Wybór papieru.

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o własnoręcznych doświadczeniach z wykonywaniem powiększeń

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
Imperitus
-#
Posty: 2093
Rejestracja: 01 sie 2018, 23:11
Lokalizacja: Toruń

Wybór papieru.

Post autor: Imperitus »

Zakres czasów Smeny może Ci łatwo się skończyć jeśli będziesz chciał focić przy słonecznej pogodzie na 400 Iso, ja bym raczej poszedł w 100, najlepiej dobierać negatyw do warunków w jakich planujesz, lub będziesz zmuszony robić zdjęcia. 400 będzie dobry do lekko zachmurzonej aury, Smena symbol oferuje najkrótszy czas 1/250 sekundy a przy słonecznej pogodzie będziesz zmuszony mocno przymknąć obiektyw, 16 to nadal może być mało i negatyw będzie dramatycznie prześwietlony. Znasz już parametry nastawu ekspozycji i ograniczenia jakie nakłada na Ciebie Smena- proponuję sugerować się tym właśnie
"Ludzie, którzy nie potrzebują innych ludzi, potrzebują innych ludzi, by im okazywać, że są ludźmi, którzy nie potrzebują innych ludzi."
Terry Pratchett – Maskarada
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Wybór papieru.

Post autor: J.A. »

Pomiar punktowy na nasłonecznionym asfalt
400 ISO f16 czas 1/250. Nie jest tak źle.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
techroot
-#
Posty: 34
Rejestracja: 20 kwie 2020, 10:20

Wybór papieru.

Post autor: techroot »

A jak jest z kontrastowością tego filmu? Papier o gradacji normalnej nie przeszkodzi przy wywoływaniu fotografii?
Awatar użytkownika
4Rider
-#
Posty: 5997
Rejestracja: 19 kwie 2018, 12:34
Lokalizacja: Warmia
Kontakt:

Wybór papieru.

Post autor: 4Rider »

J.A. pisze: 26 kwie 2020, 11:24 400 ISO f16 czas 1/250.
No i stary przepis: dzień "normalny" - niebo średno-zachmurzone, między godzina po świcie, a godzina przed zachodem: 100ASA_1/60_f:8-11 - całe Lomo na tym jedzie do tej pory ;-)
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est 🐺
Awatar użytkownika
Imperitus
-#
Posty: 2093
Rejestracja: 01 sie 2018, 23:11
Lokalizacja: Toruń

Wybór papieru.

Post autor: Imperitus »

techroot pisze: 26 kwie 2020, 11:31 A jak jest z kontrastowością tego filmu? Papier o gradacji normalnej nie przeszkodzi przy wywoływaniu fotografii?
Kontrast zależy przede wszystkim od sceny i w czym wywołasz. Sama foma 400 nie jest jakaś mega kontrastowa, o wiele bardziej trzeba uważać z Fomapanem 100. Ale bardzo dużo zależy od powyższych
"Ludzie, którzy nie potrzebują innych ludzi, potrzebują innych ludzi, by im okazywać, że są ludźmi, którzy nie potrzebują innych ludzi."
Terry Pratchett – Maskarada
techroot
-#
Posty: 34
Rejestracja: 20 kwie 2020, 10:20

Wybór papieru.

Post autor: techroot »

Więc, jeżeli dobrze zrozumiałem, papier stałogradacyjny o gradacji normalnej powinien być odpowiedni tak?
Awatar użytkownika
Imperitus
-#
Posty: 2093
Rejestracja: 01 sie 2018, 23:11
Lokalizacja: Toruń

Wybór papieru.

Post autor: Imperitus »

techroot, jak naświetlisz negatyw normalnie- ani kontrastowo ani płasko, wywołasz w wywoływaczu normalnym, to jak najbardziej powinien wystarczyć, ale pamiętaj że normal Fomy jest bardziej twardy niż normalny
"Ludzie, którzy nie potrzebują innych ludzi, potrzebują innych ludzi, by im okazywać, że są ludźmi, którzy nie potrzebują innych ludzi."
Terry Pratchett – Maskarada
techroot
-#
Posty: 34
Rejestracja: 20 kwie 2020, 10:20

Wybór papieru.

Post autor: techroot »

Dziękuję za odpowiedź! Już o gradacji fomy normalnej była mowa ;-) A co do wywoływacza negatywowego to będzie chyba klasyk: Kodak D-76.
Ostatnio zmieniony 26 kwie 2020, 12:44 przez techroot, łącznie zmieniany 1 raz.
techroot
-#
Posty: 34
Rejestracja: 20 kwie 2020, 10:20

Wybór papieru.

Post autor: techroot »

Tak więc: bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi. W poniedziałek zamawiam chemię, papier i film.

Pozdrawiam ;-)
Techroot
Awatar użytkownika
mrek
-#
Posty: 2341
Rejestracja: 07 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: Kraków

Wybór papieru.

Post autor: mrek »

J.A. pisze: 24 kwie 2020, 20:21 Moja nie tworzy zadymienia do pół godziny ekspozycji przy bezpośrednim oświetleniu stołu z odległości 4 stóp. Stare Varianty wymagały światła czerwonego, nowe można obrabiać przy pomarańczowym
Dwa pytania. Na jaką moc masz ustawioną Mirę?
I drugie: kiedy była ta zmiana, po czym poznać nowe Varianty Fomy?
Wczoraj pracowałem na Ilfordzie przy pomarańczowej jasności (moc lampy na 5 lub 6) i z ciekawości wyjąłem kawałek Foma Variant 111. Zaczerniła się po dość krótkiej ekspozycji.
Dla Fomy przestawiam lampę na kolor czerwony i już nie jest tak różowo (pomarańczowo).
od 24x36 po 18x24 + szkiełko i oko
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Wybór papieru.

Post autor: J.A. »

Mocy nie pamiętam, bo lampę mam na suficie, a to pierwsza (jeszcze prototypowa wersja), a sufit wysoko. Napisz do Artura on ma wszystkie dane w jakich była testowana.
Nie wiem kiedy była ta zmiana, ale tu na Korexie Robert o niej pisał.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
dejnekas
-#
Posty: 566
Rejestracja: 06 kwie 2007, 19:42
Lokalizacja: Londyn
Kontakt:

Wybór papieru.

Post autor: dejnekas »

Tematr dlugi a ja po roku wraca, czytac :-)

BARYT stalogradacyjny. POTEM dopiero mutligrade. Wiecej się nauczysz i na zawsze bedziesz wiedziec, że stalogradacyjny baryt to jest cud! Bierz poki jest Ilford Galerie - teraz tylko w jednym kontrascie - 3 ale mozesz go pociagac z G1.5 do prwie G4. :-)
Pozdrawiam,
dejnekas
www.slawekdejneka.com
techroot
-#
Posty: 34
Rejestracja: 20 kwie 2020, 10:20

Wybór papieru.

Post autor: techroot »

Z_photo pisze: 24 kwie 2020, 17:42
Powodzenia w ciemni. I nie zrażaj się ewentualnymi niepowodzeniami, bo raczej nie sposób ich uniknąć.
[/quote]

Witam!

Chciałbym tylko poinformować, że dzisiaj rano wywołałem pierwszy negatyw (Fomapan 200/24) i z 26 naświetlonych klatek wyszło mi niestety tylko 11. Reszta klatek przezroczysta. Co mogło być powodem? Jak chwilę podumałem, to pomyślałem że może to być od tego, że w czasie wkładania filmu do koreksu film mi się przyciął i mógł się przykleić jakoś jeden do drugiego. Czy moja hipoteza jest słuszna? Czy ta ilość klatek to zły wynik?

Pozdrawiam
Techroot
Awatar użytkownika
Imperitus
-#
Posty: 2093
Rejestracja: 01 sie 2018, 23:11
Lokalizacja: Toruń

Wybór papieru.

Post autor: Imperitus »

techroot, gdyby negatyw się skleił to byłby nieprzezroczysty, jeśli widzisz w tym miejscu napisy to znaczy że film w ogóle się nie naświetlił, a jeśli nie ma napisów to znaczy że się nie wywołał i tylko utrwalił. Pewnie że mniej niż połowa klatek to zły wynik
"Ludzie, którzy nie potrzebują innych ludzi, potrzebują innych ludzi, by im okazywać, że są ludźmi, którzy nie potrzebują innych ludzi."
Terry Pratchett – Maskarada
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Wybór papieru.

Post autor: J.A. »

A ja uważam, że wynik jest dobry. Prawie połowa pierwszych zdjęć wyszła. :-)
Ale poważnie.
techroot, za mało danych. Pokaż zdjęcie negatywu. Jaki aparat, czy raczej pewny i działający, czy jakiś szemrany.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
ODPOWIEDZ