
Foton 27din?
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Foton 27din?
Witam. Były jakieś inne filmy poza fotopanem hl o czułości 27din produkowane w Polsce. Znalazłem w ciemni znajomego puchę chyba 300m. Właściciel ciemni powiedział mi że coś jest z tym filmem nie tak pleśń czy jakieś inne plamy więc go wrzucił do szuflady dawno temu. Dzisiaj wywołałem nienaświetlony kawałek na próbę i miałem tylko numery klatek 76,77,78....itd i z drugiej strony "foton sefty" czy jakoś tak
wiem na pewno że to oznacza że jest na podłożu niepalnym. wywołany kawałek miał ok 20cm więc albo miałem pecha i nie trafiłem na oznaczenia filmu, albo ich tam po prostu niema. Ma ktoś jakieś propozycje co to za cudo?

Nie było innych oznaczeń. Brak nazwy filmu. Jeżeli to jest 27 DIN, to tylko HL-ka. A skoro masz numerki i napisy to film może być waty grzechu. Ja takich nie lubię, ale są tacy co by sobie dali co-nieco ogolić.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Otóż jednak były inne polskie filmy o czułości 27Din/400ASA. Fotopan CD. Ostatnia partia tego materiału "zeszła" bodajże w latach 80-tych. Mieliśmy:
Fotopan F - 18DIN/50PN (PN=ASA)
Fotopan S - 21DIN/100PN,
Fotopan SR - 24 Din/200PN,
Fotopan CD - 27DIN/400PN
Następcą Fotopanu F został Fotopan FF podobno oparty na technologii Ilforda Pan F.
Czułości 21 i 24 DIN na pewien czas zniknęły z rynku ( o czym niżej) i Fotopana CD zastąpiono Fotopanem HL - też podobno opartego na technologii Ilford HP4. Oba produkowane przez warszawskie zakłady Organika-Foton. Wkrótce opracowano w bydgoskim Fotonie dwa nowe materiały o czułościach 21 i 24 DIN. Były to Foton NB-01 i Foton NB-04. To były efemerydy na rynku materiałów fotograficznych, ponieważ równie szybko zniknęły jak się pojawiły. Zresztą i tak nie cieszyły się uznaniem fotografujących, więc nikt po nich nie płakał.
Konfekcjonowanie. Filmy były konfekcjonowane w kasetkach o długości ok. 170 cm i oznaczone jako "typ 135", jako tzw. ładunki dzienne do samodzielnego konfekcjonowania w kasetki; "typ 635", w puszkach jako ładunek 17m i jako 10x1,7 m (Pierwszy należało ciąć nożyczkami, drugi posiadał "zarobione końcówki łącznie z otworami do zaczepu na szpuli i wystarczyło je rozdzielić oddzierając). Spotykane były również puszki 300 metrowe ciągłe. Napisy na perforacji obejmowały numerację klatek tzw. podwójną (chyba kinematograficzną) oraz napis FOTON SAFETY, oznaczający podłoże bezpieczne trójoctanowe. Żadnych wskazówek odnośnie rodzaju materiału i jego czułości nie nanoszono na margines perforacji.
Fotopan F - 18DIN/50PN (PN=ASA)
Fotopan S - 21DIN/100PN,
Fotopan SR - 24 Din/200PN,
Fotopan CD - 27DIN/400PN
Następcą Fotopanu F został Fotopan FF podobno oparty na technologii Ilforda Pan F.
Czułości 21 i 24 DIN na pewien czas zniknęły z rynku ( o czym niżej) i Fotopana CD zastąpiono Fotopanem HL - też podobno opartego na technologii Ilford HP4. Oba produkowane przez warszawskie zakłady Organika-Foton. Wkrótce opracowano w bydgoskim Fotonie dwa nowe materiały o czułościach 21 i 24 DIN. Były to Foton NB-01 i Foton NB-04. To były efemerydy na rynku materiałów fotograficznych, ponieważ równie szybko zniknęły jak się pojawiły. Zresztą i tak nie cieszyły się uznaniem fotografujących, więc nikt po nich nie płakał.
Konfekcjonowanie. Filmy były konfekcjonowane w kasetkach o długości ok. 170 cm i oznaczone jako "typ 135", jako tzw. ładunki dzienne do samodzielnego konfekcjonowania w kasetki; "typ 635", w puszkach jako ładunek 17m i jako 10x1,7 m (Pierwszy należało ciąć nożyczkami, drugi posiadał "zarobione końcówki łącznie z otworami do zaczepu na szpuli i wystarczyło je rozdzielić oddzierając). Spotykane były również puszki 300 metrowe ciągłe. Napisy na perforacji obejmowały numerację klatek tzw. podwójną (chyba kinematograficzną) oraz napis FOTON SAFETY, oznaczający podłoże bezpieczne trójoctanowe. Żadnych wskazówek odnośnie rodzaju materiału i jego czułości nie nanoszono na margines perforacji.
Lux mea lex
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Żadne wskazania dla tak przeterminowanego materiału nie będą Ci przydatne. Raz, że nie ma on już dawno deklarowanej czułości. Dwa, że jego parametry są, delikatnie mówiąc, rozchwiane. Jeśli masz aż 300 m tego filmu, to nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś go sobie sam wybadał. Odetnij kilka kawałków wystarczających na ok. 10 klatek i przestrzelaj: (w kolejności klatek) 1. - na 25 ASA, 2. - ma 50 ASA, 3. - 100 ASA, 4. - 200 ASA, 5. - na 400 ASA. Naświetl ze trzy takie kawałki i wołaj w czym tam masz. Pierwszy w czasie (powiedzmy) 10 min. Drugi jakieś 12 min., trzecie 15 min, itd. Każdy pasek dokładnie opisz (pamięć jest bardzo zawodna!), oceń kontrastowość każdej klatki, stopień zaczernienia, zadymienie, zrób odbitki. I wtedy będziesz wiedział jak go naświetlać żeby uzyskać najbardziej optymalne wyniki. Inaczej się nie da.
[ Dodano: Czw 23 Paź, 2014 ]
Dla D-76 możesz zacząć wywołania w takich czasach, jak podałem wyżej.
[ Dodano: Czw 23 Paź, 2014 ]
Dla D-76 możesz zacząć wywołania w takich czasach, jak podałem wyżej.
Lux mea lex
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
odp.
Jak poczekasz do wieczora to poszukam jaki wywoływacz i wołanie było dla niego dedykowane.dugi1985 pisze:Dziękuję panowie, a czy macie jakieś wskazówkowe czasy dla tych fotonów? Obecnie mam na składzie tylko d76.
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi