Aha, no to faktycznie zagwozdka.dr_feelgood pisze:To co dziś robiłem to zupełnie inny temat, wszystko z tabelkami od pana Sch...![]()
Wcześniejsze niedoswietlenia tyczyły sie czasów 1/30 do 1/500
Czułość filmów
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Nie rozumiem po co negatyw ma byc taki bardzo czarny, jak stara szkoła mowi, ze negatyw jest dobrze wywołany gdy mozesz przez najciemniejsze czesci nega przeczytac tekst z gazety. Poza tym nie ogladasz i nie pokazujesz nikomu negatywu tylko odbitke na papierze a ta regulujesz przez czasy naswietlania.
Hej, Jakub, tutaj jest przykład negatywu Tmaxa:
viewtopic.php?t=5046&postdays=0&postorder=asc&start=15
I to co z niego wychodzi. Kontrast można trochę kontrolować czasem wywojki, ale tylko niewiele, Tmax przewołany blokuje światla.
Czy to, co Ci, Jakub, wychodzi coś podobnego ?
viewtopic.php?t=5046&postdays=0&postorder=asc&start=15
I to co z niego wychodzi. Kontrast można trochę kontrolować czasem wywojki, ale tylko niewiele, Tmax przewołany blokuje światla.
Czy to, co Ci, Jakub, wychodzi coś podobnego ?
- dr_feelgood
- -#
- Posty: 42
- Rejestracja: 28 kwie 2010, 16:07
- Lokalizacja: Sanok
- Kontakt:
@timor
Tak, jest to coś w ten deseń, z tego co oceniałem to kilka klatek które wygląda jak Twoje, będzie nadawało się do odbitek. Kilka ewidentnie mam niedoświetlonych. Fakt, nie sądziłem ze on aż tak jasny jest.
Dlaczego lubie czarne negatywy? Bo pod powiększalnikiem wtedy leży taki ze 2min zanim się papier naświetli i idzie wyciągnąć niesamowite szczegóły. Ostatnio robiłem odbitki 40x40 cm, jedna klatka dość mocno wypalona, papier też długo smażył się pod powiększalnikiem, aż wyszła piękna czarno-biała woda z jasnym kamyczkiem, cudo. Jasny negatyw nie daje takich mozliwości.
Poza tym, to właśnie wyszedłem z ciemni, wywołałem 2xFP4+ i Delte 100, i wyszły bardzo przyjaźnie, palone przeważnie na 50ISO. Chociaż Sch... z tabelek to jednak zamiast 1 min walnąłbym 2
Tak, jest to coś w ten deseń, z tego co oceniałem to kilka klatek które wygląda jak Twoje, będzie nadawało się do odbitek. Kilka ewidentnie mam niedoświetlonych. Fakt, nie sądziłem ze on aż tak jasny jest.
Dlaczego lubie czarne negatywy? Bo pod powiększalnikiem wtedy leży taki ze 2min zanim się papier naświetli i idzie wyciągnąć niesamowite szczegóły. Ostatnio robiłem odbitki 40x40 cm, jedna klatka dość mocno wypalona, papier też długo smażył się pod powiększalnikiem, aż wyszła piękna czarno-biała woda z jasnym kamyczkiem, cudo. Jasny negatyw nie daje takich mozliwości.
Poza tym, to właśnie wyszedłem z ciemni, wywołałem 2xFP4+ i Delte 100, i wyszły bardzo przyjaźnie, palone przeważnie na 50ISO. Chociaż Sch... z tabelek to jednak zamiast 1 min walnąłbym 2

Mysle, ze sie mylisz, lekki negatyw ( jak dla danego filmu) daje wszystkie mozliwisci w swiecie. tylko odpowiednie manewrowanie filtrami. Szczegoly zgubi niedoswietlony/niedowolany negatyw, przewolany Tmax zablokuje Ci szczegoly w swiatlach tak, ze nawet 5min palenia pod powiekszalnikiem Ci nie pomoze. Ty robisz glownie 6x6 jak mysle. Moze powinienes rzeczywiscie przejsc na Tmax 100 i D76 w kombinacji Johna Sextona:dr_feelgood pisze: Dlaczego lubie czarne negatywy? Bo pod powiększalnikiem wtedy leży taki ze 2min zanim się papier naświetli i idzie wyciągnąć niesamowite szczegóły. Ostatnio robiłem odbitki 40x40 cm, jedna klatka dość mocno wypalona, papier też długo smażył się pod powiększalnikiem, aż wyszła piękna czarno-biała woda z jasnym kamyczkiem, cudo. Jasny negatyw nie daje takich mozliwości.
http://www.largeformatphotography.info/ ... -tmax.html
Nic skomplikowanego, Tobie tez musi wyjsc.
Ostatnio zmieniony 28 kwie 2011, 12:44 przez timor, łącznie zmieniany 1 raz.
- dr_feelgood
- -#
- Posty: 42
- Rejestracja: 28 kwie 2010, 16:07
- Lokalizacja: Sanok
- Kontakt:
Myślę ze zostanę przy FP4 ew. Delta, bo też ładnie wychodzi. Ale musze palić na 25 przy ostrym swietle, 50 przy łagodnych warunkach, dziwne nie? Ale z tego co zaobserwowałem ostatnio tylko tak uzyskuje zadowalające rezultaty.
Pozatym ja robie na stałogradacyjnym plastiku. Tylko duże odbitki robie na barycie, też stało... .
Pozatym ja robie na stałogradacyjnym plastiku. Tylko duże odbitki robie na barycie, też stało... .
- dr_feelgood
- -#
- Posty: 42
- Rejestracja: 28 kwie 2010, 16:07
- Lokalizacja: Sanok
- Kontakt:
jestem nienormalny. FP4+ paliłem na 22DIN, a deltę 100 na 21DIN i oba wyszły dobrze. poza tym inne filmy też palę pudełkowo, a że nie wołam sztywno wg. zaleceń cyfrowej-g***o-prawdy to jest tak, a nie inaczej.zieloo pisze:Nie, to norma.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
- dr_feelgood
- -#
- Posty: 42
- Rejestracja: 28 kwie 2010, 16:07
- Lokalizacja: Sanok
- Kontakt:
system bardzo fajny ale dla mnie tylko od 5 strefy w górę. Co by było gdybyś chciał zrobić mocno zacieniony przedmiot w, powiedzmy 3 strefa? Obniżenie ekspozycji o tyle na ciemnym obiekcie, da tylko czarną plamę, bez żadnych szczegółów. Sorry ale ja wtedy zwiększam czas, żeby cokolwiek było widać.weesee pisze:gdybyś choć przeczytał o systemie strefowym to byś to wiedział bez tych 20 postówAha, to 20 postów czekałem aż ktoś to napisze...
Ja tez :)rbit9n pisze:jestem nienormalny. FP4+ paliłem na 22DIN, a deltę 100 na 21DIN i oba wyszły dobrze.
Norma w warunkach opisywanych przez kolegę dr_feelgood.
Wybacz, ale z tego co czytam to chyba nie do końca wiesz na czym polega ZS.system bardzo fajny ale dla mnie tylko od 5 strefy w górę. Co by było gdybyś chciał zrobić mocno zacieniony przedmiot w, powiedzmy 3 strefa? Obniżenie ekspozycji o tyle na ciemnym obiekcie, da tylko czarną plamę, bez żadnych szczegółów. Sorry ale ja wtedy zwiększam czas, żeby cokolwiek było widać.
- dr_feelgood
- -#
- Posty: 42
- Rejestracja: 28 kwie 2010, 16:07
- Lokalizacja: Sanok
- Kontakt:
Jakub, system strefowy opisuje zasady powstawania obrazu w fotografii i możliwości wykorzystania ich w praktyce tak, by docelowe zdjęcie przedstawiało "wizję" fotografa. A nie wyszlo tak, jak wyszlo. Wymaga to koordynacji ekpozycji, wołania i naświetlania pod powiększalnikiem. Dobre efekty można uzyskać na różne sposoby, nawet naświetlając FP4+ na ISO 25, ale trzeba to robić świadomie.
Jeśli twierdzisz właśnie, że FP4 @ 125 Ci absolutnie nie wychodzi a @ 25 tak, to coś jest poważnie nie tak.
Forum nie jest po to, by z Ciebie żartować czy coś podobnego. Skoro się zapytałeś, to masz problem i tutaj jest wielu ludzi z solidnym przygotowaniem technicznym w fotografii, inni mają dość duże praktyczne doświadczenia, skorzystaj z tego.
Tworzysz bardzo ciekawą grafikę obrazującą jeden z najbardziej zagubionych fragmentów Polski,. Zdjęcia też w wielu przypadkach ciekawe, ale może warto trochę dopracować technikę, by wychodziły jeszcze lepiej i częściej ?
Jeśli twierdzisz właśnie, że FP4 @ 125 Ci absolutnie nie wychodzi a @ 25 tak, to coś jest poważnie nie tak.
Forum nie jest po to, by z Ciebie żartować czy coś podobnego. Skoro się zapytałeś, to masz problem i tutaj jest wielu ludzi z solidnym przygotowaniem technicznym w fotografii, inni mają dość duże praktyczne doświadczenia, skorzystaj z tego.
Tworzysz bardzo ciekawą grafikę obrazującą jeden z najbardziej zagubionych fragmentów Polski,. Zdjęcia też w wielu przypadkach ciekawe, ale może warto trochę dopracować technikę, by wychodziły jeszcze lepiej i częściej ?
Zjedziecie mnie, ale ja ciągle szukam uwspółcześnionego opisu systemu strefowego.timor pisze:Jakub, system strefowy opisuje zasady powstawania obrazu w fotografii i możliwości wykorzystania ich w praktyce tak, by docelowe zdjęcie przedstawiało "wizję" fotografa. A nie wyszlo tak, jak wyszlo. Wymaga to koordynacji ekpozycji, wołania i naświetlania pod powiększalnikiem.
a) do materiałów (mniej ważne lub wręcz wcale). Choć np materiały o kolosalnej tolerancji.
b) do rolki małej czy dużej, zapominamy o wywoływaniu negatywu pod każdą klatkę, bo się nie da. A to chyba ważne.
c) istniejące dziś możliwości pomiaru.
Wiem, wiem, teoria się nie zmieniła :P
Ostatnio zmieniony 28 kwie 2011, 18:56 przez jacekCz, łącznie zmieniany 1 raz.
O jaką tolerancję filmu Ci chodzi ?jacekCz pisze:[
Zjedziecie mnie, ale ja ciągle szukam uwspółcześnionego opisu systemu strefowego.
a) do materiałów (mniej ważne lub wręcz wcale). Choć np materiały o kolosalnej tolerancji.
b) do rolki małej czy dużej, zapominamy o wywoływaniu negatywu pod każdą klatkę, bo się nie da. A to chyba ważne.
c) istniejące dziś możliwości pomiaru.
Na filmie zwijanym się nie da wołać każdej klatki osobno, ale można ustalić sobie wołanie "normalne" i znając jego rezultaty manewrować ekspozycją
Co tu masz na myśli z pomiarem ?
Ostatnio zmieniony 28 kwie 2011, 19:53 przez timor, łącznie zmieniany 1 raz.