Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych
Moderatorzy: rbit9n , Jerzy , zladygin , Michał Kowalski
zieloo
-#
Posty: 557 Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:
Post
autor: zieloo » 19 lut 2011, 23:47
Dobry wieczór,
Jaki negatyw do podczerwieni polecacie? Zależy mi na niewielkim ziarnie, ceny są zbliżone, więc nie jest to takie istotne. Tylko średni format.
Z dołu dziekuję
zieloo
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622 Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:
Post
autor: rbit9n » 20 lut 2011, 00:28
mnie zadowalały wyniki na rollei'u ir-400. robiłem też na efke ir-820m aura, ale spitoliłem wołanie i nie mam porównania zasadniczo.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flick r
rbit9n
zieloo
-#
Posty: 557 Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:
Post
autor: zieloo » 20 lut 2011, 01:18
Aha, dysponuję tylko czarnym filtrem IR cokina.
zieloo
Pete
-#
Posty: 16 Rejestracja: 14 mar 2008, 15:40
Lokalizacja: Rio de Janerio
Post
autor: Pete » 20 lut 2011, 09:14
Rollei R3, można wykorzystać go do zdjęć w poczerwieni, ładnie to na nim wychodzi :)
Pete
ulv
-#
Posty: 262 Rejestracja: 13 lut 2009, 18:17
Lokalizacja: Kraśnik/Lublin
Kontakt:
Post
autor: ulv » 20 lut 2011, 09:37
W macodirect jest teraz akcja pod tytułem "kupujesz Superpan dostajesz IR"
Trzydziestosześciostrzałowy Contax RX / Piętnastostrzałowa Fujica GS645 / Dwunastostrzałowa Bronica SQ-B / Jednostrzałowy Motylek 45
www.stegierski.com
ulv
temol
-#
Posty: 211 Rejestracja: 18 cze 2008, 15:14
Lokalizacja: Kraków
Post
autor: temol » 20 lut 2011, 09:50
Zaletą Rollei 400IR jest to, że nie wymaga super specjalnych warunków ładowania do aparatu (w porównaniu do innych filmów IR). Tutaj info o R400IR, po polsku.
http://www.mahn.net/DL_MAHN/TFIN66pl.pdf
T.
temol
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622 Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:
Post
autor: rbit9n » 20 lut 2011, 10:01
zieloo pisze: Aha, dysponuję tylko czarnym filtrem IR cokina.
to tak jak ja. w sumie nie narzekam na P007, ale czasem zdałoby się więcej. na AT zobaczysz różnicę pomiędzy zdjęciami moimi, Grześka aka Henryk Kwinto.
poniżej kilka przykładów mojego autorstwa z AT:
http://www.aparaty.tradycyjne.net/foto,14027.html
http://www.aparaty.tradycyjne.net/foto,14026.html
http://www.aparaty.tradycyjne.net/foto,8216.html
http://www.aparaty.tradycyjne.net/foto,7196.html
http://www.aparaty.tradycyjne.net/foto,7195.html
http://www.aparaty.tradycyjne.net/foto,30146.html
jeśli chodzi o AURĘ, to jeszcze sam nie wiem, czy skopałem naświetlanie, czy wołanie. podejrzewam jednak wołanie, bo wołałem eksperymentalnie w U+.
jeszcze tabela w której porównane są przepuszczalności filtrów
http://www.markerink.org/WJM/HTML/irfilter.htm
Ostatnio zmieniony 20 lut 2011, 10:08 przez
rbit9n , łącznie zmieniany 1 raz.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flick r
rbit9n
zieloo
-#
Posty: 557 Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:
Post
autor: zieloo » 20 lut 2011, 12:53
Dzięki rbit9n , daje mi to już jakiś pogląd na sytuację.
Chyba jednak zamówię kilka sztuk z każdego IR, jaki znajdę i potestuję. Na razie nie jestem w stanie zauważyć przewagi któregokolwiek filmu nad innym.
Czy są nie-400-setki do podczerwieni?
zieloo
matti_1989
-#
Posty: 282 Rejestracja: 29 kwie 2008, 19:51
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:
Post
autor: matti_1989 » 20 lut 2011, 13:00
zieloo pisze:
Czy są nie-400-setki do podczerwieni?
Ja używałem Ilford SFX 200
matti_1989
zieloo
-#
Posty: 557 Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:
Post
autor: zieloo » 20 lut 2011, 13:11
Tylko SFX nie jest właściwie filmem IR (a w średnim kosztuje połowę więcej jak rollei czy efke).
zieloo
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622 Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:
Post
autor: rbit9n » 20 lut 2011, 13:26
możesz też wykorzystać rollei'a superpana 200, który ma czułość spektralną przesuniętą do ca. 775nm, podobnie jak sfx200.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flick r
rbit9n
zieloo
-#
Posty: 557 Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:
Post
autor: zieloo » 20 lut 2011, 14:07
Wiem o tym, ale wolę jeszcze szerzej w podczerwień.
A superpana dalej nie umiem wywołać
zieloo
matti_1989
-#
Posty: 282 Rejestracja: 29 kwie 2008, 19:51
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:
Post
autor: matti_1989 » 20 lut 2011, 14:49
Mam takie małe pytanie powiązane:)
Kiedyś oglądałem zdjęcia jakiegoś irlandzkiego fotografa. Na jego zdjęciach niebo było czarne. Napisane było że był to efekt użycia filtra czerwonego.
Czy żeby uzyskać taki efekt trzeba specjalnego filmu? Czy tylko mocny czerwony filtr. (czy za mocny czerwony filtr można rozumieć filtr do IR)
matti_1989
zieloo
-#
Posty: 557 Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:
Post
autor: zieloo » 20 lut 2011, 15:16
Mocny czerwony, lub/oraz polaryzacyjny.
zieloo
Keek
-#
Posty: 246 Rejestracja: 27 cze 2007, 18:45
Lokalizacja: Warszawa
Post
autor: Keek » 20 lut 2011, 22:19
Jak masz czarny filtr (87C Kodaka, 093 B+W lub podobne) to zostaje Ci tylko HIE Kodaka. Wszystkie inne filmy traca przy tym filtrze 80-90% czulosci.
Niestety film ten nie jest juz dawno produkowany w srednim formacie. Zostaje Ci zmiana filtra na ciemnoczerowny, albo obfite naswietlanie. Np Maco 820 w tym przypadku bedzie mial czulosc 3 ISO lub mniejsza.
Keek