material do portretu
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
material do portretu
jako iz rozeznalem sie na forum iz wielce rozeznane to forum jest, kieruje tu 2gie pytanie swe
prosze o info jakich filmow uzywacie (polecacie) do portretu (bw i color, generalnie fotografia ludzi), istotny dla mnie jest kontrast, walorowosc i drobnoziarnistosc (roozdzielczosc) - i chodzi mi raczej o sredni format bo 35 uzywam tylko latem podczas motocyklowych wojazy
prosze o info jakich filmow uzywacie (polecacie) do portretu (bw i color, generalnie fotografia ludzi), istotny dla mnie jest kontrast, walorowosc i drobnoziarnistosc (roozdzielczosc) - i chodzi mi raczej o sredni format bo 35 uzywam tylko latem podczas motocyklowych wojazy
503cw / rz67 / 645e / eos 1 / 528tl / n90x / 8000ed
Jakbym się musiał ograniczyć tak na maxa to wybrałbym tandem Ilforda FP4+ i HP5+. Kolor to dla mnie raczej zajęcie epizodyczne (przynajmniej dopóki muszę polegać na labowych odbitkach).
I object to all this sex on the television. I mean! I keep falling off!
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
W plenerze polaryzacyjny, twarze różnie - czasem bez, często pomarańczowy/żółty, czasem czerwony ale najrzadziej bo mordki dość drastycznie wtedy wychodzą...bagnino pisze:uzywasz filtrow przy b/w?
I object to all this sex on the television. I mean! I keep falling off!
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
Ja standardowo hp5+, fp4+ w dużym i małym. W kolorze (mały) kodak profoto100. Od czasu do czasu, jak mnie coś najdzie to nawinę ORWO NP20, NEOPAN 400, a ostatnio kupiłem w promocji FOMĘ 200 3zł za rolkę 120. Ale moim zdaniem i tak samemu trzeba dojść do tego co się lubi.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
W materiałach cz-b nie potrafiłbym wskazać, że któryś z nich jest do portretu dobry a inny nie, moim zdaniem wszystkie dobre jeśli znajdzie się na nie sposób.
W przypadku negatywów kolorowych trzeba by było moim zdaniem zadać sobie pytanie czy chcesz je skanować czy robić odbitki z negatywu, jak skanować to praktycznie każdy negatyw jest dobry bo i tak dokonasz w skanowaniu/ps-ie jego korekty do takich wartości jakie będziesz chciał. W małym obrazku od wielu lat wykorzystuję filmy konfekcjonowane przez Rossmana (100,200,400 ASA) głównie do skanowania ale robiłem z nich odbitki w kolorze (nie w labie) i złego słowa o nich powiedzieć nie mogę, a zważywszy korzystną cenę nic więcej mi nie potrzeba.
W średnim formacie lubiłem Fuji NPH raz za czułość, dwa za lekką pastelowość kolorów, do zdjęć domowników często wykorzystywałem Fuji NPL do światła żarowego z podobnymi jak NPH rezultatami.
A kiedy potrzebowałem mocnego koloru Agfa Optima była mi najbliższa.
To w przypadku robienia własnoręcznie dobitek w kolorze, które moim zdaniem robi się dużo "łatwiej" niż cz-b.
Z filtrów zielony już tu wspomniany, albo niebieski/jasnoniebieski ten ostatni również wykorzystywany prze cz-b portretach oświetlanych światłem żarowym w celu zrównoważenia tonów.
S.
W przypadku negatywów kolorowych trzeba by było moim zdaniem zadać sobie pytanie czy chcesz je skanować czy robić odbitki z negatywu, jak skanować to praktycznie każdy negatyw jest dobry bo i tak dokonasz w skanowaniu/ps-ie jego korekty do takich wartości jakie będziesz chciał. W małym obrazku od wielu lat wykorzystuję filmy konfekcjonowane przez Rossmana (100,200,400 ASA) głównie do skanowania ale robiłem z nich odbitki w kolorze (nie w labie) i złego słowa o nich powiedzieć nie mogę, a zważywszy korzystną cenę nic więcej mi nie potrzeba.
W średnim formacie lubiłem Fuji NPH raz za czułość, dwa za lekką pastelowość kolorów, do zdjęć domowników często wykorzystywałem Fuji NPL do światła żarowego z podobnymi jak NPH rezultatami.
A kiedy potrzebowałem mocnego koloru Agfa Optima była mi najbliższa.
To w przypadku robienia własnoręcznie dobitek w kolorze, które moim zdaniem robi się dużo "łatwiej" niż cz-b.
Z filtrów zielony już tu wspomniany, albo niebieski/jasnoniebieski ten ostatni również wykorzystywany prze cz-b portretach oświetlanych światłem żarowym w celu zrównoważenia tonów.
S.
skoro tak mówisz to pewnikiem wiesz że tak jest, nie zaprzątałem sobie głowy od kogo oni to biorą, ja biorę od nich :)
a swoją drogą to hmm strasznie dużo tych odrzutów mają :D
a swoją drogą to hmm strasznie dużo tych odrzutów mają :D
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez Produkt, łącznie zmieniany 1 raz.
Wszystko zależy od efektu. Możesz użyć np AGFA APX 100 lub Foma T200 moczona w rodinalu 1+100
Canon T70 + (28/2.8 50/1.8 135/3.5 soligor 300/4.5), Zenit E 79' (wersja olimpijska), Velbon Sherpa 450R
http://www.youtube.com/watch?v=94DeLrIU9Jw
http://www.youtube.com/watch?v=94DeLrIU9Jw
Moim ulubionym materiałem do portretów jest ILFORD DELTA 400 - posiada potężną rozpiętość spektralną (prawie do 700 nm).
A żeby dla mnie nie był "zbyt ostry" to nakręcam jeszcze słaby filtr zmiękczający - jeśli fotografuję starszych ludzi, gdzie pokazanie zmarszczek na twarzy nie jest wskazane (a o czym niektórzy zapominają). To samo tyczy się "nastolatków", która ma z racji swego wieku "pizze" na twarzy (tzw. trądzik).
Jeśli tematem są dzieci - to ILFORD FP4+ wraz z słabym filtrem żółtym.
W obu wypadkach wywoływacz ultradrobnoziarnisty: ORWO A49 lub PERCEPTOL 1+3.
Ostatnio sfotografowałem młodą osobę na FOMIE 100 + ORWO A49 - wyszło pięknie.
A żeby dla mnie nie był "zbyt ostry" to nakręcam jeszcze słaby filtr zmiękczający - jeśli fotografuję starszych ludzi, gdzie pokazanie zmarszczek na twarzy nie jest wskazane (a o czym niektórzy zapominają). To samo tyczy się "nastolatków", która ma z racji swego wieku "pizze" na twarzy (tzw. trądzik).
Jeśli tematem są dzieci - to ILFORD FP4+ wraz z słabym filtrem żółtym.
W obu wypadkach wywoływacz ultradrobnoziarnisty: ORWO A49 lub PERCEPTOL 1+3.
Ostatnio sfotografowałem młodą osobę na FOMIE 100 + ORWO A49 - wyszło pięknie.
Pozwolę sobie zapodać tutaj kilka linków do fotografii z negatywów wymoczonych w ORWO A49.
Nie są to moje zdjęcia, ale można na ich przykładzie zobaczyć co da się uzyskać z leciwego już wywoływacza. Autorów zdjęć proszę o wyrozumiałość.
www.onephoto.net/info.php3?id=107281
www.fotoaparat.cz/index.php?r=25&rp=384796&gal=photo
http://www.photopost.cz/pp5free/foto.ph ... at=0&aut=0
www.usefilm.com/image/695516.html
www.model-kartei.de/bilder/bild/177469/
A tu są czasy do ORWO A49:
http://www.fotoimpex.de/Technik/Entwick ... aba49.html
Nie są to moje zdjęcia, ale można na ich przykładzie zobaczyć co da się uzyskać z leciwego już wywoływacza. Autorów zdjęć proszę o wyrozumiałość.
www.onephoto.net/info.php3?id=107281
www.fotoaparat.cz/index.php?r=25&rp=384796&gal=photo
http://www.photopost.cz/pp5free/foto.ph ... at=0&aut=0
www.usefilm.com/image/695516.html
www.model-kartei.de/bilder/bild/177469/
A tu są czasy do ORWO A49:
http://www.fotoimpex.de/Technik/Entwick ... aba49.html