Fotografowanie podczerwieni
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
ja robię i tak, i tak. to znaczy jak chce mnie się wyciągać światłomierz to mierzę padające, jak nie to mierzę aparatem TTL. jednakowoż uważam, że mierzenie padającego w światłach daje lepsze rezultaty.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Nie zgodzę się z tym-robiłem na fitrze IR olimpusem OM10 i o dziwo zdjęcia wyszły bez pudła naświetlone znakomicie-film traktował widząc po światełkach gdzieś w granicach ISO 6-mówię o Rollei Infrared 400-na innych aparatach bałem się powierzyć to pomiarowi przez obiektyw bo wiem ,że przy tym filtrze pomiar wariuje.Wtedy z olkiem zrobiłem rolkę testowo no i wyszła-czyli technika olimpusa jest niesamowita.weesee pisze:oj było nie raz. mierzysz zewnętrznym albo bez filtra i kompensujesz. pomiar wbudowany zgłupieje przy takim filtrze
jacek
Zatem ten Olympus jest jakiś szczególny, bo swego czasu próbowałem mierzyć ekspozycję przez filtr IR89B i tak wbudowane światłomierze, jak i ręczne dawały zakłamane pomiary. Jest to zresztą norma, bo nie do takiego mierzenia zostały skonstruowane. Najpewniej zawsze jest ustawiać światołmierz na czterokrotne prześwietlenie, czyli: 25ASA dla filmu 400ASA, 12ASA dla filmu 200ASA, oraz 6ASA dla materiału o czułości 100ASA. Mierzymy światło, ustawiamy ekspozycję, zakładamy filtr i robimy zdjęcie. Nie może nie wyjść.flonidan pisze:Nie zgodzę się z tym-robiłem na fitrze IR olimpusem OM10 i o dziwo zdjęcia wyszły bez pudła naświetlone znakomicie-film traktował widząc po światełkach gdzieś w granicach ISO 6-mówię o Rollei Infrared 400-na innych aparatach bałem się powierzyć to pomiarowi przez obiektyw bo wiem ,że przy tym filtrze pomiar wariuje.Wtedy z olkiem zrobiłem rolkę testowo no i wyszła-czyli technika olimpusa jest niesamowita.weesee pisze:oj było nie raz. mierzysz zewnętrznym albo bez filtra i kompensujesz. pomiar wbudowany zgłupieje przy takim filtrze
Pozdrawiam
Maximus
Maximus
Ja robiłem przez filtr IR720 i pomiar w olku sobie radził-też w to nie wierzyłem,ale nie wziołem jak głupi baran światłomierza no i byłem zmuszony do tego eksperymentu,byc może z twoim filtrem nie dał by rady,ale widac ,ze czasami w niektórych aparatach dają sobie radę.Natomiast powiem ci Maximus ,że 25ASA to za optymistyczne dane jak dla 400,z moich doświadczeń wynika,że 12ASA to minimum a 6 ASA to optymalne efekty podczerwieni-oczywiście mówię o filtrze 720IR.Nie znam twojego filtra więc trudna dyskusja.Ogólnie mówiąc w IR trzeba samemu poeksperymentowac ażeby miec powtarzalne wyniki.
jacek
To prawda. Filtr filtrowi nie równy. W poprzednim poście miałem na myśli oryginalnego Kodaka Wratten 89B. Cokin 007 jest też niby 89B (przy 720nm odcina 50%), lecz dla Rolleia IR400 trzeba mocniej prześwietlić (co ciekawe z moich doświadczeń wynika, że chyba tylko dla tego Rolleia - może jakaś szczególna emulsja). Taki Ilford SFX200 (czuły tylko do 740nm) jednakowo reaguje na oba filtry, a czasem nawet w ogóle nie daje efektu Wooda. Ważne jest tu bowiem oświetlenie, udział czerwonego widma, natężenie światła itd. Zatem w tym równaniu jest dosyć dużo zmiennych.flonidan pisze:Natomiast powiem ci Maximus ,że 25ASA to za optymistyczne dane jak dla 400,z moich doświadczeń wynika,że 12ASA to minimum a 6 ASA to optymalne efekty podczerwieni-oczywiście mówię o filtrze 720IR.Nie znam twojego filtra więc trudna dyskusja.Ogólnie mówiąc w IR trzeba samemu poeksperymentować ażeby mieć powtarzalne wyniki.
Pozdrawiam
Maximus
Maximus
z ciekawością przeczytałem, jaki ja byłem głupi. chciałoby się zacytować poetę: działo się to tak niedawno, a zda się, że wiek.
a przyjemnością przypomniałem sobie też Kolegów, którzy już tu nie zaglądają.
aż sam sobie przyznam nagrodę złotej łopaty:
a na poważnie, ten fragment:

Kriegsfriedhof No. 123 Łużna - Pustki par Piotr R.B.it, na ipernity
ja tych chmurek osobiście nie zauważyłem, a może myślałem, że będą gorsze, a tu taka niespodzianka.
a co do pomiaru, to ja już nie mierzę. ustawiam czas 1s, przysłonę na f/16 i jazda na całego.
a przyjemnością przypomniałem sobie też Kolegów, którzy już tu nie zaglądają.
aż sam sobie przyznam nagrodę złotej łopaty:

a na poważnie, ten fragment:
od razu skojarzył mnie się z tym oto zdjęciem:jenny pisze:Ok wytłumaczę
Zdarzyło mi się kiedyś, że robiłam pewien motyw i myślę sobie tak: muszę przyjść tu innym razem , bo do szczęścia mi chmur brakuje, no i do tego razu nie doszło...
Ale jak wywołałam fotki to byłam w konkretnym szoku bo się pojawiły chmury pasmami na niebie.
I o taką nieprzewidywalność mi chodziło

Kriegsfriedhof No. 123 Łużna - Pustki par Piotr R.B.it, na ipernity
ja tych chmurek osobiście nie zauważyłem, a może myślałem, że będą gorsze, a tu taka niespodzianka.
a co do pomiaru, to ja już nie mierzę. ustawiam czas 1s, przysłonę na f/16 i jazda na całego.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
nieznane są wyroki boskie.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
no to coś podobnego jak u mnie. tym bardziej niezbadane są wyroki nieba, z nim się zawsze zgadzać trzeba.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Fotografowanie podczerwieni
Pozwolę sobie na odkop numer 2#, żeby nie robić osobnego wątku. Dostałem do rąk kilka rolek Agfy Recording IR, filmu do naświetlarek CTF. Nie mam niestety pojęcia która dokładnie to agfa, bo znalazłem informacje na temat kilku rodzajów tego materiału. Czy są jakieś informacje na temat czułości tego materiału? Czy po prostu poświęcić jedną rolkę i zrobić tę samą scenę na 6 iso i w dół?
No i kwestia kluczowa, czy te materiały wymagają specjalnej obróbki? Czy któryś ze standardowych wywoływaczy też poradzi?
No i kwestia kluczowa, czy te materiały wymagają specjalnej obróbki? Czy któryś ze standardowych wywoływaczy też poradzi?
"Ludzie, którzy nie potrzebują innych ludzi, potrzebują innych ludzi, by im okazywać, że są ludźmi, którzy nie potrzebują innych ludzi."
Terry Pratchett – Maskarada
Terry Pratchett – Maskarada
Fotografowanie podczerwieni
Pracowałem z tą Agfą, naświetlałem zdaje się na 3 ASA a i tak brakowało w cieniach. Rozsądne będzie na pewno przetestowanie rolki by "wymacać" odpowiednią ekspozycję dla swego sposobu wywołania. To materiał kontrastowy, wywoływałem w HC-110 1+60, ale w kolejnym sezonie spróbuję w jakimś niskokontrastowym wywoływaczu (POTA, Technidol).
Aha! Moja Agfa jest cięta z szerszej rolki - okazało się, że jest minimalnie węższa niż standardowy film 120 - trzeba uważać bo ma tendencję do wypadania z rowków szpuli koreksu.
Aha! Moja Agfa jest cięta z szerszej rolki - okazało się, że jest minimalnie węższa niż standardowy film 120 - trzeba uważać bo ma tendencję do wypadania z rowków szpuli koreksu.
-
- -#
- Posty: 292
- Rejestracja: 17 kwie 2022, 16:43
- Lokalizacja: Gdańsk
Fotografowanie podczerwieni
Jaki filtr ir?
Fotografowanie podczerwieni
wosk, dzięki wielkie, z POTA mam już pewne doświadczenia także mogę spróbować. I skoro i tak będzie trzeba popylać ze statywem to chyba zejdę na 1,5 - 0,5 ASA.
"Ludzie, którzy nie potrzebują innych ludzi, potrzebują innych ludzi, by im okazywać, że są ludźmi, którzy nie potrzebują innych ludzi."
Terry Pratchett – Maskarada
Terry Pratchett – Maskarada