technik219 pisze:Nagov Service pisze:Widocznie serwis źle ustawił...
Ustawiałem sam. Można było wyregulować tak, by odstępy były na 3mm, ale postanowiłem "pójść na całość" i tę śrubę mimośrodową przekręciłem do końca. Na wszelki wypadek. Na filmie mieści się spokojnie 12 klatek, na początku mam 1-1,5 cm pustego, na końcu tyle samo, a odstępy na około 4-5mm. Uznałem, że nie ma się co szczypać, bo i tak nie wyreguluję na 13 klatek, a jakby nawet, to i tak będzie to zysk wątpliwy. Na koniec robię kilka klatek "na pusto" żeby nawinąć papier i wystarczy.
technik219 - chylę czoło! Konstrukcja K60 do prostych nie należy. Nie znając tematu można sporo namieszać i pogubić się w trybikach
Co do regulacji mechanizmu umożliwiającego swobodne zwinięcie filmu po 12 klatce. Za to odpowiada śruba mimośrodowa przy przekładni połączonej z lustrem. Nie należy mylić ze śrubą do regulacji odstępów pomiędzy klatkami.
technik219 pisze:Nagov Service pisze:Bawiłem się również w pobieżne sprawdzenie prawidłowości czasów migawki za pomocą rejestratora dźwięku i poprzez edycję wykresów. Odcinając piki podniesienia lustra daje się wyodrębnić piki dla zwolnienia pierwszej rolety i dobicia drugiej rolety. Potem wystarczy odczytać czas pomiędzy tymi dwoma pikami i widać czy skracają się one z postępem 2. U mnie wyszło dobrze, bodajże 1/1000 ciut odstawała, ale w normie (w normie-na ile pozwalała dokładność odczytu z wykresu - wszak to badanie amatorskie

).
Jak znajdę gdzieś te wykresy graficzne to wrzucę (mam straszny bałagan na dyskach).
Przy pomiarach czasu otwarcia migawki szczelinowej, ważnym jest, aby mierzyć kilka poszczególnych fragmentów klatki, czyli początek otwarcia rolet, środek i koniec. W ten sposób będzie wiadomo na ile rolety przesuwają się równomiernie.
A propos. Wątek dotyczący powstawania na filmie zaciemnienia, inaczej pasm, zdaje się był już wcześnie poruszany. Dorzucę parę słów i od siebie
Właśnie nierównomierność przebiegu rolet i powoduje rzeczone pasma (nie mylić z zaświetleniem filmu w kasecie lub przy nieszczelnej pokrywie filmu...). Zjawisko owych pasm występuje w zakresie wartości 1/250 sekundy- 1/1000 sek. i dotyczy niemal wszystkie aparaty z migawką szczelinową (z płótna lub falistej blachy). Są to m.in. Kiev 60, Kiev 88 / K 88CM, Rolleiflex SL 66, Mamiya 645, Bronica EC / S2A, Pentax 66 i inne.
Skuteczność usunięcia zjawiska "ciemnych pasm" przy każdym poszczególnym modelu jest zróżnicowana i zależy przede wszystkim od konstrukcji aparatu. Dla przykładu w Kievie 88 / K 88CM są one NIE do wyeliminowania. Bowiem przestarzała konstrukcja z lat 50-ch (kopia Hasselblada 1000F) oraz brak punktów regulacyjnych nie pozwalają na jakąkolwiek ingerencję w tym zakresie. Owszem, w K88 / K 88CM można wydłużyć lub skrócić czasy 1/250 sek.- 1/1000 sek, lecz NIGDY nie uzyskamy równomiernego przesuwu rolet.
Ponadto na powstawanie pasm i możliwość ich zredukowania lub usunięcia mają wpływ takie czynniki, jak precyzja wykonania mechanizmów (zapewne dla nikogo nie jest tajemnicą, iż aparaty made in USSR / Ukraine dalece odbiegają jakością od japońskich, czy niemieckich), następnie grubość / jakość i stan płótna lub blachy rolety.... Na ten temat można by mówić jeszcze bardzo długo... A może kiedyś książkę napiszę, znalazł by się tylko wydawca, no i doba jest za krótka
