Kilka filmów b/w do wywołania [w czym?]
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
Kilka filmów b/w do wywołania [w czym?]
Witam!
Przymierzam się do wywołania zaległych filmów b/w, których trochę się uzbierało, i zastanawiam się, w czym to zrobić. Otóż, są to różne filmy, takie jak: Agfa APX 100, Fuji Acros 100, Adox CMS 100, Fomapan 200, Fuji Neopan 400, Kodak Tri-X 400. Ogólnie założyłem, że na pewno chciałbym spróbować z R09 Rodinal, a z drugiej strony podoba mi się duże ziarno na zdjęciach czarno-białych. Mógłbym zatem kupić dwa rodzaje wywoływacza. Jakie rozwiązania moglibyście zaproponować? Co w czym zawołać? Jakie zestawienie? Filmy chciałbym ładować po 2 szt. do koreksu z przyczyn logistycznych i czasowych. Czy są w ogóle wywoływacze gruboziarniste (w opisach często można spotkać "drobnoziarnisty", ale przeciwieństwa nie widziałem)?
Będę wdzięczny za uwagi.
Pozdrawiam.
Przymierzam się do wywołania zaległych filmów b/w, których trochę się uzbierało, i zastanawiam się, w czym to zrobić. Otóż, są to różne filmy, takie jak: Agfa APX 100, Fuji Acros 100, Adox CMS 100, Fomapan 200, Fuji Neopan 400, Kodak Tri-X 400. Ogólnie założyłem, że na pewno chciałbym spróbować z R09 Rodinal, a z drugiej strony podoba mi się duże ziarno na zdjęciach czarno-białych. Mógłbym zatem kupić dwa rodzaje wywoływacza. Jakie rozwiązania moglibyście zaproponować? Co w czym zawołać? Jakie zestawienie? Filmy chciałbym ładować po 2 szt. do koreksu z przyczyn logistycznych i czasowych. Czy są w ogóle wywoływacze gruboziarniste (w opisach często można spotkać "drobnoziarnisty", ale przeciwieństwa nie widziałem)?
Będę wdzięczny za uwagi.
Pozdrawiam.
Ale jakiej drugiej strony? Rodinal i jego kliny nie są drobnoziarniste. Więc wołając w nim będziesz miał raczej spore ziarno. Chyba, że chodzi Ci o gigantyczne ziarno.mNk pisze:Ogólnie założyłem, że na pewno chciałbym spróbować z R09 Rodinal, a z drugiej strony podoba mi się duże ziarno na zdjęciach czarno-białych.
Oczywiście. Któryś z FX jest specjalnie gruboziarnisty.mNk pisze:Czy są w ogóle wywoływacze gruboziarniste (w opisach często można spotkać "drobnoziarnisty", ale przeciwieństwa nie widziałem)?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Aha, dobrze wiedzieć. Nie, nie chodzi mi o gigantyczne.J.A. pisze:mNk napisał/a:
Ogólnie założyłem, że na pewno chciałbym spróbować z R09 Rodinal, a z drugiej strony podoba mi się duże ziarno na zdjęciach czarno-białych.
Ale jakiej drugiej strony? Rodinal i jego kliny nie są drobnoziarniste. Więc wołając w nim będziesz miał raczej spore ziarno. Chyba, że chodzi Ci o gigantyczne ziarno.

Co to jest ten FX? Gdzieś to można zdobyć?J.A. pisze:mNk napisał/a:
Czy są w ogóle wywoływacze gruboziarniste (w opisach często można spotkać "drobnoziarnisty", ale przeciwieństwa nie widziałem)?
Oczywiście. Któryś z FX jest specjalnie gruboziarnisty.
Jeżeli ktoś tak pisze, to nadużywa słowa drobnoziarnisty. D76 Kodaka to jest wywoływacz drobnoziarnisty. Rodinal daje wyraźnie większe ziarno. Zwiększenie rozcieńczenia zmniejsza ziarno w sposób tak nieznaczny, że pomijalny. Za to bardzo mocno wpływa na ostrośś konturów i wyrównanie kontrastów.mNk pisze:Aha, dobrze wiedzieć. Nie, nie chodzi mi o gigantyczne. Myślałem, że rozcieńczenia 1+25, 1+50 (=dłuższe czasy) dają efekt raczej drobnoziarnisty. I ogólnie, zdaje się, że z tego co czytałem, to pisze się o tym wywoływaczu jako drobnoziarnistym.
Wszystkie się trochę różnią między sobą. Receptura oryginalnego Rodinalu nigdy nie została opublikowana. W latach 80-tych uw wywoływałem praktycznie tylko w R09 ORWO. Zeszyt z notatkami mam do dzisiaj. W latach 90-tych w miarę jak stały sie dostępne zacząłem używać innych wywoływaczy. Kilka lat temu kupiłem Fomę R09 sięgnąlem po notatki. Nic się nie zgadzało. Uznałem, że to wina innj formuły ORWOwskiej i Fomowskiej. Pożegnałem sie z Rxxx.mNk pisze:A przy okazji, czy te kilka różnych Rodinalów, co jest na rynku, czymś się różni (oprócz producenta)? Rozumiem, że te z dodatkiem "spezial" i "studio" to nie to samo, co klasyczny Rodinal? Z opisu wynika, że R09 Fomy też się różni nieco.
To trzeba złożyć samemu. Jest cała seria wywoływaczy FX, jak ich nazwa wskazuje są do efektów specjalnych. Nigdy ich nie używałem.mNk pisze:Co to jest ten FX? Gdzieś to można zdobyć?
A i jeszcze jedna uwaga.
Wszystko co piszę o Rodinalu, to w zasadze odnosi się do R09 ORWO, więc w przypadku innych eRów może być inaczej.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Będziesz robić odbitki w ciemni, czy skanować? Jeśli jedno i drugie, to w jakiej proporcji?mNk pisze:Przymierzam się do wywołania zaległych filmów b/w, których trochę się uzbierało,
mNk pisze:W opisie jest też, że "Wraz z rozcieńczeniem wzrastają oczywiście czasy obróbki oraz maleje ziarno i kontrast negatywu"

Przy okazji: Rodinal w niskich temperaturach nie jest przesadnie gruboziarnisty:

To się zrobiło historyczno-sentymentalnie.J.A. pisze:Wszystkie się trochę różnią między sobą. Receptura oryginalnego Rodinalu nigdy nie została opublikowana. W latach 80-tych uw wywoływałem praktycznie tylko w R09 ORWO. Zeszyt z notatkami mam do dzisiaj. W latach 90-tych w miarę jak stały sie dostępne zacząłem używać innych wywoływaczy. Kilka lat temu kupiłem Fomę R09 sięgnąlem po notatki. Nic się nie zgadzało. Uznałem, że to wina innj formuły ORWOwskiej i Fomowskiej. Pożegnałem sie z Rxxx.


Coś mi się wydaje, że chyba zakupię R09 i D76, tylko jakie konfiguracje...
A z Fomy R09 fajny efekt wyszedł?
[ Dodano: Pon 10 Gru, 2012 ]
Raczej tylko skanować, niestety nie mam dostępu do ciemni.JaZ99 pisze:Będziesz robić odbitki w ciemni, czy skanować? Jeśli jedno i drugie, to w jakiej proporcji?
Hmm, w sumie to nie wiem, jak to jest.JaZ99 pisze:mNk napisał/a:
W opisie jest też, że "Wraz z rozcieńczeniem wzrastają oczywiście czasy obróbki oraz maleje ziarno i kontrast negatywu"
Tekst o kontraście jest sprzeczny z tekstem o wydłużeniu czasu obróbki. Przecież po to wydłuża się czas, aby zachować standardowy kontrast, czyż nie?
Przy okazji: Rodinal w niskich temperaturach nie jest przesadnie gruboziarnisty:

Fajne to zdjęcie. W jakiej proporcji wołane?
Nie w tym kontekście. eRy rozcieńcza się po to by obniżyć kontrast końcowy, lub wręcz nie doprowadzić do maksymalnego wywołania negatywu. A czas musisz w takiej sytuacji wydłużyć, by w ogóle cos wyszyło.JaZ99 pisze:Tekst o kontraście jest sprzeczny z tekstem o wydłużeniu czasu obróbki.
Mechanizm jest taki.
Lejesz mało reduktora, który dość szybko zużywa się na miescach mocno naświetlonych. To powoduje spadek jego aktywności w światłach obrazu i spowolnienie wywoływania. Z kolei w cieniach reduktor jest stale w wyższym stężeniu dzięki czemu mocniej się one wywołuja. Skutek?
Słabsze wywołanie świateł + silniejsze wywołanie cieni = mniejszy kontrast. Bardzo mocno to się objawia przy wolaniu typu stand, ale już przy 1:100 rodinal jest silnie wyrównawczy.
Znaczy co niby ma ten przykład pokazać?JaZ99 pisze:Przy okazji: Rodinal w niskich temperaturach nie jest przesadnie gruboziarnisty:
Już na 18x24 z małego obrazka widać ziarno z rodinala. A to raczej o drobnoziarnistości nie świadczy.
Miałem nie dowołany film. Więc nie wiem jaki był efekt. Nie chciało mi się na nowo robić prób itd.mNk pisze:A z Fomy R09 fajny efekt wyszedł?
Ostatnio zmieniony 10 gru 2012, 14:15 przez J.A., łącznie zmieniany 1 raz.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
To sobie odpuść wybór wywoływacza. Rodzaj wywoływacza będzie mieć znaczenie drugorzędne, jak nie trzeciorzędne. Ja na przykład najczęściej sam składam dwukąpielowego Thortona (poszukaj na forum), bo jest dla mnie najwygodniejszy.mNk pisze:Raczej tylko skanować, niestety nie mam dostępu do ciemni.
Dzięki ;)mNk pisze:Fajne to zdjęcie. W jakiej proporcji wołane?
Musiałbym poszukać, ale na 95% 1+49 w 16 stopniach Celsjusza z bardzo, ale to bardzo delikatnym mieszaniem przez przechylanie.
Do Agfy APX 100 Rodinal jak najbardziej, przy 1:100 ziarna praktycznie nie ma. Ale jak to będzie z R09 Fomy to nie wiem. Prawdziwego Rodinala już nie ma a ja jeszcze mam zamrożone 30m APX 100 jeszcze sprzed upadku Agfy.
Thornton dwukąpielowy to dobra propozycja, relatywnie tani i nie ma problemu z czasami, wszystko można wołać razem.
Thornton dwukąpielowy to dobra propozycja, relatywnie tani i nie ma problemu z czasami, wszystko można wołać razem.
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Jest, jest. takie samo jak przy 1:50.timor pisze:Do Agfy APX 100 Rodinal jak najbardziej, przy 1:100 ziarna praktycznie nie ma.
Jak R09New to tak samo. Jak R09 "czarne", to 1:40=12 min.timor pisze:Ale jak to będzie z R09 Fomy to nie wiem.
Jest: http://www.adox.de/english/ADOLUX/ADOLU ... DONAL.html i tu jest: http://www.macodirect.de/shot-500ml-p-1185.html , oraz tu: http://fomaobchod.cz/chemie/negativnivy ... ?ItemIdx=5timor pisze:Prawdziwego Rodinala już nie ma
To wszystko wytwarza jeden wytwórca, tylko rozlewane jest przez różnych dystrybutorów.
Nie mogę znaleźć czasów wołania dla Fuji Neopan Acros 100 w Rodinalu - nie ma ich na digitaltruth.com (chodzi o mały obrazek) ani tu: http://www.maco-photo.de/files/images/R ... 090109.pdf, ani tu: http://infomagazin.phototec.de/infomag_erechner.php. Jest za to tutaj: http://www.unblinkingeye.com/Articles/D ... odinal.pdf. Czy można się sugerować tą tabelą? Dodam, że chodzi o Rollei Rodinal/R09 One Shot. Czy czasy dla tego wywoływacza są te same co dla "Rodinal"?
Czy z faktu, że niewiele jest informacji nt. wołania Fuji Acros 100 w Rodinalu wynika, że lepiej wywołać go w innym wywoływaczu?
EDIT: Znalazłem zdjęcie opakowania R09 One Shot na którym jest dla Acros 6 min. (1+25), a więc inaczej niż w powyższej tabeli (7 min.). W dodatku zwątpiłem, czy ten: http://www.czarno-biale.pl/sklep/produc ... ts_id=3734 to jest to samo, co ten: http://www.fotonegatyw.com/pl/p/R09-AGF ... 120-ml/872?!
Czy z faktu, że niewiele jest informacji nt. wołania Fuji Acros 100 w Rodinalu wynika, że lepiej wywołać go w innym wywoływaczu?
EDIT: Znalazłem zdjęcie opakowania R09 One Shot na którym jest dla Acros 6 min. (1+25), a więc inaczej niż w powyższej tabeli (7 min.). W dodatku zwątpiłem, czy ten: http://www.czarno-biale.pl/sklep/produc ... ts_id=3734 to jest to samo, co ten: http://www.fotonegatyw.com/pl/p/R09-AGF ... 120-ml/872?!
Z tego co wiem, to one się ze sobą nie lubią. Nie znam szczegółów, ale tak mi się po necie o oczy coś obiło.mNk pisze:Czy z faktu, że niewiele jest informacji nt. wołania Fuji Acros 100 w Rodinalu wynika, że lepiej wywołać go w innym wywoływaczu?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Jakieś takie wrażenie można odnieść, że mało informacji w ogóle jest nt. tego filmu. Tu jest skromna tabelka: http://www.ciemnia.net/index.php?idg=fi ... i&spec=100. Oprócz Rodinala, zakupiłem jeszcze D-76. Może w nim wołać? Rozumiem, że dobrze jest wykorzystać właściwości tego rodzaju filmu (b. małe ziarno, duża rozpiętość tonalana), czyli wołanie w czymś drobnoziarnistym (D-76), długo. Natomiast na digitaltruth.com nie ma podanego czasu dla rozcieńczeń 1+3 D-76. Pytanie ogólne jest też takie, czy czasy tam podane dla średniego formatu można stosować do małego obrazka? Bo często tak się zdarza, że 120 jest, a 135 nie ma?!J.A. pisze:Z tego co wiem, to one się ze sobą nie lubią. Nie znam szczegółów, ale tak mi się po necie o oczy coś obiło.mNk pisze:Czy z faktu, że niewiele jest informacji nt. wołania Fuji Acros 100 w Rodinalu wynika, że lepiej wywołać go w innym wywoływaczu?
Wołałem niedawno Acrosa w D76 1:1 11 min, 20 stC, wyszło całkiem ok. Ale to było 120. Myśle, że można zastosować analogiczne czasy do małego - zauważ, że dla Acrosa i D76 czasy się nie różnią przy stocku i 1:1 (dla 120 i 135), wiec dla 3:1 wziąłbym te 17 min ze 120-ki.mNk pisze:zakupiłem jeszcze D-76. Może w nim wołać? Pytanie ogólne jest też takie, czy czasy tam podane dla średniego formatu można stosować do małego obrazka? Bo często tak się zdarza, że 120 jest, a 135 nie ma?!
Aha! I nie lubię Rodinalu

Dzięki, dzięki! Ja tam nie wiem, czy lubię, czy nie lubię, bo jeszcze nie robiłem. :) I w ogóle, nie wołałem filmów ładnych kilka lat, więc sobie poeksperymentuję, nie lada podjara, paczuszki ze specyfikami zdążyły dotrzeć przed świętami, jak dojadę do domu, to sobie pooglądam, co tam na opakowaniach piszą. :)