średni format
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
średni format
witam
jeśli możecie mi pomóc to bardzo proszę chciałem zacząć pracę na średnim formacie i szukam wszelkich informacji na ten temat wiele znalazłem i wiele jeszcze nie wiem
otóż
posiadam powiększalnik krokusa color 69s i tu mam wątpliwości
jak on się ma do formatu kliszy o formacie 6razy6
kondensor ma trzy soczewki czy trzeba którąś wyjąć?jeśli tak to kiedy się to robi i w jakim celu
posiadam dwa obiektywy powiększalnikowe emitar/s 4.5/80 i 4.5/105 czy któryś z nich nadaje się do średniego formatu?
i czy klisze do średniego formatu kupuje się z dwiema szpulami?bo w moim praktisixie nie ma ani jednej
może te pytania są banalne ale ważne dla mnie
pozdrawiam
jeśli możecie mi pomóc to bardzo proszę chciałem zacząć pracę na średnim formacie i szukam wszelkich informacji na ten temat wiele znalazłem i wiele jeszcze nie wiem
otóż
posiadam powiększalnik krokusa color 69s i tu mam wątpliwości
jak on się ma do formatu kliszy o formacie 6razy6
kondensor ma trzy soczewki czy trzeba którąś wyjąć?jeśli tak to kiedy się to robi i w jakim celu
posiadam dwa obiektywy powiększalnikowe emitar/s 4.5/80 i 4.5/105 czy któryś z nich nadaje się do średniego formatu?
i czy klisze do średniego formatu kupuje się z dwiema szpulami?bo w moim praktisixie nie ma ani jednej
może te pytania są banalne ale ważne dla mnie
pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 19 wrz 2010, 11:41 przez praktis, łącznie zmieniany 1 raz.
praktis, powiększalnik jak najbardziej nadaje się do używania z formatem 6x6. Zdejmujesz tą najmniejszą soczewkę z kondensora. Ona jest tylko do małego obrazka (24x36). obiektywy o ogniskowych 75-80 są przeznaczone do formatu 6x6 i 6x4,5, a te o ogniskowej 105 do formatu 6x9. Te obiektywy które posiadasz nie są najwyższych lotów ale na początek wystarczą. Później sam zdecydujesz czy potrzebne Tobie lepsze szkła. Klisze kupuje się z jedną szpulą z której przewija się film na drugą. Jeżeli jej nie masz to z pewnością ktoś z kolegów Tobie pomoże. Życzę powodzenia. Pzdr.
Fan Pentax'a.
Najprościej będzie jak zrobisz sobie próby z negatywem.
Załóż kondensory, na obiektywie wybierz najmniejszy numer przysłony, włóż negatyw do karetki i sprawdź rozkład oświetlenia kadru na desce powiększalnika.
Wybierz najlepsze rozwiązanie, gdzie obraz będzie bez winiety (cały) i w miarę jednolicie oświetlony.
Załóż kondensory, na obiektywie wybierz najmniejszy numer przysłony, włóż negatyw do karetki i sprawdź rozkład oświetlenia kadru na desce powiększalnika.
Wybierz najlepsze rozwiązanie, gdzie obraz będzie bez winiety (cały) i w miarę jednolicie oświetlony.
Jerzy pisze:Nie kojarzę problemów kondensor-obiektyw...
dadan_mafak pisze:przegladalem wlasnie manuale El-Nikkorow i natknalem sie na informacje, ze 40/4 powinien byc uzywany tylko z powiekszalnikami z swiatlem rozproszonym...nie wiem dlaczego ale tak Nikkon prikazal...
pewnie dlatego nie uwiodl mnie niczym specjalnym, robilem tylko na kondensorowcach i to takich agresywych...
Z tego by wynikało, że 40mm sobie odpuść. Cały wątek http://www.korex.net.pl/forum/viewtopic.php?t=3076&postdays=0&postorder=asc&highlight=componon&start=0dadan_mafak pisze:doczytalem, ze Scheiderowski odpowiednik - WA Componon 40/4 rowniez nie powinien robic z kondensorem. tyle, ze Schneider byl laskaw wytlumaczyc dlaczego - otoz dlatego, ze kondensor nie daje "wystarczajacej" ilosci swiatla. pewnie chodzi o to, ze w naroznikach obiektyw (z racji szerokiego pola krycia) ma problemy ze "zbieraniem" kierunkowego swiatla. swiatlo rozproszone sobie lepiej z tym poradzi.
tak w ogole to bede robil testy obiektywow powiekszalnikowych. dam znac o wynikach
Pozdrawiam
D.M.M.
--------edit
Przepraszam, pośpieszyłem się z odpowiedzią - a nie zwróciłem uwagi, że obiektyw ma być pod średni format. Proszę administrację/moderację o usunięcie postu.
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
Czytałem cały ten wątek i dla tego postanowiłem zapytać.
Postawiłem na format 6 4.5 i szukam odpowiednich szkieł pod ten format.
Znalazłem coś takiego
Scheneider componar 1:4 50
RODENSTOCK rodagon f=80mm 1:5,6
Meopta Meogon 5.6 50
Obiektyw MEOPTA Anaret 4,5/80
Czy mogę liczyć na waszą pomoc w wyborze?
Postawiłem na format 6 4.5 i szukam odpowiednich szkieł pod ten format.
Znalazłem coś takiego
Scheneider componar 1:4 50
RODENSTOCK rodagon f=80mm 1:5,6
Meopta Meogon 5.6 50
Obiektyw MEOPTA Anaret 4,5/80
Czy mogę liczyć na waszą pomoc w wyborze?
50 odpadają, z osiemdziesiątek to znacznie lepszą opinią cieszą się Rodeny, tym bardziej, że Rodagony są sześcioelementowe.
Trzydziestosześciostrzałowy Contax RX / Piętnastostrzałowa Fujica GS645 / Dwunastostrzałowa Bronica SQ-B / Jednostrzałowy Motylek 45
www.stegierski.com
www.stegierski.com
Z małymi wyjątkami ogniskowe obiektywów do powiększalnika po daną klatkę z grubsza pokrywają się z ogniskową szkieł standardowych. Czyli 50 dla 135, 75-80 dla 645, 6x6 i tak dalej.
Rodeny, czyli Rodenstocki.
Rodeny, czyli Rodenstocki.
Trzydziestosześciostrzałowy Contax RX / Piętnastostrzałowa Fujica GS645 / Dwunastostrzałowa Bronica SQ-B / Jednostrzałowy Motylek 45
www.stegierski.com
www.stegierski.com