Powiększalniki zmiennokontrastowe a kolorowe

Powiększalniki, zegary, kuwety, oświetlenie w Waszej ciemni

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 19:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: slawoj »

Nigdy nie robiłem na takich gradacjach: 00 oraz 0.
Wniosek jest jeden, trzeba spróbować "sfocić" coś dla porównania.

Sprawdziłem papiery MULTIGRADE ILFORD'a (IV RC oraz RC WARMTINE).
Można je naświetlać na gradacje: 00 , 0 , 1 , 2 , 3 , 4 , 5
Ostatnio zmieniony 25 maja 2009, 14:15 przez slawoj, łącznie zmieniany 1 raz.
AJK
-#
Posty: 197
Rejestracja: 18 sty 2009, 14:59
Lokalizacja: Wschodnia Fryzja

Post autor: AJK »

Jest z tym wszystkim jeden zasadniczy problem: te wartosci nie sa w zaden sposob znormalizowane, a do tego kazdy papier jest inny. Wniosek - cale to porownywanie roznych systemow i roznych papierow kompletnie nie ma sensu.
Pozdrowienia znad Morza Polnocnego

Andrzej
Awatar użytkownika
Jerzy
-# jr admin
Posty: 1370
Rejestracja: 26 lut 2007, 20:23
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jerzy »

slawoj pisze:Nigdy nie robiłem na takich gradacjach: 00 oraz 0.
A nie próbowałeś split-gradingu? 0 się wtedy przydaje, idzie ładnie w parze z 4 czy 4,5...

Pozdrawiam!
I'm Winston Wolf. I solve problems.

http://foto.ujerzego.pl
Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 19:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: slawoj »

Jerzy pisze:A nie próbowałeś split-gradingu?
No nie i jakoś mnie do tego nie ciągnie.

Jestem wychowany na papierach staokontrastowych, dlatego jak robię na MG to prócz określenia stałej gradacji, ograniczam się do wysłaniania i doświetlania.

Może dużo tracę przez to - będę musiał kiedyś spróbować.
Awatar użytkownika
Jerzy
-# jr admin
Posty: 1370
Rejestracja: 26 lut 2007, 20:23
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jerzy »

slawoj pisze: Może dużo tracę przez to - będę musiał kiedyś spróbować.
Raczej nie, czasem łatwiej w ten sposób wstrzelić się we właściwą gradację. Sam to rzadko stosuję.

Pozdrawiam!
I'm Winston Wolf. I solve problems.

http://foto.ujerzego.pl
AJK
-#
Posty: 197
Rejestracja: 18 sty 2009, 14:59
Lokalizacja: Wschodnia Fryzja

Post autor: AJK »

Jezeli chodzi o przewage Splitgrading'u nad naswietlaniem przez filtr o jednej konkretnej "twardosci", to wielu w to wierzy i daloby sobie za to reke uciac, ale nigdzie nie spotkalem sprawdzalnej, opartej o sensytometrie analizy.
Pozdrowienia znad Morza Polnocnego

Andrzej
Awatar użytkownika
Jerzy
-# jr admin
Posty: 1370
Rejestracja: 26 lut 2007, 20:23
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jerzy »

Bo pewnie nie ma. Przewaga split-gradingu jest mitem, ale jak napisałem - tak się czasem łatwiej wstrzelić. I czasem to jak zmiana zooma na stałkę - efekt ten sam, ale odmiana potrafi ożywić :)

Pozdrawiam!
I'm Winston Wolf. I solve problems.

http://foto.ujerzego.pl
AJK
-#
Posty: 197
Rejestracja: 18 sty 2009, 14:59
Lokalizacja: Wschodnia Fryzja

Post autor: AJK »

Poslugiwanie sie tylko dwoma, skrajnymi filtrami jest praktykowane w Heiland Splitgrade - ogromnie upraszcza konstrukcje, bo wypadkowa wartosc filtra osiaga sie proprcja czasow ekspozycji.
Pozdrowienia znad Morza Polnocnego

Andrzej
Awatar użytkownika
Rob
-#
Posty: 435
Rejestracja: 03 lis 2007, 11:43
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Rob »

ja robilem kiedys splitgrading ale roznica była nie wielka przy poprawnie naswietlonych negatywach, choć pewnie w jakichś kiepsko naświetlonych kadrach mogła by pomóc....
djko
-#
Posty: 40
Rejestracja: 17 maja 2009, 14:28
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: djko »

Dzięki za odpowiedzi, a mam pytanie do drogiego forumowicza AJK, jaki jest minimalny czas do ustawienia na tym Analyserze?;] I poza tym, wie ktoś moze czym się różnią powiększalniki z "zimnym swiatłem" od tych normalnych?;]
Awatar użytkownika
Jerzy
-# jr admin
Posty: 1370
Rejestracja: 26 lut 2007, 20:23
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jerzy »

djko pisze:wie ktoś moze czym się różnią powiększalniki z "zimnym swiatłem" od tych normalnych?
Wiedziałem, że padnie to pytanie. Rozumiem Twój ciąg do wiedzy, zwłaszcza jeśli chcesz wydać pieniądze. Ale na ile sam próbowałeś czegoś się dowiedzieć? Google pierwszy strzał, Mike Johnston: http://www.fotopolis.pl/index.php?n=4467
I'm Winston Wolf. I solve problems.

http://foto.ujerzego.pl
djko
-#
Posty: 40
Rejestracja: 17 maja 2009, 14:28
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: djko »

ok, przepraszam, nie spodziewałem się że to będzie na polskim google;] a jeśli chodzi o to czy będzie mi się to podobało, to już chodzę regularnie do ciemni w wawie i spędzam tam po 3-4h, więc w końcu robię se własną ciemnie;] a mam takie pytanie, jeśli zamierzam wywoływać głównie 35mm, to lepiej kupić kasetkę osobną do 35, i osobną do 6x7? i poza tym jaki obiektyw/obiektywy powinienem do tego kupić?;]
AJK
-#
Posty: 197
Rejestracja: 18 sty 2009, 14:59
Lokalizacja: Wschodnia Fryzja

Post autor: AJK »

Hallo djko!
Analyser ma czasy w przedziale 1,5 do 255 sek., ale ze wzgledu na wplyw rozgrzewajacego sie wlokna zarowki (u mnie 24V/200W ze zwierciadlem) staram sie unikac czasow ponizej 10 sek.
Pozdrowienia znad Morza Polnocnego

Andrzej
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

z ciekawostek moge powiedziec, ze glowice Ilford Multigrade oprocz gradacji 0 i 5 naswietlaja wszystko jako spiltgrading, sa mieszane swiatla, zmieniaja sie tylko ich proporcje i dzieje sie to w jednym czasie.

Slawoj - faktycznie, znalazlem tez, ze jest gradacja 00, niemniej pamietam jakas ulotke ktora cos tam tlumaczyla o tej gradacji, ze to nie jest jednak taka "prawdziwa" gradacja...jak kiedys znajde to napisze o co chodzi...
Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 19:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: slawoj »

dadan_mafak pisze:ze to nie jest jednak taka "prawdziwa" gradacja...
To jeszcze chyba zależy od jakości halogenu (ilości fal niebieskich i zielonych).
Źródła światła chyba też mają jakieś wykresy spektralne, zależne od zastosowanego w nich gazu.
ODPOWIEDZ