wielki format
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Witam Wszystkich. Przeczytałem wszystko w tym temacie i zastanawiam się dla czego aparat Globica nie jest wymieniany jako sprzęt do fotografowania plenerowego? Globica (zarówno ta większa i mniejsza) ma dobry obiektyw, na matówce można ustawiać ostrość bez lupy, mechanizmy regulacyjne osi optycznej działają skutecznie, cena tego aparatu jest nie duża. Czyżby pojawił się nowy trend podobny do znanego w motoryzacji? Tzn nie jakość fotografii tylko marka aparatu?
A ile waży ta 1/3 wychodząca w plener?Marek1953 pisze:Globica jest tak skonstruowana, że daje się w prosty sposób skutecznie odchudzić. Wystarczy odkręcić łoże z aparatem od podstawy i umocować na zwykłym statywie. Wówczas 2/3 wagi całego aparatu zostaje w domu a ta część, która robi zdjęcia wychodzi w plener.
większy format - większy problem
oo widze ze nie jestem sam z Globica:)
moja stoi w kacie zakurzona, wlasnie dlatego ze nie mam migawki. Ostatnio zalozylem do niej jakis bardzo dziwny rosyjski, chyba lotniczy obiektyw, olbrzymi i ciezki. Co najlepsze to 210mm f 2.5. NIe moge nawet uwierzyc w to swiatlo, przy tej ogniskowej i przy polu krycia chyba 50cm. Znacie moze takie cudo?Srednica mniej wiecej 10cm. Czy ktos ma migawke sinara?jakies jest wielkosci?Myslicie ze da sie to jakos zalozyc do globiki?
Czy ktos probowal wymieniac tyl na 8x10? Kasety globici sa straszne...
moja stoi w kacie zakurzona, wlasnie dlatego ze nie mam migawki. Ostatnio zalozylem do niej jakis bardzo dziwny rosyjski, chyba lotniczy obiektyw, olbrzymi i ciezki. Co najlepsze to 210mm f 2.5. NIe moge nawet uwierzyc w to swiatlo, przy tej ogniskowej i przy polu krycia chyba 50cm. Znacie moze takie cudo?Srednica mniej wiecej 10cm. Czy ktos ma migawke sinara?jakies jest wielkosci?Myslicie ze da sie to jakos zalozyc do globiki?
Czy ktos probowal wymieniac tyl na 8x10? Kasety globici sa straszne...
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
Odgrzeję ten fragment - właśnie dołożyłem do drewniaczka soczewkę fresnela (lupka 3x z lidla za 8.99). Przyciąłem ją i założyłem na wierzch matówki po zewnętrznej stronie oczywiście (zawsze mogę łatwo zdjąć ).slawoj pisze:Ja w swoim aparacie mam matówkę, która od spodu ma wytrawioną soczewkę Fresnela - ale jest ona matowa.
Zresztą jak sama nazwa wskazuje matówka powinna być matowa, żeby obraz się na niej tworzył (a nie przez nią przechodził).
Odp. na Twoje pytanie:
Pod matówką niczego nie podkładaj, bo "zniekształcisz" obraz. Jak już to nad matówką (od tej strony, na którą patrzysz).
Jest znacznie lepiej przy 90mm, bo przy szerokich zawsze jest większy problem. Ostrzenie gołym okiem jest odrobinę trudniejsze, bo soczewka taka sobie (ale da się - ponieważ leży na matówce to nie wpływa na wygląd nieostrości, działa tylko jako "zaginacz bocznego światła"), ale na lupkę bezproblemowe (nie licząc lekkich linii fresnela, które trza ignorować). W każdym razie ocena kadru jest milsza
Bez:

Z:

W rogach lekkie odblaski od tyłu - trzeba używać ze szmatą.
- ModusOperandi
- -#
- Posty: 665
- Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Dział ten jak widzę dość wolno się rozwija a ja mam pytanie na które zapewne tylko użytkownicy tego forum (konkretnie zainteresowani tym działem) będą w stanie mi odpowiedzieć. Zamierzam dokupić do Graflexa płytkę do mocowania obiektywu oraz oczywiście obiektyw Carl Zeiss Tessar (210 lub 250 f/4.5)
Potrzebna mi będzie do szczęścia jeszcze migawka i tutaj już kompletnie się gubię. Co z czym i jak?
Jaką średnicę otworu powinna mieć płytka aby zmieścić w niej migawkę wraz z Tessar'em. Jaka powinna być migawka?
Wiele, wiele pytań...
Potrzebna mi będzie do szczęścia jeszcze migawka i tutaj już kompletnie się gubię. Co z czym i jak?
Jaką średnicę otworu powinna mieć płytka aby zmieścić w niej migawkę wraz z Tessar'em. Jaka powinna być migawka?
Wiele, wiele pytań...
Zasadniczo to ona słuszna jest... ta koncepcja...
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
Jak prawi dadan_mafak, lepiej juz kupic cos sensownego w migawce (rowniez bardzo polecam Symmary - pieknie rysuja). Na ile kojarze, te Tessary byly produkowane pod Globici i inne takie konstrukcje, gdzie migawka znajdowala sie w aparacie. Wiec prawdopodobnie nie zamontujesz tego w jakims normalnym Copalu (i to pewnie 3-ce, jesli juz) bez powaznych przerobek obiektywu.ModusOperandi pisze:Dział ten jak widzę dość wolno się rozwija a ja mam pytanie na które zapewne tylko użytkownicy tego forum (konkretnie zainteresowani tym działem) będą w stanie mi odpowiedzieć. Zamierzam dokupić do Graflexa płytkę do mocowania obiektywu oraz oczywiście obiektyw Carl Zeiss Tessar (210 lub 250 f/4.5)
Potrzebna mi będzie do szczęścia jeszcze migawka i tutaj już kompletnie się gubię. Co z czym i jak?
Wbrew temu co mogloby sie wydawac, same migawki sa w praktyce relatywnie drogie. Wsrod tanszych wielkoformatowych obiektywow (a raczej kompletow) stanowia zdecydowana wieksza czesc ich wartosci.
Za to - Graflex ma migawke szczelinowa - wiec jesli mozesz zyc z jej ograniczeniami, to nie baw sie wogole w montowanie tego szkla w migawke centralna.
- ModusOperandi
- -#
- Posty: 665
- Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Speed Graflex - ten ma szczelinową.przemur pisze:Za to - Graflex ma migawke szczelinowa(...)
Mój to Graflex Crown - ten ma centralną na przednim standardzie montowaną z obiektywem.
Ok - poszukam coś około 210 - 250 wraz z migawką.
Bywają Tessary z migawkami?
Zasadniczo to ona słuszna jest... ta koncepcja...
To, jakby nie patrzeć, jedna z najbardziej popularnych konstrukcji w optyce (nie bez powodu). Wspomniane Xenary, ale też cała masa innych odmian (chyba większość producentów miała coś w swojej ofercie). Akurat Symmary mają inną konstrukcję (plasmat), ale to też świetne szkła.ModusOperandi pisze: Ok - poszukam coś około 210 - 250 wraz z migawką.
Bywają Tessary z migawkami?
Nie chcę robić kryptoreklamy

Srednica otworu w plytce zalezy od srednicy migawki. Oprocz roznych pompowanych czy elektrycznych migawek wystepuja copal 0,1,3, Compur 0,1,3, Prontor 0,1,3, Ilex i Acme 3,4,5, Alphax, Betax, Rapax (wszystkie robione przez Wollensak)2,3,4,5. Chyba nic nie pomylilem a nie chce mi sie sprawdzac. Dokladne srednice otworow na poszczegolne migawki zna troniu. co do starszych obiektywow to te z ostatnich lat XIX wieku i poczatku XX czasem maja monstrualne rozmiary, ale sa takie, ktore wyprodukowane troche pozniej sa prawie ze miniaturowe. Na zdjeciu w 2gim planie sa obiektywy do duzych formatow lacznie z 20x24, na pierwszym planie po lewej sa helios 44-2 a obok obiektyw kodaka, ktory mimo tak malych rozmiarow kryje swobodnie 8x10, z przodu po lewej dwa szerokie obiekty, z lewej 4x5, z prawej 5x7. Do wiekszych formatow jako obiektywy szerokokatne uzywam obiektywy z kopiarek uzywanych w przemysle, ktore kryja do 18cali

