ciemnia w kotłowni
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
ciemnia w kotłowni
rbit9n, ht1 jest też u Ilińskiego. Tyle, że nie ma wzornika, a tylko margines biały - dobrze, margines zabarwiony - źle.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
ciemnia w kotłowni
Panowie, melduję ukończenie zadania - dzisiaj pierwsza odbitka wykonana na FB w nowej ciemni - wszystko odpaliło od pierwszego strzału i zagrało do samego końca - teraz się suszy na szybie.
Dziękuję wszystkim za niezwykle cenne uwagi w tym wątku - bez Was, to by tak nie wyszło
Z ciemniowych life haków, to polecam lejki do paliwa o średnicy 24 cm - https://toya24.pl/product-pol-10002490- ... -24cm.html - w życiu zlewanie chemii nie było tak bezstresowe - kuwety 40x50 i pojemność 5l.
pozdrawiam
Kal800
Dziękuję wszystkim za niezwykle cenne uwagi w tym wątku - bez Was, to by tak nie wyszło


Z ciemniowych life haków, to polecam lejki do paliwa o średnicy 24 cm - https://toya24.pl/product-pol-10002490- ... -24cm.html - w życiu zlewanie chemii nie było tak bezstresowe - kuwety 40x50 i pojemność 5l.
pozdrawiam
Kal800
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
ciemnia w kotłowni
To jeszcze kończąc temat płukania.
- Załączniki
-
- Test wypłukania utrwalacza.pdf
- (30.22 KiB) Pobrany 117 razy
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
ciemnia w kotłowni
No i jest mały zonk - powiększalnik paskudzi światłem z szufladki na negatyw. Robię zdjęcia w kwadracie i kawałek papieru wystaje spoza listka maskownicy - niestety ten pasek po wywołaniu jest delikatnie szary - jakaś strefa VIII - IX, ale na pewno nie X. Wnioskuję, że zanieczyszczenie pochodzi z powiększalnika, chociaż jest parę dziwnych okoliczności - po pierwsze przydymienie było identyczne na dwóch powiększeniach jeżeli chodzi o jego gęstość, przy czym jeden kadr się naświetlał 200 sekund, a drugi 15. Po drugie, jak robiłem odbitki tydzień wcześniej, to nic podobnego nie zauważyłem, a z drugiej strony może to kwestia świeżego wywoływacza - poprzednio miałem roztwór 2-3 tygodniowy, a wczoraj świeżo rozrobiony. W każdym razie trzeba coś z tym fantem zrobić. Wiem, że optymalnie byłoby pociągnąć matową czarną farbą całe pomieszczenie, ale na ten moment nie jest to specjalnie wykonalne. A może są jakieś patenty, żeby w jakiś sposób te wycieki światła usunąć?
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
ciemnia w kotłowni
Najpierw bym ustalił przyczynę. Zacząłbym od wywołania nienaświetlonego kawałka papieru w tym wywoływaczu przy wyłączonym powiększalniku. Wyłączasz lampę ciemniową podczas naświetlania pod powiększalnikiem? Jaka to lampa? Z tym malowaniem ścian to bym nie przesadzał.
ciemnia w kotłowni
Lampę mam Mira - była o tym mowa wcześniej - ona na pewno nie dymi, zresztą jak odpalam zegar na naświetlanie, to lampa się gasi automatycznie.
Test zrobię - jedna próbka z wyłączonym powiększalnikiem, 2-3 z włączonym ale z zakrytym obiektywem i jedna kontrolna prosto z koperty - wyskanuję i porównam naświetlenie na photoshopie
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Test zrobię - jedna próbka z wyłączonym powiększalnikiem, 2-3 z włączonym ale z zakrytym obiektywem i jedna kontrolna prosto z koperty - wyskanuję i porównam naświetlenie na photoshopie
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
ciemnia w kotłowni
Bez skanowania nie rozpoznasz zadymienia? Skanowanie nietransparentnego materiału i PS - ja bym wynikom takiego testu nie zawierzył. Ale papier bym wnikliwie sprawdził czy przypadkiem nie jest "trefny".
ciemnia w kotłowni
Ten patent ćwiczyłem jak kalibrowałem zegar ciemniowy - bardzo trudno mi było wzrokowo porównać uzyskiwane szarości z wartościami referencyjnymi, a densytometru nie posiadam. Wpadłem na pomysł, żeby zeskanować pasek testowy razem ze wzorcem i mierzyć to cyfrowym densytometrem na PS. Nawet jeżeli skaner coś tam przeinaczy, to tak samo przeinaczy wzorzec, zatem jeżeli D wzorca będzie się równało D na pasku testowym, wówczas pomiar kupy się trzymaaka pisze:Bez skanowania nie rozpoznasz zadymienia? Skanowanie nietransparentnego materiału i PS - ja bym wynikom takiego testu nie zawierzył. Ale papier bym wnikliwie sprawdził czy przypadkiem nie jest "trefny".
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
ciemnia w kotłowni
Używałem, ale w innym pomieszczeniu - dużo większym - tam była łazienka ok 14 m kw, a tu zaledwie 6 i niższy sufit. Ściany były na tyle daleko, że nie miało to znaczenia. Wzorzec - wydrukowana próbka 4 gęstości - D 0, D 0.04, D90, D Max.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
ciemnia w kotłowni
kal800 pisze: ↑30 gru 2019, 20:20Używałem, ale w innym pomieszczeniu - dużo większym - tam była łazienka ok 14 m kw, a tu zaledwie 6 i niższy sufit. Ściany były na tyle daleko, że nie miało to znaczenia. Wzorzec - wydrukowana próbka 4 gęstości - D 0, D 0.04, D90, D Max.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Czyli jeśli dobrze zrozumiałem to podejrzewasz, że bokiem przy karetce ucieka światło i odbite np. od ścian zaświetla papier? I jak rozumiem równomiernie zaświetla, a nie np. jakąś część? Wyłącz lampę, zasłoń obiektyw, odczekaj dobrą chwilę dla oswojenia wzroku z całkowitą ciemnością, włącz powiększalnik i uważnie rozejrzyj się po ciemni w poszukiwaniu zródła odbitego światła i oceń czy i jak bokiem z karetki wycieka światło.
ciemnia w kotłowni
Wycieka - z prawej strony odbija się od bojlera, a z lewej od sufitu i to jest chyba przyczyna - bojler obkleiłem czarnym papierem. Przyszedł mi do głowy pomysł, czy nie wystarczy z pudełka na buty zrobić takiego jakby komina i zakładać go na powiększalnik w na czas naświetlenia, żeby zakryć źródło światła... Przez ten czas raczej lampa się nie przegrzeje...
Albo jeszcze inaczej - zrobić „spódnicę” z czarnego sukna, obszyć rzepem i przyczepiać do powiększalnika... Chyba nawet łatwiej i bardziej elegancko...
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Albo jeszcze inaczej - zrobić „spódnicę” z czarnego sukna, obszyć rzepem i przyczepiać do powiększalnika... Chyba nawet łatwiej i bardziej elegancko...
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
ciemnia w kotłowni
kal800, na pewno nie wywoływacz, na 100% nie.
Włóż negatyw do karetki, zasłoń obiektyw, zapal powiększalnik.
Po minucie dwóch zobaczysz skąd pada światło na papier.
Włóż negatyw do karetki, zasłoń obiektyw, zapal powiększalnik.
Po minucie dwóch zobaczysz skąd pada światło na papier.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"