Wywoływanie HC-110
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
Wywoływanie HC-110
Witam!
Czy wywoływacz HC-110 nada się do wywołania filmu 120 Ilford FP4 +? Zapewne tak, lecz pytam, bo przeglądając wątki na forum zostałem nieco zmieszany. Operujecie tymi nazwami jak bóbr, który zna tysiąc bitów. Potrzebuję wywołacza, którego będę mógł używać do wywołania właśnie tamtego ilforda, zgodnie z instrukcją i podanymi czasami. Podręcznikowo, na dzień dzisiejszy nie umiem manewrować jakością generowanego filmu. Powiedzmy, że musi być to pewniak, poniekąd do nauki.
Tutaj pada drugie pytanie. Czy od razu kupić koreks Jobo, np. Jobo 1000? Podobno tańsze przeciekają i jest z nimi wiele problemów.
Czy wsadzając naświetlony film do koreksu musi panować bezwzględna ciemnica, czy może odbyć się to przy lampie ciemniowej?
Pozdrawiam!
proszę bez bicia :)
Czy wywoływacz HC-110 nada się do wywołania filmu 120 Ilford FP4 +? Zapewne tak, lecz pytam, bo przeglądając wątki na forum zostałem nieco zmieszany. Operujecie tymi nazwami jak bóbr, który zna tysiąc bitów. Potrzebuję wywołacza, którego będę mógł używać do wywołania właśnie tamtego ilforda, zgodnie z instrukcją i podanymi czasami. Podręcznikowo, na dzień dzisiejszy nie umiem manewrować jakością generowanego filmu. Powiedzmy, że musi być to pewniak, poniekąd do nauki.
Tutaj pada drugie pytanie. Czy od razu kupić koreks Jobo, np. Jobo 1000? Podobno tańsze przeciekają i jest z nimi wiele problemów.
Czy wsadzając naświetlony film do koreksu musi panować bezwzględna ciemnica, czy może odbyć się to przy lampie ciemniowej?
Pozdrawiam!
proszę bez bicia :)
ciemność musi być totalna, bez dwóch zdań. żadnych lampek, nic.NikTaki pisze:Czy wsadzając naświetlony film do koreksu musi panować bezwzględna ciemnica, czy może odbyć się to przy lampie ciemniowej?
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
-
- -#
- Posty: 343
- Rejestracja: 21 paź 2011, 15:24
- Lokalizacja: lodz
Howgh.rbit9n pisze:ciemność musi być totalna, bez dwóch zdań. żadnych lampek, nic.
Bez problemu.NikTaki pisze:Czy wywoływacz HC-110 nada się do wywołania filmu 120 Ilford FP4 +?
Będziesz mógł. Ale tu jedna uwaga. Czas wywoływania jest zależny od wielu czynników. U Kodaka FP4+ w HC110 to będzie czas X, u Ilforda FP4+ w HC110, to będzie czas Y, a u Kowalskiego FP4+ w HC110, to będzie czas Z.NikTaki pisze:Potrzebuję wywołacza, którego będę mógł używać do wywołania właśnie tamtego ilforda, zgodnie z instrukcją i podanymi czasami.
I każdy będzie miał rację, bo każdy będzie wywoływał trochę inaczej. A to sposób mieszania będzie inny, a to kranowit będzie się różnł, a to do skanowania, powiększania na powiększalniku kondensorowym, tudzież z mieszaczem. Piszę to wszystko po to byś wiedział, że to nie takie proste ustalić jeden wspólny dla wszystkich czas wywoływania.
Ale bez obaw, poprawny efekt uzyskasz stosując się do tabelek i sposobu przeprowadzenia procesu.
Da radę. Ale nauka nie może opierać się tylko na jednym aspekcie. Musisz uczyć się wszystkiego.NikTaki pisze:Powiedzmy, że musi być to pewniak, poniekąd do nauki.
Jobo tak, ale nie tysiąc, to zabytek. Kup 15xx, świetny koreks, albo Paterson system 4. Ale Jobo to absolutny top.NikTaki pisze:Czy od razu kupić koreks Jobo, np. Jobo 1000?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
U mnie HC-110 to podstawowy wywoływacz (tylko do Fomy 4x5 używam Rodinalu). HC jest bardzo wydajny i świetnie się przechowuje. Przy okazji można wołać w różny sposób ze względu na możliwość operowania rozcieńczeniem. Wszystko, i dużo więcej, znajdziesz tutaj.
Koreksy Jobo to liga sama dla siebie. Ja miałem 1520, sprzedałem i czas jakiś używałem Patersona, po czym kupiłem Jobo ponownie (tyle, że 2521 wraz z 2509n ze względu na wielki format) w bonusie od sprzedającego dostałem dwie szpule do małego/średniego i kompletną 1510
Ciemność do ładowania to podstawa. Jeżeli palce nie wprawione to polecam poćwiczyć na jakimś starym/zepsutym filmie przed ładowanie pierwszy raz do wołania.
Koreksy Jobo to liga sama dla siebie. Ja miałem 1520, sprzedałem i czas jakiś używałem Patersona, po czym kupiłem Jobo ponownie (tyle, że 2521 wraz z 2509n ze względu na wielki format) w bonusie od sprzedającego dostałem dwie szpule do małego/średniego i kompletną 1510

Ciemność do ładowania to podstawa. Jeżeli palce nie wprawione to polecam poćwiczyć na jakimś starym/zepsutym filmie przed ładowanie pierwszy raz do wołania.
Trzydziestosześciostrzałowy Contax RX / Piętnastostrzałowa Fujica GS645 / Dwunastostrzałowa Bronica SQ-B / Jednostrzałowy Motylek 45
www.stegierski.com
www.stegierski.com
"Lekko" spóźnione - dzieki!
A jakiś tańszy odpowiednik HC-110?
Przy ilości filmów jakie wywołuje(średnio 0 na rok) litrowy HC-110 idzie na zmarnowanie. Chodzi o to, że będę wywoływał średni format okazyjnie, naprawdę okazyjnie.
Czy nie lepiej i taniej wyjdzie Tetenal Ultrafin w proporcji 1+20?
FP4+ 135 wywołuje się jak średni format?
Pozdrawiam!
A jakiś tańszy odpowiednik HC-110?
Przy ilości filmów jakie wywołuje(średnio 0 na rok) litrowy HC-110 idzie na zmarnowanie. Chodzi o to, że będę wywoływał średni format okazyjnie, naprawdę okazyjnie.
Czy nie lepiej i taniej wyjdzie Tetenal Ultrafin w proporcji 1+20?
FP4+ 135 wywołuje się jak średni format?
Pozdrawiam!
Rzeczywiście rzadko wywołujesz filmyNikTaki pisze:"Czy nie lepiej i taniej wyjdzie Tetenal Ultrafin w proporcji 1+20?
FP4+ 135 wywołuje się jak średni format?

Wywołujesz w roztworze 1:1 i traktujesz jak jednorazowy (po wywołaniu wylewasz).
Stock będzie trwały na pewno koło roku w ciemnym chłodzie. A jak sie zmarnuje, to strata minimalna. Czasy masz TU
Jak widać akurat przy tym filmie 135 i 120 wywołuje się tak samo. Powodzenia...
Witam.
Odświeżę stary temat, co by nie mnożyć kolejnych bytów.
Pytanie trywialne.
Jakoś czas temu skończyła mi się butelka HC 110 w wersji amerykańskiej (bardzo gesty) i okazało się że jedyny jaki mogę kupić to jest generyk pod nazwa Legacy Pro L 110. Wywoływacz był już znacznie bardziej wodnisty i przypominał raczej europejską wersje HC 110, niż gęstą amerykańską. Legacy Pro służył głównie do wołania TX400/135 i dawał radę. Ostatnio jednak zauważyłem na dnie butelki jakiś twardy i bezbarwny "kryształ" i straciłem zaufanie do tego wywoływacza. Kolejną butelkę HC 100, już oryginalnego nabyłem tydzień temu i jest to wersja europejska (rzadsza w koncentracie niż amerykaniec). No i tu pytanie czy ktoś stosował w praktyce ten wywoływacz do wołania TX400 ( ew. HP5 lub Across 100) w wersji 135 i 120 przy rozcieńczeniu 1:100 lub więcej? A jeśli tak to poproszę o detale typu czas i sposób poruszania. Wg. mnie L 100, choć faktycznie bardzo podobny do HC 110 ma inne czasy wołania, a moje zapiski dotyczą tylko rozcieńczeń z wersji amerykańskiej, a nie europejskiej.
pozdrawiam
JW
Odświeżę stary temat, co by nie mnożyć kolejnych bytów.
Pytanie trywialne.
Jakoś czas temu skończyła mi się butelka HC 110 w wersji amerykańskiej (bardzo gesty) i okazało się że jedyny jaki mogę kupić to jest generyk pod nazwa Legacy Pro L 110. Wywoływacz był już znacznie bardziej wodnisty i przypominał raczej europejską wersje HC 110, niż gęstą amerykańską. Legacy Pro służył głównie do wołania TX400/135 i dawał radę. Ostatnio jednak zauważyłem na dnie butelki jakiś twardy i bezbarwny "kryształ" i straciłem zaufanie do tego wywoływacza. Kolejną butelkę HC 100, już oryginalnego nabyłem tydzień temu i jest to wersja europejska (rzadsza w koncentracie niż amerykaniec). No i tu pytanie czy ktoś stosował w praktyce ten wywoływacz do wołania TX400 ( ew. HP5 lub Across 100) w wersji 135 i 120 przy rozcieńczeniu 1:100 lub więcej? A jeśli tak to poproszę o detale typu czas i sposób poruszania. Wg. mnie L 100, choć faktycznie bardzo podobny do HC 110 ma inne czasy wołania, a moje zapiski dotyczą tylko rozcieńczeń z wersji amerykańskiej, a nie europejskiej.
pozdrawiam
JW
jerzywierzbicki.com
Jerzy23, tutaj masz wszystko o HC-110 i o wersji europejskiej także.
http://www.covingtoninnovations.com/hc110/
http://www.covingtoninnovations.com/hc110/
wuzet.info
Dzieki. To zrodlo znam od lat. Mialem nadzieje, ze jest wiecej fanow HC-110 u nas. :)wuzet pisze:Jerzy23, tutaj masz wszystko o HC-110 i o wersji europejskiej także.
http://www.covingtoninnovations.com/hc110/
jerzywierzbicki.com
A rotacyjnie z obrotami 73 rpm w temperaturze 22,5 °C uzyskuje się negatyw C.Jerzy23 pisze:np. ze TX400/120 w rozcienczeniu 1:100 wywoluje sie w czasie X ruszajac koreksem w stylu Y i uzyskujac negatyw Z.
Najwyższy czas uświadomić sobie, że fotografia cz-b na srebrowych materiałach, to przede wszystkim własne doświadczenia, wręcz niekopiowalne z powodu dziesiątek zmiennych.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"