czy aparat "wie" kiedy założony jest film 120 a ki

Problemy z doborem materiału, naświetlaniem w ciężkich warunkach.

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
jac123
-#
Posty: 1715
Rejestracja: 11 maja 2008, 21:53
Lokalizacja: Polska

odp.

Post autor: jac123 »

jacekCz pisze:Tak czytam ten wątek ...

Przychylam się że decyzja o prowadzeniu przez producenta dwóch linii kaset ma niewielki sens techniczny (a zerowy gdy mowa o docisku - ma sens co do licznika, przewijania), ale duży marketingowy.
Przecież ostatni opisany przeze mnie aparat (Mamiya 23) ma jedną kasetę na film 120 jaki i 220, jedynie zmieniamy - obracamy tylną ściankę w zależności od rodzaju filmu (grubszą lub cieńszą stroną, w zależności od filmu). Więc jaki tu byłby sens? Gdyby producent chciał zrobić zbędny bajer marketingowy zrobiłby dwa rodzaje kaset.
Kiedy te aparaty powstawały to ich największą zaletą była ich jakość.
A lakier da się nałożyć tej samej grubości.
Nie za bardzo rozumiem dorabianie ideologii do czegoś co jasno opisał producent w instrukcji, kierując się troską o najwyższą jakością swojego produktu.
Ale tak jak napisałeś każdy ma prawo widzieć wybuchające samoloty...
jacekCz
-#
Posty: 180
Rejestracja: 03 lut 2011, 21:08
Lokalizacja: Nowy Sącz

Re: odp.

Post autor: jacekCz »

jac123 pisze:A lakier da się nałożyć tej samej grubości.
Nie za bardzo rozumiem dorabianie ideologii do czegoś co jasno opisał producent w instrukcji, kierując się troską o najwyższą jakością swojego produktu.
I jeszcze powiesz że tylna strona nie ma żadnej elastyczności? Czy może przednia jest elastyczna?
Że można POLEPSZYĆ np płynność ruchu materiału, dać optymalny docisk bez nadmiernego albo nieco za słabego i producent zaleca, to oczywiste i o tym pisałem, ale nie wyznacza to PŁASZCZYZNY ROBOCZEJ.
W instrukcjach nie tłumaczy się "dlaczego" (bo nie polepszy to chęci do przeczytania dłuższego tekstu i zrozumienia u większości czytelników) tylko daje zalecenie.
Mam i ja RB67, F4S, F90X, cyfrę też i szklarnię
http://www.flickr.com/photos/jacekpl/
Awatar użytkownika
jac123
-#
Posty: 1715
Rejestracja: 11 maja 2008, 21:53
Lokalizacja: Polska

odp.

Post autor: jac123 »

Możemy sobie tu dyskutować i dywagować, ja jednak bardziej ufam wiedzy inżynierów od Rolleja, Mamiji itd, niźli niesprawdzonym teoriom naszych drogich Forumowiczów.
Awatar użytkownika
taharii
-#
Posty: 1132
Rejestracja: 12 lut 2013, 15:44
Lokalizacja: (znów) Rzeszów!

Post autor: taharii »

Żeby to przestawianie w mamiyi miało sens, podkładka musiałaby nie sprężynować, tylko być ustawiona na stałe a przecież jest tam sprężyna/docisk pod nią, więc nie zależnie od ustawienia płaszczyzna filmu jest przyciskana do okienka.

Zresztą nikt nie mówi przecież, że absolutnie nie wolno używać kaset 220 do filmu 220 i dedykowanych 120 do 120. Uważamy po prostu, że ma to znaczenie tylko do licznika klatek i nie ma wpływu na jakość zdjęć a to co innego ;) bo dotyczy raczej obejścia problemu nieposiadania dedykowanych kaset...
Awatar użytkownika
jac123
-#
Posty: 1715
Rejestracja: 11 maja 2008, 21:53
Lokalizacja: Polska

odp.

Post autor: jac123 »

taharii pisze:Żeby to przestawianie w mamiyi miało sens, podkładka musiałaby nie sprężynować, tylko być ustawiona na stałe a przecież jest tam sprężyna/docisk pod nią, więc nie zależnie od ustawienia płaszczyzna filmu jest przyciskana do okienka.

Zresztą nikt nie mówi przecież, że absolutnie nie wolno używać kaset 220 do filmu 220 i dedykowanych 120 do 120. Uważamy po prostu, że ma to znaczenie tylko do licznika klatek i nie ma wpływu na jakość zdjęć a to co innego ;) bo dotyczy raczej obejścia problemu nieposiadania dedykowanych kaset...
Ciągle to samo ...
Przecież jeśli pod płaszczyznę która sprężynuje włożę grubszą podkładkę docisk (filmu) będzie lepszy, jeśli cieńszą lżejszy. Skoro to zastosowano, widocznie miało to sens.
Czy ma to wpływ na liczenie klatek zależy od konstrukcji kasety (i aparatu), ale to rzecz wtórna. W kasetach np. Mam. 23 zmiana docisku filmu 120/220 nie jest w żaden sposób sprzężona za zmianą liczenia klatek (podobnie w aparatach bez kaset typu Fujica 6x9).
A filmy można używać jak się chce, konstruktorzy piszą że może to mieć wpływ na ostrość, nie piszą natomiast że zdjęcia będą nieostre.
jacekCz
-#
Posty: 180
Rejestracja: 03 lut 2011, 21:08
Lokalizacja: Nowy Sącz

Re: odp.

Post autor: jacekCz »

jac123 pisze: konstruktorzy piszą że może to mieć wpływ na ostrość, nie piszą natomiast że zdjęcia będą nieostre.
Mówią bo muszą mówić, rasowy projektant projektuje na najgorszy przypadek (np mosty na stuletnią powódź), ale zawsze może pomyśleć co się stanie jak i on zostanie przekroczony, kiedyś w przyszłości zwijający się celuloid o sztywności 5x większej albo przedziwny papier ochronny o skrajnej grubości.

Masz swoje lata, znasz życie, więc można przypuszczać, że dział prawny kazał napisać że "może mieć wpływ". To są klauzule jak ostrzeżenie o gorącej kawie.
Mam i ja RB67, F4S, F90X, cyfrę też i szklarnię
http://www.flickr.com/photos/jacekpl/
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

Obrazek

jak można zauważyć, w przypadku kiedy kasecie mamiyi 23 ustawimy płytkę dociskową dla filmu 220, nie styka się ona całą powierzchnią z filmem, a tylko górną i dolną krawędzią. czy chodzi tu o lepszy docisk, czy o to, żeby film nie ocierał o film?
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
jacekCz
-#
Posty: 180
Rejestracja: 03 lut 2011, 21:08
Lokalizacja: Nowy Sącz

Post autor: jacekCz »

rbit9n pisze:Obrazek

jak można zauważyć, w przypadku kiedy kasecie mamiyi 23 ustawimy płytkę dociskową dla filmu 220, nie styka się ona całą powierzchnią z filmem, a tylko górną i dolną krawędzią. czy chodzi tu o lepszy docisk, czy o to, żeby film nie ocierał o film?
Tarcie o papier jest "bezkarne", papier będzie wyrzucony. Tarcie o materiał może zostawić rysy???? Takie zgadywanie....
Mam i ja RB67, F4S, F90X, cyfrę też i szklarnię
http://www.flickr.com/photos/jacekpl/
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

też tak zgaduję, zwłaszcza że wyjątkowo nic nie piszą o ostrości.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
jac123
-#
Posty: 1715
Rejestracja: 11 maja 2008, 21:53
Lokalizacja: Polska

Post autor: jac123 »

rbit9n pisze:Obrazek

jak można zauważyć, w przypadku kiedy kasecie mamiyi 23 ustawimy płytkę dociskową dla filmu 220, nie styka się ona całą powierzchnią z filmem, a tylko górną i dolną krawędzią. czy chodzi tu o lepszy docisk, czy o to, żeby film nie ocierał o film?
I dla 120 i 220 styka się całą powierzchnią - zobacz na stronę 3 wątku gdzie wykonałem samodzielnie zdjęcia owej płytki. Przekładając płytkę dociskową na lewą/prawą stronę układamy ją cieńszą bądź grubszą stroną (dzięki nacięciu na brzegu, które nie jest na środku).
Mam tą instrukcję wydrukowaną i rzeczywiście jest tam takie zdjęcie, ale jest ono mylące i odbiega od rzeczywistości (a może były różne wersje płytek? jakby co mogę sprawdzić mam chyba ze 3 kasety).
A o ostrości nic nie piszą, bo pewnie już wiedzieli ze ludziska ot tak na słowo i nie uwierzą :-), więc sobie darowali tłumaczenia...
Awatar użytkownika
taharii
-#
Posty: 1132
Rejestracja: 12 lut 2013, 15:44
Lokalizacja: (znów) Rzeszów!

Post autor: taharii »

I chcesz powiedzieć, że sprężyna dociskająca wszystko ma skok mniejszy niż różnica w grubości blaszki założonej w stronę 120 do strony 220?
Tak na oko jakieś 0,5 - 0,3 milimetra?
Awatar użytkownika
jac123
-#
Posty: 1715
Rejestracja: 11 maja 2008, 21:53
Lokalizacja: Polska

odp.

Post autor: jac123 »

rbit9n pisze:Obrazek

jak można zauważyć, w przypadku kiedy kasecie mamiyi 23 ustawimy płytkę dociskową dla filmu 220, nie styka się ona całą powierzchnią z filmem, a tylko górną i dolną krawędzią. czy chodzi tu o lepszy docisk, czy o to, żeby film nie ocierał o film?
Ponieważ zdjęcie zaprezentowane przez Kol. powyżej nie dawało mi spokoju wziąłem do ręki rzeczoną kasetę.
MYŚLĘ, ŻE ROZWIĄZAŁEM ZAGADNIENIE DEFINITYWNIE.
Zacznijmy od tego, że płytka dociskowa NIE DOCISKA filmu do prowadnic.
W kasecie onej są niejako dwie pary prowadnic - górne (nieco szersze niż film) oraz dolne odpowiadające szerokości filmu. Ponadto prowadnice górne nieco bardziej wystają w kierunku płytki dociskowej względem prowadnic dolnych, różnica rzędu może 0,5 mm.
Płytka dociskowa w momencie zamknięcia kasety zawsze opiera się na prowadnicach górnych, a więc tych szerszych od filmu i nieco bardziej ku niej wystających.
W ten sposób na powierzchni płytki zostaje wyznaczona płaszczyzna ostrości. Ponieważ płytka zawsze opiera się o górne prowadnice płaszczyzna ostrości jest niejako niezmienna, to oczywiste. Film ślizga się więc tylko po płytce dociskowej, praktycznie nie dotykając żadnych prowadnic (jest również dociskany przez obrotowe rolki po lewej i prawej stronie płytki dociskowej).
I TU JEST KLU PROGRAMU, PONIEWAŻ FILM ŚLIZGA SIĘ TYLKO PO PŁYTCE, A WIĘC GRUBOŚĆ PAPIERU MA ZNACZENIE!

Druga sprawa płytka dociskowa, którą w zależności od rodzaju filmu 120/220 zmieniamy na lewą lub prawą stronę.
Strona dla filmu 120 jest jednolicie gładka, natomiast dla filmu 220 posiada "pasek" górny i dolny (można to zobaczyć na moich zdjęciach str. 3 wątku). Owe paski to nic innego jak rowki - minimalne wgłębienia. Zauważcie, że zdjęcia z instrukcji również prezentują te rowki, tylko w nieco przesadzony sposób.
GŁĘBOKOŚĆ GÓRNEGO I DOLNEGO PASKA DLA FILMU 220 ODPOWIADA GRUBOŚCI PAPIERU.
W momencie przełożenia płytki na stronę 220 rowki owe trafiają na górne prowadnice (czyli te szersze niż film), w ten sposób zostaje zachowana płaszczyzna ostrości dla filmu bez papieru (220).
Niedowiarków zapraszam do pomacania.
Jutro za dnia dorobię zdjęcia i wrzucę, aby nieco rozjaśnić temat.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10303
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Przemyśl to jeszcze raz proszę. Wypij moze flaszkę czegoś mocniejszego wcześniej.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
jac123
-#
Posty: 1715
Rejestracja: 11 maja 2008, 21:53
Lokalizacja: Polska

odp.

Post autor: jac123 »

To nie jest kwestia przemyśleń, tylko faktów. Co Twój post wnosi jeśli chodzi o fakty?
Widzę że wielu tu teoretyków przytwierdzonych do klawiatury, którym trudno przyznać się, że czegoś nie wiedzieli i po prostu odszczekać głupoty które pisali wcześniej.
Dobra wrzucam zdjęcia.
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

jak się cieszę, że kupiłem bronikę w której film zawsze jest dociskany do prowadnic. mogę tedy używać i orwo, i acrosa, i ilforda, i kodaka i w nosie mam jaka jest grubość papieru.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Zablokowany