Obiektywy M42 w kamerze filmowej 16mm

Obiektywy do aparatów i powiększalników.

Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy

Awatar użytkownika
rayman
-#
Posty: 401
Rejestracja: 21 mar 2009, 22:44
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Obiektywy M42 w kamerze filmowej 16mm

Post autor: rayman »

Witam.

Tak mnie to filmowanie coraz bardziej wciąga, po pierwszych bojach z Kwarcem-5 2x8mm (od samych problemów z ostrzeniem i wiecznie przestawiającą się korekcją dioptrii w wizjerze można do reszty wyłysieć...), zaczynam coraz poważniej zastanawiać się nad przerzuceniem się na jakąś porządną 16tkę a moja uwaga skupia się ostatnio wokół Krasnogorska-3 (K-3).

Wiem że kamera wyszła w dwóch wersjach. Jedna posiada dedykowany bagnet do tych kamer, druga ma gwint M42.

I tu pojawia się moje pytanie: Próbował ktoś kiedyś podpinać stałoogniskowe szkła M42 do kamery? Ciekawiłby mnie efekt uzyskany np z takiego Sonnara 135, Pentacona 200 lub Heliosa 58.

Z góry dzięki ;)
Dodano: 27, 15:02 pisze:Ok, już wiem. Zapomniałem o tym że taka kamera ma zupełnie inne standardy ogniskowych i 135 lub 200 byłoby w tym już grubą przesadą. Niemniej jednak, ciekaw jestem jak K-3 współpracowałby z Heliosem :)
Ostatnio zmieniony 27 cze 2011, 15:03 przez rayman, łącznie zmieniany 2 razy.
A niech mnie TSS pokąsa!
Awatar użytkownika
drawa
-#
Posty: 48
Rejestracja: 28 lis 2010, 11:00
Lokalizacja: zduńska wola

Post autor: drawa »

Awatar użytkownika
rayman
-#
Posty: 401
Rejestracja: 21 mar 2009, 22:44
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: rayman »

To wiem, ale bardziej interesują mnie efekty z obiektywów aparacianych ;)
A niech mnie TSS pokąsa!
Joan
-#
Posty: 313
Rejestracja: 26 sty 2009, 15:40
Lokalizacja: zDolny Śląsk

Post autor: Joan »

Oblicz sobie przekątną klatki filmu, będzie to odpowiednik ogniskowej standardowego obiektywu, następnie z prostych proporcji będziesz wiedział jaki to odpowiednik ogniskowej dla aparatu 24x36, problem identyczny jak dla lustrzanek cyfrowych.
Krasnogorsk jak słyszałam doskonale robi z filmu sałatę, a dobra jest tylko jego torba :-)
Ale podziwiam Ciebie, nie sądziłam że ktoś jeszcze chce robić cokolwiek na filmie, da to się kupić ??
filozof97
-#
Posty: 367
Rejestracja: 13 lis 2010, 23:30
Lokalizacja: Siemiatycze

Post autor: filozof97 »

to i ja się spytam: do kamer 8mm idzie ta sama taśma co do 16, tylko jest potem rozcinana na pół?
Awatar użytkownika
rayman
-#
Posty: 401
Rejestracja: 21 mar 2009, 22:44
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: rayman »

Ja o Kransogorsku słyszałem wiele dobrego, pomijając fakt że to loteria. Albo trafi się egzemplarz bdb, albo nadający się do kapitalnego remontu.

Mam kolegę, który robi bodajże na K-1 i bardzo sobie chwali. Filmy owszem, można kupić, Foma robi jeszcze R100 w formatach 16mm, 2x8mm i DS8. Chemia: albo R100 Fomy, albo samoróbka wg przepisów Fotonu i ORWO (lub stunningowany Fenal)

Poza tym nadają się materiały przeterminowane (np ORWO), sam obecnie mam w kamerze Fotopan RF 2x8 z terminem do 1985 i powinien pójść gładko.
filozof97 pisze:to i ja się spytam: do kamer 8mm idzie ta sama taśma co do 16, tylko jest potem rozcinana na pół?
I tak i nie. Taśmy do kamer 16mm(niektóre są jednostronnie perforowane i tym bardziej nie nadają się do rozcinania), 8mm i Super8mm różnią się perforacją. Co prawda do kamer 2x8mm i DS8 (DoppelSuper8) wchodzą taśmy 16mm i po wywołaniu są rozcinane na pół, to jednak ich perforacja jest odpowiednio różna.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... super8.png
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... uper16.png
Ostatnio zmieniony 27 cze 2011, 22:36 przez rayman, łącznie zmieniany 4 razy.
A niech mnie TSS pokąsa!
voided
-#
Posty: 188
Rejestracja: 03 paź 2007, 22:17
Lokalizacja: void

Post autor: voided »

nawymyslali tych formatow...
ja sie bawie od 2 tygodni kamera formatu super8. chcialem tylko zobaczyc jak to jest i sie troche rozpedzilem. bardzo mi sie spodobalo :) tylko, ze film jest 'malutki' i edytowanie to taka straszna dziubanina.

p.
Awatar użytkownika
rayman
-#
Posty: 401
Rejestracja: 21 mar 2009, 22:44
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: rayman »

Formatów jest jeszcze więcej....

Samo Super8 ma dwa typy: kasetkowy, pojedyńczy (taśma 8mm) i podwójny, szpulowy (DS8) do przekładania na drugą stronę w połowie filmowania i rozcinania na pół po wywołaniu.

Fakt, wciąga. Nad 16tką myślę m.in dlatego że montaż jest znacznie prostszy, lecz oprócz kamery musiałbym mieć projektor (chociażby Prexera). Poza tym żaden znany mi poznański zakład nie zgrywa 16tek do postaci cyfrowej. No i cena...16 wychodzi dwa razy drożej już na samej taśmie (świeżej ze sklepu) ;P

Zobaczymy co uda mi się wycisnać z 2x8 na Kwarcu-5 i 2xSuper8 (DS8) na Kwarc-Zoomie-3 DS8.
A niech mnie TSS pokąsa!
voided
-#
Posty: 188
Rejestracja: 03 paź 2007, 22:17
Lokalizacja: void

Post autor: voided »

ds8 to juz sie chyba nigdzie nie kupi? a s8 to i b/w i w kolorze, a i negatyw, wszystko firmowane przez kodaka. :) praktycznie na to patrzac to sprzet, wiekowy, ale wciaz mozna kupic. tasmy filmowej, zwlaszcza w tych 'amatorskich' formatach juz coraz mniej. jakiego rozmiaru obraz, maksymalnie, da sie uzykac z projektor 16mm? tak, zeby sie wygodnie ogladalo.

co do skanowania, to ja zgralem swoja pierwsza probe cyfrowka.

p.
Awatar użytkownika
rayman
-#
Posty: 401
Rejestracja: 21 mar 2009, 22:44
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: rayman »

Fomapan R100 w formacie DS8 powinien mieć Foton, Fomafoto.pl, afv.pl, allegro... ;)

Oprócz tego dostaniesz coś na pewno tutaj: http://www.kahlfilm.de/ lub tutaj: http://www.macodirect.de

W 16tce nie jestem (jeszcze) tak dobrze zorientowany, ale na pewno duży i dobrej jakości - dla mnie to zaleta, bo nie filmuję codziennie, tylko od święta próbując zrobić coś, nazwijmy to..."fabularnego".

Bądź co bądź, to format półprofesjonalny na którym kręcono kroniki filmowe, filmy instruktażowe, materiały dydaktyczne itd. W kinach jechano już na 35tkach.

P.S. Ja niestety cyfrówki nie posiadam ;)
Ostatnio zmieniony 27 cze 2011, 23:21 przez rayman, łącznie zmieniany 1 raz.
A niech mnie TSS pokąsa!
voided
-#
Posty: 188
Rejestracja: 03 paź 2007, 22:17
Lokalizacja: void

Post autor: voided »

dopiero co zaczalem z s8, nie bede kombinowal. pytalem, bo jednak wartyo wiedziec cos wiecej w temacie. w przypadku tego formatu nie musze sie zbytnio meczyc, zeby znalezc zrodlo tasmy filmowej. z tego co mi sie udalo wyczytac, to digitalizacja jest chyba najdrozsza w calym procesie, wiec ludzie kombinuja jak moga. moja totalnie amatorska kamera nie ma wymiennych obiektywow, wiec i ten problem zostal za mnie rozwiazany. w sumie to zaczalem od 8mm i na ten temat wyszukalem informacje. o 16mm to chyba jest mniej. jak sam zauwazyles format juz profesjonalny. chyba nikt nie bedzieuzywal do krecenia 'ociec czyta gazete i obrywa walkiem od mamy' ;) no chyba, ze ja :)

acha, gdzies mi sie obilo o uszy, ze mozna tak tasme 16mm przeperforowac do formatu 8mm.

p.
Marek1953

Post autor: Marek1953 »

filozof97 pisze:to i ja się spytam: do kamer 8mm idzie ta sama taśma co do 16, tylko jest potem rozcinana na pół?
Ja mam przecinarkę w postaci walca. Wewnątrz walca jest prowadnica i nożyk ostry jak żyletka. Film wsuwa się w prowadnicę i wyciąga z drugiej strony już przecięty. W razie dodatkowych pytań mogę zrobić zdjęcie tego wynalazku marki CCCP.
filozof97
-#
Posty: 367
Rejestracja: 13 lis 2010, 23:30
Lokalizacja: Siemiatycze

Post autor: filozof97 »

a jak to jest z zapisem dźwięku?super8 ma chyba taką możliwość? Jeśli tak- Fomapan r100 ma pasek magnetyczny- i jaki rzutnik jest w stanie to odtworzyć?
Awatar użytkownika
Minos
-#
Posty: 31
Rejestracja: 27 cze 2009, 12:37
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Obiektywy M42 w kamerze filmowej 16mm

Post autor: Minos »

rayman pisze:Witam.

Tak mnie to filmowanie coraz bardziej wciąga, po pierwszych bojach z Kwarcem-5 2x8mm (od samych problemów z ostrzeniem i wiecznie przestawiającą się korekcją dioptrii w wizjerze można do reszty wyłysieć...), zaczynam coraz poważniej zastanawiać się nad przerzuceniem się na jakąś porządną 16tkę a moja uwaga skupia się ostatnio wokół Krasnogorska-3 (K-3).

Wiem że kamera wyszła w dwóch wersjach. Jedna posiada dedykowany bagnet do tych kamer, druga ma gwint M42.

I tu pojawia się moje pytanie: Próbował ktoś kiedyś podpinać stałoogniskowe szkła M42 do kamery? Ciekawiłby mnie efekt uzyskany np z takiego Sonnara 135, Pentacona 200 lub Heliosa 58.

Z góry dzięki ;)
Dodano: 27, 15:02 pisze:Ok, już wiem. Zapomniałem o tym że taka kamera ma zupełnie inne standardy ogniskowych i 135 lub 200 byłoby w tym już grubą przesadą. Niemniej jednak, ciekaw jestem jak K-3 współpracowałby z Heliosem :)
Posiadam K3 i używam czasami szkieł M 42 o ogniskowej 135 i 200 i nie tylko. Z heliosem nie będzie żadnego problemu. Niewielkim może być brak płynnej przysłony ale można to przeskoczyć.
Awatar użytkownika
Minos
-#
Posty: 31
Rejestracja: 27 cze 2009, 12:37
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Minos »

Joan pisze:...
Krasnogorsk jak słyszałam doskonale robi z filmu sałatę, a dobra jest tylko jego torba :-)
Ale podziwiam Ciebie, nie sądziłam że ktoś jeszcze chce robić cokolwiek na filmie, da to się kupić ??
Szpula nawojowa jest ważna. Nie może być zwichrowana co czasami się zdarza i wtedy sałata pewna. Kamerę jak najbardziej da się kupić. Widziałem ostatnio na alle. Osobiście pracuję nią czasami przy "niskobudżetowych" teledyskach artystów, którzy mają kaprys na taśmę filmową. Częściej co prawda używam starego Arriflexa 16 BL, a K3 z dobrym słoiczkiem M 42 jest drugą kamerą.
ODPOWIEDZ