Fomapan 100 Classsic - brak cieni

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

PPaweł
-#
Posty: 1343
Rejestracja: 16 sty 2021, 19:53
Lokalizacja: Stolica Śląska

Fomapan 100 Classsic - brak cieni

Post autor: PPaweł »

Jak się go będzie wołać wystarczająco długo, to się go w końcu wywoła.
Z_photo
-#
Posty: 988
Rejestracja: 14 gru 2018, 01:46
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój

Fomapan 100 Classsic - brak cieni

Post autor: Z_photo »

oKuba pisze: 11 sty 2022, 11:07 To podaj prosze konkretny przepis ze szczegolami
Dla filmu naświetlanego wg czułosci nominalnej: rozcieńczenie 1:100, temperatura 20C, 18 minut, powolne fikołki przez 10 s po 1, 3, 6, 9, itd. minucie.
To w zasadzie wyjściowe parametry sugerowane przez digitaltruth - dla mnie okazały się w sam raz.

:->
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Fomapan 100 Classsic - brak cieni

Post autor: technik219 »

oKuba pisze: 10 sty 2022, 23:57 Odnosnie Foma 100 z Rodinalem. To nie jest niestety najlepsza kombinacja, zwłaszcza jesli chodzi o mocno kontrastowe motywy. Mozesz byc zawiedzionym.
Ależ-ależ, nie zgadzam się. Od lat stosuję (stosowałem) następującą kombinację: Rodinal 1:50/20 st.C/15 minut. Fomapan 100 naświetlony na 100 ASA. Poruszanie przez przewracanie koreksem: przez pierwsze pół minuty cały czas, potem 7-8 przewrotek na początku każdej minuty. Jeśli na czyjś gust kontrast będzie za wysoki (na mój gust był w sam raz) to można skrócić czas wywoływania do np. 12 minut lub wywołać w rozcieńczeniu 1:100 w czasie ok. 25-30 min z poruszaniem jak wyżej.
Dlaczego tak optuję za wywoływaczami w typie rodinalu? Bo jest to idealny wywoływacz dla początkujących. Nie ma lepszego wywoływacza do nauki. Żeby zepsuć w nim film trzeba się postarać. A że nie jest idealny? Nie ma wywoływaczy idealnych. W zasadzie każdy film wymaga "swojego" wywoływacza. Jeden pięknie współpracuje z Microphenem, inny wyjdzie w nim tak sobie, ale za to pięknie błyśnie w D-76. Kolejny znowu w czymś innym. Nie ma już legendarnego APX 100, ale on był stworzony dla Rodinalu i tylko w nim pokazywał lwi pazur. Właściwie to chyba wszystkie, a przynajmniej większość współczesnych "setek" są do siebie podobne. Nie ma ją problemów z ziarnem, są dosyć odporne na pomyłki w naświetleniu, wywołują się dobrze i bez niespodzianek. To bardzo przyjemne filmy do nauki. No tak, są jeszcze Ilfordy HP, FP (delty to inna bajka) ale nie w tej grupie cenowej. Kto ma kasę, niech się uczy na Ilfordach ;-)
Co do utrwalacza, to radziłbym używać na początek zwykłego proszkowego U-1. Te wszystkie "szybkie" z koncentratów są dobre jak się wywołuje często i odpowiednio dużo. Otwarty koncentrat potrafi się zepsuć jeśli nie zostanie wykorzystany w odpowiednim czasie od otwarcia. Rozrobiony U-1 może stać długo.
Lux mea lex
oKuba
-#
Posty: 3156
Rejestracja: 02 lis 2020, 00:55
Lokalizacja: Monachium

Fomapan 100 Classsic - brak cieni

Post autor: oKuba »

technik219 pisze: 11 sty 2022, 20:57Ależ-ależ
Mnie do Rodinalu przekonywac nie trzeba a z Foma 100 nigdy tzn. do dzisiaj tej kombinacji nie probowalem. Ale z dyskusji na innych forach wiem, ze ta kombinacja dosc czesto konczy sie wypalonymi swiatlami, wiec dla tego to ostrzezenie. Rodinal to moj standardowy wywolywacz do Acrosa, Delty 100 oraz UN54. Innego do tych filmow nie stosuje.

Ale zaciekawiony tym watkiem naswietlilem dzisiaj probnie kilka klatek Fomy 100 na 25 ASA i wywolalem wlasnie semi-standem nastepujaco:

6ml Rodinalu, 300 ml wody o temp. 16C, przewrotka ciagla puszka przez pierwsza minute a pozniej dwe przewrotki co 8 min. Laczny czas wolania: 1h. Odwirowany film wlasnie schnie. Pozniej wrzuce skany.

Niestety swiatlo bylo takie sobie. Wyszlo na moment slonce i wtedy skorzystalem z okazji robiac to, co sie dalo na szybko w domu. Sam jestem ciekaw jak to wyjdzie. Negatyw wyglada na poprawnie naswietlony
oKuba
-#
Posty: 3156
Rejestracja: 02 lis 2020, 00:55
Lokalizacja: Monachium

Fomapan 100 Classsic - brak cieni

Post autor: oKuba »

Ponizej zdjecia. Negatywy sa za geste i jakies takie dziwne. Cienie jak u Czwartego na polce z aparatami ;-) Ale tez po takim semi-standzie z partyzanta sie zbyt wiele nie spodziewalem.

Sprobuje wkrotce wedlug przepisu technika:
technik219 pisze: 11 sty 2022, 20:57 Rodinal 1:50/20 st.C/15 minut. Fomapan 100 naświetlony na 100 ASA. Poruszanie przez przewracanie koreksem: przez pierwsze pół minuty cały czas, potem 7-8 przewrotek na początku każdej minuty. Jeśli na czyjś gust kontrast będzie za wysoki (na mój gust był w sam raz) to można skrócić czas wywoływania do np. 12 minut lub wywołać w rozcieńczeniu 1:100 w czasie ok. 25-30 min z poruszaniem jak wyżej.
oKuba
-#
Posty: 3156
Rejestracja: 02 lis 2020, 00:55
Lokalizacja: Monachium

Fomapan 100 Classsic - brak cieni

Post autor: oKuba »

Z_photo pisze: 11 sty 2022, 15:57 Dla filmu naświetlanego wg czułosci nominalnej: rozcieńczenie 1:100, temperatura 20C, 18 minut, powolne fikołki przez 10 s po 1, 3, 6, 9, itd. minucie.
To w zasadzie wyjściowe parametry sugerowane przez digitaltruth - dla mnie okazały się w sam raz.
I przy negatywie 135 faktycznie stosujesz 1+100 na mala puszke? Bez uwzglednienia min. ilosci?
oKuba
-#
Posty: 3156
Rejestracja: 02 lis 2020, 00:55
Lokalizacja: Monachium

Fomapan 100 Classsic - brak cieni

Post autor: oKuba »

technik219, Twoje czasy wolania zarowno w 1+50 jak i w 1+100 roznia sie znacznie (sa znacznie dluzsze) od tych podawanych np. w aplikacji Massiv dev. Zastanawiajace to jest. Rowniez i czas podany przez Z_photo znacznie odbiega od Twojgo przy 1+100. Jesr rowniez krotszy przy mniej intensywnej agitacji.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Fomapan 100 Classsic - brak cieni

Post autor: technik219 »

oKuba pisze: 11 sty 2022, 23:56
Dlaczego uparliście się na naświetlanie "setki" na 25 ASA? Sami sobie robicie problemy i potem łamiecie głowy jak je rozwiązać. Niepojęte. Akurat Fomapan 100 posiada deklarowaną czułość i nie trzeba kombinować. Foma 400 - zgoda, nie ma deklarowanych 400 ASA (ja naświetlam ją na 320 ASA i wywołuję w ID-68PQ - wychodzi doskonale), ale Foma 100?
Czy te kontrasty rzekomo nie do pokonania pojawiają się podczas powiększania na papierze, czy podczas skanowania? Skanowanie i efekty jakie przy tym otrzymujemy nie są w żaden sposób miarodajne.
A co do czasów przeze mnie podanych to są sprawdzone w toku kilkudziesięcioletniej praktyki. Od 1994 roku zapisuję parametry wywoływania wszystkich negatywów i cały czas wywołuję tak samo. Używałem F-100 w różnych warunkach, w każdej pogodzie i nigdy nie miałem kontrastu, z którym nie dałoby się zrobić prawidłowego powiększenia. Nie wiem dlaczego Wam wychodzą takie cuda wianki. Na początek przestałbym kombinować z 4-krotnym prześwietlaniem, bo jeśli światła w takim założeniu "dobiją" do D-max to żadne skrócenie czasu wywoływania im już nie pomoże. Halogenki i tak dostaną full, że nic z nich się nie wyciągnie.
oKuba gdzie na Twoich zdjęciach jest ten demoniczny kontrast? Bo ja go nie widzę. Zdjęcie z koronami drzew jest wręcz "mydlane".
PS Jest jeszcze inna możliwość, której nie brałem dotąd pod uwagę... Może te obecne Fomy to już nie są takie jak te, których używałem 10 lat temu? Bo od 10 lat już ich nie używam. Te w formacie 120 też pochodzą z zakupów sprzed 20 lat skitranych na dnie zamrażarki.... To całkiem możliwe. Niestety, mam tyle innych filmów do wykorzystania, że nie będę teraz kupował kilku rolek dla sprawdzenia.
Lux mea lex
oKuba
-#
Posty: 3156
Rejestracja: 02 lis 2020, 00:55
Lokalizacja: Monachium

Fomapan 100 Classsic - brak cieni

Post autor: oKuba »

technik219 pisze: 12 sty 2022, 00:28 Dlaczego uparliście się na naświetlanie "setki" na 25 ASA?
Chyba pomyliles osoby. Jacy wy? Do glowy by mi nie przyszlo naswietlac ja na 25 ASA. Otwierajacy watek wyszedl od tego tematu a ze podalem przepis ze semi-standem, to chcialem go wyprobowac z Foma 100, ktorej nigdy nie moczylem w Rodinalu i dlatego tez tylko te 3 klatki/ probki z filmu. Kombinacja jest niestety kiepska. Nic tez nie pisalem o wielkich kontrastach w moich probkach.
Z_photo
-#
Posty: 988
Rejestracja: 14 gru 2018, 01:46
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój

Fomapan 100 Classsic - brak cieni

Post autor: Z_photo »

oKuba pisze: 11 sty 2022, 23:29 I przy negatywie 135 faktycznie stosujesz 1+100 na mala puszke? Bez uwzglednienia min. ilosci?
Wywołuję 1 film w koreksie Jobo 1520 przeznaczonym do jednoczesnej obróbki 2 filmów.
W 500 ml rozworu wywoływacza jest wymagana ilość koncentratu (5 ml).
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Awatar użytkownika
4Rider
-#
Posty: 5997
Rejestracja: 19 kwie 2018, 12:34
Lokalizacja: Warmia
Kontakt:

Fomapan 100 Classsic - brak cieni

Post autor: 4Rider »

oKuba pisze: 11 sty 2022, 23:56 technik219, Twoje czasy wolania zarowno w 1+50 jak i w 1+100 roznia sie znacznie (sa znacznie dluzsze)
Oczywiście te jego czasy są błędne. Ten dla 1+100 na semi-standzie w 18* jeszcze ujdzie, zresztą te 30' to standard dla wszystkich setek w tej kombinacji i zawsze wyjdzie, to tak zwane wołanie wyrównawcze - zachowawcze ;-)

Ale dla Fomapana 100 1+50 czas w 20* to 9' - no nie ma bata by 15' - za gęsty wyjdzie, po prostu przewołany.

Polecam artykuł o Rodinalu i tam i wszędzie podają 9' i tak mówi moja praktyka.
Rodinal, zagadka nieśmiertelności.pdf
(1.23 MiB) Pobrany 69 razy
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est 🐺
oKuba
-#
Posty: 3156
Rejestracja: 02 lis 2020, 00:55
Lokalizacja: Monachium

Fomapan 100 Classsic - brak cieni

Post autor: oKuba »

4Rider pisze: 12 sty 2022, 06:32 Ale dla Fomapana 100 1+50 czas w 20* to 9' - no nie ma bata by 15' - za gęsty wyjdzie, po prostu przewołany.
Tez tak uwazam, co zreszta dotyczy 12 minut rowniez. 7 do 8 obrotow to rowniez zbyt wiele wedlug mnie.

Dzieki za artykul
oKuba
-#
Posty: 3156
Rejestracja: 02 lis 2020, 00:55
Lokalizacja: Monachium

Fomapan 100 Classsic - brak cieni

Post autor: oKuba »

Z_photo pisze: 12 sty 2022, 02:15 Wywołuję 1 film w koreksie Jobo 1520 przeznaczonym do jednoczesnej obróbki 2 filmów.
W 500 ml rozworu wywoływacza jest wymagana ilość koncentratu (5 ml).
Dzieki. To wyjasnia sprawe
oKuba
-#
Posty: 3156
Rejestracja: 02 lis 2020, 00:55
Lokalizacja: Monachium

Fomapan 100 Classsic - brak cieni

Post autor: oKuba »

Kilka probek scisle wedlug przepisu z artykulu Czwartego: 1+50, 16C, 14 minut (ze wzgledu na niska temp., x1.6), 5/60x3. 100 ASA.

Tak wywolany jest wg. mnie ok. 12 minut przy 20C bylo by za dlugo, juz nie wspominajac o 15 minutach.
Awatar użytkownika
4Rider
-#
Posty: 5997
Rejestracja: 19 kwie 2018, 12:34
Lokalizacja: Warmia
Kontakt:

Fomapan 100 Classsic - brak cieni

Post autor: 4Rider »

oKuba, powiem nawet ze ślicznie wyszło w tych 16* - aż się świeci ;-) - nie świeci - lśni!
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est 🐺
ODPOWIEDZ