CW też bywa, ale generalnie na allegro jest szajs, bo w Polsce HASSELBLAD (prawidłowa nazwa), z wiadomych względów nie jest popularnym systemem. Jeśli już, to tylko ebayMalfas pisze:bo hasselgrat pojawia sie albo cx w znacznym zestawie i znacznej cenie albo cm'ki i tez nie za darmo :P
ogolnie chwilowy wysyp cm'ek zaobserwowałem a długi czas była cisza i tylko jakies cx sie pojawiło,oczywiscie seri 500
Jaki obiektyw powiększalnikowy?
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Ja też przerabiałem dwie sztuki i ... dobrego słowa nie mogę powiedzieć o nich! Aczkolwiek robiłem na kondensorze, ciekawe czy to może mieć aż tak duży wpływ na pracę tego obiektywu?dadan_mafak pisze:przegladalem wlasnie manuale El-Nikkorow i natknalem sie na informacje, ze 40/4 powinien byc uzywany tylko z powiekszalnikami z swiatlem rozproszonym...nie wiem dlaczego ale tak Nikkon prikazal...
pewnie dlatego nie uwiodl mnie niczym specjalnym, robilem tylko na kondensorowcach i to takich agresywych...
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
doczytalem, ze Scheiderowski odpowiednik - WA Componon 40/4 rowniez nie powinien robic z kondensorem. tyle, ze Schneider byl laskaw wytlumaczyc dlaczego - otoz dlatego, ze kondensor nie daje "wystarczajacej" ilosci swiatla. pewnie chodzi o to, ze w naroznikach obiektyw (z racji szerokiego pola krycia) ma problemy ze "zbieraniem" kierunkowego swiatla. swiatlo rozproszone sobie lepiej z tym poradzi.
tak w ogole to bede robil testy obiektywow powiekszalnikowych. dam znac o wynikach
tak w ogole to bede robil testy obiektywow powiekszalnikowych. dam znac o wynikach
Czy warto łyknąć całkowicie nowego Comparona 75/4,5 za niecałe 200 peelenów wraz z przesyłką?
Trzydziestosześciostrzałowy Contax RX / Piętnastostrzałowa Fujica GS645 / Dwunastostrzałowa Bronica SQ-B / Jednostrzałowy Motylek 45
www.stegierski.com
www.stegierski.com
Tak podejrzewałem, że lepiej rozglądać się za używanym Compononem lub Compononem-S. Jak się do nich ma Rodagon 80/4 (bez APO)?
Trzydziestosześciostrzałowy Contax RX / Piętnastostrzałowa Fujica GS645 / Dwunastostrzałowa Bronica SQ-B / Jednostrzałowy Motylek 45
www.stegierski.com
www.stegierski.com
Jakby ktos potrzebowal, to tu jest kilka szkielek, w tym niezbyt drogi Componar - przypadkiem dzis znalazlem:
http://www.lumiere-shop.de/index.php?pa ... rie&cat=19
Chyba pewniejsze zrodlo niz anonimowy sprzedawca z Ebaya.
http://www.lumiere-shop.de/index.php?pa ... rie&cat=19
Chyba pewniejsze zrodlo niz anonimowy sprzedawca z Ebaya.
--
Maciek
Maciek
witam :), ostatnio w ciemni pracuje nad odbitkami formatu 30x40cm, na barycie Fomy, z negatywem małoobrazkowym i z obiektywem El-Nikkor 4/50mm, przyznam szczerze że obiektyw zrobił na mnie strasznie pozytywne wrażenie, szczególnie jeśli chodzi o precyzje ostrzenia obrazu jak zarazem łatwość z jaką się to robi. Pierwsza odbitka jaką wykonałem z tym obiektywem to była z negatywu Ilford Delta 3200 wywołanego w Rodinalu i powiem wam, że jakość tej odbitki mnie po prostu oczarowała :). Ziarno oczywiście jest widoczne na pierwszy rzut oka, ale moim zdaniem wcale nie przeszkadza a też ma bardzo ładny układ, powiem nawet że dodaję bardzo ładnej faktury tej odbitce. Co do testów obiektywów, to również, mam zamiar przetestować różne warianty, ale nie samych obiektywów lecz różnych ogniskowych, ponieważ mam zamiar zrobić próbę z obiektywem Schneider Componon-S 5.6/150mm i z negatywem małoobrazkowym, ciekaw bardzo jestem co z tego wyjdzie, bo już coś podobnego robiłem, tylko że z negatywem 6x6cm i pamiętam ,że jakość samej odbitki robiła wrażenie :).
Poza tym czytałem, że obiektywy powiększalnikowe są projektowane pod konkretne krotności powiększenia, tak aby w większości wypadków pracować w swoim optimum, co prawdopodobnie w przypadku małego i szkła o ogniskowej 150 oznaczałoby, że najlepiej sprawdziłaby się taka konfiguracja do odbijania formatu 9x13.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Trzydziestosześciostrzałowy Contax RX / Piętnastostrzałowa Fujica GS645 / Dwunastostrzałowa Bronica SQ-B / Jednostrzałowy Motylek 45
www.stegierski.com
www.stegierski.com
Dawno nie gadalim na ten temat, zatem podrzuce kilka tematow zaczynajacych sie od 'Czy':
Czy ktos wie jak po polskiemu nazywa sie to 'metalowe kolko z gwintowana dziura' do montowania szkla w powiekszalniku, spelniajace funkcje nakretki? Po angielsku to jest 'flange'.
Czy do odbitek 8"x10" ma sens zabijac sie o componona-s, czy zwykly
(stary) componar wystarczy? Mam nawet takiego starego, malego, metalowego 50/4 z przejsciowka na 39mm :)
Czy szklo 100mm/5.6 nadal sie nada do 6x6? Po mojemu obraz bedzie szedl srodkiem soczewek co ma swoje zalety, trzeba tylko miec powiekszalnik pozwalajacy na podniesienie glowicy wysoko. Prawda czy falsz?
Czy 6-elementowa Hoya EL Super 50mm/2.8 podskoczy compononowi albo rodagonowi?
Czy ktos wie jak po polskiemu nazywa sie to 'metalowe kolko z gwintowana dziura' do montowania szkla w powiekszalniku, spelniajace funkcje nakretki? Po angielsku to jest 'flange'.
Czy do odbitek 8"x10" ma sens zabijac sie o componona-s, czy zwykly
(stary) componar wystarczy? Mam nawet takiego starego, malego, metalowego 50/4 z przejsciowka na 39mm :)
Czy szklo 100mm/5.6 nadal sie nada do 6x6? Po mojemu obraz bedzie szedl srodkiem soczewek co ma swoje zalety, trzeba tylko miec powiekszalnik pozwalajacy na podniesienie glowicy wysoko. Prawda czy falsz?
Czy 6-elementowa Hoya EL Super 50mm/2.8 podskoczy compononowi albo rodagonowi?
"Panie, ja to jak kiedyś zdjęcie zrobiłem to klisza pękła, i ch*j!"
To można nazwać miseczką (tak jest w Opemusach / Magnifaxach), albo moim zdaniem pierścieniem redukcyjnym.radekone pisze:Czy ktos wie jak po polskiemu nazywa sie to 'metalowe kolko z gwintowana dziura' do montowania szkla w powiekszalniku, spelniajace funkcje nakretki? Po angielsku to jest 'flange'.
Obiektyw 50 mm nie ma szans na pokrycie formatu 8x10 cala !!!!!radekone pisze:Czy do odbitek 8"x10" ma sens zabijac sie o componona-s, czy zwykly
(stary) componar wystarczy? Mam nawet takiego starego, malego, metalowego 50/4 z przejsciowka na 39mm :)
Prawda, dlaczego ma się nie nadawać? Książkowo do 6x6 powinna być ogniskowa 80 mm, ale 100 mm kryje większy format (zapewne 6x7) więc do 6x6 także pasuje, a róznica ogniskowych na tyle nieduża, że podniesienie głowicy powiększalnika w stosunku do 80 mm nie będzie znacząco większe.radekone pisze:Czy szklo 100mm/5.6 nadal sie nada do 6x6? Po mojemu obraz bedzie szedl srodkiem soczewek co ma swoje zalety, trzeba tylko miec powiekszalnik pozwalajacy na podniesienie glowicy wysoko. Prawda czy falsz?
To znaczy pytasz który lepszy? Trudno powiedzieć, trzeba wypróbować. Ja już dawno temu zauważyłam że w przypadku obiektywów powiększalnikowych panuje więcej histerii w ich firmowych nazwach niż w rzeczywistych własnościach. Pomiędzy 2 w miarę przyzwoitymi szkłami różnica jest w zasadzie niezauważalna. Ważna natomiast jest kwestia jakości konkretnego egzemplarza, dlatego zalecam osobiste przetestowanie z jakimś sprawdzonym negatywem. Mam dość dużo różnych szkieł do powiększalnika, od tych topowych po te przeciętnie zwykłe - nikt nie chce wierzyć (ja też to dokładnie sprawdzałam), ale najlepszą 50 jest.... stary srebrny Belar przy blendzie 8 - po prostu taki się trafił i już !radekone pisze:Czy 6-elementowa Hoya EL Super 50mm/2.8 podskoczy compononowi albo rodagonowi?
Joan pisze:Ważna natomiast jest kwestia jakości konkretnego egzemplarza,
ale to tylko w przypadki slabej jakości obiektywów = Meopta Belar etc.
6-cio soczekowe Nikony, Zeissy, Rodenstocki są w zasadzie w 100% świetnej jakości i to każda sztuka - jeśli nikt takiej sztuki nie rozkręcał ale zakładam, że Adam Słodowy to już przeszłość.
Ostatnio zmieniony 30 lip 2011, 18:31 przez dejnekas, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
Ja tez mam pare szkiel i po prostu nie moge uwierzyc w to co napisalas...jest jest tak faktycznie to znaczy, ze z cala reszta szkiel cos zlego sie stalo bo Belar jest (mowiac wprost) gownianym obiektywem...Joan pisze:Mam dość dużo różnych szkieł do powiększalnika, od tych topowych po te przeciętnie zwykłe - nikt nie chce wierzyć (ja też to dokładnie sprawdzałam), ale najlepszą 50 jest.... stary srebrny Belar przy blendzie 8 - po prostu taki się trafił i już !
nawet na odbitkach wielkosci 30x40 widac roznice miedzy zwyklymi rodagonami, apo czy roznymi focotarami...