#
Posty: 42
Rejestracja: 28 kwie 2010, 16:07
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Post autor: dr_feelgood »

weesee pisze:
Aha, to 20 postów czekałem aż ktoś to napisze...
gdybyś choć przeczytał o systemie strefowym to byś to wiedział bez tych 20 postów
system bardzo fajny ale dla mnie tylko od 5 strefy w górę. Co by było gdybyś chciał zrobić mocno zacieniony przedmiot w, powiedzmy 3 strefa? Obniżenie ekspozycji o tyle na ciemnym obiekcie, da tylko czarną plamę, bez żadnych szczegółów. Sorry ale ja wtedy zwiększam czas, żeby cokolwiek było widać.
BIESZCZADZKA : GALERIA

http://www.rudak-galeria.com.pl
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 558
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: zieloo »

rbit9n pisze:jestem nienormalny. FP4+ paliłem na 22DIN, a deltę 100 na 21DIN i oba wyszły dobrze.
Ja tez :)

Norma w warunkach opisywanych przez kolegę dr_feelgood.

system bardzo fajny ale dla mnie tylko od 5 strefy w górę. Co by było gdybyś chciał zrobić mocno zacieniony przedmiot w, powiedzmy 3 strefa? Obniżenie ekspozycji o tyle na ciemnym obiekcie, da tylko czarną plamę, bez żadnych szczegółów. Sorry ale ja wtedy zwiększam czas, żeby cokolwiek było widać.
Wybacz, ale z tego co czytam to chyba nie do końca wiesz na czym polega ZS.
Awatar użytkownika
dr_feelgood
-#
Posty: 42
Rejestracja: 28 kwie 2010, 16:07
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Post autor: dr_feelgood »

Z chęcią wysłucham na czym polega.
BIESZCZADZKA : GALERIA

http://www.rudak-galeria.com.pl
timor
-#
Posty: 371
Rejestracja: 28 sty 2011, 10:28
Lokalizacja: Toronto

Post autor: timor »

Jakub, system strefowy opisuje zasady powstawania obrazu w fotografii i możliwości wykorzystania ich w praktyce tak, by docelowe zdjęcie przedstawiało "wizję" fotografa. A nie wyszlo tak, jak wyszlo. Wymaga to koordynacji ekpozycji, wołania i naświetlania pod powiększalnikiem. Dobre efekty można uzyskać na różne sposoby, nawet naświetlając FP4+ na ISO 25, ale trzeba to robić świadomie.
Jeśli twierdzisz właśnie, że FP4 @ 125 Ci absolutnie nie wychodzi a @ 25 tak, to coś jest poważnie nie tak.
Forum nie jest po to, by z Ciebie żartować czy coś podobnego. Skoro się zapytałeś, to masz problem i tutaj jest wielu ludzi z solidnym przygotowaniem technicznym w fotografii, inni mają dość duże praktyczne doświadczenia, skorzystaj z tego.
Tworzysz bardzo ciekawą grafikę obrazującą jeden z najbardziej zagubionych fragmentów Polski,. Zdjęcia też w wielu przypadkach ciekawe, ale może warto trochę dopracować technikę, by wychodziły jeszcze lepiej i częściej ?
jacekCz
-#
Posty: 180
Rejestracja: 03 lut 2011, 21:08
Lokalizacja: Nowy Sącz

Post autor: jacekCz »

timor pisze:Jakub, system strefowy opisuje zasady powstawania obrazu w fotografii i możliwości wykorzystania ich w praktyce tak, by docelowe zdjęcie przedstawiało "wizję" fotografa. A nie wyszlo tak, jak wyszlo. Wymaga to koordynacji ekpozycji, wołania i naświetlania pod powiększalnikiem.
Zjedziecie mnie, ale ja ciągle szukam uwspółcześnionego opisu systemu strefowego.
a) do materiałów (mniej ważne lub wręcz wcale). Choć np materiały o kolosalnej tolerancji.
b) do rolki małej czy dużej, zapominamy o wywoływaniu negatywu pod każdą klatkę, bo się nie da. A to chyba ważne.
c) istniejące dziś możliwości pomiaru.

Wiem, wiem, teoria się nie zmieniła :P
Ostatnio zmieniony 28 kwie 2011, 18:56 przez jacekCz, łącznie zmieniany 1 raz.
timor
-#
Posty: 371
Rejestracja: 28 sty 2011, 10:28
Lokalizacja: Toronto

Post autor: timor »

jacekCz pisze:[

Zjedziecie mnie, ale ja ciągle szukam uwspółcześnionego opisu systemu strefowego.
a) do materiałów (mniej ważne lub wręcz wcale). Choć np materiały o kolosalnej tolerancji.

b) do rolki małej czy dużej, zapominamy o wywoływaniu negatywu pod każdą klatkę, bo się nie da. A to chyba ważne.


c) istniejące dziś możliwości pomiaru.
O jaką tolerancję filmu Ci chodzi ?

Na filmie zwijanym się nie da wołać każdej klatki osobno, ale można ustalić sobie wołanie "normalne" i znając jego rezultaty manewrować ekspozycją

Co tu masz na myśli z pomiarem ?
Ostatnio zmieniony 28 kwie 2011, 19:53 przez timor, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ