Wywoływacz Kodak Tmax 1+9

Ciemnia fotograficzna - Podzielcie się receptami wywoływaczy i efektami ich użycia z różnymi negatywami - mile widziane skany ;)

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

skądinąd
-#
Posty: 46
Rejestracja: 17 lip 2015, 10:18
Kontakt:

Wywoływacz Kodak Tmax 1+9

Post autor: skądinąd »

Dzień dobry,

chciałbym skorzystać z wywoływacza jak w temacie. Dotąd korzystałem z Rodinala oraz raz z Ilforda ID-11, jednak przerzuciłem się na negatywy tmax i chciałbym dostosować do nich wywoływacz. Z informacji jakie udało mi się uzyskać wynika, że mogę jednorazowo wołać filmy w proporcji 1+9. Preferuję taką proporcję ze względów ekonomicznych. Być może pytanie wyda się błahe, jednak mam wątpliwości, czy w takim przypadku punktem odniesienia jest ilość płynu wymagana zgodnie z modelem danego koreksu, czyli w moim przypadku np. 375 ml, czy 1 l. Dopuszczam też opcję, że w zasadzie nie ma znaczenia, czy rozcieńczam dla 375 ml, czy dla 1 l, bo w obu przypadkach po wywołaniu płyn i tak wylewam do zlewu. Brak mi jednak pewności i doświadczenia, dlatego bardzo proszę o Wasze opinie w tym zakresie.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
taharii
-#
Posty: 1132
Rejestracja: 12 lut 2013, 15:44
Lokalizacja: (znów) Rzeszów!

Post autor: taharii »

Punktem odniesienia do proporcji jest oczywiście pojemność koreksu. Ale żeby nie było za różowo to trzeba pamiętać o parametrze nr 2 czyli minimalnej ilości wywoływacza, która jest potrzebna na wywołanie negatywu. Zwykle podaje się na rolkę filmu 135 czyli rolkę 120 czyli jedną szitkę 4x5.
Nie pamiętam ile to dla ID-11 ale chyba 50ml ROZTWORU ZAPASOWEGO ;P (stocka)

Zaraz ktoś potwierdzi.

[ Dodano: Śro 18 Lis, 2015 ]
Edit, nie mogę się doszperać dokumentacji ale w internetach mówią nawet o 100ml na film, czyli dla 375ml roztworu roboczego masz max 1:3 dla 1:9 musiałbyś wołać w pełnym litrze a i tak wołasz jeden film w jednym koreksie, więc bez sensu, masz dłuższy czas i mniejszy kontrast i ogólnie kupa.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10293
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

taharii pisze:ROZTWORU ZAPASOWEGO ;P
:-D
Wydajność z litra w podstawowym rozcieńczeniu to jest minimalna ilość.
Czyli 1:4 dla TMax = 12 filmów (nie pamiętam czy tyle to przykład), czyli w 200 ml koncentratu można zrobić 12 filmów, czyli minimalna ilość koncentratu to 16 ml. W rozcieńczeniu 1:9 daje to 160 ml roztworu roboczego.
Tak się to liczy nie mając innych danych. Ta minimalna jest zawsze mniejsza niż z tej wyliczanki wynika, tak jak maksymalna ilość filmów w litrze jest zawsze większa.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
taharii
-#
Posty: 1132
Rejestracja: 12 lut 2013, 15:44
Lokalizacja: (znów) Rzeszów!

Post autor: taharii »

Obliczenia - w sumie racja, chociaż ID-11 10 filmów z litra podana dla ROZTWORU ZAPASOWEGO (stocka), czyli 100 ml na litr...

http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/201 ... 131459.pdf
strona 7 z 9 prawa kolumna.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10293
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

taharii pisze:czyli 100 ml na litr...
Nie na litr, tylko na film.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
taharii
-#
Posty: 1132
Rejestracja: 12 lut 2013, 15:44
Lokalizacja: (znów) Rzeszów!

Post autor: taharii »

No tak, na film.

...ale przy 1:9 na litr też ;)
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10293
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

A robiłeś w ID 11 1:9? Ja o najwększym jakie ludzie robili słyszałem 1:7
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
taharii
-#
Posty: 1132
Rejestracja: 12 lut 2013, 15:44
Lokalizacja: (znów) Rzeszów!

Post autor: taharii »

Ja robię tylko 1:1
Awatar użytkownika
nord
-#
Posty: 1587
Rejestracja: 04 mar 2009, 21:24
Lokalizacja: faceci są z marsa
Kontakt:

Post autor: nord »

1:1 lub 1:3, nie ma co szkłem doopy obcierać.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10293
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

nord pisze:1:1 lub 1:3, nie ma co szkłem doopy obcierać.
taharii pisze:Ja robię tylko 1:1
No właśnie.
Ale tu piszemy nie o ID11 czy D76, a TMaxie. A jego tak można rozcieńczać.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
sejmajnejm
-#
Posty: 343
Rejestracja: 21 paź 2011, 15:24
Lokalizacja: lodz

Post autor: sejmajnejm »

Tak, jak pisze J.A. musisz zapewnić minimalną ilość koncentratu. Dla 375 ml przy rozcieńczeniu 1:9 zmieścisz się spokojnie.
skądinąd
-#
Posty: 46
Rejestracja: 17 lip 2015, 10:18
Kontakt:

Post autor: skądinąd »

Koledzy dziękuję za informacje. Podsumowując:
1) można kupić 5 litrowy kanister i rozcieńczyć jak producent nakazał,
2) można też rozcieńczyć przy proporcji 1+9 i 375 ml płynu w koreksie, co daje 37,5 ml koncentratu plus woda. Jednorazowe użycie i do kanalizacji.

Dlaczego negatyw ma tracić na kontraście i ziarnie przy opcji 1+9, skoro odpowiednio wydłużę czas wywoływania? Wyczytałem gdzieś, że w takim przypadku czas nominalnego wołania (1+4) mnożymy w zakresie 2-2,5, co rzekomo daje dobre rezultaty.
Awatar użytkownika
taharii
-#
Posty: 1132
Rejestracja: 12 lut 2013, 15:44
Lokalizacja: (znów) Rzeszów!

Post autor: taharii »

Im bardziej stężony wywoływacz tym dynamiczniej zachodzi reakcja a najszybciej zachodzi na krawędziach obrazu więc negatyw wywołany ROZTWOREM ZAPASOWYM bez rozcieńczania będzie 'ostrzejszy' a w zasadzie bardziej kontrastowy. Im większe rozcieńczenie tym bardziej wyrównawczo działa wywoływacz (mniejsza jest różnica między krawędziami a resztą obrazu) więc efekt jest bardziej miękki.

Nie oznacz to, że rozcieńczanie daje złe rezultaty... Na przykład do powiększalnika z kondensorem warto wołać bardziej miękko bo sam kondensor daje bardzo duży kontrast 'ostrość'.
Awatar użytkownika
cbk
-#
Posty: 466
Rejestracja: 09 sty 2009, 08:43
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: cbk »

taharii pisze:Im bardziej stężony wywoływacz tym dynamiczniej zachodzi reakcja a najszybciej zachodzi na krawędziach obrazu więc negatyw wywołany ROZTWOREM ZAPASOWYM bez rozcieńczania będzie 'ostrzejszy' a w zasadzie bardziej kontrastowy. Im większe rozcieńczenie tym bardziej wyrównawczo działa wywoływacz (mniejsza jest różnica między krawędziami a resztą obrazu) więc efekt jest bardziej miękki.
ostrość to ostrośc kontrast to twardość lub miekkość
a duże rozcieńczenie daje własnie ostre krawędzie tzw akutancję.
God Is A Girl
Awatar użytkownika
taharii
-#
Posty: 1132
Rejestracja: 12 lut 2013, 15:44
Lokalizacja: (znów) Rzeszów!

Post autor: taharii »

przy niektórych wywoływaczach tak, nie wszystkie dają akutancję.
ODPOWIEDZ