Odbitki ala Gudzowaty na powiększalniku

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o własnoręcznych doświadczeniach z wykonywaniem powiększeń

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Skinner
-#
Posty: 15
Rejestracja: 20 mar 2011, 19:54
Lokalizacja: z tamtąd

Odbitki ala Gudzowaty na powiększalniku

Post autor: Skinner »

Witam, jak w temacie. Zna ktoś może triki których używa owy pan w swoich pracach, by nadać im takiej a nie innej plastyki obrazu? W linku dołączam kilka fot. Zapraszam do dyskusji
http://www.digart.pl/galerie/36/Urban_G ... Gudzowaty/
Awatar użytkownika
Basil
-#
Posty: 594
Rejestracja: 15 maja 2011, 13:00
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Basil »

aparat z miechem albo obiektyw z tiltem?
tudzież post-processing
Inspiration exists,but it has to find you working - Pablo Picasso
rafal
-#
Posty: 56
Rejestracja: 23 lis 2008, 21:42
Lokalizacja: okolice Warszawy

Post autor: rafal »

Na pewno nie boi się kontrastu, cienia, winiety. Imo siła tych fotografii to tematyka, pewna (dla nas) egzotyczność, często fajna kompozycja. Technicznie - w sensie odbitki - do ogarnięcia, i to raczej (jeśli jest wywoływane pod powiększalnikiem) do zrobienia bez specjalnych cudów typu maskowanie itepe. Mówię to z pozycji tego, który gimnastykuje się na powiększalniku kondensorowym ze stałogradacyjnym papierem.

Do tego wspomniany przez Basila tilt-shift (Gudzowaty o ile mi wiadomo miechowcami się nie bawi).

Albo może uściślij, Skinner, co masz na myśli, pisząc o takiej a nie innej plastyce?

Rafał

PS powyższe nie jest próbą zrównania z ziemią dorobku jednego z naszych bardziej znanych fotografów. Piszę o technicznej stronie ewentualnych odbitek, nie o zdjęciach jako takich. Fotografie Gudzowatego lubię i szanuję.

PS2 chyba za dużo czytuję for o tematyce fotograficznej - strasznie się asekuruję :shock:
Skinner
-#
Posty: 15
Rejestracja: 20 mar 2011, 19:54
Lokalizacja: z tamtąd

Post autor: Skinner »

chodzi mi głównie o fakturę. widzę nie naturalne rozmycia, wysłonięcia, winiety. Ale jest tutaj jeszcze coś szczególnego, do tego właśnie co to jest nie mogę dojść.
Awatar użytkownika
Jerzy
-# jr admin
Posty: 1370
Rejestracja: 26 lut 2007, 20:23
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Jerzy »

Widziałem kiedyś jego odbitki na żywo, w jego galerii (szkoda, że już jej nie ma). To był kawał dobrego warsztatu ciemniowego. A co do sprzętu - gdzieś czytałem, że sporo zdjęć z tego cyklu o sporcie powstało na wielkim formacie. Duży negatyw + dobry fotograf + świetny fine printer i jest na czym zawiesić oko :)
I'm Winston Wolf. I solve problems.

http://foto.ujerzego.pl
rafal
-#
Posty: 56
Rejestracja: 23 lis 2008, 21:42
Lokalizacja: okolice Warszawy

Post autor: rafal »

Jerzy pisze:(...)gdzieś czytałem, że sporo zdjęć z tego cyklu o sporcie powstało na wielkim formacie(...)
Ha! - czyli jednak LF. Było coś więcej nt sprzętu? Format negatywu, coś o obiektywach? Te winietki dookoła sugerowałyby niepełne krycie pola obrazowego (ew ekstremalnie szeroki kąt - ale nie widać tego po postaciach ludzkich). Chyba podłączę parę zabytków od nominalnie mniejszego formatu i popatrzę jak to będzie.

Może się pobawimy? Fota a'la Gudzowaty? O technikaliach mówię, nie musi pokrywać się tematycznie. Skany dozwolone tylko z odbitek, koniecznie potem z informacją - jak i czym było to zrobione? Mówimy oczywiście o gimnastyce z kliszą i pod powiększalnikiem, nie w programach do obróbki.

To nie musi być na jutro, też jestem zajęty, ale chyba nikt nie zamierza usuwać wątku - a byłoby to mocno kształcące.

Rafał
Awatar użytkownika
Basil
-#
Posty: 594
Rejestracja: 15 maja 2011, 13:00
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Basil »

ha,czekaj rafal jak zbuduję sobie swój duży powiększalnik to będę mógł zaszaleć
właśnie kilka dni temu dotarł obiektyw,może być ciekawie(tylko niech się już te mrozy skończą!)
Inspiration exists,but it has to find you working - Pablo Picasso
Awatar użytkownika
Keek
-#
Posty: 246
Rejestracja: 27 cze 2007, 18:45
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Keek »

Jesli to nie udawane w photoshopie - bo wiadomo, ze mozna zasymulowac wszystko, szczegolnie na tak malych wgladowkach - to moze to byc duzy format i polaroid 545 (albo mniejszy) pozytyw - negatyw.
Ostatnio zmieniony 11 lut 2012, 13:54 przez Keek, łącznie zmieniany 1 raz.
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

Robi Linhofem...czytalem gdzies wywiad.

Jak sie ma dobry negatyw to sie po prostu robi odbitke taka jaka sie chce...trzeba tylko umiec i miec czym zrobic.
Skinner
-#
Posty: 15
Rejestracja: 20 mar 2011, 19:54
Lokalizacja: z tamtąd

Post autor: Skinner »

Zgadza się, robione wielkim formatem, prawdopodobnie na polaroidach.

A co do zabawy w zreprodukowanie efektu jestem jak najbardziej za!
Awatar użytkownika
Adriano
-#
Posty: 48
Rejestracja: 01 mar 2007, 17:25
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Adriano »

Witam! Linhof Master Technika IV, Schneider Super-Symmar 80/4,5 XL, Polaroid 55......i po tajemnicy :) Wczoraj byłem na tej wystawie, z bliska 3+. Nie lubię krytykować (to bardzo dobry fotograf) ale powiększenia są zrobione prawdopodobnie na plastiku i do tego bardzo niechlujnie oprawione - fotografia odstaje nierównomiernie od passepartout. To tak z technicznych szczegółów ;) nie wdając się w zasadność podejścia do takich tematów z akurat taką kamerą. Zobaczyć na pewno warto!
Awatar użytkownika
Basil
-#
Posty: 594
Rejestracja: 15 maja 2011, 13:00
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Basil »

łee...to zgadłem od razu :P
Inspiration exists,but it has to find you working - Pablo Picasso
Awatar użytkownika
ModusOperandi
-#
Posty: 665
Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: ModusOperandi »

Kilka ekspozycji (portretów) w życiu popełniłem trzymając obiektyw przed kamerą. Kobieta w odległości powiedzmy 1.5m od kamery, na obiektywie ustawiona odległość 10m i trzymając szkło w dłoni - przybliżając je i oddalając od kamery łapałem ostrość. Dodatkowo można słoikiem trochę na strony (góra, dół, prawo, lewo) odchylać, co pozwala na zmianę płaszczyzny i specyficzny obraz. Fachowo to się chyba nazywa Freelensing i możliwy jest nawet na matrycy APS-C z obiektywami M42 trzymanymi w dłoni.
Fajna, ale trudna zabawa - efekty ciekawe.

O takie np:
Volna / Rollei PAN25
Obrazek
Ostatnio zmieniony 16 lut 2012, 17:06 przez ModusOperandi, łącznie zmieniany 1 raz.
Zasadniczo to ona słuszna jest... ta koncepcja...
Przemek N
-#
Posty: 12
Rejestracja: 04 lip 2012, 20:37
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Przemek N »

Zrobiłem sobie taki obiektyw z pokłonami ( tilt&shift ) z mieszka z przegubu w samochodzie i z powodzeniem stosuję do małego obrazka (obiektywy biąrę od pentaxa67 i kijewa)
Jest tego efektu strasznie dużo w necie pod hasłem tilt&shift .
A przepiękna plastyka z dużego formatu to inna sprawa, działa nawet w internecie choć głównie na żywo w kontakcie z odbitką.
dobrego światła
www.swiatloczuli.org
junkers_ju-87
-#
Posty: 534
Rejestracja: 25 lut 2010, 21:41
Lokalizacja: Świnoujście

Re: Odbitki ala Gudzowaty na powiększalniku

Post autor: junkers_ju-87 »

Skinner pisze:Witam, jak w temacie. Zna ktoś może triki których używa owy pan w swoich pracach, by nadać im takiej a nie innej plastyki obrazu? W linku dołączam kilka fot. Zapraszam do dyskusji
http://www.digart.pl/galerie/36/Urban_G ... Gudzowaty/
Tobie kolego chyba chodzi o coś takiego
http://www.flickr.com/groups/868027@N25/pool/
http://www.flickr.com/photos/vitalityna ... 868027@N25
http://www.flickr.com/photos/vitalityna ... 68027@N25/

To coś nazywa się Petzval.
Ale na ten temat pogadaj z Renesem on jest w tym temacie dobrze obeznany.
Rzecz sprowadza się do bardzo wąskiego zakresu głębi ostrości .
Na zdjęciu z mostkiem dobrze to widać . Tylko środek planu jest ostry. To co z przodu i z tyłu już nie. I do tego miękkie rysowanie obiektywu.
Oczywiście mając aparat z pochylanymi obydwoma standardami możesz spróbować to ustawić . Ale nie wiem czy efekt był by dla ciebie zadawalający.
.
ju_87
ODPOWIEDZ