AgfaPhoto APX 100 - ktoś uzywał?
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
tak jest, zabarwia, dlatego ostatnio ostro wystraszyłem się wylewając xtola z koreksu po 400s, bo gdy wylewałem żółtego po superpanach, miałem awarię (opisaną w adekwatnym temacie). na szczęście wszystko było w porządku.
nawiasem mówiąc, chyba po tmy-1 miałem piękny fioletowy zafarb utrwalacza, który jednak szybko zredukował się do zera. zresztą tmy-2 też ma lekko fioletową maskę, to chyba u nich rodzinne.
nawiasem mówiąc, chyba po tmy-1 miałem piękny fioletowy zafarb utrwalacza, który jednak szybko zredukował się do zera. zresztą tmy-2 też ma lekko fioletową maskę, to chyba u nich rodzinne.
- Minolciarz1979
- -#
- Posty: 548
- Rejestracja: 16 lis 2009, 11:08
- Lokalizacja: Legnica
u mnie po 1 minucie moczenia wstępnego wyleciała czysta woda
ale już wywojka po zlaniu miała barwę niebieską, coś jak atrament rozcieńczony dośc mocno wodą. Dziwne, że nie puściło to w kapieli wstępnej, Superpan 200 po minucie zabarwia wodę na czarnobrunatną, a tu nic. Dopiero po czasie wywołania ruszyło.
Więc cholera wie, co tu teraz robić. Czy za każdym razem iść za radą Technika i testować czy się zabarwi woda?
Więc cholera wie, co tu teraz robić. Czy za każdym razem iść za radą Technika i testować czy się zabarwi woda?
- morotegari
- -#
- Posty: 470
- Rejestracja: 20 kwie 2008, 16:07
- Lokalizacja: Legnica
Nie stosuję płukania wstępnego ani dla filmów 135 ani 120. I wcale nie przejmuję się zabarwianiem wywoływacza, tym bardziej, że używam go jednorazowo 
Producenci filmów nic nie mówią o płukaniu wstępnym. Negatywy mam idealne, więc po co być nadgorliwym
Moim zdaniem barwienie wywoływacza to nieszkodliwy efekt uboczny.

Producenci filmów nic nie mówią o płukaniu wstępnym. Negatywy mam idealne, więc po co być nadgorliwym

Moim zdaniem barwienie wywoływacza to nieszkodliwy efekt uboczny.
Ostatnio zmieniony 27 lip 2011, 10:52 przez morotegari, łącznie zmieniany 2 razy.
- Minolciarz1979
- -#
- Posty: 548
- Rejestracja: 16 lis 2009, 11:08
- Lokalizacja: Legnica
Nie mówią też nic, żeby nie płukać. A zdania o jego przydatności sa podzielone, niektórzy twierdzą, że nic nie daje, niektórzy, że pomaga, ale raczej nikt nie twierdzi, że szkodzi. Więc można popłukać.Tym bardziej, że to nic nie kosztuje i nie zajmuje czasu (2-3 min)morotegari pisze:Producenci filmów nic nie mówią o płukaniu wstępnym
Nikt nie twierdzi, że jest to szkodliwy efekt.morotegari pisze:Moim zdaniem barwienie wywoływacza to nieszkodliwy efekt uboczny
Hmm, nie byłym taki pewien. Proces jest dość jasno opisany i nie spotkałem się nigdzie, ani u producentów chemii, ani filmów, aby pierwszym etapem było wstępne namaczanie. Ja osobiście natrafiłem tylko u Jobo w przypadku wywoływania arkuszy, zaleca wstępne moczenie. A brzmi to tak: W przypadku nierównomiernego wywołania można zastosować wstępne moczenie błon w wodzie, przed wywoływaniem.Minolciarz1979 pisze:Nie mówią też nic, żeby nie płukać.morotegari pisze:Producenci filmów nic nie mówią o płukaniu wstępnym
W przypadku czarnobieli trudno wyobrazić sobie, żeby szkodziło. Uważam, że raczej pomaga w powtarzalności.Minolciarz1979 pisze:A zdania o jego przydatności sa podzielone, niektórzy twierdzą, że nic nie daje, niektórzy, że pomaga, ale raczej nikt nie twierdzi, że szkodzi.
Ale w przypadku koloru, skłaniam się do twierdzenia, że może szkodzić.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
... za wyjątkiem materiału R-3. Ten wymaga obowiązkowego namaczania wstępnego w celu spulchnienia warstw co umożliwia ich równomierne wywołanie.J.A. pisze: i nie spotkałem się nigdzie, ani u producentów chemii, ani filmów, aby pierwszym etapem było wstępne namaczanie.
W odniesieniu do mojego posta o odbarwianiu, to nie chodzi o wypłukanie barwnika, ale o sprawdzenie w razie wątpliwości czy mamy materiał Agfy oryginalny, czy tylko sygnowany nazwą "Agfa". Ma to znaczenie dla określenia czasu wywoływania.
Ostatnio zmieniony 27 lip 2011, 15:50 przez technik219, łącznie zmieniany 2 razy.
- Minolciarz1979
- -#
- Posty: 548
- Rejestracja: 16 lis 2009, 11:08
- Lokalizacja: Legnica
Zrobiłem szybki test - kawałek niewołanego nega leżał w wodzie w kubeczku jakieś 10 min i nie puścił farby - nawet gdy rozcierałem w palcach nie puścił nic... Czyzby to oryginał?technik219 pisze:Teraz chciałbym dać wskazówkę jak odróżnić oryginalny APX od późniejszych jego najbliższych kuzynów. Jak na razie w moich próbach się sprawdza. Otóż materiał z pozostałości Agfy - prawdziwy APX nawet pod nazwą RR 100 oglądany od strony podłożowej (niewywołana końcówka wystająca z kasetki) ma barwę ciemnobrunatną, prawie czarną i po odcięciu kawałeczka i wrzuceniu do wody nie odbarwia się. RR 100 "nowe" mają taką samą barwę, ale po wrzuceniu do wody odbarwiają się - barwnik przechodzi do wody. Te filmy zabarwiają również Rodinal na kolor pomarańczowy do czerwonego, czego nie robi prawdziwy APX 100. Tak samo zabarwia RR 400S.Minolciarz1979 pisze: czy mozna opierać się na oryginalnej ulotce Agfy co do wołania tego nowego materiału w oryginalnym Rodinalu 1+100?
Na zdjęciach wygląd nega.
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
- Minolciarz1979
- -#
- Posty: 548
- Rejestracja: 16 lis 2009, 11:08
- Lokalizacja: Legnica
Wobec tego, że to oryginał, czy opierać się na tabeli?
Tej tabeli Agfy odnośnie wołania w Rodinalu?
APX 100 w 1+100 EI=100 20 min 20 st C?
APX 100 w 1+100 EI=100 20 min 20 st C?
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Właśnie tu jest problem, o którym wspominałem: tabela z Twojego linku podaje zależności czasów i gradientu (cont). Jeśli wywołujesz miękko - do gradientu 0,50 to wychodzi 20 min. Jednak przyjmuje się, że "normalny" gradient to 0,65 a tabela tego nie uwzględnia. Jednak interpolując wyniki można przyjąć, że w 1:100 czas 30 min. doprowadzi do 0,65. Inny problem, to co to jest to "CONT". Jeżeli jest to oznaczenie "gradientu średniego", to w tym przypadku za wartość "normalną" przyjmuje się wartość 0,6-0,65. Jeśli jest to tzw. współczynnik kontrastowości /ɣ/, to dla niego wartość "normalna" wynosi ok. 0,8. Który współczynnik podaje tabela? Chyba gradient średni, sądząc po wartościach.
Jakie negatywy lubisz? Jeśli nie za mocno kryte, z długą skalą szarości, to wołaj 20 min. Jeśli bardziej "mięsiste" i mocniej kryte, ale również oddające dużo półtonów, to wołaj dłużej.
Jakie negatywy lubisz? Jeśli nie za mocno kryte, z długą skalą szarości, to wołaj 20 min. Jeśli bardziej "mięsiste" i mocniej kryte, ale również oddające dużo półtonów, to wołaj dłużej.
- Minolciarz1979
- -#
- Posty: 548
- Rejestracja: 16 lis 2009, 11:08
- Lokalizacja: Legnica
Zasadę mam taką: wole wywołać nega na mniejszy kontrast, aby wszystko na niego "wlazło", a ostateczny efekt korygować kontrastowością papieru. Myślę, że wymoczę go jednak 20 min w 1+100, choć ja wołam w 17 st C, więc uwzględniając współczynnik temperaturowy to wyjdzie mi 26 min w 17 st C. Może przeciągnę to do 30 min. Dzieki za pomoc. Teraz idzie do mnie Rollei Retro 100, niby też APX 100, więc od razu stestuję twoją metodą, co to.technik219 pisze:Jakie negatywy lubisz? Jeśli nie za mocno kryte, z długą skalą szarości, to wołaj 20 min. Jeśli bardziej "mięsiste" i mocniej kryte, ale również oddające dużo półtonów, to wołaj dłużej.
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Sprawdź, ale jakby co, to głowy nie dam, że to się sprawdza w 100 procentach filmów. Nie wiem co oni teraz pakują pod tą nazwą. Sposób podałem, bo sprawdził się na akurat tych filmach, które miałem. A ostatnie Retro kupiłem w zeszłym roku. Nowszych nie miałem i nie sprawdzałem.Minolciarz1979 pisze:Teraz idzie do mnie Rollei Retro 100, niby też APX 100, więc od razu stestuję twoją metodą, co to.
Lux mea lex
znalazłem oryginalne opakowanie po filmie Agfa APX100-135. W środku napisane są następujące informacje:
Instructions for use/Development: In all availablenegative developers, negative contrast gamma=0,65, development times (in minutes at 20 C = 67 F).
Rodinal 1+25 Time = 8 minut ( Daylight Tank Dose)
Agitation: Continous agitation durning the first minute afterwards every 30 seconds.
Podane są jeszcze czasy dla Rodinal Special 4min
Atomal FF (Tank) 8 min
Refinal (Tank) 7 min
Instrukcja (lipiec 2008), ze strony www.rolleifilm.de, podaje dla Rodinala 1+25 i filmu RR100/100ASA czas 5 minut (20C).
Mam filmy RR100 kupione w Macodirect w 2009 roku oraz oryginalną Agfę APX100, to są te same filmy, stosuję identyczne czasy wywoływania dla obu.
Moje RR100-135 mają numer emulsji: 706.
Instructions for use/Development: In all availablenegative developers, negative contrast gamma=0,65, development times (in minutes at 20 C = 67 F).
Rodinal 1+25 Time = 8 minut ( Daylight Tank Dose)
Agitation: Continous agitation durning the first minute afterwards every 30 seconds.
Podane są jeszcze czasy dla Rodinal Special 4min
Atomal FF (Tank) 8 min
Refinal (Tank) 7 min
Instrukcja (lipiec 2008), ze strony www.rolleifilm.de, podaje dla Rodinala 1+25 i filmu RR100/100ASA czas 5 minut (20C).
Mam filmy RR100 kupione w Macodirect w 2009 roku oraz oryginalną Agfę APX100, to są te same filmy, stosuję identyczne czasy wywoływania dla obu.
Moje RR100-135 mają numer emulsji: 706.
Ostatnio zmieniony 30 lip 2011, 09:31 przez LD, łącznie zmieniany 1 raz.
- Minolciarz1979
- -#
- Posty: 548
- Rejestracja: 16 lis 2009, 11:08
- Lokalizacja: Legnica
Własnie dostałem 2 rolki RR 100. Na kasetce info, że to emulsja 706. Także nie odbarwił wstepnej płukanki. Czyli jest to oryginał. Zatem z Rodinalem 1+100 powinno ładnie pracować. Myślę, że uśrednię czas wołania na 25 min w 20 st C i zobaczymy jak to pracuje.chodor pisze:apx nie odbarwia wstępnej płukanki. Z moich obserwacji emulsja 706 Rollei Retro to agfa apx