Pierwszy raz robiłem wczoraj odbitki na tym papierze wywoływane w ID78.
Zastanawia mnie filtracja jaka podana jest w opakowaniu (mam LPL więc podaję tylko Kodaka):
0=80Y
1=30Y
2=10M
3=60M
4=200M
5=200M
Po pierwsze brak 00, po drugie bardzo gwałtowny skok na gradacji 4 czego nie da mi się osiągnąć na moim LPL. Co prawda jak na razie rzadko potrzebuję tej gradacji ale jednak. Po trzecie jak rozumieć podanie dla gradacji 4 i 5 tej samej filtracji?
Fomabrom Variant III
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Rzeczywiście trochę dziwne - wygląda na to, że ta Foma ma dość wąski zakres kontrastowości, praktycznie od 0 do 4. Możesz zrobić test i potraktować ją "normalnie" czyli ustawieniami typowymi dla pełnego zakresu gradacji.
Np. jak dla LPL 7700 (tu też nie ma 00, chyba, żeby ustawić Y 190-200 i M 0?):
Gradacja Y M
0 190 30
0,5 190 60
1 170 75
1,5 150 85
2 125 100
2,5 105 110
3 85 120
3,5 65 135
4 40 140
4,5 20 160
5 0 170
Jeśli będziesz próbował, to koniecznie daj znać czy są widoczne różnice zwł. przy skrajnych ustawieniach.
Np. jak dla LPL 7700 (tu też nie ma 00, chyba, żeby ustawić Y 190-200 i M 0?):
Gradacja Y M
0 190 30
0,5 190 60
1 170 75
1,5 150 85
2 125 100
2,5 105 110
3 85 120
3,5 65 135
4 40 140
4,5 20 160
5 0 170
Jeśli będziesz próbował, to koniecznie daj znać czy są widoczne różnice zwł. przy skrajnych ustawieniach.
Ja przestałem korzystać z podwójnej filtracji z uwagi na to iż nie mogłem skalibrować analiser na podwójnych filtrach. Wiem że czasy dla gradacji innej niż 2 wychodzą (szczególnie 0 i 4) dużo dłuższe ale wreszcie mogę spokojnie analizować wyniki pomiarów na analiserze. Może jutro zejdę do ciemni i zrobię pierwsze przymiarki do kalibracji.wosk pisze:Rzeczywiście trochę dziwne - wygląda na to, że ta Foma ma dość wąski zakres kontrastowości, praktycznie od 0 do 4. Możesz zrobić test i potraktować ją "normalnie" czyli ustawieniami typowymi dla pełnego zakresu gradacji.
Np. jak dla LPL 7700 (tu też nie ma 00, chyba, żeby ustawić Y 190-200 i M 0?):
Gradacja Y M
0 190 30
0,5 190 60
1 170 75
1,5 150 85
2 125 100
2,5 105 110
3 85 120
3,5 65 135
4 40 140
4,5 20 160
5 0 170
Jeśli będziesz próbował, to koniecznie daj znać czy są widoczne różnice zwł. przy skrajnych ustawieniach.
Przy kalibracji barytu Tetanala widzę lekką różnicę w paskach (naświetlanie paska Stouffer-a) między filtracją 150M (g=4,5) a maksymalną filtracją 170M.sweetek pisze:a mi się wydaje, że głowica ci nie daje filtra 4.5 i 5...
[ Dodano: Nie 13 Paź, 2013 ]
Znalazłem na apug filtrację dla papieru Foma 131. wiem że to nie to samo ale chodzi mi o to że w materiałach Fomy ten papier też ma pokazaną gradację od 0 do 4 a użytkownik skalibrował Alasyer Pro na ustawieniach Kodaka od gradacji 00 do 4. To tak dla wiadomości że nie jest tak źle z Fomą.
Tu jest po prostu błąd. Wcale nie czeski. 4 to gdzieś w okolicy 80-120 dla LPLa.LD pisze:4=200M
5=200M
A gdzie gradacja 00?wosk pisze:Gradacja Y M
0 190 30
Bo normalny ciąg zaczyna się od 00-0-0,5-1-1,5 itd.
No 5 nie, ale 4,5 powinna. Na Tetenalu to M140sweetek pisze:a mi się wydaje, że głowica ci nie daje filtra 4.5 i 5...
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Po kolei:J.A. pisze:Tu jest po prostu błąd. Wcale nie czeski. 4 to gdzieś w okolicy 80-120 dla LPLa.LD pisze:4=200M
5=200MA gdzie gradacja 00?wosk pisze:Gradacja Y M
0 190 30
Bo normalny ciąg zaczyna się od 00-0-0,5-1-1,5 itd.No 5 nie, ale 4,5 powinna. Na Tetenalu to M140sweetek pisze:a mi się wydaje, że głowica ci nie daje filtra 4.5 i 5...
co do gradacji 4 masz rację. Przed chwilą ściągnąłem z czeskiej strony kartę (lipiec 2013 roku) katalogową i faktycznie dla g4=120M a dla g5=200M Czyli błąd w materiale dołączonym z papierami.
Niestety nawet w tym najnowszym materiale nie ma filtracji dla g=00 ale dla Tetenala g0=80Y więc dla Fomy g00=200Y (tak mam dla Tetenal-a).
Pozostaje mi kwestia pośredniej gradacji tj. g=1,5. Dla g1=30Y a dla g2=10M więc jak ustawić dla g=1,5?
Czy to takie ważne? Ja tymi cyframi przejmuję się tylko tyle, żeby wiedzieć jak przedłużyć ekspozycje. A gradację ustalam na wygląd, a nie cyferki.LD pisze:Pozostaje mi kwestia pośredniej gradacji tj. g=1,5. Dla g1=30Y a dla g2=10M więc jak ustawić dla g=1,5?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Ważne o tyle że czas dla gradacji pośredniej ustala mi Analyser ale ja muszę dobrać tak filtrację aby wpasować się w ten czas a nie chę eksperymentować. Wykombinowałem takie ustawienie głowicy dla g=1,5 (15Y + 5M), czyli coś pośredniegomiędzy 1 i 2. Co Ty na to? A może dać ustawienia zerowe?J.A. pisze:Czy to takie ważne? Ja tymi cyframi przejmuję się tylko tyle, żeby wiedzieć jak przedłużyć ekspozycje. A gradację ustalam na wygląd, a nie cyferki.LD pisze:Pozostaje mi kwestia pośredniej gradacji tj. g=1,5. Dla g1=30Y a dla g2=10M więc jak ustawić dla g=1,5?
Zerowe nie, 0 to gradacja 2, dla każdego papieru i każdej głowicy*. Myślę, że to 15Y i 5M może być dobre, choć ja wolę ustawienia jednofiltrowe.
*Pod warunkiem, że używamy halogena 3200K. Bo używając zwykłego powiększalnika z żarówką (ok 2500K) gradacja 2 będzie na pewno z filtrem purpurowym.
*Pod warunkiem, że używamy halogena 3200K. Bo używając zwykłego powiększalnika z żarówką (ok 2500K) gradacja 2 będzie na pewno z filtrem purpurowym.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"