Jaki obiektyw powiększalnikowy?

Powiększalniki, zegary, kuwety, oświetlenie w Waszej ciemni

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

bowie
-#
Posty: 204
Rejestracja: 06 wrz 2007, 11:46
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: bowie »

Malfas pisze:bo hasselgrat pojawia sie albo cx w znacznym zestawie i znacznej cenie albo cm'ki i tez nie za darmo :P
ogolnie chwilowy wysyp cm'ek zaobserwowałem a długi czas była cisza i tylko jakies cx sie pojawiło,oczywiscie seri 500
CW też bywa, ale generalnie na allegro jest szajs, bo w Polsce HASSELBLAD (prawidłowa nazwa), z wiadomych względów nie jest popularnym systemem. Jeśli już, to tylko ebay
Anzelm
-#
Posty: 52
Rejestracja: 24 lut 2009, 10:34
Lokalizacja: Oława

Post autor: Anzelm »

dadan_mafak pisze:przegladalem wlasnie manuale El-Nikkorow i natknalem sie na informacje, ze 40/4 powinien byc uzywany tylko z powiekszalnikami z swiatlem rozproszonym...nie wiem dlaczego ale tak Nikkon prikazal...
pewnie dlatego nie uwiodl mnie niczym specjalnym, robilem tylko na kondensorowcach i to takich agresywych...
Ja też przerabiałem dwie sztuki i ... dobrego słowa nie mogę powiedzieć o nich! Aczkolwiek robiłem na kondensorze, ciekawe czy to może mieć aż tak duży wpływ na pracę tego obiektywu?
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

doczytalem, ze Scheiderowski odpowiednik - WA Componon 40/4 rowniez nie powinien robic z kondensorem. tyle, ze Schneider byl laskaw wytlumaczyc dlaczego - otoz dlatego, ze kondensor nie daje "wystarczajacej" ilosci swiatla. pewnie chodzi o to, ze w naroznikach obiektyw (z racji szerokiego pola krycia) ma problemy ze "zbieraniem" kierunkowego swiatla. swiatlo rozproszone sobie lepiej z tym poradzi.
tak w ogole to bede robil testy obiektywow powiekszalnikowych. dam znac o wynikach
Awatar użytkownika
ulv
-#
Posty: 262
Rejestracja: 13 lut 2009, 18:17
Lokalizacja: Kraśnik/Lublin
Kontakt:

Post autor: ulv »

Czy warto łyknąć całkowicie nowego Comparona 75/4,5 za niecałe 200 peelenów wraz z przesyłką?
Trzydziestosześciostrzałowy Contax RX / Piętnastostrzałowa Fujica GS645 / Dwunastostrzałowa Bronica SQ-B / Jednostrzałowy Motylek 45
www.stegierski.com
Awatar użytkownika
Coil
-#
Posty: 246
Rejestracja: 08 mar 2007, 19:39
Lokalizacja: MałaPolska

Post autor: Coil »

Moim zdaniem zdecydowanie nie. Za tyle niedawno sprzedałem Componona-S 80/5.6, który bardziej zacnym obiektywem jest i jeśli mam być szczery to mój zdecydowany nr 1 !!!
Awatar użytkownika
ulv
-#
Posty: 262
Rejestracja: 13 lut 2009, 18:17
Lokalizacja: Kraśnik/Lublin
Kontakt:

Post autor: ulv »

Tak podejrzewałem, że lepiej rozglądać się za używanym Compononem lub Compononem-S. Jak się do nich ma Rodagon 80/4 (bez APO)?
Trzydziestosześciostrzałowy Contax RX / Piętnastostrzałowa Fujica GS645 / Dwunastostrzałowa Bronica SQ-B / Jednostrzałowy Motylek 45
www.stegierski.com
rybka
-#
Posty: 256
Rejestracja: 19 sie 2009, 22:13
Lokalizacja: dublin

Post autor: rybka »

witam . Mam Rodagona 4/80 i Nikkora 5,6/80 . Oba sa niezle , ale tak jakos bardziej lubie Nikkora... Jesli chodzi o porownanie z Compononem-S
- znajoma uzyczyla mi go do testow i wydaje mi sie jakby ostrzejszy . Jak sie zbiore - to zeskanuje fragment powiekszenia . Ale to w weekend .
Pozdrawiam .
maqsz
-#
Posty: 400
Rejestracja: 04 gru 2008, 14:31
Lokalizacja: Wieś spokojna

Post autor: maqsz »

Jakby ktos potrzebowal, to tu jest kilka szkielek, w tym niezbyt drogi Componar - przypadkiem dzis znalazlem:

http://www.lumiere-shop.de/index.php?pa ... rie&cat=19

Chyba pewniejsze zrodlo niz anonimowy sprzedawca z Ebaya.
--
Maciek
Gutek
-#
Posty: 4
Rejestracja: 28 sty 2010, 22:23
Lokalizacja: Nowa Iwiczna

Post autor: Gutek »

witam :), ostatnio w ciemni pracuje nad odbitkami formatu 30x40cm, na barycie Fomy, z negatywem małoobrazkowym i z obiektywem El-Nikkor 4/50mm, przyznam szczerze że obiektyw zrobił na mnie strasznie pozytywne wrażenie, szczególnie jeśli chodzi o precyzje ostrzenia obrazu jak zarazem łatwość z jaką się to robi. Pierwsza odbitka jaką wykonałem z tym obiektywem to była z negatywu Ilford Delta 3200 wywołanego w Rodinalu i powiem wam, że jakość tej odbitki mnie po prostu oczarowała :). Ziarno oczywiście jest widoczne na pierwszy rzut oka, ale moim zdaniem wcale nie przeszkadza a też ma bardzo ładny układ, powiem nawet że dodaję bardzo ładnej faktury tej odbitce. Co do testów obiektywów, to również, mam zamiar przetestować różne warianty, ale nie samych obiektywów lecz różnych ogniskowych, ponieważ mam zamiar zrobić próbę z obiektywem Schneider Componon-S 5.6/150mm i z negatywem małoobrazkowym, ciekaw bardzo jestem co z tego wyjdzie, bo już coś podobnego robiłem, tylko że z negatywem 6x6cm i pamiętam ,że jakość samej odbitki robiła wrażenie :).
Awatar użytkownika
ulv
-#
Posty: 262
Rejestracja: 13 lut 2009, 18:17
Lokalizacja: Kraśnik/Lublin
Kontakt:

Post autor: ulv »

Poza tym czytałem, że obiektywy powiększalnikowe są projektowane pod konkretne krotności powiększenia, tak aby w większości wypadków pracować w swoim optimum, co prawdopodobnie w przypadku małego i szkła o ogniskowej 150 oznaczałoby, że najlepiej sprawdziłaby się taka konfiguracja do odbijania formatu 9x13.

Pozdrawiam
Trzydziestosześciostrzałowy Contax RX / Piętnastostrzałowa Fujica GS645 / Dwunastostrzałowa Bronica SQ-B / Jednostrzałowy Motylek 45
www.stegierski.com
radekone
-#
Posty: 343
Rejestracja: 10 gru 2009, 11:51
Lokalizacja: Edingrad
Kontakt:

Post autor: radekone »

Dawno nie gadalim na ten temat, zatem podrzuce kilka tematow zaczynajacych sie od 'Czy':

Czy ktos wie jak po polskiemu nazywa sie to 'metalowe kolko z gwintowana dziura' do montowania szkla w powiekszalniku, spelniajace funkcje nakretki? Po angielsku to jest 'flange'.

Czy do odbitek 8"x10" ma sens zabijac sie o componona-s, czy zwykly
(stary) componar wystarczy? Mam nawet takiego starego, malego, metalowego 50/4 z przejsciowka na 39mm :)

Czy szklo 100mm/5.6 nadal sie nada do 6x6? Po mojemu obraz bedzie szedl srodkiem soczewek co ma swoje zalety, trzeba tylko miec powiekszalnik pozwalajacy na podniesienie glowicy wysoko. Prawda czy falsz?

Czy 6-elementowa Hoya EL Super 50mm/2.8 podskoczy compononowi albo rodagonowi?
"Panie, ja to jak kiedyś zdjęcie zrobiłem to klisza pękła, i ch*j!"
Joan
-#
Posty: 313
Rejestracja: 26 sty 2009, 15:40
Lokalizacja: zDolny Śląsk

Post autor: Joan »

radekone pisze:Czy ktos wie jak po polskiemu nazywa sie to 'metalowe kolko z gwintowana dziura' do montowania szkla w powiekszalniku, spelniajace funkcje nakretki? Po angielsku to jest 'flange'.
To można nazwać miseczką (tak jest w Opemusach / Magnifaxach), albo moim zdaniem pierścieniem redukcyjnym.
radekone pisze:Czy do odbitek 8"x10" ma sens zabijac sie o componona-s, czy zwykly
(stary) componar wystarczy? Mam nawet takiego starego, malego, metalowego 50/4 z przejsciowka na 39mm :)
Obiektyw 50 mm nie ma szans na pokrycie formatu 8x10 cala !!!!!
radekone pisze:Czy szklo 100mm/5.6 nadal sie nada do 6x6? Po mojemu obraz bedzie szedl srodkiem soczewek co ma swoje zalety, trzeba tylko miec powiekszalnik pozwalajacy na podniesienie glowicy wysoko. Prawda czy falsz?
Prawda, dlaczego ma się nie nadawać? Książkowo do 6x6 powinna być ogniskowa 80 mm, ale 100 mm kryje większy format (zapewne 6x7) więc do 6x6 także pasuje, a róznica ogniskowych na tyle nieduża, że podniesienie głowicy powiększalnika w stosunku do 80 mm nie będzie znacząco większe.
radekone pisze:Czy 6-elementowa Hoya EL Super 50mm/2.8 podskoczy compononowi albo rodagonowi?
To znaczy pytasz który lepszy? Trudno powiedzieć, trzeba wypróbować. Ja już dawno temu zauważyłam że w przypadku obiektywów powiększalnikowych panuje więcej histerii w ich firmowych nazwach niż w rzeczywistych własnościach. Pomiędzy 2 w miarę przyzwoitymi szkłami różnica jest w zasadzie niezauważalna. Ważna natomiast jest kwestia jakości konkretnego egzemplarza, dlatego zalecam osobiste przetestowanie z jakimś sprawdzonym negatywem. Mam dość dużo różnych szkieł do powiększalnika, od tych topowych po te przeciętnie zwykłe - nikt nie chce wierzyć (ja też to dokładnie sprawdzałam), ale najlepszą 50 jest.... stary srebrny Belar przy blendzie 8 - po prostu taki się trafił i już !
Awatar użytkownika
dejnekas
-#
Posty: 568
Rejestracja: 06 kwie 2007, 20:42
Lokalizacja: Londyn
Kontakt:

Post autor: dejnekas »

Joan pisze:Ważna natomiast jest kwestia jakości konkretnego egzemplarza,


ale to tylko w przypadki slabej jakości obiektywów = Meopta Belar etc.

6-cio soczekowe Nikony, Zeissy, Rodenstocki są w zasadzie w 100% świetnej jakości i to każda sztuka - jeśli nikt takiej sztuki nie rozkręcał ale zakładam, że Adam Słodowy to już przeszłość.
Ostatnio zmieniony 30 lip 2011, 18:31 przez dejnekas, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
dejnekas
www.slawekdejneka.com
radekone
-#
Posty: 343
Rejestracja: 10 gru 2009, 11:51
Lokalizacja: Edingrad
Kontakt:

Post autor: radekone »

Chodzi o odbitki 8x10 a nie klisze z wielkiego formatu.

Czytalem o 'slabszych' obiektywach, np.3-elementowych cos takiego, ze wykladaja sie na brzegach przy wiekszych formatach papieru. Stad moje pytanie.
"Panie, ja to jak kiedyś zdjęcie zrobiłem to klisza pękła, i ch*j!"
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

Joan pisze:Mam dość dużo różnych szkieł do powiększalnika, od tych topowych po te przeciętnie zwykłe - nikt nie chce wierzyć (ja też to dokładnie sprawdzałam), ale najlepszą 50 jest.... stary srebrny Belar przy blendzie 8 - po prostu taki się trafił i już !
Ja tez mam pare szkiel i po prostu nie moge uwierzyc w to co napisalas...jest jest tak faktycznie to znaczy, ze z cala reszta szkiel cos zlego sie stalo bo Belar jest (mowiac wprost) gownianym obiektywem...
nawet na odbitkach wielkosci 30x40 widac roznice miedzy zwyklymi rodagonami, apo czy roznymi focotarami...
ODPOWIEDZ