Jak z budżetowego materiału (135) o klasycznej, "starej" budowie jak APX, Efke albo Rollei Retro wykrzesać możliwie kontrastowe, czyste obrazy o drobnym, jednolitym ziarnie?
Dobrym przykładem są fotografie Rax'a, choć to nie jest mały obrazek: czyste biele, spory kontrast, równe ziarno. Ten efekt powstaje podczas wywoływania negatywu czy jest wynikiem zabiegów pod powiększalnikiem?
http://rax.is/Gallery/Iceland/index.html
pozdrawiam :)
Materiał o klasycznej budowie i drobne, regularne ziarno.
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
- d.prowadzisz
- -#
- Posty: 118
- Rejestracja: 15 cze 2009, 19:59
- Lokalizacja: Kraków
Materiał o klasycznej budowie i drobne, regularne ziarno.
Ostatnio zmieniony 09 paź 2011, 14:26 przez d.prowadzisz, łącznie zmieniany 1 raz.
- matti_1989
- -#
- Posty: 282
- Rejestracja: 29 kwie 2008, 19:51
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
- Minolciarz1979
- -#
- Posty: 548
- Rejestracja: 16 lis 2009, 11:08
- Lokalizacja: Legnica
Dobrze wywołać, a potem to kwestia procesu pozytywowego. Ja wołam negatywy bardziej miekko, aby wszystko mi na nie wlazło (setki moczę w Rodinalu 1+100, dwusetkę Rollei SuperPana w D76 1+1 a 400-setki w Microdolu-X), a potem w procesie pozytywowym dobieram sobie gradację. Według mnie tak najprościej jest. Ziarno na setce moczonej w Rodinalu, powiedzmy APX 100 czy Foma 100 czy Neopan 100 jest bardzo drobne, ostre.d.prowadzisz pisze:Jak z budżetowego materiału (135) o klasycznej, "starej" budowie jak APX, Efke albo Rollei Retro wykrzesać możliwie kontrastowe, czyste obrazy o drobnym, jednolitym ziarnie?
wydaje mi się, że z APX 100 i stocku hydrofenu otrzymasz pożądany efekt. Na pewno będzie dość kontrastowo, ziarno- też drobne.
O ile gdzieś jeszcze dostaniesz ten film. Jak znajdziesz 30 metrowe szpule RR 100, to podziel się cynkiem.
O ile gdzieś jeszcze dostaniesz ten film. Jak znajdziesz 30 metrowe szpule RR 100, to podziel się cynkiem.
Ostatnio zmieniony 09 paź 2011, 18:58 przez filozof97, łącznie zmieniany 1 raz.
A skąd wiesz coś więcej, u mnie "About these photos" pokazuje pustą stronę.d.prowadzisz pisze:Dobrym przykładem są fotografie Rax'a, choć to nie jest mały obrazek:
Bardzo dobra fotografia, ale czy wykonana na filmie, tego raczej nie można jednoznacznie określić.
W postach wyżej masz już podpowiedzi, nic mądrzejszego nie dodam
- d.prowadzisz
- -#
- Posty: 118
- Rejestracja: 15 cze 2009, 19:59
- Lokalizacja: Kraków
Ależ mi nie chodzi o to jak zostały zrobione tamte fotografie, ani czy ten efekt jest spowodowany ich formatem. Dałem to jako przykład i nie to jest przedmiotem rozmowy. Interesuje mnie konkretny efekt: spory kontrast, czyste, jasne biele i drobne, równomierne ziarno.
Może to wpływ cyfry, ale wolę mieć jasne, czyste biele kosztem nawet miejscami pustych czerni (push) niż zdechłe, płaskie na rzecz dużej pojemności (pull). Zatem wydaje mi się, że powinienem forsować materiał o jedną działkę, wywołując w niewielkim rozcieńczeniu microphen lub xtol. Ktoś próbował?
pozdrawiam.
Może to wpływ cyfry, ale wolę mieć jasne, czyste biele kosztem nawet miejscami pustych czerni (push) niż zdechłe, płaskie na rzecz dużej pojemności (pull). Zatem wydaje mi się, że powinienem forsować materiał o jedną działkę, wywołując w niewielkim rozcieńczeniu microphen lub xtol. Ktoś próbował?
pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 09 paź 2011, 20:34 przez d.prowadzisz, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- -#
- Posty: 534
- Rejestracja: 25 lut 2010, 21:41
- Lokalizacja: Świnoujście
Przede wszystkim to sam przetestuj negatyw i wywoływacz jaki masz.d.prowadzisz pisze:Ależ mi nie chodzi o to jak zostały zrobione tamte fotografie, ani czy ten efekt jest spowodowany ich formatem. Dałem to jako przykład i nie to jest przedmiotem rozmowy. Interesuje mnie konkretny efekt: spory kontrast, czyste, jasne biele i drobne, równomierne ziarno.
Może to wpływ cyfry, ale wolę mieć jasne, czyste biele kosztem nawet miejscami pustych czerni (push) niż zdechłe, płaskie na rzecz dużej pojemności (pull). Zatem wydaje mi się, że powinienem forsować materiał o jedną działkę, wywołując w niewielkim rozcieńczeniu microphen lub xtol. Ktoś próbował?
pozdrawiam.
Zrób próbne wywołanie według standardowego czasu a potem zrób kilka krótszych i kilka dłuższych wywołań +/- 5% / 10 % / 15%
Na poczatku daj sobie spokój z super oszczędnościowymi mieszankami typu 1+100 lub więcej , i zrób sobie kalibracje w wywoływaczem zmieszanym według zaleceń producenta.
Skup się bardziej na poznaniu jednego konkretnego negatywu wywoływacza i papieru a nie skacz z materiału na materiał.
I na pewno osiągniesz oczekiwany efekt.
Ja też jestem zwolennikiem zdjęć na których mam pełny zakres od bieli do czerni a nie ograniczony zakres szarości.
Zakładając oczywiście ze fotografowany obiekt posiadał biele i czernie.
Sam używam Adoxa 100 i Fomapan 100 z Ultrafinem i papier Adoxa z wywoływaczami tetenala i nie mam problemu z czernią i biela na jednym zdjęciu
ju_87