Slajdy co jest nie tak
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
Slajdy co jest nie tak
Naświetliłem już 3 rolkę slajdu i ciągle nie mogę rozgryźć co jest nie tak, na jednych zdjęciach mam piękne soczyste kolory na innych blade jak pewna część ciała na literę "D". Druga sprawa jedne zdjęcia są ciemne jakby były niedoświetlone mimo poprawnych wskazań światłomierza, zaczynam się zastanawiać czy mój aparat się do tego nadaje.
Pytanie drugie jakie szkła szerokokątne najlepsze będą do slajdu mam obecnie flektogon'a 35 f2,8 i jest lepiej, wcześniej używałem pięćdziesiątki tessara i strasznie mydlił. Ale co ciekawe na negatywie nie miałem takich objawów z tessarem.
Zdjęcia głównie robię na wycieczkach więc czas na wykonanie ujęcia czasem jest mocno ograniczony.
Pytanie drugie jakie szkła szerokokątne najlepsze będą do slajdu mam obecnie flektogon'a 35 f2,8 i jest lepiej, wcześniej używałem pięćdziesiątki tessara i strasznie mydlił. Ale co ciekawe na negatywie nie miałem takich objawów z tessarem.
Zdjęcia głównie robię na wycieczkach więc czas na wykonanie ujęcia czasem jest mocno ograniczony.
Ostatnio zmieniony 05 wrz 2013, 22:39 przez tol2di, łącznie zmieniany 1 raz.
- matti_1989
- -#
- Posty: 282
- Rejestracja: 29 kwie 2008, 19:51
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Przysłony w jednym i drugim obiektywie są sprawne, co do migawki to nie mam jak sprawdzić czy trzyma czasy jedynie serwis, ale wydaje się być sprawna. Tessara zaczynam podejrzewając o rozkalibrowanie pionu optycznego, kiedyś mi spadł w pokrowcu na ziemie może wtedy coś się stało.
Wymienić bateryjkę można czemu nie, poszukam nowej na Alledrogo bo chyba nigdzie w sklepie nie dostane takiej samej, a nie mam ochoty bawić się w protezy.
Ogólnie zaczynam się zastanawiać nad kupnem nowego korpusu do którego mógłbym przypiąć szkła na M42 i żeby światłomierz był na tyle dokładny co by pozwolił na prawidłowe naświetlenie slajdu. Typowałem także nikona F801 do tej roli ale pod nikosia nie mam szerokiego do pełnej klatki więc odpada.
Wymienić bateryjkę można czemu nie, poszukam nowej na Alledrogo bo chyba nigdzie w sklepie nie dostane takiej samej, a nie mam ochoty bawić się w protezy.
Ogólnie zaczynam się zastanawiać nad kupnem nowego korpusu do którego mógłbym przypiąć szkła na M42 i żeby światłomierz był na tyle dokładny co by pozwolił na prawidłowe naświetlenie slajdu. Typowałem także nikona F801 do tej roli ale pod nikosia nie mam szerokiego do pełnej klatki więc odpada.
- Mariusz [mr.]
- -#
- Posty: 50
- Rejestracja: 18 lip 2013, 02:35
- Lokalizacja: pl.rec.foto.cyfrowa
Re: Slajdy co jest nie tak
Być może, ze względu na inną czułość, zazwyczaj używałeś innej przysłony/migawki, niż ta ew. walnięta?tol2di pisze:mam obecnie flektogon'a 35 f2,8 i jest lepiej, wcześniej używałem pięćdziesiątki tessara i strasznie mydlił. Ale co ciekawe na negatywie nie miałem takich objawów z tessarem.
No i oczywiście negatyw ma dużo większą tolerancję na błędy naświetlania…
Nb. Nosiłem się ze sformułowaniem pytania nt. domowych testów dokładności migawki/przysłony w nowych cyfrowych czasach, ale jakoś wciąż jeszcze nie znalazłem czasu na porządne założenie nowego wątku. :)
Chodzi o to, że cyfra na długim czasie może stanowić miernik obrazu, monitor (najlepiej szybko odświeżany – tylko CRT?) może stanowić źródło animowanego obrazu (w niektórych testach monitorów LCD z różną prędkością przesuwają się gotowe prostokąty). Oprócz obrazu dostajemy histogram, itd., więc chyba można dziś sobie samemu dość dokładnie przestrzelić wszystkie kombinacje migawka/przysłona i ew. znaleźć dymiący pistolet.
Oczywiście nie ma co od nowa wymyślać koła, jeśli w Internecie istnieje już dopracowana procedura.
« Jeżeli martwi Cię, że Twojego wciąż wybornie ostrego UWA (np. ±72mm kryjące 4×5” plus zapas na pokłony) może nie czekać już nic naprawdę wspaniałego (albo i całego LF pod niego, byle podróżnego) — możemy pogadać… »
ad 1. Ok w takim razie wymieniam baterię w przyszłym tygodniu niestety dzisiaj już nigdzie jej nie znajdę a jutro rano wyjazd więc jakoś muszę przetrzymać. Postaram się nie robić w pełnym słońcu i w mocno zacienionych miejscach i zobaczę co wyjdzie.
ad 2. Obiektyw to aus Jena tak więc zamienię go niedługo na coś lepszego jak tylko fundusze pozwolą.
ad 3. Styk baterii zaraz wyczyszczę i zobaczę miernikiem w jakim stanie jest bateria
ad 4. Serwis i tak musi odwiedzić odkleiły mi się okleiny a nie chce mi się paprać tego samemu więc od razu zlecę przegląd z regulacją.
ad 5. Na razie pozostanę przy mocno przymykanym Flektogonie 35 f2,8 zobaczę co będzie wychodzić.
Edyta :
------------------
Bateria ma napięcie 1,55 V i nie wykazuje oznak wylania.
ad 2. Obiektyw to aus Jena tak więc zamienię go niedługo na coś lepszego jak tylko fundusze pozwolą.
ad 3. Styk baterii zaraz wyczyszczę i zobaczę miernikiem w jakim stanie jest bateria
ad 4. Serwis i tak musi odwiedzić odkleiły mi się okleiny a nie chce mi się paprać tego samemu więc od razu zlecę przegląd z regulacją.
ad 5. Na razie pozostanę przy mocno przymykanym Flektogonie 35 f2,8 zobaczę co będzie wychodzić.
Edyta :
------------------
Bateria ma napięcie 1,55 V i nie wykazuje oznak wylania.
- no to masz gotową odpowiedź. Jeżeli mierzysz to co masz w kadrze i do tego nie wprowadzasz korekcji ekspozycji w zależności od charakteru sceny to możesz mieć klatki prześwietlone w przypadku ciemnych, w miarę równo oswietlonych scen i niedoświetlone przy pracy z mocnym światłem w obszarze kadrutol2di pisze:Mierzę to co mam akurat w kadrze.
Zaraz pewnie posypią się gromy od kolegów - mistrzów idealnej ekspozycji, punktowych światłomierzy i pomiaru strefowego ale spróbuję w kilku zdaniach coś podpowiedzieć. Ważnym jest uświadomić sobie że generelnie światłomierze w aparatach są wyskalowane na 18% szarość czyli obiekt który jest w ok 18% szary (czyli dość ciemno szary - cokolwiek to może znaczyć) na slajdach będzie podobnie szary. Przy mniej więcej równo oświetlonym obiekcie należy tylko uświadomić sobie czy jest on ciemniejszy czy jaśniejszy od tej 18% szarości i odpowiednio wprowadzić korekcję (np w przypadku sceny prawie białej - nawet 2 i1/3 przysłony a w przypadku gdy jest prawie czarny nawet 4 do 4 i 1/3 przysłony. Sprawa nieco komplikuje się w przypadku obiektu oświetlonego nierówno (ciemne cienie i obiekty w słońcu w jednym kadrze) takie kadry zazwyczaj wykraczają poza rozpiętość tonalną slajdu wiec trzeba się zdecydować które partie obrazu powinny być właściwie naświetlone, pomierzyć z bliska ich jasność i wprowadzić ewentualnie korekcję. W praktyce nie zawsze można tak zrobić więc można poszukać w okolicach planowanego kadru coś o podobnej jasności i to zmierzyć. Często robiąc slajdy w turystyce wykorzystywałem do pomiaru światła asfaltową drogę w słońcu lub niebieskie niebo - ich jasność jest zbliżona do wspominanej 18% szarości. 
