I nie będziesz miał. Widzę, że pierwszy wykład niezbyt uważnie przeczytałeśmsierak pisze:Rodinal 1+10 10 min - efekty ciut lepsze, ale i tak nigdzie nie mam przezroczystej emulsji.
Czarno białe slajdy - problem
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Może ktoś wie?technik219 pisze:http://www.fotohuisrovo.nl/documentatie/F_pan_R_en.pdf
Jaka jest wydajność i trwałość tej chemii? Trwałość w sensie nie używany roztwór roboczy.
Czy do obu wywoływań, trzeba robić dwa osobne wywoływacze (mimo iż to ten sam wywoływacz), czy można użyć drugi raz pierwszego?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Drugi wywoływacz nie ma już takiego znaczenia jak pierwszy. Jego zadaniem jest zredukowanie tego co zostało po odwróceniu, czyli praktycznie wszystkiego. Znaczenie może mieć jedynie barwa obrazu pozytywowego- pierwszy może dawać nieodpowiedni odcień, za zimny lub za ciepły, a wywoływacz drugi w zależności od składu da ten właściwy, jaki chcemy. No i pewnie ważna jest ziarnistość obrazu, na którą ma wpływ wywoływacz, chociaż ... tu takie samo znaczenie ma wywoływacz pierwszy. Tak myślę. Nawet super 8 wywoływałem (dawno, bo dawno) w jednym wywoływaczu i nie zauważyłem żeby coś było nie tak. A jak będzie w przypadku Fomy? Może trzeba by sprawdzić?J.A. pisze:Czy do obu wywoływań, trzeba robić dwa osobne wywoływacze (mimo iż to ten sam wywoływacz), czy można użyć drugi raz pierwszego?
PS- w przywołanym w linku procesie masz przecież Fomadon LQR 1:10 w obu wywołaniach. ("R", czyli ten bardziej kontrastowy). Na zdrowy rozum, może to być ten sam roztwór.
technik219 pisze:PS- w przywołanym w linku procesie masz przecież Fomadon LQR 1:10 w obu wywołaniach. ("R", czyli ten bardziej kontrastowy).
To wiem. Pytam o użycie fizycznie tej samej zupki.J.A. pisze:(mimo iż to ten sam wywoływacz)
Niby tak, ale...technik219 pisze:Na zdrowy rozum, może to być ten sam roztwór.
jeżeli w rotacyjnym procesie, na jeden film trzeba 140 ml roztworu, to ta sama zupka może być już za biedna. I niestety, na odcinku testowym nie da się tego sprawdzić. Trzeba użyć całego filmu. A w przypadku dwóch filmów to jest tylko 240 ml co daje jeszcze miej korzystny stosunek.
Ale przyszło mi teraz do głowy, że przecież mogę naocznie to sprawdzić. Nic nie stoi na przeszkodzie by obejrzeć wywołany film, przed utrwaleniem.
Ok, czyli da redę sprawdzić.
Wszelkie procesy filmowe - czyli te których nie da się naprawić, staram się robić w niezmiennych warunkach, a to gwarantuje używanie - czasem rozrzutne - one shot. Tak już mam i nie mam zamiaru tego zmieniać.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Miałem na myśli tyle roztworu, co w przepisie, czyli litr. Nic nie wspominałeś o 240 ml. Jako stary fachura wiesz, co to jest minimalna ilość roztworu na jednostkę powierzchni materiału. W żadnym punkcie postu nie wspomniałem, że w tych 240 ml. możesz zrobić dwa wołaniaJ.A. pisze:A w przypadku dwóch filmów to jest tylko 240 ml co daje jeszcze miej korzystny stosunek.
Lux mea lex
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Oj to mało. Płaciłem 20 zł za ćwiartkę koncentratu LQRa. Kupiłem miesiąc temu.technik219 pisze:5 filmów z litra (1:10).
[ Dodano: Sob 26 Sty, 2013 ]
No więc dzisiaj zrobiłem kawałek polypa. Wyszedł nadspodziewanie dobrze. Choć brak mu "światła" podłoże za ciemne, ale to tylko próbka.
1. Wywoływacz LQR Fomy 20°C 9 min rotacyjnie. Czułość na oko ze 12 ISO.
2. Wybielacz jak Fomy i Fotonu
3. Klarowanie jak Fotonu
4. Zaświetlanie, bo nie udało mi się kupić jednego składnika do kąpieli odwracającej.
5. Znowu ten sam wywoływacz 9 min.
6. Utrwalacz Tetenal Superfix Plus 1:4
Skróciłem wszystkie płukania międzyoperacyjne. Nie pojmuję skąd w tych przepisach takie czasy 10 min płukania pod bieżącą wodą. Albo po drugim wywoływaczu. Po co 10 nin, skoro w normalnym procesie negatywowym starcza 1 min.
Wszystkie płukania zmieniłem na 10 zmian wody co 30 sekund. Jak w E-6. A po drugim wywoływaczu 2 zmiany co 30 s.
Jak wyschnie wrzucę skan.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Ta ciemnota wynika pewnie z podłoża . Robiłem slajdy z Ilford Pana 100 (wywoływacz Foton RN, 12min, 100 ASA), ale po wpuszczeniu tego do Diapola było już b.przyzwoicie - ze wszystkimi szczegółami - zarówno w cieniach (drzewa), jak i światłach (śnieg). Kontrast może i ciut niski, ale taki właśnie lubię.
Swoją drogą, Polypan to dość dziwny materiał. Z reguły moczę wszystko w D-23 1+7 i czasy wywołania wychodzą mi rzędu 20-30min (FP4 23min, TriX 28min, HP5 28min), a tutaj nagle...51min dla 18 DIN i kompletna memeja. Po potraktowaniu tego D76H 1+3 przez 25min podobnie. Dopiero wyszło w miarę przyzwoicie w Hydrofenie 1+3 :)
Ten materiał ma jakieś dziwnie długie czasy wywoływania, może też dlatego jest taki ciemny?
Swoją drogą, Polypan to dość dziwny materiał. Z reguły moczę wszystko w D-23 1+7 i czasy wywołania wychodzą mi rzędu 20-30min (FP4 23min, TriX 28min, HP5 28min), a tutaj nagle...51min dla 18 DIN i kompletna memeja. Po potraktowaniu tego D76H 1+3 przez 25min podobnie. Dopiero wyszło w miarę przyzwoicie w Hydrofenie 1+3 :)
Ten materiał ma jakieś dziwnie długie czasy wywoływania, może też dlatego jest taki ciemny?
A niech mnie TSS pokąsa!
A może dla tego, ze jego okres przydatności upłynął w 96-tym? A przez połowę swego żywota przeleżał w...rayman pisze:Ten materiał ma jakieś dziwnie długie czasy wywoływania, może też dlatego jest taki ciemny?
spiżarce?
Nie ważnie, jak pisałem tylko test, żeby sprawdzić co i jak.
Ale jest inna rzecz. Nie klaruje się prawidłowo. Bo wydaje mi się, że po wyjęciu z klarowania powinen w miejscach najsilniej naświetlonych być praktycznie przejżysty, a nie jest. I to tez skutkuje światłami o D 0,5. to w porównaniu z utrwalonym kawałkiem 0,4 róznicy. To dużo.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Podłoże Polypana jest przecież przezroczyste z niebieskawym odcieniem. Zszarzałe światła mogą być wynikiem lekkiego zadymienia - piszesz, że trochę stary ten film, lub powinieneś ciut skąpiej naświetlać (np. na 25 ASA i dłużej wywoływać, co podniesie kontrast i dowoła negatyw świateł, bo może po pierwszym wywoływaniu zostaje w najwyższych światłach nieco niewywołanych halogenków.J.A. pisze:Choć brak mu "światła" podłoże za ciemne
Co, myślę, potwierdza to co wyżej napisałem.J.A. pisze:Ale jest inna rzecz. Nie klaruje się prawidłowo. Bo wydaje mi się, że po wyjęciu z klarowania powinen w miejscach najsilniej naświetlonych być praktycznie przejżysty, a nie jest. I to tez skutkuje światłami o D 0,5. to w porównaniu z utrwalonym kawałkiem 0,4 róznicy. To dużo.
Może to być również sprawa braku w pierwszym wywoływaczu rodanku potasowego (KSCN), którego zadaniem jest właśnie klarowanie świateł na odwrotce. Myślę, że 2 - 2,5 g rodanku na litr powinno wystarczyć, tylko wtedy będziesz musiał ponownie przeprowadzić próbę na czułość i czas wywoływania, który się nieco wydłuży. Powodzenia, działaj dalej
Lux mea lex