ciemnia w kotłowni

Powiększalniki, zegary, kuwety, oświetlenie w Waszej ciemni

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 20:59
Lokalizacja: Gdynia

ciemnia w kotłowni

Post autor: kal800 »

zladigin - mi w poprzedniej ciemni też to nie robiło - ale miałem matowe ściany po 2-3 metry od powiększalnika, a tu mam bojler błyszczący tuż obok
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

ciemnia w kotłowni

Post autor: zladygin »

Swoją pomalowałem na szaro i matowo, w ogóle jest w ciemnych tonach, choć z jednej strony, i to blisko, mam dość jasną naświetlarkę UV. Więc może jednak jestem ślepy.
A tak na marginesie - ostatnio przymaskowałem papier pod powiększalnikiem białym pudełkiem od papieru ilforda - nie dość, że zaświetliło mi brzeg zdjęcia, to jeszcze całkiem czytelnie odwzorował się napis z boku pudełka.
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 20:59
Lokalizacja: Gdynia

ciemnia w kotłowni

Post autor: kal800 »

zobacz pare postów wyżej - był pasek zadymiony, że największy ślepiec by zobaczył :). nawet macając emulsję paluchami by dało się wyczuć :D
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
aka
-#
Posty: 5601
Rejestracja: 11 maja 2017, 09:36
Lokalizacja: Warszawa

ciemnia w kotłowni

Post autor: aka »

kal800 pisze: 31 gru 2019, 19:09 dobra, zrobię test z ramkami zamiast szybki. Jak się okaże, że pomoże i nie będzie świeciło kompletnie nic, to "zaciemnię" brzegi szybki jak sugerował J.A.
Fartuszki super, ale ten test zrobiłeś? Rezultat testu rozwiałby lub potwierdził wyżej stawiane tezy.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10073
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

ciemnia w kotłowni

Post autor: J.A. »

zladygin, zależy od otoczenia powiększalnika. O ile dobrze widzę na zdjęciu w Twojej ciemni nie ma w bezpośrednim sąsiedztwie dużych białych odbijających powierzchni, a u kal800 jest.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 20:59
Lokalizacja: Gdynia

ciemnia w kotłowni

Post autor: kal800 »

Dobra, fartuszki potestowane.

I tak - @aka - nie, nie robiłem testów, bo wyszło mi, że mniej czasu mi zejdzie na wykonanie fartuszków niż robienie testu. I faktycznie - okazało się, że po poprzedniej ciemni mi został taki duży fartuch, który mi służył do zaciemnienia otworów wentylacyjnych w drzwiach łazienki, więc wystarczyło parę ruchów nożyczkami, naklejenie rzepa na powiększalnik i gotowe - całość może 15 min. Przyjąłem założenie, że jeżeli zakryję jedyne źródło światła w ciemni, jakim jest karetka powiększalnika, to sprawa się rozwiąże, ale o tym za chwilę.

Przy ekspozycji 45 sek. pasek jest, ale mega delikatny, ledwo go widać, przy 20 sek. jest kompletnie niewidoczny. Na tym zdjęciu gdzie się pojawił, mam fragment w kadrze w strefie X. Porównam ten fragment z nienaświetlonym papierem (przykrytym maskownicą) oraz tym ledwo zaświetlonym paskiem. Jeżeli ten fragment będzie tak jak nienaświetlony kawałek papieru, problemu nie ma i sprawa zakończona, w przeciwnym wypadku będę kombinował dalej.

Jak włączam powiększalnik przy zakrytym obiektywie, to widzę kompletną ciemność, z kolei podczas właściwego naświetlania, widzę światło odbite na suficie i na ścianie. Podejrzewam, że jest to światło odbite od maskownicy i być może to jest przyczyna...
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
aka
-#
Posty: 5601
Rejestracja: 11 maja 2017, 09:36
Lokalizacja: Warszawa

ciemnia w kotłowni

Post autor: aka »

kal800 pisze: 11 sty 2020, 00:06 Jak włączam powiększalnik przy zakrytym obiektywie, to widzę kompletną ciemność, z kolei podczas właściwego naświetlania, widzę światło odbite na suficie i na ścianie. Podejrzewam, że jest to światło odbite od maskownicy i być może to jest przyczyna...
To by musiało być światło podwójnie odbite - od maskownicy w sufit i z powrotem. No dziwne, ale skoro w poprzedniej ciemni było ok to ściany/sufit (bojler pomijam) podejrzane są. W sumie - zaskoczenie nie małe :-(
Awatar użytkownika
4Rider
-#
Posty: 5997
Rejestracja: 19 kwie 2018, 12:34
Lokalizacja: Warmia
Kontakt:

ciemnia w kotłowni

Post autor: 4Rider »

No światło też rykoszetem wali jak widać ;-)
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est 🐺
Awatar użytkownika
mrek
-#
Posty: 2341
Rejestracja: 07 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: Kraków

ciemnia w kotłowni

Post autor: mrek »

kal800 pisze: 11 sty 2020, 00:06...podczas właściwego naświetlania, widzę światło odbite na suficie i na ścianie. Podejrzewam, że jest to światło odbite od maskownicy i być może to jest przyczyna...
Oczywiście przysłaniasz margines światła poza powierzchnią naświetlanego zdjęcia?
od 24x36 po 18x24 + szkiełko i oko
aka
-#
Posty: 5601
Rejestracja: 11 maja 2017, 09:36
Lokalizacja: Warszawa

ciemnia w kotłowni

Post autor: aka »

mrek pisze: 11 sty 2020, 12:18 Oczywiście przysłaniasz margines światła poza powierzchnią naświetlanego zdjęcia?
Na zdjęciu wyżej szary pasek jest poza przykrytym listwą maskownicy. Ale pozostaje problem zadymienia całego zdjęcia, nie?
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 20:59
Lokalizacja: Gdynia

ciemnia w kotłowni

Post autor: kal800 »

aka pisze:
mrek pisze: 11 sty 2020, 12:18 Oczywiście przysłaniasz margines światła poza powierzchnią naświetlanego zdjęcia?
Na zdjęciu wyżej szary pasek jest poza przykrytym listwą maskownicy. Ale pozostaje problem zadymienia całego zdjęcia, nie?
Zaraz sprawdzę czy problem zadymienia całości występuje. Muszę tylko zeskrobać foty z szyby. Dam znać


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 20:59
Lokalizacja: Gdynia

ciemnia w kotłowni

Post autor: kal800 »

Chyba się nie ma czym przejmować - na zdjęciach występuje totalna biel, przynajmniej ja nie jestem w stanie pod szkłem powiększającym i ostrym świetle skumać, czy highlight'y na zdjęciach odpowiadają nienaświetlonej próbce czy tej przydymionej. Jeszcze coś tam pokombinuję przy okazji, może uda mi się znaleźć ten mikrowyciek, ale w porównaniu ze stanem poprzednim jest widoczna poprawa.

Tak przy okazji - musiałem niedokładnie wodę usunąć z jednego zdjęcia i mam paskudny zaciek na barycie - coś się da z tym jeszcze zrobić, czy do powtórki?
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
Awatar użytkownika
mrek
-#
Posty: 2341
Rejestracja: 07 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: Kraków

ciemnia w kotłowni

Post autor: mrek »

kal800 pisze: 11 sty 2020, 13:16Tak przy okazji - musiałem niedokładnie wodę usunąć z jednego zdjęcia i mam paskudny zaciek na barycie - coś się da z tym jeszcze zrobić, czy do powtórki?
Powtórki suszenia.
od 24x36 po 18x24 + szkiełko i oko
kal800
-#
Posty: 933
Rejestracja: 03 wrz 2011, 20:59
Lokalizacja: Gdynia

ciemnia w kotłowni

Post autor: kal800 »

mrek pisze: 11 sty 2020, 13:19
kal800 pisze: 11 sty 2020, 13:16Tak przy okazji - musiałem niedokładnie wodę usunąć z jednego zdjęcia i mam paskudny zaciek na barycie - coś się da z tym jeszcze zrobić, czy do powtórki?
Powtórki suszenia.
woda + szkło jeszcze raz rozumiem?
---------------------------
501C + Distagon 50/4 FLE + Planar 80/2.8 CF
Sinar P + Super Angulon 90/5.6 + Symmar-S 150/5.6
flickr.com/kal800
aka
-#
Posty: 5601
Rejestracja: 11 maja 2017, 09:36
Lokalizacja: Warszawa

ciemnia w kotłowni

Post autor: aka »

kal800 pisze: 11 sty 2020, 13:16 Chyba się nie ma czym przejmować - na zdjęciach występuje totalna biel, przynajmniej ja nie jestem w stanie pod szkłem powiększającym i ostrym świetle skumać, czy highlight'y na zdjęciach odpowiadają nienaświetlonej próbce czy tej przydymionej. Jeszcze coś tam pokombinuję przy okazji, może uda mi się znaleźć ten mikrowyciek, ale w porównaniu ze stanem poprzednim jest widoczna poprawa.
No to doktoratu nie będzie ;-) Nie ma co walczyć z wędrującymi fotonami jeśli zdjęcie jest ok.
ODPOWIEDZ