Czarno białe slajdy - problem

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

msierak pisze:Rodinal 1+10 10 min - efekty ciut lepsze, ale i tak nigdzie nie mam przezroczystej emulsji.
I nie będziesz miał. Widzę, że pierwszy wykład niezbyt uważnie przeczytałeś ;-)
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Ale uparty ten msierak. :-P
Ciekawe jak by się sprawił FD z procesu E-6 jako pierwszy wywoływacz?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

J.A. pisze:Ciekawe jak by się sprawił FD z procesu E-6 jako pierwszy wywoływacz?
Jest o tym dosyć sporo na Apug-u, ale nie zagłębiałem się w ten temat.
Lux mea lex
msierak
-#
Posty: 162
Rejestracja: 26 lis 2008, 08:19
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: msierak »

technik219 pisze:
msierak pisze:Rodinal 1+10 10 min - efekty ciut lepsze, ale i tak nigdzie nie mam przezroczystej emulsji.
I nie będziesz miał. Widzę, że pierwszy wykład niezbyt uważnie przeczytałeś ;-)
bx20 pisze:Następnym razem weź Dektol albo Rodinal 1+10/15
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

No, Kolego ;-) Słuchaj doradców, ale tych właściwych. Przecież to nie ja Cię namawiałem na Rodinal. Zaraz pod postem bx20 wyłuszczyłem jasno dlaczego nie nadają się wywoływacze negatywowe. Sądziłem, że to wystarczy.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Może ktoś wie?
Jaka jest wydajność i trwałość tej chemii? Trwałość w sensie nie używany roztwór roboczy.
Czy do obu wywoływań, trzeba robić dwa osobne wywoływacze (mimo iż to ten sam wywoływacz), czy można użyć drugi raz pierwszego?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

J.A. pisze:Czy do obu wywoływań, trzeba robić dwa osobne wywoływacze (mimo iż to ten sam wywoływacz), czy można użyć drugi raz pierwszego?
Drugi wywoływacz nie ma już takiego znaczenia jak pierwszy. Jego zadaniem jest zredukowanie tego co zostało po odwróceniu, czyli praktycznie wszystkiego. Znaczenie może mieć jedynie barwa obrazu pozytywowego- pierwszy może dawać nieodpowiedni odcień, za zimny lub za ciepły, a wywoływacz drugi w zależności od składu da ten właściwy, jaki chcemy. No i pewnie ważna jest ziarnistość obrazu, na którą ma wpływ wywoływacz, chociaż ... tu takie samo znaczenie ma wywoływacz pierwszy. Tak myślę. Nawet super 8 wywoływałem (dawno, bo dawno) w jednym wywoływaczu i nie zauważyłem żeby coś było nie tak. A jak będzie w przypadku Fomy? Może trzeba by sprawdzić?
PS- w przywołanym w linku procesie masz przecież Fomadon LQR 1:10 w obu wywołaniach. ("R", czyli ten bardziej kontrastowy). Na zdrowy rozum, może to być ten sam roztwór.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

:-)
technik219 pisze:PS- w przywołanym w linku procesie masz przecież Fomadon LQR 1:10 w obu wywołaniach. ("R", czyli ten bardziej kontrastowy).
J.A. pisze:(mimo iż to ten sam wywoływacz)
To wiem. Pytam o użycie fizycznie tej samej zupki.
technik219 pisze:Na zdrowy rozum, może to być ten sam roztwór.
Niby tak, ale...
jeżeli w rotacyjnym procesie, na jeden film trzeba 140 ml roztworu, to ta sama zupka może być już za biedna. I niestety, na odcinku testowym nie da się tego sprawdzić. Trzeba użyć całego filmu. A w przypadku dwóch filmów to jest tylko 240 ml co daje jeszcze miej korzystny stosunek.
Ale przyszło mi teraz do głowy, że przecież mogę naocznie to sprawdzić. Nic nie stoi na przeszkodzie by obejrzeć wywołany film, przed utrwaleniem.
Ok, czyli da redę sprawdzić.

Wszelkie procesy filmowe - czyli te których nie da się naprawić, staram się robić w niezmiennych warunkach, a to gwarantuje używanie - czasem rozrzutne - one shot. Tak już mam i nie mam zamiaru tego zmieniać.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

J.A. pisze:A w przypadku dwóch filmów to jest tylko 240 ml co daje jeszcze miej korzystny stosunek.
Miałem na myśli tyle roztworu, co w przepisie, czyli litr. Nic nie wspominałeś o 240 ml. Jako stary fachura wiesz, co to jest minimalna ilość roztworu na jednostkę powierzchni materiału. W żadnym punkcie postu nie wspomniałem, że w tych 240 ml. możesz zrobić dwa wołania ;-)
Lux mea lex
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Oj, wiem. Dla tego zadałem na początku pytanie o wydajność. W dokumentacji Fomy nie mogę się tego dogrzebać.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

J.A. pisze:Oj, wiem. Dla tego zadałem na początku pytanie o wydajność. W dokumentacji Fomy nie mogę się tego dogrzebać.
5 filmów z litra (1:10).

[ Dodano: Pon 21 Sty, 2013 ]
Dane odnoszą się do LQN (wersja mniej kontrastowa). W ofercie Fomy nie ma już LQR (chyba). Widzę go jeszcze na All.o.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

technik219 pisze:5 filmów z litra (1:10).
Oj to mało. Płaciłem 20 zł za ćwiartkę koncentratu LQRa. Kupiłem miesiąc temu.

[ Dodano: Sob 26 Sty, 2013 ]
No więc dzisiaj zrobiłem kawałek polypa. Wyszedł nadspodziewanie dobrze. Choć brak mu "światła" podłoże za ciemne, ale to tylko próbka.
1. Wywoływacz LQR Fomy 20°C 9 min rotacyjnie. Czułość na oko ze 12 ISO.
2. Wybielacz jak Fomy i Fotonu
3. Klarowanie jak Fotonu
4. Zaświetlanie, bo nie udało mi się kupić jednego składnika do kąpieli odwracającej.
5. Znowu ten sam wywoływacz 9 min.
6. Utrwalacz Tetenal Superfix Plus 1:4
Skróciłem wszystkie płukania międzyoperacyjne. Nie pojmuję skąd w tych przepisach takie czasy 10 min płukania pod bieżącą wodą. Albo po drugim wywoływaczu. Po co 10 nin, skoro w normalnym procesie negatywowym starcza 1 min.
Wszystkie płukania zmieniłem na 10 zmian wody co 30 sekund. Jak w E-6. A po drugim wywoływaczu 2 zmiany co 30 s.

Jak wyschnie wrzucę skan.
Załączniki
PolypSlajd-01.jpg
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
rayman
-#
Posty: 401
Rejestracja: 21 mar 2009, 22:44
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: rayman »

Ta ciemnota wynika pewnie z podłoża . Robiłem slajdy z Ilford Pana 100 (wywoływacz Foton RN, 12min, 100 ASA), ale po wpuszczeniu tego do Diapola było już b.przyzwoicie - ze wszystkimi szczegółami - zarówno w cieniach (drzewa), jak i światłach (śnieg). Kontrast może i ciut niski, ale taki właśnie lubię.

Swoją drogą, Polypan to dość dziwny materiał. Z reguły moczę wszystko w D-23 1+7 i czasy wywołania wychodzą mi rzędu 20-30min (FP4 23min, TriX 28min, HP5 28min), a tutaj nagle...51min dla 18 DIN i kompletna memeja. Po potraktowaniu tego D76H 1+3 przez 25min podobnie. Dopiero wyszło w miarę przyzwoicie w Hydrofenie 1+3 :)

Ten materiał ma jakieś dziwnie długie czasy wywoływania, może też dlatego jest taki ciemny?
A niech mnie TSS pokąsa!
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

rayman pisze:Ten materiał ma jakieś dziwnie długie czasy wywoływania, może też dlatego jest taki ciemny?
A może dla tego, ze jego okres przydatności upłynął w 96-tym? A przez połowę swego żywota przeleżał w...
spiżarce?
Nie ważnie, jak pisałem tylko test, żeby sprawdzić co i jak.
Ale jest inna rzecz. Nie klaruje się prawidłowo. Bo wydaje mi się, że po wyjęciu z klarowania powinen w miejscach najsilniej naświetlonych być praktycznie przejżysty, a nie jest. I to tez skutkuje światłami o D 0,5. to w porównaniu z utrwalonym kawałkiem 0,4 róznicy. To dużo.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

J.A. pisze:Choć brak mu "światła" podłoże za ciemne
Podłoże Polypana jest przecież przezroczyste z niebieskawym odcieniem. Zszarzałe światła mogą być wynikiem lekkiego zadymienia - piszesz, że trochę stary ten film, lub powinieneś ciut skąpiej naświetlać (np. na 25 ASA i dłużej wywoływać, co podniesie kontrast i dowoła negatyw świateł, bo może po pierwszym wywoływaniu zostaje w najwyższych światłach nieco niewywołanych halogenków.
J.A. pisze:Ale jest inna rzecz. Nie klaruje się prawidłowo. Bo wydaje mi się, że po wyjęciu z klarowania powinen w miejscach najsilniej naświetlonych być praktycznie przejżysty, a nie jest. I to tez skutkuje światłami o D 0,5. to w porównaniu z utrwalonym kawałkiem 0,4 róznicy. To dużo.
Co, myślę, potwierdza to co wyżej napisałem.
Może to być również sprawa braku w pierwszym wywoływaczu rodanku potasowego (KSCN), którego zadaniem jest właśnie klarowanie świateł na odwrotce. Myślę, że 2 - 2,5 g rodanku na litr powinno wystarczyć, tylko wtedy będziesz musiał ponownie przeprowadzić próbę na czułość i czas wywoływania, który się nieco wydłuży. Powodzenia, działaj dalej :-)
Lux mea lex
ODPOWIEDZ