ustaw ostrosc i domknij o 2 lub 3 działki
.
Przesuwanie zarówki pewnie służy temu żeby ustawić równomierne oświetlenie - możliwe (nie znam Twojego powiekszalnika) że jak będzie za blisko to jakaś część kadru będzie ciemniejsza (boki)?
Jak kontrast odbitek?
AICO 50mm 3.5?
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Dzięki za info farok. Kontrast zmienił się bardzo nieznacznie, skrócił się jedynie czas naświetlania, przy filtrze 4 wcześniej było na 60s teraz jest na 25s.
Zrobiłem test tak jak to opisał J.A. Znalazłem najkrótszy czas dla pustej klatki filmu, potem na tym samym czasie zrobiłem odbitkę zdjęcia - zdjęcie było całe czarne, prawie niewidoczne szczegóły, o czym to świadczy? Może coś z filmem nie tak? Może nieodpowiednio go wywołałem?
Zrobiłem test tak jak to opisał J.A. Znalazłem najkrótszy czas dla pustej klatki filmu, potem na tym samym czasie zrobiłem odbitkę zdjęcia - zdjęcie było całe czarne, prawie niewidoczne szczegóły, o czym to świadczy? Może coś z filmem nie tak? Może nieodpowiednio go wywołałem?
Na pewno nie z filmem. To akurat nie ma nic do rzeczy. Zapewne popełniłeś jakiś błąd w metodzie.fiveok pisze:Dzięki za info farok. Kontrast zmienił się bardzo nieznacznie, skrócił się jedynie czas naświetlania, przy filtrze 4 wcześniej było na 60s teraz jest na 25s.
Zrobiłem test tak jak to opisał J.A. Znalazłem najkrótszy czas dla pustej klatki filmu, potem na tym samym czasie zrobiłem odbitkę zdjęcia - zdjęcie było całe czarne, prawie niewidoczne szczegóły, o czym to świadczy? Może coś z filmem nie tak? Może nieodpowiednio go wywołałem?
Zobacz.
Załóżmy że 25 s. zaczernia papier całkowicie, a 23 s daje już zauważalną szarość. Oznacza to, że naświetlając przez 23 s, nie ma możliwości aby wyszło czarne, bo naświetlając przez 23 s i wywołując czystą klatkę tej czerni nie osiągnąłeś. Papieru nie da się przewołać (da się ale bardzo nieznacznie i trzeba długo przetrzymać, czarniejsze niż czarne i tak nie wyjdzie).
Jeszcze raz.
Powiększalnik, przesłona w obiektywie, ostrość, filtry MG i czas naświetlania muszą być identyczne.
W takim układzie, wszystko co jesteś w stanie dostrzec na negatywie, ma się objawić jaśniejszymi partiami na pozytywie.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
60 i 25s.
Zmieniałeś przysłonę na której robiłeś teraz w stosunku do tej którą robiłeś wcześniej?
np. robiłeś wcześniej na 8 a teraz na ?
pomyślałem jeszcze - spadek kontrastu może być powiązany ze starym papierem.
Masz gdzieś możliwość pozyskania jednego arkusza do testów?
Podobnie z chemią.
Czy możesz dać gradację 4 albo 5 i naświetlić strzępy testowe dla fragmentu na którym jest twarz z czasami co 5 sekund? (5, 10, 20, 40 sekundowe ekspozycje)?
No i jeszcze negatyw: jak bardzo miękki on jest? Jeżeli położysz negatyw na gazecie to widać przez niego litery bardzo wyraźnie, troche widać, albo nic nie widac?
Zmieniałeś przysłonę na której robiłeś teraz w stosunku do tej którą robiłeś wcześniej?
np. robiłeś wcześniej na 8 a teraz na ?
pomyślałem jeszcze - spadek kontrastu może być powiązany ze starym papierem.
Masz gdzieś możliwość pozyskania jednego arkusza do testów?
Podobnie z chemią.
Czy możesz dać gradację 4 albo 5 i naświetlić strzępy testowe dla fragmentu na którym jest twarz z czasami co 5 sekund? (5, 10, 20, 40 sekundowe ekspozycje)?
No i jeszcze negatyw: jak bardzo miękki on jest? Jeżeli położysz negatyw na gazecie to widać przez niego litery bardzo wyraźnie, troche widać, albo nic nie widac?
Ostatnio zmieniony 13 sty 2012, 19:25 przez farok, łącznie zmieniany 2 razy.
O ile wiem powyższe parametry zachowałem dla testu z monetami i przy naświetlaniu odbitki, chociaż człek omylnym jest z natury i nie wykluczam, że coś przeoczyłem.J.A. pisze:Powiększalnik, przesłona w obiektywie, ostrość, filtry MG i czas naświetlania muszą być identyczne.
Przysłona była ta sama w obu próbach. Mam inny papier tego samego producenta z innego źrudła, wywołam na nim.farok pisze:60 i 25s.
Zmieniałeś przysłonę na której robiłeś teraz w stosunku do tej którą robiłeś wcześniej?
np. robiłeś wcześniej na 8 a teraz na ?
pomyślałem jeszcze - spadek kontrastu może być powiązany ze starym papierem.
Masz gdzieś możliwość pozyskania jednego arkusza do testów?
Podobnie z chemią.
Miejsca na filmie, które powinny być czarne na fotografii, są bardzo nieznacznie ciemniejsze od pustej klatki z tego filmu, powiedzmy 5% i nie zasłaniają tekstu pod filmem, zaś te, które będą bardzo jasne zasłaniają tekst na jakieś 70%, jest bardzo ciemno ale tekst jest nadal widoczny. Jak to rozumieć?farok pisze: No i jeszcze negatyw: jak bardzo miękki on jest? Jeżeli położysz negatyw na gazecie to widać przez niego litery bardzo wyraźnie, troche widać, albo nic nie widac?
Zrobię test dla gradacji 5 przy tych czasach.farok pisze:Czy możesz dać gradację 4 albo 5 i naświetlić strzępy testowe dla fragmentu na którym jest twarz z czasami co 5 sekund? (5, 10, 20, 40 sekundowe ekspozycje)?
Na koniec dodam, iż być może będę miał do dyspozycji inny powiększalnik może z lepszym obiektywem, stąd ta moja zwłoka w postępach, pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 14 sty 2012, 00:43 przez fiveok, łącznie zmieniany 1 raz.
Czy czerń, którą uzyskałeś to była maksymalna czerń tego papieru? Czy przedłużenie naświatlania nie powoduje jej przyrostu? Nie daje mi to spokoju.fiveok pisze:O ile wiem powyższe parametry zachowałem dla testu z monetami i przy naświetlaniu odbitki, chociaż człek omylnym jest z natury i nie wykluczam, że coś przeoczyłem.J.A. pisze:Powiększalnik, przesłona w obiektywie, ostrość, filtry MG i czas naświetlania muszą być identyczne.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Dzisiaj miałem krótkie posiedzenie w ciemni. Zrobiłem takie wyznaczanie czasu naświetlania, jak opisałem wcześniej.
Nie ma możliwości, żeby odbitka wyszła ciemniejsza (za ciemna).
Popełniłeś jakiś błąd w metodzie i wydaje mi się że wiem jaki.
Twoja czerń - najdłuższy czas naświetlania - nie była całkiem czarna - nie wyznaczyłeś najdłuższego czasu.
Jeżeli zrobisz tak jak opisałem i uznasz, że najdłuższy czas to właśnie ten - naświetl dodatkową próbkę dwa razy dłużej. Dopiero jeżeli ta dodatkowa próbka nie wykazuje różnicy od poprzedniej, to jest ok.
Załóżmy, że naświetlasz 1min, 30s, 15, ... i możesz rozróżnić 1 min od 30s, może to oznaczać, że 2 min też odróżnisz od 1 min.
Czyli jeżeli naświetlasz jw. to nie powinieneś odróżnić 1min od 30s. Różnica powinna pojawić się dopiero przy między 30 a 15s.
Nie ma możliwości, żeby odbitka wyszła ciemniejsza (za ciemna).
Popełniłeś jakiś błąd w metodzie i wydaje mi się że wiem jaki.
Twoja czerń - najdłuższy czas naświetlania - nie była całkiem czarna - nie wyznaczyłeś najdłuższego czasu.
Jeżeli zrobisz tak jak opisałem i uznasz, że najdłuższy czas to właśnie ten - naświetl dodatkową próbkę dwa razy dłużej. Dopiero jeżeli ta dodatkowa próbka nie wykazuje różnicy od poprzedniej, to jest ok.
Załóżmy, że naświetlasz 1min, 30s, 15, ... i możesz rozróżnić 1 min od 30s, może to oznaczać, że 2 min też odróżnisz od 1 min.
Czyli jeżeli naświetlasz jw. to nie powinieneś odróżnić 1min od 30s. Różnica powinna pojawić się dopiero przy między 30 a 15s.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"