Film BW i naświetlanie przy żarówkach o małej mocy

Problemy z doborem materiału, naświetlaniem w ciężkich warunkach.

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
Pikusław
-#
Posty: 331
Rejestracja: 12 sty 2012, 16:56
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Film BW i naświetlanie przy żarówkach o małej mocy

Post autor: Pikusław »

Poczytałem parę tematów związanych z naświetlaniem filmów przy świetle innym niż słoneczne i widzę, że czułość wtedy inaczej się liczy. Mam zatem pytanie do Kolegów: czy istnieją jakieś zasady naświetlania materiału przy, powiedzmy, żarówkach, które nie dysponują dużą mocą? Stosuje się jakieś filtry? Jak ustawia się wtedy ekspozycję? Chodzi mi głównie o portrety. Jakie filmy ze względu na określone długości rejestrowalnych fal możecie polecić, aby portret wyglądał w miarę dobrze?
Magazynuję wiedzę i filmy
Awatar użytkownika
xneon
-#
Posty: 261
Rejestracja: 02 lut 2010, 13:40

Post autor: xneon »

generalnie lekka korekcja się przyda (np. film 200 iso naświetlasz na 125-160 w żarowym - ale wywołujesz w dalszym ciągu na 200)
filozof97
-#
Posty: 367
Rejestracja: 13 lis 2010, 23:30
Lokalizacja: Siemiatycze

Post autor: filozof97 »

zależy od filmu. Generalnie, jak używasz filmu wysokoczułego- to nie wprowadzaj korekty (27ki i czulsze). Jeśli średnioczułego i niskoczułego- tak jak kolega wyżej napisał.
Awatar użytkownika
norbss
-#
Posty: 92
Rejestracja: 03 kwie 2008, 22:34
Lokalizacja: rzeszów
Kontakt:

Post autor: norbss »

Najlepiej przetestować na fomapanach 400 robiłem na wskazania światłomierza i wyszło, na Delcie Ilforda wyszło mi niedoświetlone.
Ostatnio zmieniony 09 lut 2012, 23:08 przez norbss, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
powalos
-#
Posty: 1966
Rejestracja: 02 mar 2007, 21:42
Lokalizacja: Stęszew (pyrlandia)

Post autor: powalos »

Pikusław, znalazłem swoje stare notatki (nie wiem skąd to przepisałem) na temat naświetlania przy zarówkach. Czas obliczamy ze wzoru:

t="L"(podniesione do kwadratu) mnożymy przez "k" i całość dzielimy przez W

k- to współczynnik zależny od czułości filmu i otworu przesłony
L -odległość lampy od obiektu ( w metrach)
W- moc lampy w watach
Gdy używamy kilku lamp sumujemy ich moc i bierzemy srednią odległość.

Współczynnik "k" ma nastepujące wartości (kolejność przysłon: 2; 2,8; 4; 5,6)

14-17 DIN 25 50 100 200
17-20 DIN 12 24 48 96
21-24 DIN 6 12 24 48
25-28 DIN 3 6 12 24
Może to pomoże . Pzdr.
Ostatnio zmieniony 10 lut 2012, 13:04 przez powalos, łącznie zmieniany 2 razy.
Fan Pentax'a.
jacekCz
-#
Posty: 180
Rejestracja: 03 lut 2011, 21:08
Lokalizacja: Nowy Sącz

Post autor: jacekCz »

powalos pisze:Pikusław, znalazłem swoje stare notatki (nie wiem skąd to przepisałem) na temat naświetlania przy zarówkach. Czas obliczamy ze wzoru:
...
Może to pomoże . Pzdr.
Szczerze? Raczej rodzaj językowego zabytku "jak to drzewiej bywało" (przed światłomierzami). Ostatni raz podobne obliczenia widziałem w PL wydaniu 1970-80 rosyjskiej książki z lat 1960-tych.

A i żarówka fotograficzna wtedy była jednego rodzaju w 2-3 mocach.

Natomiast rozsądne wskazania co do POPRAWEK w stosunku do światłomierza ... mogę się zainteresować.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10284
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

O matko jakie teorie.
Ludzie przecież wystarczy zerknąć do dokumentacji danego materiału i wiadomo, co się z nim dzieje przy jakim świetle. Najczęściej bywa tak, że filmy panchromatyczne mają podbitą czułość w zakresie promieniowania krótkofalowego, czyli niebieskiego. W takim przypadku trzeba wziąć poprawkę na niedoświetlenie - prześwietlać. Ale jeżeli z dokumentacji wynika, że film ma uczulenie superpanchromatyczne, czyli materiał ma podbicie uczulenia na czerwień w porównaniu do panchromatycznego, należy naświetlać nominalnie.
Dla przykładu >Ilford Delta 100< Już na pierwszej stronie jest podana czułoś spektralna materiału. Wyraźnie widac, że jest bardzo równa dla niskich temperatur barwowych.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
ODPOWIEDZ