Wasze doświadczenia w studio
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
- Michał Kowalski
- -#
- Posty: 539
- Rejestracja: 13 sty 2007, 16:38
- Lokalizacja: PL
- Kontakt:
Wasze doświadczenia w studio
Ponieważ bylo sporo zapytan w tym temacie - prosze bardzo. Wasze doswiadczenia ze studiem i sztucznym oswietleniem...
Ostatnio zmieniony 14 lut 2011, 00:16 przez Michał Kowalski, łącznie zmieniany 1 raz.
ja chętnie odpowiem na pytania związane z pracą na ośw.
żarowym. Uzywam w studio tylko oświetlenia żarowego, łącznie jakieś 3,5 kW lamp. Są to żarówki 300W 2800K oraz halogeny 3000 K. Do tego kilka spotów o mocy 75-100W. Świetnie sprawdza mi się negatyw Rollei SuperPan 200 - czułość wyznaczona w świetle żarowym dla D76 1+1 wynosi 320, więc spokojnie pracuję na czasach pozwalających focić z ręki. Z 400 setek głownie Neopan 400 w stocku Microdola-X świecony na 500 (w świetle dziennym ma czułośc wyznaczoną 640).
A kto powiedzial, ze w studio oswietlenie jest / ma byc sztuczne ??? To, ze tzw, wiekszosc sunie mniej lub bardziej gladko na blyskowym ( z rzadka trafi sie "zarowy" tradycjonalista - nie sprzyja temu ani obfitosc filmow kolorowych ani modyfikatorow tungsten-daylight ) nie oznacza, ze tradycyjne studia na swiatlo dzienne nie istnieja. Wiecej - staja sie coraz bardziej popularne. Sam przyznaje sie do grzechu : stosunek lamp blyskowych do okien w studio mam jak 3:1 . Ale mam jakikolwiek "stosunek" ;)
- Minolciarz1979
- -#
- Posty: 548
- Rejestracja: 16 lis 2009, 11:08
- Lokalizacja: Legnica
analogiem robie tylko cz-b, więc żarowe jak znalazł.
dla mnie duzo bardziej wygodne i przewidywalne niz błyskowe. Wada - 3,5 kW ciepła, modelka po kilku minutach zaczyna być mokra
)

Mi w zarowym przeszkadza temperatura barwowa. Mam fart, ze Elinca robi parasole konwerujace :) ale uzycie chocby BD albo gridow dla filmu daylight....hmmm. Mozna to zalatwic filtrami na obiektyw, ale 1. degradacja obrazu 2. problem z filtracja zeli na swiatlach... po co mi to ? Ale to tylko MOJE SUBIEKTYWNE odczucie. Mozna i film do 3400K . Kodak robi 1 i Fuji 1 - czy sie myle ? A slajd ????
Blyskowe jest bardzo przewidywalne ( przy dobrych lampach ) : stala moc, stala temperatura swiatla, brak "docieplenia" ( jak sie np fotografuje jedzenie albo ludzi dosyc istotne ), nizszy rachunek za prad... mozna w plenerze... Nie wyobrazam sobie generatora 4kW w parku lub ciasnej uliczce... A 4 kW to tyle co nic... Zwlaszcza przy duzych modyfikatorach.
Blyskowe jest latwo-modyfikowalne . Jasne, mozna zamowic modyfikatory do tungstena albo HMI z Chimery - proponuje poczytac cennik... I cennik lamp do tych modyfikatorow ...
Blyskowe jest z pilotami . wiec nie ma argumentu ze nieustawne i ze "na slepo" ... .
Ceny tanich zarowych ( dobrych firm ) sa wyzsze niz dobrych byskowych ( tychze samych firm ) - vide Profoto na przyklad.
Koncze, bo znowu bedzie, ze sie awanturuje :)
Blyskowe jest bardzo przewidywalne ( przy dobrych lampach ) : stala moc, stala temperatura swiatla, brak "docieplenia" ( jak sie np fotografuje jedzenie albo ludzi dosyc istotne ), nizszy rachunek za prad... mozna w plenerze... Nie wyobrazam sobie generatora 4kW w parku lub ciasnej uliczce... A 4 kW to tyle co nic... Zwlaszcza przy duzych modyfikatorach.
Blyskowe jest latwo-modyfikowalne . Jasne, mozna zamowic modyfikatory do tungstena albo HMI z Chimery - proponuje poczytac cennik... I cennik lamp do tych modyfikatorow ...
Blyskowe jest z pilotami . wiec nie ma argumentu ze nieustawne i ze "na slepo" ... .
Ceny tanich zarowych ( dobrych firm ) sa wyzsze niz dobrych byskowych ( tychze samych firm ) - vide Profoto na przyklad.
Koncze, bo znowu bedzie, ze sie awanturuje :)