Pomiar światła TTL a filtry

Problemy z doborem materiału, naświetlaniem w ciężkich warunkach.

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10283
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

JaZ99 pisze:zmierzyłem światło padające na koła, ustawiłem aparat i nacisnąłem spust.
A czego to dowodzi? Z tego skanu wynika, że jest tam gdzieś koło 1:16 kontrast. Bo nie wmówisz mi, że podłoże było oświetlone światłem słonecznym.
JaZ99 pisze:Prawda. Pamiętaj jednak o tym, że system strefowy powstał głównie po to, aby obejść brak papierów zmiennogradacyjnych. Teraz dostępne są bardzo dobre papiery i system strefowy ma znaczenie głównie edukacyjne (IMHO, oczywiście).
Dobrze żeś dodał to w nawiaśie. Ja się w ogóle nie stosuję do systemu strefowego.
Ale poznałem go i doceniłem. Oraz wykożystywuję jego zalety.
JaZ99 pisze:(już nie robię odbitek, tylko drukuję).
JaZ99 pisze: Potem po zeskanowaniu
Po co w ogóle męczysz się z analogiem? Ja w tym momencie zrobiłbym AEB +/-2 EV 5 naświetleń i tyle.
JaZ99 pisze:lub ważne światła (przy slajdach) zmieszczą się na krzywej filmu. Cała reszta na pewno się zarejestruje.
chyba używamy innych slajdów, albo robimy diametralnie różne sceny. Bo mi na slajdach notorycznie coś sie nie chce zmieścić i musze decydować co poświęcić.
I nie mów mi, że na płaskim skanerze wyciągniesz cienie. Bo to po prostu nie prawda. Nie da się.
taharii pisze:Tylko nie wszyscy (chyba) robią zdjęcia na filmie, żeby je później skanować?
Nie wszyscy. Ja w ogóle jak mam zrobić zjdęcie do komputera nie używam analoga, bo to robienie sobie pod górkę.
Ostatnio zmieniony 04 lip 2013, 15:59 przez J.A., łącznie zmieniany 1 raz.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
JaZ99
-#
Posty: 858
Rejestracja: 02 gru 2008, 15:57
Lokalizacja: Wroclaw
Kontakt:

Post autor: JaZ99 »

J.A. pisze:A czego to dowodzi? Z tego skanu wynika, że jest tam gdzieś koło 1:16 kontrast. Bo nie wmówisz mi, że podłoże było oświetlone światłem słonecznym.
Nie, nie było. Ot, pierwsze lepsze zdjęcie z białym i czarnym tematem, jako przykład na to, że ciemnie i jasne tony same wskakują tam, gdzie powinny.
J.A. pisze:Ale poznałem go i doceniłem. Oraz wykożystywuję jego zalety.
Tak samo jak ja. Każdy moim zdaniem powinien poznać system strefowy.
J.A. pisze:Po co w ogóle męczysz się z analogiem?
A kto powiedział, że się męczę? To dla mnie czysta przyjemność :-D
J.A. pisze:hyba używamy innych slajdów, albo robimy diametralnie różne sceny. Bo mi na slajdach notorycznie coś sie nie chce zmieścić i musze decydować co poświęcić.
To wejdź kiedyś w wolnej chwili na mojego flickra. Znaczna większość to skany slajdów. Tu masz przykład kontrastowej sceny (Provia 100F):
[center]Obrazek
Misplaced by JaZ99wro, on Flickr[/center]
Awatar użytkownika
taharii
-#
Posty: 1132
Rejestracja: 12 lut 2013, 15:44
Lokalizacja: (znów) Rzeszów!

Post autor: taharii »

JaZ99 pisze:Tu masz przykład kontrastowej sceny (Provia 100F)
A to skan czy photoshop?

Wygląda ok, tylko to zasługa naświetlenia czy obróbki?
Awatar użytkownika
Minolciarz1979
-#
Posty: 548
Rejestracja: 16 lis 2009, 11:08
Lokalizacja: Legnica

Post autor: Minolciarz1979 »

O w mordę, ale wywołałem dyskusję... :mrgreen: Ja w 100% przypadków mierzę światło odbite, w 75% posługuję się światłomierzem punktowym zarówno dla cyfry jak i dla analoga. A jak mam problem z brudna kupą śniegu to kłade na niej szarą kartę lub białą kartę i z niej mierzę (z odpowiednią korektą) :-P
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

taharii pisze:Znaczy co według Ciebie mają wyregulowane?
Mierząc światło odbite od szarej karty i światło padające na nią, otrzymujesz taki sam wynik.
taharii pisze:To, że jak fotografujesz w górach las i jezioro a wszystko przez rzucające cień chmurki to biegniesz nad jezioro, potem do lasu a później robisz zdjęcie tak?
Ja nie biegam, ale jak kto che pobiegać, to czemu nie ;-) Można "z dobiegiem" ale można i "bez dobiegu".
Minolciarz1979 pisze:O w morde, ale wywołałem dyskusję... :mrgreen: Ja w 100% przypadków mierzę światło odbite, w 75% posługuję się światłomierzem punktowym zarówno dla cyfry jak i dla analoga. A jak mam problem z brudna kupą śniegu to kłade na niej szarą kartę lub białą kartę i z niej mierzę (z odpowiednią korektą) :-P
I tego się trzymaj :-D
Lux mea lex
Awatar użytkownika
taharii
-#
Posty: 1132
Rejestracja: 12 lut 2013, 15:44
Lokalizacja: (znów) Rzeszów!

Post autor: taharii »

technik219 pisze:
taharii pisze:To, że jak fotografujesz w górach las i jezioro a wszystko przez rzucające cień chmurki to biegniesz nad jezioro, potem do lasu a później robisz zdjęcie tak?
Ja nie biegam, ale jak kto che pobiegać, to czemu nie ;-) Można "z dobiegiem" ale można i "bez dobiegu".
Nie biegasz to nie mierzysz padającego tylko odbite...
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

taharii pisze:Nie biegasz to nie mierzysz padającego tylko odbite...
Nie biegam, bo mam asystenta z walkie-talkie. Daję mu światłomierz i heja! Młody, niech biega :mrgreen:
Lux mea lex
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10283
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

JaZ99 pisze:Tu masz przykład kontrastowej sceny (Provia 100F)
Ale czego przykład? Światła są już praktycznie wypalone. JaZ99 z całym szacunkiem, ale to zdjęcie jest typowym przykładem poświęcenia czegoś. W tym wypadku właśnie świateł.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
JaZ99
-#
Posty: 858
Rejestracja: 02 gru 2008, 15:57
Lokalizacja: Wroclaw
Kontakt:

Post autor: JaZ99 »

J.A. pisze:Światła są już praktycznie wypalone.
Są na granicy. Wciąż zawierają fakturę, z wyjątkiem kilku płaskich powierzchni, które i tak nie miały żadnej faktury.
Awatar użytkownika
pasiasty
-#
Posty: 217
Rejestracja: 23 lis 2011, 15:57
Lokalizacja: Praha
Kontakt:

Post autor: pasiasty »

JaZ99 pisze:Myślałem, że napisałem jasno: nie przychodzi mi do głowy żadne zdjęcie, w którym główny motyw zmieniał jasność w wyniku działania polaryzatora
- obiekt (osoba, wystawa sklepowa itd.) przez szybę, w której odbija się światło.
- budynek se szklaną fasadą, w której...
- duży, płaski liść, od którego...

...czyli wtedy, kiedy używa się polaryzatora do usunięcia odblasków z głównego motywu i to na względnie dużej powierzchni.
|| Cezary Żemis <cezary.zemis@gmail.com>
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
JaZ99
-#
Posty: 858
Rejestracja: 02 gru 2008, 15:57
Lokalizacja: Wroclaw
Kontakt:

Post autor: JaZ99 »

pasiasty pisze:- obiekt (osoba, wystawa sklepowa itd.) przez szybę, w której odbija się światło.
Tematem nie jest szyba, tylko to, co za szybą. Jasność stała, niezależna od ustawienia filtru. Zmienia się tylko wielkość odblasku szyby.
pasiasty pisze:- budynek se szklaną fasadą, w której...
Ściana budynku nie polaryzuje światła (chyba, że jest z błyszczącego tworzywa), więc jej jasność nie będzie się zmieniać przy zmianie ustawienia filtru. Okna będą ciemniejsze/jaśniejsze, ale ściany, chodnik, droga -- nie.
pasiasty pisze: duży, płaski liść, od którego...
OK, to przypadek dyskusyjny, zależny od zamierzeń fotografa. Filtr p. + TTL da większą ekspozycję niż w przypadku zastosowania stałej korekcji naświetlenia, ale według mnie to nie będzie poprawna ekspozycja, bo liść będzie jaśniejszy, niż powinien.
ODPOWIEDZ