Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
-
- -# mod
- Posty: 1636
- Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
- Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
- Kontakt:
Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne
Ilford dla swoich papierów wielogradacyjnych podaje parametry czułości i kontrastu ISO(R) i ISO(R). Czy ktoś spotkał się z takimi danymi dla papierów Fomy? Na ulotkach nie ma..
Zbyszek >>> https://500px.com/zladygin
Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne
zladygin, udało mi się na szybko znaleźć dla dwóch tylko. Pewnie jakby więcej poszukać to są karty techniczne dla wszystkich papierów.
"Ludzie, którzy nie potrzebują innych ludzi, potrzebują innych ludzi, by im okazywać, że są ludźmi, którzy nie potrzebują innych ludzi."
Terry Pratchett – Maskarada
Terry Pratchett – Maskarada
-
- -# mod
- Posty: 1636
- Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
- Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
- Kontakt:
Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne
Świetnie! Dziękuję. Na ulotkach, które przeglądałem nie znalazłem tych danych.
Na ich podstawie mogę wprowadzić kalibrację do RH ZoneMaster-a bez konieczności robienia własnych, dość upierdliwych prób. Dane takie (przynajmniej dla Ilforda) są wystarczająco dokładne, żeby od strzału uzyskać zadowalający wynik; oczywiście dla zdjęcia "na gotowo" trzeba tu i ówdzie popoprawiać, ale start już jest.
Pewnie, gdy wrócę do "ciemni stacjonarnej" pokuszę się o dokładną kalibrację do panujących tam warunków - teraz w zupełności wystarczą te informacje + trochę doświadczenia i wyczucia.
Zbyszek
Zbyszek >>> https://500px.com/zladygin
Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne
zladygin
Mam nadzieję, że pamiętasz - podana gradacja filtrów na krzywych dotyczy filtrów Fomy.
A.
Mam nadzieję, że pamiętasz - podana gradacja filtrów na krzywych dotyczy filtrów Fomy.
A.
-
- -# mod
- Posty: 1636
- Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
- Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
- Kontakt:
Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne
Na szczęście i dla Fomy - "Technical data (Foma Variant filters for contrast control)", i dla Ilforda - "Technical data (Ilford Multigrade Filters for contrast control)"
Zbyszek >>> https://500px.com/zladygin
Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne
Z moich ostatnich doświadczeń wynika:
- kontrast Fomy w stosunku do Ilford IVMG deLuxe jest większy o ok. 1 stopień
- czas naświetlania jest podobny
- kontrast Fomy w stosunku do Ilford IVMG deLuxe jest większy o ok. 1 stopień
- czas naświetlania jest podobny
Pozdrawiam
Darek
Darek
-
- -# mod
- Posty: 1636
- Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
- Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
- Kontakt:
Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne
Dane, które wczytałem dla Ilforda (RC IV, nowy RC V i FB warmtone dają wyniki powtarzalne, z tym, że wymagają korekty czasu naświetlania o ok. 1 ev w górę dla 00-3, 1/2 ev dla 3 1/2. 4-5 korekty nie wymagają. To ok. to +- 1/6 - 1/12 ev. Przy propozycji ZM użycia filtrów 4-5 i znaczących powierzchniach wysokich świateł dobrze jest trochę doświetlić filtrem 00.
To dla danych wczytanych z ulotek. Ciekaw jestem jak wyjdzie kalibracja.
Wywoływacz Multigrade 1+9, 2 min. Temp. 18-20 stopni.
To dla danych wczytanych z ulotek. Ciekaw jestem jak wyjdzie kalibracja.
Wywoływacz Multigrade 1+9, 2 min. Temp. 18-20 stopni.
Zbyszek >>> https://500px.com/zladygin
Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne
Ta wiedza w zasadzie jest malouzyteczna. Wloz papiet pod powiekszalnik i przymknij przyslone o 2-3 stopnie i ustaw czas 20s. Bedziesz miec czas na maskowanie i doswietlanie. Bedziesz mogl przymknac przeslone o 1-2 stopnie jesli 20s. to zbyt duzo, lub wydluzyc czas jesli za malo.
Szczerze mowiac, zapomnij o tych papierkach technicznych
Zajmij się nawietlanie i wywolywaniem ! 
Szczerze mowiac, zapomnij o tych papierkach technicznych


Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne
Zaraz, zaraz... ale dla jakiego papieru konkretnie?zladygin pisze: ↑23 kwie 2020, 12:53 Dane, które wczytałem dla Ilforda (RC IV, nowy RC V i FB warmtone dają wyniki powtarzalne, z tym, że wymagają korekty czasu naświetlania o ok. 1 ev w górę dla 00-3, 1/2 ev dla 3 1/2. 4-5 korekty nie wymagają. To ok. to +- 1/6 - 1/12 ev. Przy propozycji ZM użycia filtrów 4-5 i znaczących powierzchniach wysokich świateł dobrze jest trochę doświetlić filtrem 00.
To dla danych wczytanych z ulotek. Ciekaw jestem jak wyjdzie kalibracja.
Wywoływacz Multigrade 1+9, 2 min. Temp. 18-20 stopni.
-
- -# mod
- Posty: 1636
- Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
- Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
- Kontakt:
Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne
Napisałem na początku - ilfordy: MG IV RC, MG V RC i FB Warmtone. Wszystkie zachowywały się podobnie.
Zbyszek >>> https://500px.com/zladygin
Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne
Mam inne doświadczenia. Papiery RC a FB Warmtone wywołane w 2min w Ilfordzie Multigrade u mnie wyglądają różnie. Szczególnie Warmtone jeśli ma być Warmtone.
-
- -# mod
- Posty: 1636
- Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
- Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
- Kontakt:
Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne
Ależ oczywiście, że wyglądają różnie. Nie zrozumieliśmy się. Wymienione przeze mnie papiery zachowują się podobnie w czasie naświetlania przy pomocy wskazań ZoneMastera z wpisanymi ustawieniami z danych fabrycznych papierów. To znaczy, że wskazania ZM należy - dla osiągnięcia prawidłowych wyników - korygować tak hak napisałem. Jest oczywiste, że ten sam negatyw powiększony na wymienionych papierach będzie wyglądał różnie, zgodnie z cechami danego papieru. Warmtone ciepło, RC IV neutralnie, a RC V będzie miał głębsze czernie niż IV, z lekko ciepłym odcieniem. Moje uwagi odnoszą się tylko poprawności wskazań ZM II.
Zbyszek >>> https://500px.com/zladygin
Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne
Niestety nie mam doświadczenia w Zone Meter, natomiast mam doświadczenie z naświetlaniem tych papierów i do tego co napisałeś wygląda ono inaczej. Praktyka. Korygowanie u mnie jest inne. Temat jest szerszy...
W skrócie: każdy powinien korekcje naświetleń wykonać sam.
Z innej beczki: moim zdaniem rozcieńczenie 1+9 i 2min, nie wykorzystują potencjału Warmtone. Pracowałem na 1+13 i spokojnie ciągnąłem 5min.
W skrócie: każdy powinien korekcje naświetleń wykonać sam.
Z innej beczki: moim zdaniem rozcieńczenie 1+9 i 2min, nie wykorzystują potencjału Warmtone. Pracowałem na 1+13 i spokojnie ciągnąłem 5min.
-
- -# mod
- Posty: 1636
- Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
- Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
- Kontakt:
Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne
Przepraszam Ciebie bardzo, ale jeżeli nie znasz tego urządzenia, to debata jest bezprzedmiotowa.
Zbyszek >>> https://500px.com/zladygin
Papiery wielogradacyjne Fomy - szczegóły techniczne
Warmtone ma wiele tzw. 'salts' wiec 'trzeba' go trzymac min. 3 -4 min. w wywolywaczu inaczej ten papier nie pokarze potencjalu.Arturl pisze: ↑30 kwie 2020, 16:15 Niestety nie mam doświadczenia w Zone Meter, natomiast mam doświadczenie z naświetlaniem tych papierów i do tego co napisałeś wygląda ono inaczej. Praktyka. Korygowanie u mnie jest inne. Temat jest szerszy...
W skrócie: każdy powinien korekcje naświetleń wykonać sam.
Z innej beczki: moim zdaniem rozcieńczenie 1+9 i 2min, nie wykorzystują potencjału Warmtone. Pracowałem na 1+13 i spokojnie ciągnąłem 5min.
Nie ma też znaczenia jakim sposobem się go naswietla (ZM czy cokolwiek) o ile jest naswietlony dobrze.