Niepewność przy pierwszym wołaniu

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

kamilo94
-#
Posty: 37
Rejestracja: 27 cze 2011, 11:59
Lokalizacja: Hajnówka

Post autor: kamilo94 »

Fomapan 100/36, Rollei superpan 200/36, Ilford PAN 100/36 - tak to dokładnie wygląda.
Chyba więc zamówię ten R09 i zwilżacz. To nie majątek.
Awatar użytkownika
enthropia
-#
Posty: 249
Rejestracja: 24 cze 2009, 12:26
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: enthropia »

kamilo94, ten
http://fotonegatyw.com.pl/pl/product/view?id=2721591
jak i ten R09
http://www.czarno-biale.pl/sklep/produc ... ts_id=3734
to ten sam wywoływacz, różni się tylko opakowaniem.
Softpak 300ml wychodzi taniej.
Pozdrawiam, Bartek.
kamilo94
-#
Posty: 37
Rejestracja: 27 cze 2011, 11:59
Lokalizacja: Hajnówka

Post autor: kamilo94 »

enthropia pisze:kamilo94, ten
http://fotonegatyw.com.pl/pl/product/view?id=2721591
jak i ten R09
http://www.czarno-biale.pl/sklep/produc ... ts_id=3734
to ten sam wywoływacz, różni się tylko opakowaniem.
Softpak 300ml wychodzi taniej.
tak tak, zauważyłem
timor
-#
Posty: 371
Rejestracja: 28 sty 2011, 10:28
Lokalizacja: Toronto

Post autor: timor »

kamilo94 pisze:Fomapan 100/36, Rollei superpan 200/36, Ilford PAN 100/36 - tak to dokładnie wygląda.
Chyba więc zamówię ten R09 i zwilżacz. To nie majątek.
Rodinal jest na pewno dość bezpiecznym i prostym rozwiązaniem, ale ...
Jeśli naśietlasz według światłomierza w aparacie, to jest możliwe, że będziesz miał zablokowane światła. Rodinal jest dość kontrastowym wywoływaczem, nawet w niskich stężeniach. Są lepsze. Nie będę Ci proponował FA-1027, ale w Polsce jest na pewno dostępny Tmax, bardzo podobna w działaniu, delikatna mieszanka. Mniejszy kontrast i ziarno, też dobra akutacja i bardzo dobre wyrobienie cieni. Może to i droższe rozwiązanie, ale nie słyszałem, by ktoś był niezadowolony z niego.
Ja go używam jako "one-shot" 1+9 na filmach takich jak Agfa 100 i Kodak PX.
kamilo94
-#
Posty: 37
Rejestracja: 27 cze 2011, 11:59
Lokalizacja: Hajnówka

Post autor: kamilo94 »

timor pisze: jest możliwe, że będziesz miał zablokowane światła.
Co to znaczy? Pierwszy raz spotykam się z takim określeniem.
timor
-#
Posty: 371
Rejestracja: 28 sty 2011, 10:28
Lokalizacja: Toronto

Post autor: timor »

To znaczy, że gęstość optyczna negatywu w miejscach wysokiej jasności motywu będzie tak duża, że utrudni odbijanie. Gdy zadbasz o dobre szczegóły w cieniach na przykład, niebo albo inne miejsca o silnym naświetleniu będzie zupełnie białe.
kamilo94
-#
Posty: 37
Rejestracja: 27 cze 2011, 11:59
Lokalizacja: Hajnówka

Post autor: kamilo94 »

Rozumiem, dzięki.
Mimo tego, na początek kupię jednak R09 (tani, wydajny, łatwy w obsłudze, dostępne czasy dla większości filmów).
Wezmę od razu ten zwilżacz i pare filmów.
Ostatnio zmieniony 02 lip 2011, 17:14 przez kamilo94, łącznie zmieniany 1 raz.
kamilo94
-#
Posty: 37
Rejestracja: 27 cze 2011, 11:59
Lokalizacja: Hajnówka

Post autor: kamilo94 »

No i zakupy zrobione. Kupiłem R09, Mirasol, kilka filmów.
Wziąłem też Protectan spray Tetenala (nie był drogi). Zależy mi na trwałości chemii.
timor
-#
Posty: 371
Rejestracja: 28 sty 2011, 10:28
Lokalizacja: Toronto

Post autor: timor »

Daj nam znać, jak Ci poszło.
kamilo94
-#
Posty: 37
Rejestracja: 27 cze 2011, 11:59
Lokalizacja: Hajnówka

Post autor: kamilo94 »

z przyjemnością
kamilo94
-#
Posty: 37
Rejestracja: 27 cze 2011, 11:59
Lokalizacja: Hajnówka

Post autor: kamilo94 »

No dobra. Mam ten naświetlony fomapan 100 i wywoływacz R09.
Trzeba coś z tym wreszcie zrobić.
Rozcieńczenie i czas wezmę z tabelki, czyli 1+50, 8-9min.
Teraz tylko szczegółowe pytanie jak mieszać, żeby nie zepsuć.
To mój pierwszy negatyw dlatego chciałbym, żeby coś tam było widać po wywołaniu ;-)
Na super efekty nie liczę, ale miło by było, gdyby się w miarę udało.
Jeszcze raz proszę o jakiś prosty sprawdzony sposób mieszania.
Z góry dzięki
filozof97
-#
Posty: 367
Rejestracja: 13 lis 2010, 23:30
Lokalizacja: Siemiatycze

Post autor: filozof97 »

mieszaj tak-na początku każdej minuty 10 sekund potrząsania koreksem. W połowie wywołania 30 sekund fikołków. Zawsze wlewaj więcej wywoływacza niż potrzeba. Koreks masz pewnie Krokus Tank- na jeden film daj bezpieczne pół litra (wywoływacza oczywiście :mrgreen: ).
kamilo94
-#
Posty: 37
Rejestracja: 27 cze 2011, 11:59
Lokalizacja: Hajnówka

Post autor: kamilo94 »

ok, dzięki
może ktoś jeszcze się wypowie, tak dla pewności
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

jeśli chcesz użyć czasu z pudełka, mieszaj pierwszą minutę non stop, a potem, cztery fikołki co minutę. temperatura koniecznie 20°C.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
kamilo94
-#
Posty: 37
Rejestracja: 27 cze 2011, 11:59
Lokalizacja: Hajnówka

Post autor: kamilo94 »

rbit9n pisze:jeśli chcesz użyć czasu z pudełka, mieszaj pierwszą minutę non stop, a potem, cztery fikołki co minutę. temperatura koniecznie 20°C.
Właśnie o to mi chodziło. Wcześniej natknąłem się na ten sposób.
Dzięki!

Może to i głupie pytanie ale jak mam utrzymać w koreksie przez cały proces stałą temperaturę?
Musi być dokładnie 20°C? Jakie są dopuszczalne odchyły i co ewentualnie zrobić jeśli w trakcie wywoływania temperatura spadnie np. o 1,5°C bo w ciemni mam chłodno lub wzrośnie o 1? Pomieszczenie jest małe i mogę je zwyczajnie nagrzać sobą.
Ostatnio zmieniony 11 lip 2011, 22:56 przez kamilo94, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ