Jaki papier?
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Mam pytanie, jako, że dopiero zaczynam przygodę z odbitkami.
Macie może skany odbitek, albo chociaż własne doświadczenia odnośnie odbitek na papierach (plastikach) Fomaspeeda (stałogradacyjnego, na różnych stopniach gradacji) z Polypana?
Wybieram się jutro do sklepu, poczytałem trochę o nich, ale nie mogę się zdecydować, jak to w zwyczaju na początku bywa. Polypan jest raczej mało kontrastowy, więc wziąłbym z gradacją 3 i ew. 2. Druga sprawa to rodzaj powierzchni: błysk czy mat.
Wiem, że o gustach się nie dyskutuje, ale tylko pytam o wasze zdanie
Napiszcie proszę. Zanim kupię filtry trochę czasu minie, więc chciałbym tutaj coś podziałać.
Pozdrawiam
Macie może skany odbitek, albo chociaż własne doświadczenia odnośnie odbitek na papierach (plastikach) Fomaspeeda (stałogradacyjnego, na różnych stopniach gradacji) z Polypana?
Wybieram się jutro do sklepu, poczytałem trochę o nich, ale nie mogę się zdecydować, jak to w zwyczaju na początku bywa. Polypan jest raczej mało kontrastowy, więc wziąłbym z gradacją 3 i ew. 2. Druga sprawa to rodzaj powierzchni: błysk czy mat.
Wiem, że o gustach się nie dyskutuje, ale tylko pytam o wasze zdanie

Napiszcie proszę. Zanim kupię filtry trochę czasu minie, więc chciałbym tutaj coś podziałać.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 31 lip 2011, 20:23 przez drewniak, łącznie zmieniany 1 raz.
Pentax!
Stałogradacyjna Foma oznaczona jest S-miękki, SP-specjalny, N-normalny i C-twardy. Ostatnio robiłem Normalny ale z delta 100 i wyszło zabójczo kontrastowo, choć możliwe że troszkę przewołałem film. Mam już wywołany film Polypana więc w tygodniu zrobię kilka odbitek na Fomaspeed N i zobaczymy. Na pierwszy rzut oka polypan w porównaniu z deltą wychodzi dużo mniej kontarstowo, ale to tylko moja subiektywna ocena i w dodatku porównywałem tylko negatywy gołym okiem. Nie chciałbym cię wprowadzać w błąd ale na twoim miejscu wziąłbym SP lub nawet S jak lubisz mniej kontrastowo. Normal IMO jest twardy.
P.S. Jako ciekawostka na Normalu fomy wołałem też film kolorowy jako B/W i wcale małokontrastowo nie wyszło.
P.S. Jako ciekawostka na Normalu fomy wołałem też film kolorowy jako B/W i wcale małokontrastowo nie wyszło.
bez problemu wystarczy- ale używasz tylko purpurowego i żółtego filtra- nawet lepiej niż z filtrami, bo masz płynne stopniowanie gradacji. Przez dość długi okres czasu robiłem na Janpolu, kupiłem filtry tylko temu, że nie mogłem używać przysłony.
http://www.alcofoto.pl/viewtopic.php?t=337
Tu masz napisane, jak ustawiać
http://www.alcofoto.pl/viewtopic.php?t=337
Tu masz napisane, jak ustawiać
No i znacznie wygodniej używa się głowicy kolor niż filtrów w szufladce. Więc generalnie można powiedzieć, że głowica w porównaniu z filtrami ma same zalety.
Skoro o tym mowa.
Czy widział ktoś gdzieś zestawienie skuteczności różnych głowic w stosunku do filtrów dedykowanych?
Skoro o tym mowa.
Czy widział ktoś gdzieś zestawienie skuteczności różnych głowic w stosunku do filtrów dedykowanych?
Ostatnio zmieniony 12 sie 2011, 22:37 przez J.A., łącznie zmieniany 1 raz.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
No i znacznie wygodniej używa się głowicy kolor niż filtrów w szufladce. Więc generalnie można powiedzieć, że głowica w porównaniu z filtrami ma same zalety.
tu się nie zgodzę. Stosowaliście kiedyś naświetlanie jednego papieru kilkoma filtracjami?
Np dopalenie nieba z filtracją miękką a przedniego planu z twardą. Coś jakby podwójna, potrójna ekspozycja. Spróbuj zmienić filtrację na głowicy nie ruszając powiększalnikiem i otrzymać ostre powiększenie rzędu 30z40. Powodzenia. Znam wiele osób, które osiągają o wiele lepsze efekty filtrami. Filtry w głowicach często są wypalone. Co gorsza są rozkalibrowane i trudno osiągnąć powtarzalność. Nie ma żadnej pewności ustawiając dwa razy daną wartość na kółeczku / pokrętle , że filtr ustawi się w tej samej pozycji. Większość używa polskich czy czeskich powiększalników a w zachodnich też bywa nie lepiej.
tu się nie zgodzę. Stosowaliście kiedyś naświetlanie jednego papieru kilkoma filtracjami?
Np dopalenie nieba z filtracją miękką a przedniego planu z twardą. Coś jakby podwójna, potrójna ekspozycja. Spróbuj zmienić filtrację na głowicy nie ruszając powiększalnikiem i otrzymać ostre powiększenie rzędu 30z40. Powodzenia. Znam wiele osób, które osiągają o wiele lepsze efekty filtrami. Filtry w głowicach często są wypalone. Co gorsza są rozkalibrowane i trudno osiągnąć powtarzalność. Nie ma żadnej pewności ustawiając dwa razy daną wartość na kółeczku / pokrętle , że filtr ustawi się w tej samej pozycji. Większość używa polskich czy czeskich powiększalników a w zachodnich też bywa nie lepiej.
-
- -#
- Posty: 534
- Rejestracja: 25 lut 2010, 21:41
- Lokalizacja: Świnoujście
Bo Adox MCP to tak naprawdę AGFA MCPCHoSSeN OnE pisze:A dlaczego Adox ?technik219 pisze:Zorientuj się w cenach: Foma, Kentmere, fajny jest papier Adox MCP (Adoxa Easy Print nie polecam dla początkujących), Tetenal Vario. Nie bierz żadnych X-pressów. Osobiście wybrałbym Adox MCP plus zestaw filtrów AGFY.
:
jeśli idzie o papier RC(PE) to Adox to papier o bardzo dobrej jakości za przystępną cene.
A chyba tego szuka nasz pytający.
Więcej na stronie producenta
www.adox.de
ju_87
jaka drukarka
Witam a mam pytanie czy do takiego papieru trzeba mieć jakąś specjalną drukarkę albo specjlany tusz ???