Nie wiem skąd Ci się taka wiedze teoretyczna wzięła, ale praktyka jej przeczy.
Od badań ś.p. Witolda Romera i jego uczniów (ja niestety takim nie jestem ale znam kilku i od nich to wiem.).
Czy ja napisałem że zamrażanie filmów nie ma sensu? Czytaj uważnie. Ma jak najbardziej sens gdyż hamuje proces utleniania srebra, najbardziej odpowiedzialny za zadymienie i ogólną destrukcję. Promieniowanie kosmiczne jest znacznie wolniejsze w podobnym efekcie, dlatego można go z grubsza nie brać pod uwagę (na ziemi). Na skutek tego szczątkowego promieniowania nawet film zamrożony w ciekłym helu (dodatkowo brak cząstek tlenu) ulegnie zadymieniu po iluś latach, nie wiem ilu, może kilkudziesięciu ?
Yeti pisze: ↑25 lip 2025, 00:17
Od badań ś.p. Witolda Romera i jego uczniów (ja niestety takim nie jestem ale znam kilku i od nich to wiem.).
Jestem tym nieco zdziwiony, do tej pory przyjmowałem, że filmy mniej czułe są bardziej odporne na upływ czasu. Na logikę takie założenie ma sens, w emulsji wysokoczułej mamy większą ilość (czyli stężenie) halogenków srebra, przez co są one bardziej podatne na różne "skoki na bok"
miki11, nie dla tego, że jest ich więcej, tylko dlatego, że halogenki srebra w naturalny sposób są ekstremalnie niskoczułe.
Rozmiar ziaren halogenków srebra to jeden z głównych czynników wpływających na czułość, ale nie jedyny. Aby zwiększyć ogólną czułość emulsji, stosuje się także różne dodatki chemiczne oraz procedury obróbki emulsji, które modyfikują sposób, w jaki jony srebra reagują na światło. I to właśnie te modyfikacje powodują wzrost szybkości "starzenia" się emulsji. Pewnie sensybilizatory dopasowujące czułość spektralną halogenków srebra też nie są bez znaczenia.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
J.A. pisze: ↑25 lip 2025, 17:33
Aby zwiększyć ogólną czułość emulsji, stosuje się także różne dodatki chemiczne oraz procedury obróbki emulsji, które modyfikują sposób, w jaki jony srebra reagują na światło.
Nie pamiętam w którym ze starych podręczników fotograficznych ale stwierdzone było, że materiały wysokoczułe szybciej niż niskoczułe tracą swoje własności.
I podobnie jak @J.A. uważam, że przyczyną tego jest mocniejszy "tuning" halogenków srebra w materiałach wysokoczułych, dokonywany z wykorzystaniem środków chemicznych czy innych modyfikacji.
Potwierdzeniem tej teorii (nie weryfikowanym przeze mnie praktycznie) może być to, co Z. Pękosławski opisał w książce "Fotografia w praktyce amatorskiej":
Proszę zwrócić uwagę, że można w znacznym stopniu podnieść czułość emulsji ale efekt hipersensybilizacji ma się utrzymywać tylko przez kilka tygodni.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.