material do portretu

Problemy z doborem materiału, naświetlaniem w ciężkich warunkach.

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

bagnino
-#
Posty: 7
Rejestracja: 23 gru 2007, 13:56
Lokalizacja: wlkp

material do portretu

Post autor: bagnino »

jako iz rozeznalem sie na forum iz wielce rozeznane to forum jest, kieruje tu 2gie pytanie swe :-)
prosze o info jakich filmow uzywacie (polecacie) do portretu (bw i color, generalnie fotografia ludzi), istotny dla mnie jest kontrast, walorowosc i drobnoziarnistosc (roozdzielczosc) - i chodzi mi raczej o sredni format bo 35 uzywam tylko latem podczas motocyklowych wojazy
503cw / rz67 / 645e / eos 1 / 528tl / n90x / 8000ed
Awatar użytkownika
vidman
-#
Posty: 244
Rejestracja: 28 lut 2007, 22:33
Lokalizacja: Zamość
Kontakt:

Post autor: vidman »

Jakbym się musiał ograniczyć tak na maxa to wybrałbym tandem Ilforda FP4+ i HP5+. Kolor to dla mnie raczej zajęcie epizodyczne (przynajmniej dopóki muszę polegać na labowych odbitkach).
I object to all this sex on the television. I mean! I keep falling off!

"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
bagnino
-#
Posty: 7
Rejestracja: 23 gru 2007, 13:56
Lokalizacja: wlkp

Post autor: bagnino »

tych filmow nieraz uzywam, inna sprawa, ze i tak wszystko sam skanuje wiec kolor i c41 nie sa dla mnie problemem - szczegolnie jesli chodzi o kolorowe negatywy - ze slajdami jest gorzej...
a wracajac do ilforda to uzywasz filtrow przy b/w?
503cw / rz67 / 645e / eos 1 / 528tl / n90x / 8000ed
Awatar użytkownika
ku6i
VIP
Posty: 409
Rejestracja: 02 mar 2007, 14:21

Post autor: ku6i »

Co do koloru, to Fuji Reala 100. Piękny, drobnoziarnisty materiał.
Ale nie wywołuj tego w pierwszym lepszym labie. Cena materiału jest zachęcająca, ale prawdziwe oblicze pokazuje po właściwym wywołaniu w porządnym labie.
Awatar użytkownika
vidman
-#
Posty: 244
Rejestracja: 28 lut 2007, 22:33
Lokalizacja: Zamość
Kontakt:

Post autor: vidman »

bagnino pisze:uzywasz filtrow przy b/w?
W plenerze polaryzacyjny, twarze różnie - czasem bez, często pomarańczowy/żółty, czasem czerwony ale najrzadziej bo mordki dość drastycznie wtedy wychodzą...
I object to all this sex on the television. I mean! I keep falling off!

"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
Awatar użytkownika
pieniek
-#
Posty: 38
Rejestracja: 31 lip 2007, 13:35
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: pieniek »

Ja tak samo, hp+ fp4 - chyba najlepsze filmy. A z filtrów to żółty.
Awatar użytkownika
kan_gory
-#
Posty: 165
Rejestracja: 01 mar 2007, 17:53
Lokalizacja: żyrardów
Kontakt:

Post autor: kan_gory »

Fp4+ i Hp5 to bardzo dobry wybór , pod warunkiem że dobrze naświetlone i wołane.
Polecam też deltę 100, bardzo przyjemny materiał drobnoziarnisty o dużej rozpiętości kontrastu.
.
Awatar użytkownika
Jerzy
-# jr admin
Posty: 1352
Rejestracja: 26 lut 2007, 20:23
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jerzy »

A ja ostatnio robiłem portrety na Neopanie 400 pchniętym do 800, w MD-76 1+1 - na tyle pozwalało światło :( Wyszło nieźle!

Pozdrawiam!
I'm Winston Wolf. I solve problems.

http://foto.ujerzego.pl
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5561
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

Ja standardowo hp5+, fp4+ w dużym i małym. W kolorze (mały) kodak profoto100. Od czasu do czasu, jak mnie coś najdzie to nawinę ORWO NP20, NEOPAN 400, a ostatnio kupiłem w promocji FOMĘ 200 3zł za rolkę 120. Ale moim zdaniem i tak samemu trzeba dojść do tego co się lubi.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Produkt
-#
Posty: 9
Rejestracja: 13 gru 2007, 13:27
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Produkt »

W materiałach cz-b nie potrafiłbym wskazać, że któryś z nich jest do portretu dobry a inny nie, moim zdaniem wszystkie dobre jeśli znajdzie się na nie sposób.
W przypadku negatywów kolorowych trzeba by było moim zdaniem zadać sobie pytanie czy chcesz je skanować czy robić odbitki z negatywu, jak skanować to praktycznie każdy negatyw jest dobry bo i tak dokonasz w skanowaniu/ps-ie jego korekty do takich wartości jakie będziesz chciał. W małym obrazku od wielu lat wykorzystuję filmy konfekcjonowane przez Rossmana (100,200,400 ASA) głównie do skanowania ale robiłem z nich odbitki w kolorze (nie w labie) i złego słowa o nich powiedzieć nie mogę, a zważywszy korzystną cenę nic więcej mi nie potrzeba.

W średnim formacie lubiłem Fuji NPH raz za czułość, dwa za lekką pastelowość kolorów, do zdjęć domowników często wykorzystywałem Fuji NPL do światła żarowego z podobnymi jak NPH rezultatami.
A kiedy potrzebowałem mocnego koloru Agfa Optima była mi najbliższa.
To w przypadku robienia własnoręcznie dobitek w kolorze, które moim zdaniem robi się dużo "łatwiej" niż cz-b.

Z filtrów zielony już tu wspomniany, albo niebieski/jasnoniebieski ten ostatni również wykorzystywany prze cz-b portretach oświetlanych światłem żarowym w celu zrównoważenia tonów.

S.
Produkt
-#
Posty: 9
Rejestracja: 13 gru 2007, 13:27
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Produkt »

skoro tak mówisz to pewnikiem wiesz że tak jest, nie zaprzątałem sobie głowy od kogo oni to biorą, ja biorę od nich :)


a swoją drogą to hmm strasznie dużo tych odrzutów mają :D
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez Produkt, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Helios
-#
Posty: 119
Rejestracja: 22 lis 2007, 10:34
Lokalizacja: Trzcianka
Kontakt:

Post autor: Helios »

Wszystko zależy od efektu. Możesz użyć np AGFA APX 100 lub Foma T200 moczona w rodinalu 1+100
Canon T70 + (28/2.8 50/1.8 135/3.5 soligor 300/4.5), Zenit E 79' (wersja olimpijska), Velbon Sherpa 450R

http://www.youtube.com/watch?v=94DeLrIU9Jw
Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: slawoj »

Moim ulubionym materiałem do portretów jest ILFORD DELTA 400 - posiada potężną rozpiętość spektralną (prawie do 700 nm).
A żeby dla mnie nie był "zbyt ostry" to nakręcam jeszcze słaby filtr zmiękczający - jeśli fotografuję starszych ludzi, gdzie pokazanie zmarszczek na twarzy nie jest wskazane (a o czym niektórzy zapominają). To samo tyczy się "nastolatków", która ma z racji swego wieku "pizze" na twarzy (tzw. trądzik).

Jeśli tematem są dzieci - to ILFORD FP4+ wraz z słabym filtrem żółtym.

W obu wypadkach wywoływacz ultradrobnoziarnisty: ORWO A49 lub PERCEPTOL 1+3.

Ostatnio sfotografowałem młodą osobę na FOMIE 100 + ORWO A49 - wyszło pięknie.
Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: slawoj »

Weesee podaj mi na e-maila swój adres to wyślę Ci jedno opakowanie (na 6 wywołań) tego ORWO A49 wraz z czasami - sam spróbujesz.
Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: slawoj »

Pozwolę sobie zapodać tutaj kilka linków do fotografii z negatywów wymoczonych w ORWO A49.
Nie są to moje zdjęcia, ale można na ich przykładzie zobaczyć co da się uzyskać z leciwego już wywoływacza. Autorów zdjęć proszę o wyrozumiałość.

www.onephoto.net/info.php3?id=107281
www.fotoaparat.cz/index.php?r=25&rp=384796&gal=photo
http://www.photopost.cz/pp5free/foto.ph ... at=0&aut=0
www.usefilm.com/image/695516.html
www.model-kartei.de/bilder/bild/177469/

A tu są czasy do ORWO A49:

http://www.fotoimpex.de/Technik/Entwick ... aba49.html
ODPOWIEDZ