Wybór ogniskowej przy zdjęciach.
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
to wiele tłumaczy...sławoj pisze:A czy wiecie, że genetycznie kobiety mają szerszy kąt widzenia do mężczyzn.
Wzięło się to stąd, że w prechistorii kobiety siedziały w jaskiniach i musiały wzrokiem ogarnąc całe swoje potomstwo biegające wokół. I dlatego żeby ciągle nie kręcić szyją kąt widzenia im się poszerzył (jak również gadatliwość).
Natomiast mężczyżni chodzili na polowania. A żeby coś upolować musieli przyczajać się na zwierzynę i daleko wypatrywać - dlatego mają węższy kąt widzenia (musieli być wtedy cicho aby nie spłoszyć zwierzyny stąd ich małomówność, opanowanie i odbieranie otoczenia "obrazami")

A propos ogniskowych i kąta widzenia, tak się dziwnie składa że nijak nie mogę się przekonać do szerokiego kąta w małym obrazku - 40mm to orientacyjna dolna granica. Optymalnie się "czuje" z ogniskową 85 - 100.
Za to w średnim formacie (6x7) wręcz uwielbiam moją 50tkę (pi razy oko odpowiednik 24mm w małym obrazku). Nie umiem powiedzieć dlaczego.
Za to w średnim formacie (6x7) wręcz uwielbiam moją 50tkę (pi razy oko odpowiednik 24mm w małym obrazku). Nie umiem powiedzieć dlaczego.
I object to all this sex on the television. I mean! I keep falling off!
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
aaaaaa... zapomniałem... moim niespełnionym marzeniem jest rybie oko, a w szczególności 8mm. Takie fajne dziwadło dające okrągły obraz na kliszy, no i trzeba uważać żeby własnego ucha nie wsadzić w kadr
Ale mogę sobie raczej pomarzyć... fisheye do Olka OM jest raczej nieosiągalny (jak już to cena zabija), Mamiya z rybim okiem to też czysta fantazja....
ech...

Ale mogę sobie raczej pomarzyć... fisheye do Olka OM jest raczej nieosiągalny (jak już to cena zabija), Mamiya z rybim okiem to też czysta fantazja....
ech...
I object to all this sex on the television. I mean! I keep falling off!
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
Wniosek jest jeden: kobiety potrzebują długich (obiektywów), zaś mężczyźni szerokich (kątów)sławoj pisze:A czy wiecie, że genetycznie kobiety mają szerszy kąt widzenia do mężczyzn.
Wzięło się to stąd, że w prechistorii kobiety siedziały w jaskiniach i musiały wzrokiem ogarnąc całe swoje potomstwo biegające wokół. I dlatego żeby ciągle nie kręcić szyją kąt widzenia im się poszerzył (jak również gadatliwość).
Natomiast mężczyżni chodzili na polowania. A żeby coś upolować musieli przyczajać się na zwierzynę i daleko wypatrywać - dlatego mają węższy kąt widzenia (musieli być wtedy cicho aby nie spłoszyć zwierzyny stąd ich małomówność, opanowanie i odbieranie otoczenia "obrazami")

Mam nadzieję, że nikt nie poczuje się zniesmaczony tym żartem

Szerszy kąt z reguły wymaga sensownego poskładania kilku planów. Jeśli małym obrazkiem robisz "szybkie zdjęcia" a mamiyą wolniej focisz (statyw itp) to może to jest odpowiedź?vidman pisze:Za to w średnim formacie (6x7) wręcz uwielbiam moją 50tkę (pi razy oko odpowiednik 24mm w małym obrazku). Nie umiem powiedzieć dlaczego.
Pozdrawiam!
Coś w tym jest, w Mamiyi mam tylko 10 klatek na błonie więc kilka razy pomyślę i kilka razy się przymierzę zanim "strzelę" zdjęcie. Małym obrazkiem zazwyczaj robię po kilka ujęć tego samego, łatwiej mo Olkiem wyławiać mniejsze motywy z tłą - ty się przydaje ciut dłuższa ogniskowa.
I object to all this sex on the television. I mean! I keep falling off!
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
"Naucz się reguł żeby móc je później łamać" - taka myśl mnie naszła czytając wasze wypowiedzi. Kto powiedział że dany obiektyw jest najlepszy do danego tematu. Portrety wykonuje zarówno 135, 50, jak i 28mm zależy to od sytuacji i od tego co che pokazać 

Canon T70 + (28/2.8 50/1.8 135/3.5 soligor 300/4.5), Zenit E 79' (wersja olimpijska), Velbon Sherpa 450R
http://www.youtube.com/watch?v=94DeLrIU9Jw
http://www.youtube.com/watch?v=94DeLrIU9Jw
hmm... portret robiony szkłem 28mm nie koniecznie bywa dobrze odbierany gdy się go pokazuje... szczególnie właścicielowi portretowanej twarzy...Helios pisze:Portrety wykonuje zarówno 135, 50, jak i 28mm zależy to od sytuacji i od tego co che pokazać

I object to all this sex on the television. I mean! I keep falling off!
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
Ja do portretów w większości przypadków wykorzystuje przedział między 70-135 mm ale czasami szaleję na 12-24mm:) pomiędzy 24 a 70 nie mam na razie nic:) A do startu sądzę że w każdym kierunku jest najlepsza 50mm bo po paru miesiącach zaczyna się wiedzieć co chce się robić:) Mnie zawsze w 50 brakowało szerokości dlatego dokupiłem 12-24. Wiele osób razi jak przerysowuję linie perspektywy a ja to lubię... taki ze mnie dziwakvidman pisze:Helios pisze:Portrety wykonuje zarówno 135, 50, jak i 28mm zależy to od sytuacji i od tego co che pokazać



A do czego podpinasz to 12-24?
I object to all this sex on the television. I mean! I keep falling off!
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
To zależy, imho portret to nie zdjęcie legitymacyjne :) Jeden z moich najlepszych portetów zrobiłem właśnie 28: http://acn.waw.pl/jerzynek/krakow/images/04.jpgvidman pisze:hmm... portret robiony szkłem 28mm nie koniecznie bywa dobrze odbierany gdy się go pokazuje... szczególnie właścicielowi portretowanej twarzy
Pozdrawiam!
A kto mówi że legitymacyjne??Jerzy pisze:imho portret to nie zdjęcie legitymacyjne
Proszę mi nie wstawiać rzeczy których NIE naisałem. Liczyłem (nie pierwszy raz bezowocnie) na zrozumienie niebezpieczeństw czychających przy robieniu zdjęć ludziem z bliska szkłem 28mm. Celowo nie piszę że portretów, ta bliskość też umowna i względna jest.
I object to all this sex on the television. I mean! I keep falling off!
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml